lapsen sairastuminen ja palkka
Hei
Kertokaapa viisaammat miten tällaisessa tapauksessa maksetaan palkkaa lapsen tilapäisen hoitovapaan ajalta:
Eli lapseni sairastui flunssaan, jonka vuoksi olin poissa töistä ti, ke ja To, perjantaina menin töihin ja lapseni päiväkotiin, koska oli sen verran hyvässä kunnossa. Minulla on töistä vapaata nyt la, su ja ma ja ti, To, pe, la ja su olisi töitä, mutta viime yönä lapseni heräsi korvakipuun. Ja kysymys kuuluu, että jos ja kun lapselleni on korvatulehdus päällä ja lääkäri kirjoittaa sairaslomaa niin saanko olla paikallisena pois koska olin tässä välissä töissä ja vapailla? Olen yksinhuoltaja.
Itse ymmärtäisin niin että saan olla vielä 4 vrk paikallisesti poissa koska sairausloman syy on vaihtunut ja olin tässä välissä töissä, mutta eihän näistä koskaan tiedä.. Olen ollut vakituisessa toimessa työnantajalla 8 kuukautta.
Kommentit (51)
Laki ei sano että työnantajan pitäisi maksaa päivääkään palkkaa. Eräät työnantajat hyvää hyvyyttää maksavat sairaan lapsen hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:20"]Sinä annat antibiootit aamuin illoin, päivän annos valmiiksi ruiskuun ja pussissa päiväkotiin reseptikopion kanssa.
[/quote]
Joo no Täytyypä tosiaan kysäistä että antavatko lääkkeitä. En ole ikinä edes osannut ajatella tuollaista vaihtoehtoa.
Lapsen ei tarvitse olla poissa päiväkodista pelkän korvatulehduksen vuoksi. Mikäli päiväkodissa on töissä ( ja yleensä on ) lähihoitajia joilla on lääkkeenantolupa, eivät he voi kieltäytyä antamasta lapselle sitä antibiottia päiväkotipäivän aikana. Tosin jos lapsesi saa sen kolme kertaa päivässä, voithan antaa aamulla yhden, iltapäivällä lapsen haettuasi toisen ja illalla ennen nukkumaanmenoa kolmannen, eikös?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]Laki ei sano että työnantajan pitäisi maksaa päivääkään palkkaa. Eräät työnantajat hyvää hyvyyttää maksavat sairaan lapsen hoidosta.
[/quote]
No mutta meillä nyt maksetaan 3 vrk ajalta. Kysymys kuuluukin että alkaako laskenta alusta meidän tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]Laki ei sano että työnantajan pitäisi maksaa päivääkään palkkaa. Eräät työnantajat hyvää hyvyyttää maksavat sairaan lapsen hoidosta.
[/quote]
No mutta meillä nyt maksetaan 3 vrk ajalta. Kysymys kuuluukin että alkaako laskenta alusta meidän tapauksessa.
Meidänkin lasten päiväkodissa saa kyllä annettua reseptilääkkeet päivän aikana. Antibiootteja ei ole kuin kerran jouduttu laittamaan lapselle mukaan, mutta silmätippoja monesti.
Mikä vaikeus on pyytää lapselle lääkitys jota annetaan 2 kertaa vuorokaudessa?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]
Laki ei sano että työnantajan pitäisi maksaa päivääkään palkkaa. Eräät työnantajat hyvää hyvyyttää maksavat sairaan lapsen hoidosta.
[/quote] Harva maksaa hyvää hyvyyttään. Aika monessa työpaikassa noudatetaan jonkin alan Tessiä. Ja Tes määrittelee, miten sitä palkkaa maksetaan.
Taidat olla ihan miellläsi pois töistä lapsen sairauden varjolla. Mietit jo torstaihin asti, että voitko olla pois töistä. Mistä tiedät, että lapsi on vielä torstaina kipeä? Käytä lapsi lapsi lääkärissä huomenna, saat antibiootit, jotka alkavat vaikuttaa vuorokauden kuluessa äläkä lusmuile vaan. Oikeat työntekijät kärsivät tuollaisen lusmuilun takia.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:24"]Lapsen ei tarvitse olla poissa päiväkodista pelkän korvatulehduksen vuoksi. Mikäli päiväkodissa on töissä ( ja yleensä on ) lähihoitajia joilla on lääkkeenantolupa, eivät he voi kieltäytyä antamasta lapselle sitä antibiottia päiväkotipäivän aikana. Tosin jos lapsesi saa sen kolme kertaa päivässä, voithan antaa aamulla yhden, iltapäivällä lapsen haettuasi toisen ja illalla ennen nukkumaanmenoa kolmannen, eikös?
Joo kyllähän toi toimii, tosin teen myös Iltavuoroja ja se hoitoon vieminen riippuu lapsen kivuista, ei sitä sinne päiväkotiin voi kivuliaana viedä itkemään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]Laki ei sano että työnantajan pitäisi maksaa päivääkään palkkaa. Eräät työnantajat hyvää hyvyyttää maksavat sairaan lapsen hoidosta.
[/quote]
[/quote]
Eri sairaus. Alkaa alusta. Pyydät sairauslomaa jos on tarve ja vasta vapaapäivien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:29"]Taidat olla ihan miellläsi pois töistä lapsen sairauden varjolla. Mietit jo torstaihin asti, että voitko olla pois töistä. Mistä tiedät, että lapsi on vielä torstaina kipeä? Käytä lapsi lapsi lääkärissä huomenna, saat antibiootit, jotka alkavat vaikuttaa vuorokauden kuluessa äläkä lusmuile vaan. Oikeat työntekijät kärsivät tuollaisen lusmuilun takia.
