Ihmettelen 40v äitien lastenhaku-kiirettä.
Työskentelen yhteisössä, jossa on useita iältään 36-40 vuotiaita äitejä, joilla on päiväkoti ikäiset lapset. Minullakin on eskarilainen ja päiväkotilainen, olen alle 30v. Olen vasta aloittanut ja huomannut samalla, kuinka hirvittävällä kyydillä nämä hieman vanhemmat äidit syöksyvät hakemaan lapsiaan hoidosta, jos vaan aiemmin pääsee töistä lähtemään niin sitä parempi (ja vielä ehkä jopa enemmän vauhtia). Erikoistilanteen vuoksi minulla ei ollut autoa tänään, ja kysyin että voisinko tulla työkaverin kyydillä lähemmäs kotia, ettei niin pitkä matka kävellä. Ihmettelin kyllä, kun työkaveri sitten ryntäsi pois työtiloista noin 5min ennen töiden loppumista, jättäen loppusiivouksen kesken, muiden hommaksi ja sanoi minulle että pitää mennä nopeasti, kun lapset haluaa kotiin. Sanoin, että voin kävellä sitten kyllä, mutta siivoan loppuun. Ei kuulemma tarvinnut kävellä, kunhan tulen vain nopeasti. Odotti sitten takki päällä aulassa minua ja heti minut nähdessä lähti jo pikakävellen autolle. Samaa huomaan muissakin äideissä, niinku aikapommi tikittäisi hakemisen suhteen.
Onko multa mennyt jotain ohi, rääkätäänkö siellä päiväkodissa lapsia? Vai onko symbioosi niin kova? Minä vien eskarin ajaksi nuoremmankin, vaikka olisi vapaa päivä, ja jos työpäivä loppuu aiemmin, käyn joskus kaupassa ennenkuin haen lapset.
Kommentit (42)
Mä luulen, että ap on kaikessa kiireessään unohtanut käydä hammaslääkärissä ja hänen suunsa haisee mädältä. Kuka haluaisi matkustaa samassa autossa haisulin kanssa? Työkavereilla ei ole muuta mahdolllisuutta kuin livahtaa töistä 5 min etuajassa, jotta ap jää kyydistä.
Kyllä mä haen lapset heti kun tulen töistä, vaikka olen vasta 32v. Jos satun pääsemään tosi aikaisin, niin kyllä mä sit ootan siihen kahteen, että nuorempikin on herännyt päiväunilta. Näin tapahtuu kuitenkin tosi harvoin.
minä ymmärrän sinua ap. oma lapseni ei ole vielä päiväkoti-iässä mutta uskoisin että sitten kun sen aika koittaa niin en ole tuli persiin alla juoksemassa lasta hakemaan. tarkoitan tällä siis tuota että jätetään työt muiden harteille tai ns juostaan ulos työpaikan ovesta.
Harvoin haen lapsia päiväkodista ennen klo 16. Ihan turha sinne on mennä pihalle kuuntelemaan narinaa, että leikit ovat kesken ja yrittää saada vastahankaiset lapset lähtemään kotiin. Menen sitten 16:15, kun suurin osa on lähdössä kotiin.
Jos joskus pääsen päiväkodille ennen kolme, niin silloin haen lapset. Jos nyt satun ehtimään klo 15:30 kotiin, teen jotain kotihommaa tai käyn kaupassa tai keitän kahvit itselleni.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:07"]
No kyllä me normaalit äidit haetaan lapset heti kun voidaan. Eikä viedä vapaapäivinä hoitoon. Mä ja kaikki mun tuntemat äidit tekee niin. Mulla on ollut päiväkoti-ikäisiä ollessani 24-33v. ja koko ajan olen toiminut samoin.
[/quote]
Luitko edes aloitusta? Ap tarkoitti mielestäni sitä, että miksi ihmiset SYÖKSYVÄT tuli hännän alla lapsia hakemaan jättäen esimerkiksi siivouksen kesken. Ei se lasten hakeminen ole viidestä minuutista kiinni. :)
Työt pitää tehdä loppuun jos on sellainen työ että muut joutuu sitteen tekemään kun toinen lähtee aiemmin. Lapsethan ulkoilee silloin ja vanhemmat tai harvat vie enää lapsiaan ulos illalla. Ihan fiksua kun käy kaupassa ensin ja menee sitten hakemaan lapset. Eriasia jos kello tikittää lähes viittä.
