Millaisella ruokavaliolla pysyt laihana?
Ja liikunnalla? Kerrohan myös mitat ja ihan että mitä syöt yleensä päivän aikana! T: Utelias pullukka
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli puoli kiloa vih+hed per päivä, viljat täysjyvää ja maitotuotteet vähärasvaisia. Paljon hyviä rasvoja luontaisista lähteistä. Proteiinia väh 0,8 g / painokilo. Säännöllinen ateriarytmi. Iltasyömistä en harrasta ollenkaan klo 19 jälkeen. Juhlissa syön mitä lystään ja karkkipäiviä pidän kerran viikossa. Ylipäätään terveys edellä mutta rennosti ja aina vatsa täyteen aterialla, ei mitään nälässä mourimista!
Tuolla periaatteella olen pysynyt samoissa mitoissa opiskeluajoista eli yli 20 vuotta. Mitat 170/n 58, en omista vaakaa, niin tarkkaa painoa en tiedä. Olen hyvin hentorakenteinen, mikä vähentää tietysti myös painoa. Olen itseeni ihan tyytyväinen ja tiedän, että elintavoillani olen sen myös ansainnut =)
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli puoli kiloa vih+hed per päivä, viljat täysjyvää ja maitotuotteet vähärasvaisia. Paljon hyviä rasvoja luontaisista lähteistä. Proteiinia väh 0,8 g / painokilo. Säännöllinen ateriarytmi. Iltasyömistä en harrasta ollenkaan klo 19 jälkeen. Juhlissa syön mitä lystään ja karkkipäiviä pidän kerran viikossa. Ylipäätään terveys edellä mutta rennosti ja aina vatsa täyteen aterialla, ei mitään nälässä mourimista!
Tuolla periaatteella olen pysynyt samoissa mitoissa opiskeluajoista eli yli 20 vuotta. Mitat 170/n 58, en omista vaakaa, niin tarkkaa painoa en tiedä. Olen hyvin hentorakenteinen, mikä vähentää tietysti myös painoa. Olen itseeni ihan tyytyväinen ja tiedän, että elintavoillani olen sen myös ansainnut =)
Miten saat rasvat luontaisista lähteistä, jos maitotuotteetkin syöt rasvattomina? Et kyllä mene terveys edellä, kun pidät karkkipäivän jopa viikoittain. Laiha voit toki olla, mutta terveyttä ei hoideta sokerilla ja kasvirasvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Syön mitä mieli tekee eli pitsaa, suklaata, karkkia, jätskiä, keksejä, sipsejä jne. ja tietysti normaalia ruokaa myös. Lähes päivittäin tulee herkuteltua. En vain syö kuin virtahepo.
Sama. Mutta tosiaan enimmäkseen normaalia kotiruokaa. Kaupan eineksiä ei juuri koskaan. Lautasmallia pyrin noudattamaan. En ole käynyt vaakalla aikoihin, mutta samat vaatteet mahtuvat päälle aina vaan, koko 34-36. Lähes päivittäin joku pulla tai pikkusuklaa suuhun menee.
Syön kun on nälkä, ja kun ei enää maistu niin lopetan. Illalla ei tee mieli syödä mitään, jos päivän aikana tankannut hyvin.
Työmatkat pyöräilen, n. 20 min. ja kotona pari kertaa viikossa teen lihaskuntoharjoituksia. Ehkä kerran viikossa pitempi tunnin juoksulenkki.
Liikun ison koiran kanssa reippaita kävelylenkkejä 1-3X päivässä (Riippuen mennäänkö avopuolson kanssa yhdessä, menenkö yksin vai viekö hän), joista vähintään 1 on 1,5-3h. Tämä on siis päivittäinen liikunta + kävelen muutoinkin paljon, asun 10km Yliopistosta ja saatan helposti kävellä mielummin kun kulkea bussilla.
Syön niin, että jos jonain päivänä tulee syötyä enemmän, niin minulla ei ole seuraavina päivinä niin nälkä. Käytän ruoanlaitossa aina täysrasvaisia tuotteita, kunnon kuohukermaa, voita jne. mutta aina on myös iso salaatti ja koska ruoka täyttää hyvin, ei sitä tarvitse syödä niin paljon ja vähintään puolet lautasesta aina salaattia. Syön lähinnä iltaisin/iltapäivisin ja max. 2X päivässä. En napostele kuin ehkä kerran viikossa. Pienestä pitäen on opetettu terveelliset elämäntavat.
Painan 45-48kg ja olen 162cm pitkä.
N28
Alle tuhannen euron kuukausi tulot ja kävely/pyöräily.Sillä paino tippuu ja lujaa.
Maitorasva on tyydyttynyttä eli huonoa rasvaa =lihottaa. Kylmäpuristettu luomukasvisöljy, pähkinät ja avokado taas hyvän rasvan lähteitä, jota voi (ja terveyssyistä täytyisikin) nauttia ilman lihomispelkoa n 0.5 g/painokilo/vrk . Opiskelkaa edes vähän oikean ravitsemuksen aakkosia niin on se painonhallintakin helpompaa.
Motivaatio banaani kirjoitti:
Alle tuhannen euron kuukausi tulot ja kävely/pyöräily.Sillä paino tippuu ja lujaa.
Kerro ihmeessä jos viitsit, miten selviät ja mitä syöt esim. päivässä tuolla tulomäärällä?!
Pysyin laihana 30-vuotiaaksi asti syömällä ihan mitä vaan. Sen jälkeen lihoin 10 kiloa vaikka syön terveellisesti ja en esim enää karkkia, sipsiä, limua yms oikeastaan ollenkaan. En jaksa ressata.
Kävin mittauttamassa ravintoarvot ja korjasin puutoatilat. Loppui älyttömät mieliteot ja nyt voin todellakin syödä ”mitä tekee mieli” koska överihimoja ei vaan tule liian usein. En olisi uskonut että omalla kohdalla voi koskaan olla näin.
Syön myös gluteenittomasti muista syistä mutta samalla pysyy painokin, koska niin moni ravintoköyhä verensokeria heilautteleva tyhjä energiapommi jää syömättä. Vaikea lihota kun ei syö käsillä helposti olevaa pastaa, kääretorttua, pizzaa, leipää jne. Toki niille on korvaavia tuotteita mutta yleensä helpompi vaihtoehto on joku muu ja nykyään mietinkin että tuleeko energian mukana ravinteitakin. Jos ei niin puutoksia, lihomista ja sairastumistahan se tarkoittaa luultavasti ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
174/64 ja syön ihan mitä sattuu ja tekee mieli, mutta vaan 16/8 pätkäpaastoillen. Toimii mulla ja tykkään, kun ei tartte vahtia mitä syö.
Liikun 3-4 pitkää kävelylenkkiä viikossa.
Ikää 48.
Pätkäpaasto toimii minullakin. Aamulla vettä ja mukillinen kahvia, puolenpäivän jälkeen kasvispainotteinen lounas, illalla paljon jotain hiilaripitoista. Lisäksi vettä pitkin päivää. Nälän tunne on usein janoa?
Harrastan lähinnä hyötyliikuntaa; porraskävelyä (asunto 5.krs), työmatkat 2x7km yleensä pyöräillen, kävelen paljon. Uimisesta ja vesijuoksusta pidän, nyt en ole uskaltautunut uimahalliin.
N58 177/69
172/52, ikää 29. Pysyn mitoissani syömällä 4-5 kertaa päivässä ja liikkumalla. Syön aika paljon herkkuja ja olen sokerikoukussa, suolaisista herkuista en välitä. Päivässä askelia tulee helposti 20 000, joskus sen ylikin. Lisäksi joogaan silloin tällöin. En omista autoa, vaan kuljen matkat pyörällä ja kävellen.
Olen kateellinen. Mitat 169/ 75. Olen 46. Liikun n. 5 krt viikossa ( juoksu, sali, kotijumppaa), lisäksi koiran kanssa kävelyä. Olen kasvissyöjä. Syön 1200-1500 kaloria päivässä ja en laihdu. Olen yrittänyt laihduttaa kesästä asti mutta mitään ei tapahdu. Leipää en mussuta ( vain aamulla tai keiton kanssa täysjyväleipää)...
Olen 164cm ja 53kg. Tanssin 3-4 kertaa viikossa raskaita lajeja, joissa saa aerobisen lisäksi lihasvoimaa.