[/quote]
Haha, odotinkin jo tällaista vastausta. :) olen yksinhuoltaja eikä se ole aina niin sanottua että saan hoitajan lapselle ja korvakipuista lasta ei hoitoon voi viedä. Ja tämä tosiaan perustui siihen että viimeksi lääkäri kirjoitti viikon sairaslomaa ja silloin hommasin kyllä hoitajan sairasloman loppuajaksi, olin itse 4 päivää pois.
Laskenta alkaa alusta ja 3vrk palkallisena. Mutta huom - ainakin mun alalla se 3vrk alkaa siitä kun lapsi sairastuu ei siitä milloin pitäisi olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:25"]
[/quote]
[/quote]
Ja varsinaisessa flunssassa lapselleni oli 39 asteen kuume eli silloinkaan en voinut hoitoon viedä enkä saanut hänelle hoitajaa. Ja antibiootista sen verran että ei ole tullut mieleen pyytää kuuria kaksi kertaa vuorokaudessa koska ilmeisesti tehoaa nopeammin jos antaa sen 3 kertaa vuorokaudessa. Ja paranee nopeammin. Ei mulla ole mitään hinkua tykätä lasta kipeänä päiväkotiin jossa ei saa levätä yhtään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:29"]Taidat olla ihan miellläsi pois töistä lapsen sairauden varjolla. Mietit jo torstaihin asti, että voitko olla pois töistä. Mistä tiedät, että lapsi on vielä torstaina kipeä? Käytä lapsi lapsi lääkärissä huomenna, saat antibiootit, jotka alkavat vaikuttaa vuorokauden kuluessa äläkä lusmuile vaan. Oikeat työntekijät kärsivät tuollaisen lusmuilun takia.
[/quote]
Haha, odotinkin jo tällaista vastausta. :) olen yksinhuoltaja eikä se ole aina niin sanottua että saan hoitajan lapselle ja korvakipuista lasta ei hoitoon voi viedä. Ja tämä tosiaan perustui siihen että viimeksi lääkäri kirjoitti viikon sairaslomaa ja silloin hommasin kyllä hoitajan sairasloman loppuajaksi, olin itse 4 päivää pois.
[/quote]
Yksinhuoltajia ollaan täälläkin ja kyllä se antibiotti rupeaa nopeasti vaikuttamaan siihen korvakipuun. Joten jos tänään käyt lapsesi kanssa lekurilla ja hän saa lääkkeet, hyvin voinet mennä jo tiistaina töihin. Eriasia tosin, jos olet niitä, jotka vetoavat yksinhuoltajuuten ja ovat töistä pois sairauslomalla aina, kun siihen on vaan mahdollisuus. Ei kun vinkumaan sairauslomaa loppuviikko...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]
Yksinhuoltajia ollaan täälläkin ja kyllä se antibiotti rupeaa nopeasti vaikuttamaan siihen korvakipuun. Joten jos tänään käyt lapsesi kanssa lekurilla ja hän saa lääkkeet, hyvin voinet mennä jo tiistaina töihin. Eriasia tosin, jos olet niitä, jotka vetoavat yksinhuoltajuuten ja ovat töistä pois sairauslomalla aina, kun siihen on vaan mahdollisuus. Ei kun vinkumaan sairauslomaa loppuviikko...
[/quote]
No kuule kun tosiaan en ole palkattomana poissa töistä mielelläni ollenkaan, mutta välillä on vaikeuksia saada hoitaja lapselle jotta pääsen töihin. Olen töissä melkein vähiten pois vaikka olen yh ja lapseni sairastaa todella paljon. Ja viimeksi lääkärillä lääkäri ei kysynyt että tarvitsetko sairaslomaa vaan kirjoitti suoraan viikon sairasloman.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:39"]
Ja varsinaisessa flunssassa lapselleni oli 39 asteen kuume eli silloinkaan en voinut hoitoon viedä enkä saanut hänelle hoitajaa. Ja antibiootista sen verran että ei ole tullut mieleen pyytää kuuria kaksi kertaa vuorokaudessa koska ilmeisesti tehoaa nopeammin jos antaa sen 3 kertaa vuorokaudessa. Ja paranee nopeammin. Ei mulla ole mitään hinkua tykätä lasta kipeänä päiväkotiin jossa ei saa levätä yhtään.
[/quote]
höpö höpö että paranis nopeemmin ton annostuksen takia! t. äiti jolla 3 lasta ja jokaisella usein korvatulehdus
4 päivää saat olla pois, joista kolmesta saa palkkaa. Eri taudeista alkavat uudet poissaolot.
Jos lapsi on sairastunut sunnuntaina niin su, ma ja ti ovat palkallisia ja ke palkaton. To ei saa olla pois.
Siis nyt on pakko kysyä että viettekö te kaikki lapsenne kipeänä päiväkotiin kun tämä mun kysymys aiheutti niin paljon vihan tunteita? Olen ahkera työntekijä ja aika harvoin pois ja se meillä töissä kyllä tiedetään, mutta ei ole kyllä ikinä tullut mieleen viedä lasta hoitoon antibioottikuuri kanssa kipeänä. Oman sairauden vuoksi olen ollut tasan kaksi kertaa pois kahden vuoden aikana jonka työpaikassa olen töissä ollut mutta välillä näitä tulee eteen että lapsen sairauden vuoksi joutuu olemaan pois koska en saa hoitajaa lapselle. Esim. Kuume, korvatulehdukset ja keuhkokuume.
Ja kiitos niille jotka vastasivat itse kysymykseen, tämä palsta on kyllä täynnä katkeroituneita ihmisiä joiden on pakko päästä joka ketjuun haukkumaan asiasta kuin asiasta.
Sinä annat antibiootit aamuin illoin, päivän annos valmiiksi ruiskuun ja pussissa päiväkotiin reseptikopion kanssa.