lapsen sairastuminen ja palkka
Hei
Kertokaapa viisaammat miten tällaisessa tapauksessa maksetaan palkkaa lapsen tilapäisen hoitovapaan ajalta:
Eli lapseni sairastui flunssaan, jonka vuoksi olin poissa töistä ti, ke ja To, perjantaina menin töihin ja lapseni päiväkotiin, koska oli sen verran hyvässä kunnossa. Minulla on töistä vapaata nyt la, su ja ma ja ti, To, pe, la ja su olisi töitä, mutta viime yönä lapseni heräsi korvakipuun. Ja kysymys kuuluu, että jos ja kun lapselleni on korvatulehdus päällä ja lääkäri kirjoittaa sairaslomaa niin saanko olla paikallisena pois koska olin tässä välissä töissä ja vapailla? Olen yksinhuoltaja.
Itse ymmärtäisin niin että saan olla vielä 4 vrk paikallisesti poissa koska sairausloman syy on vaihtunut ja olin tässä välissä töissä, mutta eihän näistä koskaan tiedä.. Olen ollut vakituisessa toimessa työnantajalla 8 kuukautta.
Kommentit (51)
Tässä on lapsen hoitoon viemiseksi hyvät ohjeet. Toki yleiskunto on myös yksi mittari. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00024
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:35"]En vie kipeänä lastani hoitoon, mutta sinun tapauksessasi oletat jääväsi lähes viikoksi sairauslomalle lapsesi korvatulehduksen vuoksi. Miksi? Korvatulehduksen oireet hävivävät vuorokaudessa antibiottikuurin alettua, joten minun ymmärrykseeni ei mene miksi siihen lähes viikon sairausloman tarvitsee? Kävitkö muuten jo lapsesi kanssa siellä lekurissa, vai itkeekö hän vieläkin kipeää korvaansa, kun sinä jankkaat täällä pastalla....
[/quote]
En oleta mitään vaan kysyin. Ja kuten jo sanoin että viimeksi lääkäri kirjoitti pitkän sairasloman. Ja iloksenne voin kertoa että sain hoitajan kaikkiin päiviin, jotta lapsen ei tarvitse mennä antibioottikuurin kanssa hoitoon kärsimään ja minä pääsen töihin. Nyt voit nukkua yösi hyvin kun tiedät etten lusmuile töistä. :)
Ja tosiaan aikaisemmin päiväkodissa ei ole suostuttu lääkitä erään joten ei ole tullut sellainen vaihtoehto edes mieleen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:47"]
Yleensä se palkallinen vapaa sairaan lapsen hoitamiseen alkaa sairastumisen alusta, siinä ajassa pitää pystyä järjestämään lapsen hoito. Jos vaikka vanhemmalla on töitä tavallisesti ma-pe, lapsi sairastuu perjantaina ja vanhempi jää häntä hoitamaan, ne palkalliset päivät ovat pe-su. Maanantaina ei siis enää voi jäädä palkallisena lapsen kanssa kotiin.
Tässä voi tietenkin olla työnantajakohtaisia eroja, jotkut antavat vapaat höllemmin. Minusta sinun lapsella on nyt eri sairaus, mutta nythän sinulla lapsen sairastaminen menee vapaapäivillesi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Viikonlloppua ei lasketa mukaan jos ne eivät ole työpäiviä, joten neljä päivää olisivat vaikka pe, ma-ke.
Me emme ole saaneet lääkäriltä lääkärintodistusta korvatulehduksen takia jollei ole kuumetta, noin sivuhuomautuksena.
