Kuka Vastaamon kiristäjä on?
Oma arvaukseni ; tietotekniikkavastaava tai samankaltainen henkilö, joka kykenee tuon kaltaisen kampanjan masinoimaan. Tuskin on toiminut yksin, vaan taustalla on varmasti muitakin, hän on myöskin saattanut myydä tiedot eteenpäin toiselle henkilölle joka on hoitanut varsinaisen kiristämisen.
Noh, poliisin huomio on jo valmiiksi takuuvarmasti niissä henkilöissä, joilta löytyy osaamista tuollaisen tekniseen toteuttamiseen. Todennäköistä on kuitenkin, että kyseinen henkilö tiesi että potilastietojärjestelmän käyttö oli tuolloin mahdollista (poikkeuksellisesti) etäyhteydellä, joten hän tuntee Vastaamon tietoturvajärjestelmän ja sen puutteet hyvin. Mahdollisesti ollut itse luomassa näitä puutteita.
Mutuilua, mitään varmaa tietoa ei kellään ole tietenkään.
Kommentit (164)
Eli se on hyvin tuttu Vastaamolle ja Ville Tapiolle, mutta mistä yhteydestä? Työntekijä, sukulainen, asiakas...?
Ja onko tämä henkilö vain rahan perässä vai haluaako henkilökohtaisesi tuhota Ville Tapion uran tai viedä hänen rahansa.
Onkohan se joku, joka on menettänyt VT:n vuoksi rahaa itse? Onko se hänen lapsensa, jolle hän ei ole antanut omaisuudestaan mitään? Sori, en tiedä edes onko VT:llä lapsia, ja pahoitteluni jos on. Kunhan spekuloin...
Siis eikö tätä oltu nimenomaan analysoitu, että viestien kirjoittaja (voi toki olla eri henkilö kuin itse kiristäjä) on sujuvasti suomea osaava ei-suomenkielinen henkilö? Näitä ei nyt ihan hirveän montaa hyvillä IT-taidoilla varustettuna taida löytyä koko maailmasta. Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä saada kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiihottaa tämä kiristäjämies..
N26
Minuakin, kun ajattelen hänen olevan joku syrjäytynyt älyllisesti lahjakas kiltti mies ikäväliltä 27-39v.
Vierailija kirjoitti:
Voiko toi olla todellinen? Kumpaa puolta hän oikein edustaa?
Vierailija kirjoitti:
Jokin kummallinen tunne että F-Securella on jotain tekemistä asian kanssa.
Ihmisillä on ollut liian vahva turvallisuudentunne, palvelut eivät mene kaupaksi niin hyvin kuin voisivat.
Niinkuin pyromaanit palomiehinä, paljon mahdollista. Aina kun näitä sattuu tulee F- Secure mieleen.
Se on Mies29v! Häntä ei ole palstalla hetkeen edes näkynyt...busy?
Minulla on hyvä veikkaus. On suomalainen tai ei ole. On mies tai nainen. Tai on muunsukupuolinen. Tai on ryhmä edellämainittuja yksilöitä. Saattaa olla sama kuin murtojen tekijä tai tekijät. Tai saattaa olla, että ei. Ikähaarukka 6v - 125v. Saattaa olla IT-ammattilainen tai saattaa olla olematta. :-)
Voi vit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko toi olla todellinen? Kumpaa puolta hän oikein edustaa?
Muistan tämän kuvan v 2018! Pahaksi onnekseni kävin kolmesti tuossa lafkassa terapeutilla ja hän ehdotti minulle saman talon psykiatrilla käyntiä. Googlailin noita sivuja silloin ja näin tämän kuvan jossain ja jotenkin ymmärsin hänen olevan psykiatri. Kuvaa katsellessani mietin, että kumpi meistä on enemmän sekaisin. Jäi käynnit sitten siihen.
Mies, nuori (20-29), älykäs, syrjäytynyt. Suomalainen, toimii yksin. Asuu pienessä asunnossa pääkaupunkiseudulla. Henkisten ongelmien takia ei saa osaamistaan vastaavaa työtä IT-alalta.
Lataamo sai julkista rahoitusta. Ei kiinnosta paljoa olla veronmaksaja nykysuomessa. Poliisit rikollisia, poliitikot kähmäreitä, tehoton byrokratia, keharitasoinen pseudosuomalaisuus jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Mies, nuori (20-29), älykäs, syrjäytynyt. Suomalainen, toimii yksin. Asuu pienessä asunnossa pääkaupunkiseudulla. Henkisten ongelmien takia ei saa osaamistaan vastaavaa työtä IT-alalta.
Ihana kilttis
Vierailija kirjoitti:
😳 Taitaa olla Prince-fani.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi shortlistille ne henkilöt jotka Suomessa käyttävät Tor-verkkoa. Se ladataan yleensä clearwebin puolelta.
Eli siis kaikki meidät it-alan ammattilaiset... En tunne ketään alalla joka ei käyttäisi.
Se on kosto henkilölle jolla on jotain häikkää päässä
Hah hah! Ei välttämättä suomalainen, vaan ei-natiivi englannin käyttäjä.