Olen huomannut että liikunta estää minulla ns mielihaluja ja syön muutenkin ainoastaan silloin kun olen nälkäinen. En kiellä itseltäni mitään, mutta syön kohtuudella ja monesti jätän ruuan ns kesken ja laitan jääkaappiin odottamaan nälkäistä hetkeä. Olen myös kasvissyöjä ja en juo alkoholia kuin max 6 annosta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Maitorasva on tyydyttynyttä eli huonoa rasvaa =lihottaa. Kylmäpuristettu luomukasvisöljy, pähkinät ja avokado taas hyvän rasvan lähteitä, jota voi (ja terveyssyistä täytyisikin) nauttia ilman lihomispelkoa n 0.5 g/painokilo/vrk . Opiskelkaa edes vähän oikean ravitsemuksen aakkosia niin on se painonhallintakin helpompaa.
Oikeaa tietoa tarvitset kuitenkin sinä, ei muut. Maitorasva ei suinkaan ole haitallista ihmiselle, päinvastoin.
Kehtaat levittää omia harhojasi.
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio banaani kirjoitti:
Kerro ihmeessä jos viitsit, miten selviät ja mitä syöt esim. päivässä tuolla tulomäärällä?!
Aika juures pitoista ruokavaliota.Aamiaiseksi puuroa itse poimittujen marjojen kera,säilössä sieniä myös.Protskun lähde yleensä se halvin,tarjouksessa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen. Mitat 169/ 75. Olen 46. Liikun n. 5 krt viikossa ( juoksu, sali, kotijumppaa), lisäksi koiran kanssa kävelyä. Olen kasvissyöjä. Syön 1200-1500 kaloria päivässä ja en laihdu. Olen yrittänyt laihduttaa kesästä asti mutta mitään ei tapahdu. Leipää en mussuta ( vain aamulla tai keiton kanssa täysjyväleipää)...
Syö enemmän ja parempaa. Laita liikuntaan tehoja.
Oivalsin mistä liikunnasta minä itse oikeasti pidän. Aloin tehdä sitä, niitä. Niistä tuli hyvä olo ja tapa, jota haluan...haluan päästä tekemään. Se on kivaa.
Kuukauden-,muutaman kuukauden päivät tähän tapaan ja haluuan tarvittiin.
Syön normaali ruokaa säännöllisesti. Syön välillä herkkuja.
Liikunnassa vaihtelen tempoa ja tehoa ja kestoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön vähän kaikkea, eli en siis näännytä itseäni. Mutta jos ostan suklaata niin syön pari palaa ja sitten ei tee enää mieli.
Että mua sitten rasittaa kaltaisesi "ei tee mieli" -tyypit. Minulla homma toimii niin, että jos haistankin suklaata niin vedän koko levyn ja kävelen sen päälle vielä kauppaan tai kiskalle hakemaan pari levyä lisää. Ja kyllä - TODELLA TEKEE MIELI: syön niin kauan kunnes alan voida pahoin.
Mitat 171 / 56 ja ikää varttia vaille 50 vuotta.
Oleppa pari kuukautta ilman suklaata, niin ei tee enää mieli. Sama monessa muussakin ruuassa. Ennen join maitoa, kun olin jonkin aikaa ilman, maito alkoikin maistua pahalta.
Olin ilman mäkkäriruokaa, kun yritin syödä juustohampparin, se maistuikin ällöttävälle.
Jos syö mäkissä pari kertaa viikossa, tekee mieli mäkkäriä. Jos juon kokista parin päivän välein, sitä tekee koko ajan mieli. Vaikka vatsa menisi ripulille ja päänahka kesii, niin silti pitäisi saada kokista. Nopea energiansaanti on koukuttavaa ja vaikuttaa ihmisen tunteisiin.
Sokeria syötyäni olen alakuloinen, itkuinen, en jaksa liikkua, en jaksa muuta kuin maata sängyssä ja katsoa nettisarjoja ja vetää lisää hiilaria.
Viikko-pari ilman tuota, niin olen kuin toinen ihminen. Sitä kohti ollaan menossa.
Afganistanilainen poika, joka ei ikinä ollut lapsena syönyt suklaata, ei pysty aikuisenakaan syömään kuin palan tai kaksi, koska ei ole tottunut siihen sokeri+rasvamäärään.