Kysymys koronan sairastaneille: käräytittekö kaverinne tartunnanjäljittäjille?
Te jotka olette sairastaneet koronan ja joutuneet nimeämään tapaamianne ihmisiä tartunnanjäljittäjille, oletteko luovuttaneet ystäviennekin tiedot heille? Vai käräytittekö vain työtoverit yms. "yhdentekevät" ihmiset?
Jos ilmiannoitte myös ystävänne karanteeniin, tuliko siitä yhtään syyllinen olo? Jatkuuko ystävyytenne yhä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aloittajan kaltaisia torveloita myös muiden tautien kanssa.
Teitä ei siis haittaa ettei teille kerrottaisi jos sairastunut tai muuta tautia kantava ei kertoisi teille taudistaan.Ei siis haittaisi vaikka HIV-positiivinen jatkaisi menoa entiseen malliin.
Siis ap:han sanoi kertovansa kavereille itse, ei vaan haluaisi että kaverit joutuu pakkokaranteeniin.
Tämä. Totta kai ystäväni jäisivät vähäksi aikaa pois koulusta ja riennoista jos minulla olisi korona, joten en ymmärrä miksi minun olisi tarpeen ilmiantaa heidät. Tietysti jos joku tarvitsisi sen tartuntatautipäivärahan niin sitten voisin ilmoittaa hänet, mutta muussa tapauksessa se olisi vain turhaa vainoamista.
-ap
Halojaa, halojaa, onko siellä Pietarissa kylmä? Vai onko kello siellä Beijingissä jo paljon? Trollit ovat aktivoituneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😳 Nyt tunnen itseni äärimmäisen tyhmäksi ja sinisilmäiseksi. Minulle ei ole tullut edes mieleen että joku salailisi kontaktejaan..
Minulle tulee montakin syytä mieleen Miksi kaikkea ei kerrota. Eikä ne nyt Koronan välttämättä liity mitenkään.
Kuka kertoo esim viime viikkoiset syrjähypyt tai salaiset baariillat.Ja monilla työpaikoilla on varmasti leimautumisen pelkoa, eli testeihin ei uskalleta mennä ryhmäpaineen takia. Veikkaan että samaa esiintyy myös nuorison keskuudessa.
Tulee mieleen etenkin baarit ja ravintolat. Varmaan useat yrittäjät sairastavat koronan vähin äänin kotonaan koska ei ole varaa siihen että kaikki työntekijät olisivat karanteenissa ja pulju sen aikaa kiinni.
Siis meneekö jotkut tästä viruksesta oikeasti näin sekaisin:DD Jos minulla nyt todettaisiin korona niin olisi itsestään selvyys myös lähipiirilleni ja ylipäätään kaikille kanssani tekemisissä olleille että tarkkailevat oloaan ja jos tulee oireita jäävät karanteeniin ja käyvät testissä. Ei kukaan täyspäinen tuosta suutu:DD Kaikki tilanteeseen järkevästi suhtautuvat varmasti tajuavat että tilanne nyt on mikä on eikä voi mitään.
Onko ap joku suuttunut sinulle tai oletko itse suuttunut jollekin kyseisestä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä mukana jäljittämässä sairastuneita ja valitettavasti aloituksen kaltaisia asenteita on olemassa. On myös ihmisiä jotka valehtelee kontakteistaan ja karanteenista. Pimeetä. Just sen takia ihmisiä tulee sairastumaan lisää!
Miten suhtaudut siihen, että karanteeniin määrätyt saattavat mm. kärsiä perheväkivallasta tai sairastua psyykkisesti karanteenin takia?
Karanteeniin joutumisen on todettu aiheuttavan mm. masennusta ja post-traumaattista stressihäiriötä.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)30460-8/fulltext
Jos ihminen sekoaa oikestai kahden viikon kotona olosta niin on heikkomielinen. Anteeksi nyt vaan. Kotiväkivalta on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Siis meneekö jotkut tästä viruksesta oikeasti näin sekaisin:DD Jos minulla nyt todettaisiin korona niin olisi itsestään selvyys myös lähipiirilleni ja ylipäätään kaikille kanssani tekemisissä olleille että tarkkailevat oloaan ja jos tulee oireita jäävät karanteeniin ja käyvät testissä. Ei kukaan täyspäinen tuosta suutu:DD Kaikki tilanteeseen järkevästi suhtautuvat varmasti tajuavat että tilanne nyt on mikä on eikä voi mitään.
Onko ap joku suuttunut sinulle tai oletko itse suuttunut jollekin kyseisestä asiasta?
Sinulla on väärää tietoa. Jos on altistunut koronavirusta sairastavalle henkilölle, on jäätävä karanteeniin riippumatta siitä onko oireita vai ei. Ja se ei ole vapaaehtoista, vaan tartuntatautilääkärin määräämää karanteenia on noudatettava vankeusrangaistuksen uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitä ei siis haittaa ettei teille kerrottaisi jos sairastunut tai muuta tautia kantava ei kertoisi teille taudistaan.Ei siis haittaisi vaikka HIV-positiivinen jatkaisi menoa entiseen malliin.
Siis ap:han sanoi kertovansa kavereille itse, ei vaan haluaisi että kaverit joutuu pakkokaranteeniin.
Tämä. Totta kai ystäväni jäisivät vähäksi aikaa pois koulusta ja riennoista jos minulla olisi korona, joten en ymmärrä miksi minun olisi tarpeen ilmiantaa heidät. Tietysti jos joku tarvitsisi sen tartuntatautipäivärahan niin sitten voisin ilmoittaa hänet, mutta muussa tapauksessa se olisi vain turhaa vainoamista.
-ap
Kouluthan ovat etäopetuksessa. Tai ainakin korkeakoulut. Eri asia jos meinaat toisen asteen oppilaitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku suuttunut sinulle tai oletko itse suuttunut jollekin kyseisestä asiasta?Sinulla on väärää tietoa. Jos on altistunut koronavirusta sairastavalle henkilölle, on jäätävä karanteeniin riippumatta siitä onko oireita vai ei. Ja se ei ole vapaaehtoista, vaan tartuntatautilääkärin määräämää karanteenia on noudatettava vankeusrangaistuksen uhalla.
No aivan sama pointtini nyt oli se että voiko joku oikeasti suuttua ja katkaista ystävyyden karanteeniin joutumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä mukana jäljittämässä sairastuneita ja valitettavasti aloituksen kaltaisia asenteita on olemassa. On myös ihmisiä jotka valehtelee kontakteistaan ja karanteenista. Pimeetä. Just sen takia ihmisiä tulee sairastumaan lisää!
Miten suhtaudut siihen, että karanteeniin määrätyt saattavat mm. kärsiä perheväkivallasta tai sairastua psyykkisesti karanteenin takia?
Karanteeniin joutumisen on todettu aiheuttavan mm. masennusta ja post-traumaattista stressihäiriötä.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)30460-8/fulltextJos ihminen sekoaa oikestai kahden viikon kotona olosta niin on heikkomielinen. Anteeksi nyt vaan. Kotiväkivalta on sitten eri asia.
Jos sinulla itselläsi on turvattu toimeentulo, tilava koti ja ehkä jopa piha karanteenissa ulkoilua varten, niin hyvä. Yritä kuitenkin ymmärtää, että kaikki muut eivät ole yhtä onnekkaita.
Jos joutuu viettämään 10vrk pienessä yksiössä ilman mahdollisuutta poistua minnekään eikä ole edes parveketta, ei ole ihme jos pää alkaa hajoamaan. Samoin jos on koko perhe samaan aikaan karanteenissa eikä ole mahdollisuutta hetkeksikään vetäytyä mihinkään omaan rauhaan.
Ylipäätään ihmisille on monesti traumaattista joutua viranomaisten asettamien voimakeinojen kohteeksi. Länsimaisessa demokratiassa, jossa liikkumisvapaus ja itsemääräämisoikeus ovat itsestäänselvyyksiä, ihmisille voi olla iso järkytys kun yhtäkkiä viranomaiset voivatkin sulkea sinut kotiisi.
Kolme kertaa on jo tullut käsky olla kotona altistumisen takia. Yhteiskunta maksaa palkan, kukaan ei perään katso eli käytännössä olen ollut 6 vko palkallisella lomalla.
Jos et ilmoita ystävääsi jäljittäjille, hän ei pääse viralliseen karanteeniin, joten hän ei voi hakea karanteenin ajalta Kelan "karanteenirahaa", jos joutuu olemaan töistä poissa karanteenin vuoksi. Vain virallisesti karanteeniin määrätyt voivat saada sen "karanteenirahan".
Voisivatko alapeukuttajat perustella, miksi muka olisi väärin että koronaan sairastunut kertoisi tartunnastaan ystäville mieluummin itse kuin viranomaisten kautta? Jos ystävä ei tarvitse tartuntatautipäivärahaa tai terveysneuvontaa, miksi hänet pitäisi ilmoittaa viranomaisille?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräytitkö? Siis yritätkö sä sanoa ettei pitäisi ilmoittaa ihmisille, että nämä ovat mahdollisesti saaneet tartunnan?
Ei tässä siitä ole kyse, ystävillehän voi ilmoittaa tartunnasta myös itse ilman että viranomaisia tarvitsee sotkea mukaan.
-apOnpas sulla kummallinen asenne tartuntatautien kontrollointia kohtaan. Enpä kauheasti luottaisi siihen, että tartuttaja ottaa selvää kaikkien tapaamiensa ihmisten puhelinnumerot, ja ilmoittaa niille henkilökohtaisesti.
Korona ei ole mikään Mustasurma vaan nuhakuume. Se ei ole mikään peruste vakoilla kansalaisia.
Kannattaa kouluttautua sosiaali ja terveysalalle, vielä jokin harvinainen osaamisala tai vaativa erikoisosaaminen. Silloin sinut voidaan velvoittaa töihin vaikka olisit karanteenissa, oireeton täytyy tietysti olla.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa on jo tullut käsky olla kotona altistumisen takia. Yhteiskunta maksaa palkan, kukaan ei perään katso eli käytännössä olen ollut 6 vko palkallisella lomalla.
Ei karanteeni ole mitään lomaa! Et sen aikana saa mennä mihinkään tai kutsua ketään luoksesi, vaan sinun on pysyttävä kotona.
Tartuntatautirahankin saa vain jos työtä ei voi tehdä etänä. Eli jos pystyt etätyöhön, et saa karanteenista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)30460-8/fulltextJos ihminen sekoaa oikestai kahden viikon kotona olosta niin on heikkomielinen. Anteeksi nyt vaan. Kotiväkivalta on sitten eri asia.
Jos sinulla itselläsi on turvattu toimeentulo, tilava koti ja ehkä jopa piha karanteenissa ulkoilua varten, niin hyvä. Yritä kuitenkin ymmärtää, että kaikki muut eivät ole yhtä onnekkaita.
Jos joutuu viettämään 10vrk pienessä yksiössä ilman mahdollisuutta poistua minnekään eikä ole edes parveketta, ei ole ihme jos pää alkaa hajoamaan. Samoin jos on koko perhe samaan aikaan karanteenissa eikä ole mahdollisuutta hetkeksikään vetäytyä mihinkään omaan rauhaan.
Ylipäätään ihmisille on monesti traumaattista joutua viranomaisten asettamien voimakeinojen kohteeksi. Länsimaisessa demokratiassa, jossa liikkumisvapaus ja itsemääräämisoikeus ovat itsestäänselvyyksiä, ihmisille voi olla iso järkytys kun yhtäkkiä viranomaiset voivatkin sulkea sinut kotiisi.
Ymmärrän kyllä tämän, mutta kyllähän karanteenissa saa käydä ulkona kävelyllä. Eikös ne viranomaiset suositelleetkin tätä jossain kohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku suuttunut sinulle tai oletko itse suuttunut jollekin kyseisestä asiasta?Sinulla on väärää tietoa. Jos on altistunut koronavirusta sairastavalle henkilölle, on jäätävä karanteeniin riippumatta siitä onko oireita vai ei. Ja se ei ole vapaaehtoista, vaan tartuntatautilääkärin määräämää karanteenia on noudatettava vankeusrangaistuksen uhalla.
Tartuntatautilaki on kumottava. Ei sitä tarkoitettu käytettäväksi nuhakuumeen vuoksi vaan tuberkuloosin ennen kuin siihen löytyi lääke. Korona o. 86 moni sairaille vähän kausi influenssaa vaarallisempi nuhakuume. Nämä 86v ovat jo elämänsä eläneet ja olleet biologisesti pitkään jatkoajalla. Näiden 1 tai 2 lisäelinvuotta tai elääkö joku 100v ei ole niin arvokas asia jotta talous tuhotaan sen vuoksi. Talous on tärkein asia sillä se on yhtä kuin aktiiviväestö eikä millään muulla ole väliä.
Annoin muutaman kamun nimen jotka toivoi lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mun kamut otti mielellään palkallisen karanteeniloman