Aina oli kiire hakemaan lapsia päiväkodista töiden jälkeen. Parikymppinen olin koko lasten päiväkotiuran.
Nyt kun ovat koululaisia ei aina ole niin kiire kotiin.
Olisi todella kiire. Itseasiassa niin kiire, että sitten kun lapsen tarhaura alkaa hänet hakee joku aina klo 14. Välillä mummi, välillä ukki, useimmiten varmaan isä joustavan työaikansa takia. Ei ne mitään auvoisia onneloita ole ainakaan väsyneinä iltapäivätunteina ne tarhat. Haluan että lapsi saa päivähoidon hyödyt, mutta ei haittoja (joihin voi vaikuttaa esim lyhyillä päivillä).
Mulla on aina kiire hakea, ja 40-vuotispäivä lähestyy vääjäämättä. Lapseni haluavat olla kotona eikä koskaan ole ollut tilannetta että purnaavat kun pitää lähteä kotiin.
Minusta on aika outoa jos haluaa käydä kaupassa tai kuunnella radiota 15 minuuttia muuten vaan ennen lasten hakua. Minun lapseni ainakin haluavat ajoissa kotiin ja niin haluan minäkin.
No minä olen vasta 30 mutta silti on kiire hakea lapset hoidosta.
En nyt ylinopeutta aja mutta aina yritän lähteä ajoissa kotiin ja heti päiväkotiin.
Ja koskaan ei ole ollut tilannetta että lapset olisivat harmissaan kun tulen hakemaan.
Nuorempi hyppää aina syliin ja vilkuttaa nopeasti hoitajille.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:33"]
Olen huomannut saman. Olen 23v, esikoinen on eskarissa ja 3v päiväkodissa muuten. Minulla ei ole mitään kiirettä hakemaan lapsia, sopimuksen mukaan hoitoaika on 18.00 asti, joten lähden töistä 15.00, käyn kaikessa rauhassa salilla, kaupassa, kavereitten kanssa kahvilla ja haen lapset 17.55 eli etuajassa kotiin.
Ehtiin niiden lasten kanssa olemaan ihan tarpeeksi muutenkin.
[/quote]
Voi jessus - oletko sä oikeesti todellinen ?
No minulla on hemmetin kiire hakemaan lapsia tarhasta, jotta en sitten myöhästyisi viimeisimmästä sovitusta hakuajasta, eli tarhan kiinnimenosta... Jos lähden klo 16.00 töistä, ehdin nippa nappa klo 17.00 tarhaan, jolloin se menee kiinni... Lapseni ovat viimeisimpiä lapsia aina joita haetaan, että siksi minulla on tuliperseenalla töistä lähtiessä, pk-seudulla asun, ja työmatkaan menee ruuhkassa tunti suuntaansa. En kyllä jätä töitä toisten hoidettavaksi koskaan, meillä töissä jokainen tekee omat työnsä alusta loppuun asti, ja jos jokin työ jää kesken, siitä sitten jatketaan huomenna itse. Olen siis ihan kamala äiti!
Mä juoksen aina hiki hatussa lapsia hakemaan. Mulla on niitä niin kova ikävä, oikeesti! ja usein hoitaja on saattanut pukea lapset valmiiksi, tiedän että ne töröttää siellä eteisessä ja odottaa mua. Mulla on tiimissä 2 työkaveria joilla ei ole pieniä lapsia ja niillä ei ole mitään kiirettä lähdön kanssa, jäävät juttelemaan ja valmistelemaan seuraavaa päivää ym. Mä lähden heti kun kello lyö sen verran että saa lähteä ja en todellakaan mene kauppaan yksin, vaan vasta sitten lasten kanssa.
Töistä lähdetään kun työaika loppuu. Ei sinne tarvitse siivoamaan jäädä työajan ulkopuolella.
Minä pääsen yleensä kolmen-puoli neljän aikaan. Yleensä lähden suoraan hakemaan lapsia, mutta joskus saatan mennä kaupan kautta (helpompaa kuin kaupassa käynti lasten kanssa ja tuskinpa lapset siitä niin hoitopäivän päätteeksi nauttivat). Joskus saatan käydä omilla asioilla, kuten nopeasti vilkaisemassa vaikkapa uusia vaatteita tms. Yleensä kyllä silloin lasten isä noutaa lapset, jos minulla on jotain menoa. Lapset ovat päiväkodissa ja eskarissa n. 7 tuntia päivässä.
Minä en kuitenkaan koe olevani tilivelvollinen päiväkodille työajoistani ja muista menoistani. Ei siellä kukaan kysele, että tulitkos nyt suoraan töistä hakemaan lapset vai kävitkö kahvilla välissä. Mitäpä se heille kuuluu. Sellaisissa tapauksissa toki ymmärrän päiväkodin puuttuvan asiaan, jos jonkun lapsi on aina maksimiajan hoidossa ja vanhemmat vaikuttavat siltä, että eivät ole töissä koko aikaa (siis esim lapsi hoidossa joka päivä klo 7-17 ja äiti tulee vaatekaupan kassien kanssa aina hakemaan lasta päiväkodista ;))
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:17"]
Kyllä se on tarkoitus, että lapset haetaan , kun töistä päästään. Sovitaanhan ne hakuajat yleensäkin. Ei sitä hyvällä katsota päiväkodissa, jos tiedetään vanhempien tahallaan vitkuttelevan. Ja lapset tosiaan odottavat , että tultaisiin jo hakemaan.
[/quote]Päiväkodissa on työaika yleensä klo 17 saakka ja jossain 17.15.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:57"]
Olisi todella kiire. Itseasiassa niin kiire, että sitten kun lapsen tarhaura alkaa hänet hakee joku aina klo 14. Välillä mummi, välillä ukki, useimmiten varmaan isä joustavan työaikansa takia. Ei ne mitään auvoisia onneloita ole ainakaan väsyneinä iltapäivätunteina ne tarhat. Haluan että lapsi saa päivähoidon hyödyt, mutta ei haittoja (joihin voi vaikuttaa esim lyhyillä päivillä).
[/quote]Jäävät ulkoilusta paitsi jos haetaan jo klo 14. Mummi hakee niin jaksaako olla ulkona tuntia puoltatoista. Hyvää tekee lapselle olla myös ulkoilussa, saa touhuta ikäistensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:36"]
No minulla on hemmetin kiire hakemaan lapsia tarhasta, jotta en sitten myöhästyisi viimeisimmästä sovitusta hakuajasta, eli tarhan kiinnimenosta... Jos lähden klo 16.00 töistä, ehdin nippa nappa klo 17.00 tarhaan, jolloin se menee kiinni... Lapseni ovat viimeisimpiä lapsia aina joita haetaan, että siksi minulla on tuliperseenalla töistä lähtiessä, pk-seudulla asun, ja työmatkaan menee ruuhkassa tunti suuntaansa. En kyllä jätä töitä toisten hoidettavaksi koskaan, meillä töissä jokainen tekee omat työnsä alusta loppuun asti, ja jos jokin työ jää kesken, siitä sitten jatketaan huomenna itse. Olen siis ihan kamala äiti!
[/quote]Olet ihan hyvä äiti. Oikea periaate sulla että työt hoidetaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:46"]
Mä juoksen aina hiki hatussa lapsia hakemaan. Mulla on niitä niin kova ikävä, oikeesti! ja usein hoitaja on saattanut pukea lapset valmiiksi, tiedän että ne töröttää siellä eteisessä ja odottaa mua. Mulla on tiimissä 2 työkaveria joilla ei ole pieniä lapsia ja niillä ei ole mitään kiirettä lähdön kanssa, jäävät juttelemaan ja valmistelemaan seuraavaa päivää ym. Mä lähden heti kun kello lyö sen verran että saa lähteä ja en todellakaan mene kauppaan yksin, vaan vasta sitten lasten kanssa.
[/quote]Eli lapset ei saa ulkoilua vai oletko lasten kanssa kun haluavat ulkoilla vai tukkaputkella kauppaan, kotiin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:33"]
Olen huomannut saman. Olen 23v, esikoinen on eskarissa ja 3v päiväkodissa muuten. Minulla ei ole mitään kiirettä hakemaan lapsia, sopimuksen mukaan hoitoaika on 18.00 asti, joten lähden töistä 15.00, käyn kaikessa rauhassa salilla, kaupassa, kavereitten kanssa kahvilla ja haen lapset 17.55 eli etuajassa kotiin.
Ehtiin niiden lasten kanssa olemaan ihan tarpeeksi muutenkin.
[/quote]
Buaahahhaaa...