Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä ihmettelee: miksi kassalla annat rahaa ja sanot

Vierailija
10.02.2014 |

laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.

Tai sitten se alentuva "laskes nyt"..ihan niin kuin se ei olisi minun työtäni.

Miksi toimit näin?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan väärällä alalla?

Vierailija
2/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan kommunikaation faattiseksi funktioksi. Puhutaan asioita, joilla ei oikeastaan ole merkitystä, koska tuppisuuna töllöttäminen tuntuisi epäkohteliaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin joskus teen noin ihan kohteliaisuudesta ja epävarmuudesta, että jos vaikka laskinkin väärin. Oon nimittäin huomannu, että joskus harvoin myyjät luottaa asiakkaaseen ja en siis halua, että peritään liian vähän minun oman virheen takia.

Vierailija
4/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua ressukkaa, on se niin rankkaa kun asiakkaat puhuvat muutakin kuin epämääräisen tervehdyksen. MItä ihmettä niiden pitäisi sanoa ojentaessaan kolikot? Tuollaiset lausahdukset ovat vain sen merkkinä, ettei asiakas ole varma rahan määrästä, miksi se olisi millään muotoa ongelma? 

T: Myyjä itsekin. 

Vierailija
5/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmettelevä myyjä kenties myös miespuolinen ja 28v. henkilö....?

sitten en ihmettelisi ollenkaan tuota käytöstä :)

vaihda alaa jos on noin hankalaa.

Vierailija
6/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono asiakaspalvelija - hyvä asiakaspalvelija, ero tuli hyvin esille ap:n ja nelosen viesteissä.

Vierailija
7/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin saatan sanoa noin antaessani myyjälle maksuksi kasan kolikoita. Tarkoitan sen kevyeksi rupatteluksi ja myös ilmaistakseni, että en ole aikonut huijata (jos vaikka omista laskuistani huolimatta summasta sitten puuttuukin 10 senttiä; se on puoleltani vahinko). Eipä ole tähän mennessä yksikään myyjä paheksunut huomautustani.

Vierailija
8/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:31"]

Minä ainakin joskus teen noin ihan kohteliaisuudesta ja epävarmuudesta, että jos vaikka laskinkin väärin. Oon nimittäin huomannu, että joskus harvoin myyjät luottaa asiakkaaseen ja en siis halua, että peritään liian vähän minun oman virheen takia.

[/quote]

No mutta luuletko että myyjä voi toimia niin, että ottaa vain rahasi kourastasi ja katsoo, että "sinäpä näytät niin luotettavalta, että varmaan laskit oikein, joten ei ole syytä tarkistaa!". Haloo..pakkohan myyjän on joka tapauksessa tarkastaa laskettu summa, ihan ilman, että asiakas siihen kehottaa.:D

Vierailija
9/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:37"]

Itsekin saatan sanoa noin antaessani myyjälle maksuksi kasan kolikoita. Tarkoitan sen kevyeksi rupatteluksi ja myös ilmaistakseni, että en ole aikonut huijata (jos vaikka omista laskuistani huolimatta summasta sitten puuttuukin 10 senttiä; se on puoleltani vahinko). Eipä ole tähän mennessä yksikään myyjä paheksunut huomautustani.

[/quote]

Useammin näin sanovat vanhemmat ihmiset, tyyliin 40-70 v. ihmiset ja tulee vaikutelma, että ihan tosissaan ovat että "laskepas nyt tyttö, muutenhan et olisi laskenut". Eli myönnetään, että näissä ärsyttää myös alentuva äänensävy.

Ap

Vierailija
10/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi kun teillä on rankkaa. Meillä kassat jopa pyytävät antamaan kolikkokukkaron tai läjän kolikkoja käteen, josta laskevat tarvittavan summan kassaan. Ei siinä asiakkaan tarvitse mitään opastaa. Pikkuraha, myös 1 ja 2 sentin kolikot otetaan enemmän kuin mielellään vastaan eikä kukaan huokaile jonossa takana.

t. Keski-Euroopasta

Vierailija
11/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:29"]

[/quote]

Tämä ei ole ammattini.

Ap

Vierailija
12/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Small talk taitaa olla ap:lle täysin tuntematon käsite?

Mikä on sinänsä huonompi homma asiakaspalveluammatissa jos noin vastustaa se kanssakäyminen. Ehkä ei ole sopiva ala sitten.

