Millainen on tuntemasi psykopaatti?
Jonkun tutkimukseen mukaan noin joka sadas ihminen on psykopaatti ja heitä nelinkertainen määrä johtavissa asemissa. Tunnetko ketään psykopaattia. Millainen hän on?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni. Nauttii kaikesta mistä minä kärsin:
-minun pitäisi valvoa hänen nukkuaikojensa mukaisesti
-huutaa&kiroilee mistä vaan
-aina huonolla tuulella
-ei tervehdi/sano hyvää yötä
-ei juttele kuin omista asioistaan, jos kerron
oman mielipiteeni, vastaus on”eihän tää sulle kuulu”
-mustasukkainen, jopa omille lapsilleen minusta
-kaikki aikani pitäisi minun olla hänen kanssaan, vaikkei hän juuri puhu/vastaa minun jutteluuni
-vähättelee ammatillista oaaamistani/työtäni/kotitöideni tekemistä
-vähättelee pukeutumistani
-perhettäni ei vähättele, tulee itse huomattavasti surkeammista lähtökohdista
Pakene turvataloon ASAP!
Noiden kanssa voi lähteä henki.
Väittäisin, että ne ovat melkein aina seksiriippuvaisia ja haluavat olla se dominoiva osapuoli - pahimmillaan asettaen seksikumppaninsa jopa hengenvaaraan, koska ovat valmiita menemään äärimmäisyyksiin eikä se oman kumppanin terveys tai henki voisi vähempää kiinnostaa. Siksi kannattaa varmistaa kenen kanssa lähtee BDSM-touhuja harrastamaan.
mistä tiedät että joku on psykopaatti? se on vain luonteenpiirre ei mielisairaus. persoonallisuushan meillä on kaikilla.
Kommenteissa puhutaan vähän kaikista muista häiriöstä, paitsi psykopatiasta. On ainakin narsistista pershäiriötä, antisosiaalista pershäiriötä, sadismia jne.
Nyt olisi hyvä aika tajuta, että psykopatia ei tarkoita edellämainittuja. Psykopatia tarkoittaa tiettyjen emotionaalisten vasteiden puutumista ja kyvyttömyyttä empatiaan. Ihminen saattaa psykopaattisista piirteistään huolimatta elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan ja olla ns tuottava osa sitä. Vaikka empatia ei heräisikään, saattaa psykopaattinen ihminen kyetä esim huolehtimaan perheestään. Kylmähermoisuudesta hyötyvät paineiset alat, kuten pelastusala, ensihoito, tietyt talouden alat jne.
Ja vielä: psykopatia ei ole on/off, vaan jatkumo. Joillain piirteitä on enemmän, joillain vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaa ja haukkuu kaikkia muita. Keksii muille diagnooseja ja vikoja vaikka hän on itse se ilkeä.
Kuvittelee että hän voi käyttäytyä ihan miten vaan, esim kiusata ja on silti oikeutettu vain parhaaseen käytökseen muilta ihmisiltä.
Eli...perus. suurin osa ihmisistä on tekopyhiä ja elää mielikuvitusmaailmassa.
Naapurina asuu henkilö, joka yrittää olla / ON. On neuvomassa ja ohjeistamassa. Kesän lämmössä laittelen ajoneuvoani kuntoon ja tarkastelen katsastusta varten kuluvien osien kuntoa. Menneenä kesänä vaihdoin joitakin ohjausosia uusiin. Auto oli tuettu ylös ja rengas irti. Henkilö kulki ohi ja sanoi. Et tee sitä enää, auto on tiellä siinä. Kerran hän kulki ohitseni, kun olin poistamassa lunta autoni päältä. Silloinkin hän sanoi, et tee sitä enää. Sanoin hiljaisella äänellä, vedä v***u, iso v***u päähäs. Muitten tekemiset ja olemiset ei kuulu muille !
Vierailija kirjoitti:
Rumia ihmisiä
Sen tähden myös erittäin ilkeitä ja pirullisia. Eräs henkilö sanoi töissä, että se on pirullinen ihminen. Vastasin, että sen on näköinenkin 😡👹
Mistä tiedätte että ovat psykopaatteja? Kyökkipsykologit analysoimassa tuntemiaan ihmisiä ja määrittelemässä että näillä on harvinainen personallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että joka neljäs on psykopaatti. Kuulostaa liioittelulta.
Et taida osata sen enempää lukea kuin laskeakaan.
Jos yksi prosentti ihmisistä on psykopaatteja ja heitä on johtavissa asemissa neljä kertaa enemmän, heitä on silloin johtajista neljä sadasta eli neljä prosenttia. Neljä prosenttia on ihan eri asia kuin joka neljäs. Joka neljäs olisi neljäs osa eli 25 prosenttia.
Neljä kertaa enemmän on tässä tapauksessa viisi prosenttia eli joka kahdeskymmenes. Nelinkertainen määrä olisi sitten tuo neljä prosenttia.
LOL. Ei mennyt vieläkään oikein. Mitä oikein sekoilet siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että joka neljäs on psykopaatti. Kuulostaa liioittelulta.
Et taida osata sen enempää lukea kuin laskeakaan.
Jos yksi prosentti ihmisistä on psykopaatteja ja heitä on johtavissa asemissa neljä kertaa enemmän, heitä on silloin johtajista neljä sadasta eli neljä prosenttia. Neljä prosenttia on ihan eri asia kuin joka neljäs. Joka neljäs olisi neljäs osa eli 25 prosenttia.
Neljä kertaa enemmän on tässä tapauksessa viisi prosenttia eli joka kahdeskymmenes. Nelinkertainen määrä olisi sitten tuo neljä prosenttia.
Mikä määrä on kaksi keraa enemmän kuin yksi? Vastaa siihen, niin nähdään ymmärrätkö suomea.
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivo kirjoitti:
Osaa hallita mikroeleillä ja supliikilla. Jokainen psykopaatti on narsisti mutta kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja...
Psykopaatilla ja narsistilla on itse asiassa aika iso ero. Esimerkkinä on käytetty esim. sellaista, että lentokoneen lentäjät saavat sairauskohtauksen ja matkustamossa sattuu olemaan narsisti ja psykopaatti, joilla kummallakin on yksi kokemus pienkoneen lentämisestä.
Narsistin ottaessa ohjat hän moittii lennonjohtoa siitä, että he yrittävät antaa ohjeita. Tietenkin narsisti tietää paremmin mitä on meneillään, koska hän on paikan päällä. Hän keksii myös lisää vikoja, jotta voisi laskeuduttuaan saada vieläkin suuremman kunnian tilanteen pelastamisesta. Hän menee jokaiseen haastatteluun ja alkaa esiintyä mediassa muutenkin niin paljon kuin mahdollista.
Sitä vastoin jos tilanne olisi psykopaatin käsissä, niin hän varastaisi kanssamatkustajilta kaiken minkä ehtii ja hyppäisi laskuvarjon (oletetaan nyt että sellainen on mukana, vaikka oikeasti ei olisi) kanssa ulos lentokoneesta ja antaisi muiden kuolla, koska heillä ei ole väliä.
Psykopaatti ei siis välitä muiden ihailusta ollenkaan, vaan pelkästään rahasta. Narsistille ihailu on koko elämän tärkein asia. Narsistilla on myös empatian rippeitä, psykopaatilla sitä ei esiinny.
Tässä on hyvä vertaus. Tiedän pari henkilöä lähipiiristäni, jotka todennäköisesti ovat psykopaatteja (tosin elävät ihan normaalia elämää). He eivät välitä PÄTKÄÄKÄÄN siitä, mitä muut ihmiset heistä ajattelevat ja toimivat ainoastaan täysin itsekkäistä motiiveista. He eivät edes ymmärrä sitä, miksi joku vaivaisi päätään sillä, mitä joku muu ajattelee jostain asiasta.
Heistä molemmat myös aidosti ihmettelevät sitä, jos joku on surullinen tai itkee. He siis moittivat surevaa ja pitävät itkemistä joko 1) manipulointina tai 2) hullun merkkinä. Heidän ajatuksissaan tunteiden liian voimakas ilmaiseminen on henkisen heikkouden merkki, sillä he eivät ymmärrä sitä, miksi joku liikuttuisi juurikaan mistään (sillä he itse eivät hätkähdä tai liikutu mistään muuten paitsi suuttumalla). Toinen heistä on lähes aina vakava ja kivikasvoinen, toinen on toisinaan hyväntuulinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivo kirjoitti:
Osaa hallita mikroeleillä ja supliikilla. Jokainen psykopaatti on narsisti mutta kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja...
Psykopaatilla ja narsistilla on itse asiassa aika iso ero. Esimerkkinä on käytetty esim. sellaista, että lentokoneen lentäjät saavat sairauskohtauksen ja matkustamossa sattuu olemaan narsisti ja psykopaatti, joilla kummallakin on yksi kokemus pienkoneen lentämisestä.
Narsistin ottaessa ohjat hän moittii lennonjohtoa siitä, että he yrittävät antaa ohjeita. Tietenkin narsisti tietää paremmin mitä on meneillään, koska hän on paikan päällä. Hän keksii myös lisää vikoja, jotta voisi laskeuduttuaan saada vieläkin suuremman kunnian tilanteen pelastamisesta. Hän menee jokaiseen haastatteluun ja alkaa esiintyä mediassa muutenkin niin paljon kuin mahdollista.