Vaikka tämä nyt olisikin uusi sairaus, niin huomaathan, että se 3-4 päivää, jonka saa olla hoitamassa, lasketaan lapsen sairauden alusta, ei siitä, milloin sinulla olisi tarve olla töistä pois. Jos lapsesi on siis tänään sunnuntaina ekaa päivää uudelleen sairaana, palkallinen oikeutesi olla pois töistä on su-ti ja lisäksi ke palkattomana useimpien tessien mukaan. Näin siis, vaikka sinulla sattuisi nuo päivät olemaan valmiiksi vapaita.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:12"]Vaikka tämä nyt olisikin uusi sairaus, niin huomaathan, että se 3-4 päivää, jonka saa olla hoitamassa, lasketaan lapsen sairauden alusta, ei siitä, milloin sinulla olisi tarve olla töistä pois. Jos lapsesi on siis tänään sunnuntaina ekaa päivää uudelleen sairaana, palkallinen oikeutesi olla pois töistä on su-ti ja lisäksi ke palkattomana useimpien tessien mukaan. Näin siis, vaikka sinulla sattuisi nuo päivät olemaan valmiiksi vapaita.
[/quote]
Kiitos vastauksesta.
Et ole ap. vastannut, joko olet käynyt lapsesi kanssa lääkärissä. Lapsesi on kertomasi mukaan valittanut korvaasi yöllä ja arvot täällä palstalla edelleen mahdollista sairauslomaasi? Mikset vie lastasi lääkäriin?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:47"]
Yleensä se palkallinen vapaa sairaan lapsen hoitamiseen alkaa sairastumisen alusta, siinä ajassa pitää pystyä järjestämään lapsen hoito. Jos vaikka vanhemmalla on töitä tavallisesti ma-pe, lapsi sairastuu perjantaina ja vanhempi jää häntä hoitamaan, ne palkalliset päivät ovat pe-su. Maanantaina ei siis enää voi jäädä palkallisena lapsen kanssa kotiin.
Tässä voi tietenkin olla työnantajakohtaisia eroja, jotkut antavat vapaat höllemmin. Minusta sinun lapsella on nyt eri sairaus, mutta nythän sinulla lapsen sairastaminen menee vapaapäivillesi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Viikonlloppua ei lasketa mukaan jos ne eivät ole työpäiviä, joten neljä päivää olisivat vaikka pe, ma-ke.
Me emme ole saaneet lääkäriltä lääkärintodistusta korvatulehduksen takia jollei ole kuumetta, noin sivuhuomautuksena.
[/quote]Näin on meidänkin tes:n mukaan.
Täällä on vaikeaa saada tolkkua, kuka vastaa ap:n tessin mukaan ja kuka omansa.
Mä ainakin kyllä en uskaltaisi lasta heti seuraavana päivänä heittää päiväkotiin, kun on korvatulehdus vasta todettu! Lapsi tarvitsee sellaisessa tilanteessa rauhaa ja riittävästi lepoa! Minkalainen äiti näin tekisi? Kamalaa!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:39"]Kyllä minäkin sen käsittäisin niin, että edellinen sairaus meni jo, tämä on uusi ja palkallisten päivien laskeminen alkaa alusta. Mutta saako teillä siis olla neljä päivää palkallisena? Meillä saa kolme, ja sen jälkeen saa olla palkattomana mutta vain lääkärintodistuksella.
Jaa enpä muuten tiedä.. Olen aina kuvitellut että 4 päivää saa olla ja muistaakseni olen joskus ollutkin vastaavan tilanteen vuoksi. Meillä sovelletaan kvtesiä. Mutta netistä tietoa etsiessäni menin kyllä itsekin sekaisin koska jossain puhutaan kolmesta päivästä ja toisessa 4 päivästä.
[/quote]
kvtes antaa 3 palkallista päivää, ja 1 palkattoman. Jos kyse on eri sairaudesta, niin päivien lasku lähtee alusta. Päivät on kalenteripäiviä, myös vapaapäivät kuluttavat niitä.
En vie kipeänä lastani hoitoon, mutta sinun tapauksessasi oletat jääväsi lähes viikoksi sairauslomalle lapsesi korvatulehduksen vuoksi. Miksi? Korvatulehduksen oireet hävivävät vuorokaudessa antibiottikuurin alettua, joten minun ymmärrykseeni ei mene miksi siihen lähes viikon sairausloman tarvitsee? Kävitkö muuten jo lapsesi kanssa siellä lekurissa, vai itkeekö hän vieläkin kipeää korvaansa, kun sinä jankkaat täällä pastalla....