Vierailija
13/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:43"]

No voivoi kun teillä on rankkaa. Meillä kassat jopa pyytävät antamaan kolikkokukkaron tai läjän kolikkoja käteen, josta laskevat tarvittavan summan kassaan. Ei siinä asiakkaan tarvitse mitään opastaa. Pikkuraha, myös 1 ja 2 sentin kolikot otetaan enemmän kuin mielellään vastaan eikä kukaan huokaile jonossa takana.

t. Keski-Euroopasta

[/quote]

Eihän tämä liittynyt mitenkään aloitukseen. Osaan itsekin pyytää kolikoita tai ehdottaa, että lasken kolikoita (jos se esimerkiksi näyttää hankalalta asiakkaalle).

Yritäthän ensi kerralla ymmärtää aloituksen sisällön, jooko.

Ap

Vierailija
14/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen huono laskemaan kolikoita enkä luota siihen, että olen antanut oikean määrän rahaa.

Luulin, että tämä oli ilmiselvää?

Vierailija
15/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikanaan päässälaskuista 10+ koulussa, mutta nykyään en luota tähän taitoon ja sanon, jos epävarma, kassalle jotain tuon tyylistä. Syynä enemmänkin se, että jos jotain puuttuu tai on liikaa, niin en hämmästy tai nolostu tai ole nostamassa meteliä jos korjataan. Eli yritän pitää tunnelman kevyenä.

Vierailija
16/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juttelin ennen kaikenlaista kassatapahtuman aikana. Nyt kun olen tältä palstalta oppinut, että myyjiä ärsyttää ihan kaikki puhe, olen opetellut olemaan hiljaa.

Ihanaa, kun maksukin suoritetaan nykyään itsenäisesti kortilla suoraan koneeseen, niin ei tarvitse ojentaa tai vastaanottaa mitään. Voi unohtaa ne ennen pakolliset kiitoksetkin. Toivottavasti pikkuhiljaa alkaa valitus loppumaan.

Vierailija
17/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:45"]

Small talk taitaa olla ap:lle täysin tuntematon käsite?

Mikä on sinänsä huonompi homma asiakaspalveluammatissa jos noin vastustaa se kanssakäyminen. Ehkä ei ole sopiva ala sitten.

[/quote]

Ai sinusta small talk on sellaista, että puhutaan alentuvasti toiselle, esim. "anna mulle/mene/laske" jne.?

Ap

Vierailija
18/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:44"]

[/quote]

Tämä ei ole ammattini.

Ap

[/quote]

Ok, mutta teet teet pakon edessä myyjän hommia kun ei muutakaan ole? 

Ap älä pura turhautumistasi huonosta ja työllistämättömästä alavalinnastasi asiakkaisiin.

Vierailija
19/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:47"]

Mä juttelin ennen kaikenlaista kassatapahtuman aikana. Nyt kun olen tältä palstalta oppinut, että myyjiä ärsyttää ihan kaikki puhe, olen opetellut olemaan hiljaa.

Ihanaa, kun maksukin suoritetaan nykyään itsenäisesti kortilla suoraan koneeseen, niin ei tarvitse ojentaa tai vastaanottaa mitään. Voi unohtaa ne ennen pakolliset kiitoksetkin. Toivottavasti pikkuhiljaa alkaa valitus loppumaan.

[/quote]

No itse taas ihmettelen, miksi täysin tyhjänpäiväinen puhe tai epäkohteliaisuus olisi sitä "kivaa small talkia". Vanhemmille ihmisille täytyy kyllä muuten antaa pisteet small talkista, he osaavat sen. Puhuvat luontevasti säästä tms. mikä todella on small talkia tai sanovat että kiva kun teillä oli tätä tuotetta x kun se on niin hyvä. Eivät kuvittele, että käskeminen tai tyhjänpäiväisyydet ovat small talkia.

Ehkä sun pitää vielä harjoitella.

Ap

Vierailija
20/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:44"]

[/quote]

Tämä ei ole ammattini.

Ap

[/quote]

Ok, mutta teet teet pakon edessä myyjän hommia kun ei muutakaan ole? 

Ap älä pura turhautumistasi huonosta ja työllistämättömästä alavalinnastasi asiakkaisiin.

[/quote]

Enhän ole niin tehnyt. Täällähän minä sitä turhautumista puran, huomaatko eron?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi