Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erja, 51, juhlii, koska pystyy nyt ajamaan autolla jopa 50 km kiitos CPAP-laitteen. Tältä näyttää uniapneaa sairastava. 😱😱😱!!!

Vierailija
02.10.2026 |

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/uniapnea-kokemuksia/

"huomio kiinnitettiin ylipainooni, mikä oli mielestäni väärin"

Siihen minäkin kiinnitin huomioni, kun näin valokuvan...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ylipainoinen, enkä hyväksyä painon perusteella dissaamista terveydenhuollossa tai muualla, mutta tosiaan, tässä tapauksessa ylipaino vaan ON todennäköisesti erittäin merkittävä tekijä itse vaivalle, jonka vuoksi lääkäriin on tultu. 

"Kaikki huomio kiinnitettiin ylipainooni, mikä oli mielestäni väärin. Tuntui masentavalta, että minut luokiteltiin uniapneapotilaaksi kilojeni takia. Ketään ei kiinnostanut, miksi painoa oli liikaa. Minut ohjattiin ravitsemusterapeutille, vaikka en edes pidä roskaruoasta."

Ja tämä - minusta ravitsemusterapeutti oli ihan oikea ohjaus. Ei roskaruokaa tarvitse syödä, että syö liikaa kaloreita kulutukseen nähden. Jos ihminen on noinkin lihava kuin kuvan nainen, niin ravitsemuksessa on ihan taatusti korjattavaa. Vaikkei sitten roskaruokaa söisikään. 

Vierailija
2/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Ylipaino aiheuttaa joskus uniapneaa, jos et tiennyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entinen mieheni pökki minua, kun nukuin"

Herranjestas miten törkeä ukko!

Vierailija
4/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein uniapnea on ylipainoisten ongelma. Ei kuitenkaan aina. Tunnen kaksi uniapneapotilasta, toinen on hyvinkin hoikka. Toisella juu oli jonkin verran kyllä massaa, laihtunut sittemmin, mutta apnea silti jäi. 

Vierailija
5/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus mikä kävelevä öljysäiliö.

Ehdottomasti uniapnea pitäisi olla peruste ajo-oikeuden peruuttamiseen.

Vierailija
6/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on obstruktiivinen uniapnea, oli kun olin 75kg ja oli kun painoin 100kg

M180

Vierailija
7/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuan alla olevat läskit ovat vahvasti altistava tekijä.

Vierailija
8/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ihan oikeassa olivat lääkärit jotka alkoivat puuttua ylipainoon. Itse painoin pahimmillani 125 kg, ja olen lyhyt naisihminen. Oli uniapneaa joo, ja sain samat kommentit kuin tämä jutun nainen, eli kehotuksen laihduttaa ja lähetteen ravitsemusterapeutille. 

Mutta minä sitten tein niin, että päätin yrittää välttää tuon maskihoidon, ja aloin tosissani laihduttaa. Jo jossain 100-105 kg kohdalla yöllinen hengittäminen helpottui paljon, ja väsymys väheni. Laihdutin kuitenkin 85 kiloon, missä kohtaa minulla ei enää ollut mitään vaivoja. Siitä alemmas en yrittänyt, vaikka olenkin tässäkin painossa ylipainoinen, koska se vaatisi sen verran paljon itsekuria, että alkaisin repsahdella ja ahmia.

Vierailija
9/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida turvavyö pitää tuollaista massaa kun se äkkipysäyksessä lähtee liikenteeseen. Jos ei vyö katkea niin sitä pitelevä pultti.

Vierailija
10/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ne tuon ihmisen ikinä mitään diagnoosia saamattomat nenäoireet, jotka menivät kortisonisuihkeella ohi, ovat melko todennäköisesti ylipainon aiheuttamia. Itselläkin, ja monella muulla kun Redditissä aiheessa joskus keskustelin, oli niin, että ylipainoisena oli ikään kuin jatkuvaa allergiatyyppistä oireilua päällä nenänielussa, vaikkei olisi mitään erityistä syytä. Jotkut epäilivät syyksi sitä kehon jatkuvaa matala-asteista tulehdusta, jonka ylipaino aiheuttaa. Mulla ainakin oireilu loppui, kun laihduin riittävästi.

Vierailija
11/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti ollut uniapnea, kyllä altistaa painon nousulle. Tai uniapnea yleensä. Kierre on valmis. 

Vierailija
12/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida turvavyö pitää tuollaista massaa kun se äkkipysäyksessä lähtee liikenteeseen. Jos ei vyö katkea niin sitä pitelevä pultti.

Äidilläs oli vähän samanlaisia ongelmia, vai muistan
No väärin. Heh.

Vierailija
13/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä. CPAP käyttöön ja painolle ei sitten tarvitse tehdä mitään, kuvasta päätellen.

No, oma on tietysti elämänsä.

Vierailija
14/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lihava olet toisen luokan kansalainen, sinua ei hoideta, otetaan maski pois kun et pysty sen läpi hengittämään. Jos olet lihava mene ravitsemusterapeutille, joka jakaa sinulle iloisen värisiä porkkanan kuvia.