Sitä vastoin jos tilanne olisi psykopaatin käsissä, niin hän varastaisi kanssamatkustajilta kaiken minkä ehtii ja hyppäisi laskuvarjon (oletetaan nyt että sellainen on mukana, vaikka oikeasti ei olisi) kanssa ulos lentokoneesta ja antaisi muiden kuolla, koska heillä ei ole väliä.
Psykopaatti ei siis välitä muiden ihailusta ollenkaan, vaan pelkästään rahasta. Narsistille ihailu on koko elämän tärkein asia. Narsistilla on myös empatian rippeitä, psykopaatilla sitä ei esiinny.
Tässä on hyvä vertaus. Tiedän pari henkilöä lähipiiristäni, jotka todennäköisesti ovat psykopaatteja (tosin elävät ihan normaalia elämää). He eivät välitä PÄTKÄÄKÄÄN siitä, mitä muut ihmiset heistä ajattelevat ja toimivat ainoastaan täysin itsekkäistä motiiveista. He eivät edes ymmärrä sitä, miksi joku vaivaisi päätään sillä, mitä joku muu ajattelee jostain asiasta.
Heistä molemmat myös aidosti ihmettelevät sitä, jos joku on surullinen tai itkee. He siis moittivat surevaa ja pitävät itkemistä joko 1) manipulointina tai 2) hullun merkkinä. Heidän ajatuksissaan tunteiden liian voimakas ilmaiseminen on henkisen heikkouden merkki, sillä he eivät ymmärrä sitä, miksi joku liikuttuisi juurikaan mistään (sillä he itse eivät hätkähdä tai liikutu mistään muuten paitsi suuttumalla). Toinen heistä on lähes aina vakava ja kivikasvoinen, toinen on toisinaan hyväntuulinenkin.
Suuttuminenkin on kyllä yleensä vain opittu manipulointikeino, ainakin jos psykopaattiset piirteet ovat kovin vahvoja. Ei vain löydy emotionaalista syvyyttä edes suuttumiseen. Mutta tosiaan samaa mieltä että aika paljon tässä ketjussa on kuvailtu jotain ihan muita kuin klassisia psykopaatteja. Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö tai sekundaarinen psykopaatia istuu aika moneen, kuten narsismikin, mutta ei klassinen psykopatia. Nuo sinun esimerkkisi ovat parempia.
Tunsin lahjakkaan, nyt jo maallisen matkansa päättäneen, kaverin, joka aivovamman saatuaan muuttui käytökseltään psykopaattiseksi. Hänellä tosin oli siinä vaiheessa jo sen verran elämää takanaan, että tunne-elämästä jääneet muistikuvat estivät häntä muuttumasta hirviöksi, mutta rasittavaa oli silti hänen seurassaan yrittää luovia.
Pyrkii alistamaan kaikki ihmiset lähellään, henkisessä kehityksessä jäänyt yläasteikäisen tasolle, mikä tahansa ystävyyssuhde voi muuttua vihamiessuhteeksi pienimmästäkin käänteestä - paitsi jos se ei ole taktisesti viisasta.
Äärimmäisen häpeäaltis ja vihamielinen kaikkea kohtaan, infantiili kapinavaihe jäänyt pysyväksi luonteenpiirteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedätte että ovat psykopaatteja? Kyökkipsykologit analysoimassa tuntemiaan ihmisiä ja määrittelemässä että näillä on harvinainen personallisuushäiriö.
Totta tuokin. Kaikki pahimmatkaan kusipäät eivät ole välttämättä psykopaatteja, vaikka vähintäänkin persoonallisuushäiriöisiä luultavasti ovatkin.
Mieheni. Nauttii kaikesta mistä minä kärsin:
-minun pitäisi valvoa hänen nukkuaikojensa mukaisesti
-huutaa&kiroilee mistä vaan
-aina huonolla tuulella
-ei tervehdi/sano hyvää yötä
-ei juttele kuin omista asioistaan, jos kerron
oman mielipiteeni, vastaus on”eihän tää sulle kuulu”
-mustasukkainen, jopa omille lapsilleen minusta
-kaikki aikani pitäisi minun olla hänen kanssaan, vaikkei hän juuri puhu/vastaa minun jutteluuni
-vähättelee ammatillista oaaamistani/työtäni/kotitöideni tekemistä
-vähättelee pukeutumistani
-perhettäni ei vähättele, tulee itse huomattavasti surkeammista lähtökohdista