Kysymys koronan sairastaneille: käräytittekö kaverinne tartunnanjäljittäjille?
Te jotka olette sairastaneet koronan ja joutuneet nimeämään tapaamianne ihmisiä tartunnanjäljittäjille, oletteko luovuttaneet ystäviennekin tiedot heille? Vai käräytittekö vain työtoverit yms. "yhdentekevät" ihmiset?
Jos ilmiannoitte myös ystävänne karanteeniin, tuliko siitä yhtään syyllinen olo? Jatkuuko ystävyytenne yhä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Koronatartunnan saaneet joutuvat kertomaan tartunnanjäljittäjille, keitä tapasivat 24h sisällä ennen oireiden alkamista ja oireiden jo alettua. Sen jälkeen viranomaiset määräävät kyseiset henkilöt karanteeniin eli he eivät saa poistua kotoaan muuten kuin ulkoilua varten.
Ensimmäinen kysymykseni oli, että ovatko koronaan sairastaneet ilmiantaneet tartunnanjäljittäjille myös ystävänsä, vai pelkästään sellaisia henkilöitä joiden karanteeniin joutumisesta ei niin välitä.
Toinen kysymys oli, että jos on ilmiantanut ystävänsä niin onko ystävyys silti jatkunut.
-ap
Ootko oikeesti noin sekaisin? Eikö tää ollutkaan vitsi!
Varmaan aloittajan kaltaisia torveloita myös muiden tautien kanssa.
Teitä ei siis haittaa ettei teille kerrottaisi jos sairastunut tai muuta tautia kantava ei kertoisi teille taudistaan.
Ei siis haittaisi vaikka HIV-positiivinen jatkaisi menoa entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä mukana jäljittämässä sairastuneita ja valitettavasti aloituksen kaltaisia asenteita on olemassa. On myös ihmisiä jotka valehtelee kontakteistaan ja karanteenista. Pimeetä. Just sen takia ihmisiä tulee sairastumaan lisää!
Miten suhtaudut siihen, että karanteeniin määrätyt saattavat mm. kärsiä perheväkivallasta tai sairastua psyykkisesti karanteenin takia?
Karanteeniin joutumisen on todettu aiheuttavan mm. masennusta ja post-traumaattista stressihäiriötä.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)30460-8/fulltextOnko parempia vaihtoehtoja?
On. Karanteenin ja tartuntatautipäivärahan sijaan altistuneet voisi laittaa viikon palkalliselle altistumisvapaalle, ohjeistaa tarkkailemaan vointiaan ja pysymään mahdollisuuksien mukaan kotona. Mitään pakkokeinoja kuten kauppareissun takia pidättämistä tai vankeudella uhkaamista ei pitäisi oikeusvaltiossa olla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aloittajan kaltaisia torveloita myös muiden tautien kanssa.
Teitä ei siis haittaa ettei teille kerrottaisi jos sairastunut tai muuta tautia kantava ei kertoisi teille taudistaan.Ei siis haittaisi vaikka HIV-positiivinen jatkaisi menoa entiseen malliin.
HIV:n takia ei suljeta ihmisiä koteihinsa, vaan "rajoitukset" koskevat vain sairastunutta. Ja hänkin saa elää normaalisti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä mukana jäljittämässä sairastuneita ja valitettavasti aloituksen kaltaisia asenteita on olemassa. On myös ihmisiä jotka valehtelee kontakteistaan ja karanteenista. Pimeetä. Just sen takia ihmisiä tulee sairastumaan lisää!
Miten suhtaudut siihen, että karanteeniin määrätyt saattavat mm. kärsiä perheväkivallasta tai sairastua psyykkisesti karanteenin takia?
Karanteeniin joutumisen on todettu aiheuttavan mm. masennusta ja post-traumaattista stressihäiriötä.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)30460-8/fulltextOnko parempia vaihtoehtoja?
On. Karanteenin ja tartuntatautipäivärahan sijaan altistuneet voisi laittaa viikon palkalliselle altistumisvapaalle, ohjeistaa tarkkailemaan vointiaan ja pysymään mahdollisuuksien mukaan kotona. Mitään pakkokeinoja kuten kauppareissun takia pidättämistä tai vankeudella uhkaamista ei pitäisi oikeusvaltiossa olla.
-ap
Ei sun oven edessä seiso poliisipartio vaikka olisitkin karanteenissa.
Jos ap olisi opettaja niin täällä työpaikalla altistuneet menisivät seuraavanakin päivänä normaalisti töihin eikä tarvitsisi miettiä käräyttämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos et, ap, sitä itse näe, niin et ole henkisesti terve. Tiedoksesi tämä. Henkisiin sairauksiin saa hoitoa.
Kyllä kertoisin kaikki kontaktit ihan mukisematta. Ja kiittäisin vielä hyvästä työstä kun tekevät jäljitystä ja infoavat karanteenista.
10 pv, rhaa tartuntapäivärahan muodossa. Ulos saa mennä ihan vapaasti kunhan ei oo muihin kontaktissa. Ei kyllä käy säälittämään kenenkään karanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap.n kaltaisia ääliöitä on paljonkin, voimme saman tien heittää kirveen kaivoon.
Ei mitään toivoa.En ole sairastunut koronaan, mutta pelkään olla sellaisissa ihmiskontakteissa joiden takia voi joutua karanteeniin (koulu, ystävien tapaaminen, harrastukset tms.).
En tiedä miten toimisin jos sairastuisin itse. Pelottaisi aiheuttaa muille karanteeneja mutta toisaalta ymmärrän kyllä miksi karanteenit ovat olemassa.
-apMitä pelottavaa karanteenissa on? Kymmenen päivää ja se siitä.
Minä en suhtaudu vapaudenmenetykseen noin kevyesti. Karanteeni ei käytännössä eroa mitenkään jalkapantavankeudesta, jossa viranomaisilla on 100% päätäntävalta liikkumisestasi ja jossa sääntöjen rikkomisesta voi joutua telkien taakse.
10 päivää on pitkä aika olla ilman oikeutta poistua kotoa.
-apKotoa saa ihan vapaasti poistua esim. kävelylle, kunhan se onnistuu ilman lähikontakteja muihin.
Käytännössä ulos siis ei saa mennä ainakaan päiväsaikaan, koska rappukäytävässä, pyörävarastossa tai jalkakäytävällä ei voi säilyttää kahden metrin turvaväliä vastaantulijoihin.
Neljän seinän sisällä kykkiessä ei hirveästi lohduta, että yöllä pääsee kävelylle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kertoisin kaikki kontaktit ihan mukisematta. Ja kiittäisin vielä hyvästä työstä kun tekevät jäljitystä ja infoavat karanteenista.
10 pv, rhaa tartuntapäivärahan muodossa. Ulos saa mennä ihan vapaasti kunhan ei oo muihin kontaktissa. Ei kyllä käy säälittämään kenenkään karanteeni.
Karanteeni (ilman sairastumista, kuten suurimmalla osalla on) olisi mukava pieni lomapätkä, en valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEi sun oven edessä seiso poliisipartio vaikka olisitkin karanteenissa.
Karanteeni on siitä huolimatta viranomaisten määräämä lakisääteinen pakkotoimi, jonka noudattamatta jättämisestä on säädetty vankeusrangaistus.
Jos karanteeneja ei mitenkään valvota, niin eikö niitä sitten samantien voisi muuttaa omaehtoisiksi? Koronamaista palaavillahan on omaehtoinen suosituskaranteeni jonka rikkomisesta ei seuraa mitään, samaa voisi soveltaa muihinkin.
-ap
Oikeus tartuttaa muita?
Tämä henkilö on vasemmistolais-radikaali. Joku anarkisti-höhlä, joita esim. Berliinissä on, mutta muu Saksa on täynnä järki-ihmisiä.
Tässä nähdään, miksi persut ym. haukkuu vihervasemmistolaisia. Vassareille (kommareille) on luonnollista ja normaalia kusettaa ihmisiä ja olla moraalittomia.
Itsekkäät paskiaiset.
Oi musta olisi ihanaa päästä karanteeniin. Saisin remontin tehtyä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap.n kaltaisia ääliöitä on paljonkin, voimme saman tien heittää kirveen kaivoon.
Ei mitään toivoa.En ole sairastunut koronaan, mutta pelkään olla sellaisissa ihmiskontakteissa joiden takia voi joutua karanteeniin (koulu, ystävien tapaaminen, harrastukset tms.).
En tiedä miten toimisin jos sairastuisin itse. Pelottaisi aiheuttaa muille karanteeneja mutta toisaalta ymmärrän kyllä miksi karanteenit ovat olemassa.
-apMitä pelottavaa karanteenissa on? Kymmenen päivää ja se siitä.
Minä en suhtaudu vapaudenmenetykseen noin kevyesti. Karanteeni ei käytännössä eroa mitenkään jalkapantavankeudesta, jossa viranomaisilla on 100% päätäntävalta liikkumisestasi ja jossa sääntöjen rikkomisesta voi joutua telkien taakse.
10 päivää on pitkä aika olla ilman oikeutta poistua kotoa.
-apKotoa saa ihan vapaasti poistua esim. kävelylle, kunhan se onnistuu ilman lähikontakteja muihin.
Käytännössä ulos siis ei saa mennä ainakaan päiväsaikaan, koska rappukäytävässä, pyörävarastossa tai jalkakäytävällä ei voi säilyttää kahden metrin turvaväliä vastaantulijoihin.
Neljän seinän sisällä kykkiessä ei hirveästi lohduta, että yöllä pääsee kävelylle.
-ap
seli seli. missä sä muka asut jos et vielä koskaan ole päässyt ulos asti tapaamatta ihmisiä lähietäisyydellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apJos et, ap, sitä itse näe, niin et ole henkisesti terve. Tiedoksesi tämä. Henkisiin sairauksiin saa hoitoa.
Olen sairas, mutta hoitoon ei nyt koronan takia pääse. Minulle karanteeni olisi käytännössä kuolemantuomio, koska en selviäisi siitä hengissä. Siksi olen tarkka siitä, että en ole tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka tietävät nimeni ja saattaisivat mennä testeihin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
😳 Nyt tunnen itseni äärimmäisen tyhmäksi ja sinisilmäiseksi. Minulle ei ole tullut edes mieleen että joku salailisi kontaktejaan..
Minulle tulee montakin syytä mieleen Miksi kaikkea ei kerrota. Eikä ne nyt Koronan välttämättä liity mitenkään.
Kuka kertoo esim viime viikkoiset syrjähypyt tai salaiset baariillat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apJos et, ap, sitä itse näe, niin et ole henkisesti terve. Tiedoksesi tämä. Henkisiin sairauksiin saa hoitoa.
Olen sairas, mutta hoitoon ei nyt koronan takia pääse. Minulle karanteeni olisi käytännössä kuolemantuomio, koska en selviäisi siitä hengissä. Siksi olen tarkka siitä, että en ole tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka tietävät nimeni ja saattaisivat mennä testeihin.
-ap
Höpö höpö ap. Kaikki saavat hoitoa sairauteensa, vaikka kuinka on korona. Taidat olla huumeriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😳 Nyt tunnen itseni äärimmäisen tyhmäksi ja sinisilmäiseksi. Minulle ei ole tullut edes mieleen että joku salailisi kontaktejaan..
Minulle tulee montakin syytä mieleen Miksi kaikkea ei kerrota. Eikä ne nyt Koronan välttämättä liity mitenkään.
Kuka kertoo esim viime viikkoiset syrjähypyt tai salaiset baariillat.
Ja monilla työpaikoilla on varmasti leimautumisen pelkoa, eli testeihin ei uskalleta mennä ryhmäpaineen takia. Veikkaan että samaa esiintyy myös nuorison keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apHöpö höpö ap. Kaikki saavat hoitoa sairauteensa, vaikka kuinka on korona. Taidat olla huumeriippuvainen.
Jos et tiennyt, niin nyt koronan takia hoitojonot ovat kasvaneet etenkin pääkaupunkiseudulla todella pitkiksi. En käytä päihteitä, ja se on varmaan yksi syy miksi minua ei oteta niin vakavasti että saisin apua.
"Koronan myötä hoitojonot ryöpsähtivät, ja nyt pelätään jo uutta kriisiä – katso kotiseutusi tilanne"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006674088.html
-ap