Jos oikeasti haluttaisiin säästää niissä hurjissa kustannuksissa jota läskit aiheuttaa, oikeasti pohdittaisiin miksi ihmiset lihovat, suurin osa syistä on varmasti muita kuin tietämättömyys miten kuuluu syödä.

Vierailija
15/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Entinen mieheni pökki minua, kun nukuin"

Herranjestas miten törkeä ukko!

😂

Vierailija
16/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta asti ollut uniapnea, kyllä altistaa painon nousulle. Tai uniapnea yleensä. Kierre on valmis. 

Tämä. Uniapnea pakottaa mättämään suuhun kaikkea ja estää liikunnan.

T. AHI 79

Vierailija
17/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein uniapnea on ylipainoisten ongelma. Ei kuitenkaan aina. Tunnen kaksi uniapneapotilasta, toinen on hyvinkin hoikka. Toisella juu oli jonkin verran kyllä massaa, laihtunut sittemmin, mutta apnea silti jäi. 

Näinhän se menee, mutta jos henkilö sairastaa uniapneaa ja on ylipainoinen niin kannattaahan sitä painoa yrittää vähentää, jos vaikka sattuisi kuulumaan siihen enemmistöön, jolla ylipaino lisää riskiä uniapneaan. Toisin päin taas ei toimi eli jos henkilö on normaalipainoinen, niin uniapneaa ei voi sulkea pois automaattisesti sen takia, ettei ole ylipainoa. 

Nytkin henkilö on ohjattu ravitsemusterpeutille saamaan apua ylipainoon, mutta sen sijaan, että ottaisi avun vastaan, loukkaantuu siitä. Moni, joka yrittää pysyä normaalipainossa, voisi ihan mielelläänkin kuulla ravitsemusterapeutin arvion siitä miten voisi parantaa ruokailuaan. Ylipainoinen sen sijaan ottaa tämänkin itseensä, vaikka tarkoitus on vain hyvä. Mutta kun pitäisi tehdä itse asialle jotain ja luopua jostain niin ei voi kun....

Vierailija
18/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset ihmiset keskittyy vain yhteen asiaan, eivätkä osaa analysoida kokonaisuutta. Ap kuuluu näihin.

Vierailija
19/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua! Varmasti kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta tästä ja siitä toisesta naisesta joka valitti työttömyyden olevan tylsää tulee tahmea ja ärsyyntynyt olo. Ei pystytä tai osata parantaa omaa elämää mutta kritiikkiä riittää muille jaettavaksi. Toisaalta myös terveydenhuolto ja sosiaaliset rakenteet ovat Suomessa nykyään aika kuralla että osin ymmärrän turhautumisenkin. 

Vierailija
20/23 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lihava olet toisen luokan kansalainen, sinua ei hoideta, otetaan maski pois kun et pysty sen läpi hengittämään. Jos olet lihava mene ravitsemusterapeutille, joka jakaa sinulle iloisen värisiä porkkanan kuvia.

Jos oikeasti haluttaisiin säästää niissä hurjissa kustannuksissa jota läskit aiheuttaa, oikeasti pohdittaisiin miksi ihmiset lihovat, suurin osa syistä on varmasti muita kuin tietämättömyys miten kuuluu syödä.

Itse ainakin sain ravitsemusterapeutilta paljon parempaa apua kuin iloisen värisiä porkkanan kuvia. He ovat kuitenkin ihan akateemisesti koulutettuja ammattilaisia, jotka on opiskelleet ison määrän tutkimustietoa siitä mikä toimii painonpudotuksessa, miten kylläisyydentunne maksimoidaan miinuskaloreilla ollessa jne. Eikä ainakaan se, kellä itse kävin, ollut mikään "kaikki virallisterveelliseen ja syöminen 5 kertaa päivässä!" tyyppi. Vaan oli avoin laatimaan mulle ruokasuunnitelmaa omien mieltymysteni mukaan rajoissa. Esim. kun sanoin etten halua syödä aamupalaa, koska syöminen aamulla etoo, se oli ok. Myöhemmin pätkäpaastokin, 2 kertaa 500-600 kcal päivä viikossa, oli sekin ok, kun itse ehdotin kokeilua painonpudotuksen pysähdyttyä. 

Omasta ruokavaliostani löytyi yllättävän paljon vikaa silti vaikka en minäkään syönyt usein ns. roskaruokaa. Mun ruoka kuitenkin koostui tosi paljon kaloritiheistä prosessoiduista ruoista, ja lisäksi vaikka ihan sekasyöjä olinkin, niin proteiinia tuli hyvin vähän. Ei niin vähän, että se sairastuttaisi, mutta sen verran vähän, että kylläisyydentunnetta ei ollut, ja sitten söin lisää sitä rasva-hiilariruokaa jatkuvaan näläntunteeseen.

- entinen sairaalloisen lihava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi