Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)

Vierailija
09.02.2014 |

Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.

Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?

Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää.  "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa. 

Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.

Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta". 

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:24"]

En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.

[/quote]

4 viikkoa on aika lyhyt aika elää noin... Katsotaan sitten puolen vuoden päästä, onko mieli muuttunut.

[/quote]

Mä kokeilin tota fit farmia kuus viikkoa. Kaks kiloa lähti painoa ja siinä olikin plussat. Rahkaa en pysty syömään vieläkään, raejuustosta oli pakko pitää taukoa pari kuukautta, keitetyt, paistetut ja höyrytetyt kasvikset saa aikaan lähinnä oksennusrefleksin, salaatit onneksi maistuu edelleen. Niin ja koska tossa dieetissä ei ole oikein hiilareita, hajusta päätellen menin loppuvaiheessa myös ketoosiin. Mitään ei jaksanut tehdä ja se vesipöhö ja hölskyvä vesi mahassa oli järkkyä. Myös tähän asti aina miltei kellolleen toiminut vatsani lakkasi toimimasta viikon jälkeen.

Unohtamatta sitä kokoaikaista vitutusta, kun koko ajan oli nälkä, verensokerit alhaalla...

Nyt syön monipuolisesti ihan tavallista kotiruokaa, sopivassa suhteessa perunaa, salaattia, leipää, maitoa ruokajuomana jne jne. Paino tuntuu tippuvan kuin itsestään.

[/quote]

En tiedä millaista Jutan dieettiä noudatit, mutta mun ohjeissa kyllä hiilareita on niin paljon, ettei niillä ketoosiin mennä. Aamulla puuroa, lounaalla ja päivälliselllä perunaa/pastaa/riisia+ruisleipää. Sitä paitsi nyt syön määrällisesti paljon enemmän kuin ennen, eikä todellakaan tee mitään ylimääräistä enää mieli.

[/quote]

Noudatin sitä ihan nk. virallista.

Ihmisten kropat on katsos erilaisia, se, että se toimi sulla eikä ollut nälkä, ei tarkoita sitä, että kenellekään muulle ei olisi voinut käydä toisin ;-)

[/quote]

Mutta vaikka ei söisi päivän mittaan mitään muuta hiilaria kuin sen puuron, niin ei tasan mene ketoosiin!! Ja Jutan dieetissä on niin paljon proteiinia, että jos nälkä vaivaa, niin muuta selitystä ei voi olla kuin entisillä tavoilla suureksi venytetty mahalaukku? Mitään ei saa ilmaiseksi. Jos ei siedä yhtään nälkää, niin parempi sitten olla lihava ja lihota vaan lisää.

Vierailija
2/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo luettelemasi on siis kisaruokavalio.

fitfarmin dieetti sovellettuna on ainoa jolla sitä pysyvää muutosta ihan oikeasti aikaiseksi saa.

eli ei yli neljän tunnin ruokavälejä, aamulla puuro ja proteiini (rahka tai raejuusto), aamuaerobiset, herkkupäivä sallitaan...

Kuka vaan voi elää tuolla ihan loppuelämänsä ilman mitään kitukuuria. Katsoo hiukan mitä napaansa ahtaa. Vihanneksina käy kaikki, ei tarvi olla pelkkää vihreää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.

Vierailija
4/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Fitfarm mainostaa että "monet saavat liian vähän kuitua ravinnosta", siksi kannattaa ostaa heidän Fiber-tuotteensa.

Ymmärrän nyt että se kuidun puute onkin seurausta tuosta heidän keksimästään ruokavaliosta.

Jos söisi terveellistesti eli vähän leipää ja täysjyväviljaa joka päivä, lisäisi jugurttiin leseitä niin eihän kuidusta olisi puutetta.

Vierailija
5/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä menee överiksi siinä vaiheessa, kun ruvetaan hedelmistä kattomaan sokereita ja kaloreita ...:D ite oon kilpaurheilija, urheillut koko ikäni, ja me vedetään törkeet määrät pastaa ennen urheilusuorituksia, hedelmiä välipaloina ja niin edespäin. Muutaman kuukauden välein juhlitaan ihan kunnolla kun sattuu pari vapaapäivää (alkoholia kuluu,iiks) eikä herkutkaan oo kielletty. Ja kroppa on hyvässä, lihaksikkaassa ja timmissä kunnossa, rasvaprosentti pysyy pienenä treenauksen ansiosta.

Tää on ihan uus juttu että urheilijoiden perus ruuat onki yhtäkkiä niin kauhee juttu ja epäterveellisiä :)

Vierailija
6/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yrittänyt itse pysyä ton tyyppisessä ruokavaliossa, mutta se on sulaa hulluutta. Mutta jos halutaan nopeita tuloksia niin toi on hyvä reitti... Oikeastaan kehottaisin vaan vanhempia tunkemaan ne lapsensa urheilun pariin, niin ei tarvitsisi näitäkään jatkossa miettiä.

Vierailija
7/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:14"]

Tuo luettelemasi on siis kisaruokavalio.

fitfarmin dieetti sovellettuna on ainoa jolla sitä pysyvää muutosta ihan oikeasti aikaiseksi saa.

eli ei yli neljän tunnin ruokavälejä, aamulla puuro ja proteiini (rahka tai raejuusto), aamuaerobiset, herkkupäivä sallitaan...

Kuka vaan voi elää tuolla ihan loppuelämänsä ilman mitään kitukuuria. Katsoo hiukan mitä napaansa ahtaa. Vihanneksina käy kaikki, ei tarvi olla pelkkää vihreää.

[/quote]

Nope, ei ole kisaruokavalio. Kohta kaksi vuotta noilla ystäväni mennyt... 

- ap 

Vierailija
8/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:19"]

No Fitfarm mainostaa että "monet saavat liian vähän kuitua ravinnosta", siksi kannattaa ostaa heidän Fiber-tuotteensa.

Ymmärrän nyt että se kuidun puute onkin seurausta tuosta heidän keksimästään ruokavaliosta.

Jos söisi terveellistesti eli vähän leipää ja täysjyväviljaa joka päivä, lisäisi jugurttiin leseitä niin eihän kuidusta olisi puutetta.

[/quote]

Kun karppasin (en syönyt mitään viljatuotteita, hedelmiä harvakseltaan), sain suositellun määrän kuitua/vrk ihan vaan syömällä reippaasti kaikenlaisia kasviksia. (Seurasin asiaa kalorilaskurissa ihan päivittäin). Eli riittävä kuidun saanti ei vaadi viljatuotteiden syömistä, mutta tosiaan kasviksia pitää syödä paljon ja muutakin kuin brokkolia.

Vierailija
9/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa tuollaisesta kärvistelystä ja kehonmuokkauksesta saa? Mikä sen pointti on? Arjesta kun selviää mainiosti vähän huonommallakin kunnolla, jopa ylipainoisena.

Vierailija
10/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]

Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.

[/quote]

Ruoka nimenomaan on pääasiassa polttoainetta. Syön osittain fitfarmilaisittain, voisin kuvitella, mutta paljon rennommin kuitenkin. Vastenmielisempää on ihme ruokahifistely ja pikku tarkka keittiössä näpertely tuntikaupalla. Käytän todellakin aikani mieluummin treeniin, sohvalla löhöämiseen ja sosiaalisiin suhteisiin ja syön rahkaa kuin hikoilen keittiössä.

Vierailija
11/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten ja tiettyjen viljan kuitu on erilaista laadultaan. Siinä se pointti, ei pelkkä määrä tee autuaaksi.

Määrätkään eivät ole yksi yhteen: parsakaalissa 2,5 g/100 g, ruisleivässä 13,7 g. Eli aika parsakaalia saat pistella napa rutkuen melkein puolitoista kiloa että saat päivittäisen kuidun siitä, lehtisalaattia saa pistellä hyvinkin 3 kg/pvä - jos suolistosi kykenee sen käyttämään hyväksi.

Ja vastasin nimenomaan ap:n tietoihin perustaen että vain vihreitä vihanneksia syödään, ei hedelmiä ollenkaan.

Vierailija
12/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti ymmärrä, miksi hedelmistäkin pitää kyylätä kalorit hirveän tarkkaan. Tuskin kukaan on viinirypäleillä lihonut, tai pidä läskiä niillä yllä.

Vierailija
13/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hedelmissä paljon sokereita, mm. fruktoosia, jota aletaan pitää ikävänä aineena.

Vierailija
14/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millaisia nuo nykyiset dieetit ovat, mutta olen satakiloinen laihduttaja, joka on kokeillut painonvartijoita, karppausta, kiloklubia, keventäjiä, kutrausta ja itseksittyjä kitudieettejä. Lukemattomia kertoja tietysti vain pienempiä määriä tavallista kotiruokaa. Laihdutukset ovat onnistuneet heikosti. Eniten sain painoa pois runsashiilarisella dieetillä joka vei lihaksetkin pois.

Runsasproteiinisuus ja pienet ateriavälit näkyvät minulla olevan se juttu, joka pitää ahmimisen ja makean mättämisen kurissa. Pidän oikeasti marjarahkasta ja raejuustosta. Noudatan vanhempaa Go Fat Go -dieettiä. Aamulla syödään iso kaurapuuroja ja marjoja sekä puoli purkkia raejuustoa. Lounaalla 100 g kalaa, kanaa tai vähäraisvaista naudanlihaa sekä 200 g vapaavalintaisia kasviksia, vähän raejuustoa ja öljyä. Päivällisellä sama satsi, mutta mukana myös perunaa, pastaa tai riisiä. Väli- ja iltapaloina on rahkaa ja marjoja. Ainoa lisäravinne on kalaöljykapselit.

Tuntuu, että koko ajan saa syödä, nälkä ei ole koskaan. Kaloreita kertyy n. 1400/päivä. Voin kuvitella, että loppuiän ruokavaliolla lisäisin rasvan määrää hieman. Syksyllä aion joka tapauksessa syödä kotimaisia omenoita. Marjat ovat minusta paljon maukkaampia ja 300 grammaa päivässä syön nyt.

Vierailija
15/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että iltapalarahkaan kuuluu noin puoli desiä vehnäleseitä ja vettä juodaan paljon. Isolle hädälle on asiaa kahdesti päivässä. Normaalisti olen ummetukseen taipuvainen.

Vierailija
16/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendit tulevat ja menevät. Tällä hetkellä fitness-buumi ja Fitfarmin saama laaja medianäkyvyys luovat nostetta tällaiselle ruokavaliolle. Tällaisen ruokavalion pystyy pitämään ihminen, jolle ruoka on vain polttoainetta. Sen sijaan en ole niinkään varma, kuinka hyvin siinä pysyvät nämä kymmeniä kiloja pudottaneet tv-sarjaan osallistuneet. Heille ruoka on ollut muutakin kuin polttoainetta ja siksi heille voisi sopia paremmin hieman maltillisempi tapa pudottaa painoa. Eikös jossain ollut jo juttua siitä, että edellisen kauden superdieettiläisistä useammalla kilot ovat jo tulleet takaisin?

Vierailija
17/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla ei tule mieleenkään seurata tai punnita kaloreita. Tai miettiä, mitä raaka-aineita saan luvallisesti käyttä ravinnokseni. Tuollaiset fitfarmit ovat helvatan hyvää bisnestä, johon ajattelemattomat sortuvat ja suhtautuvat lahkolaisuuden lailla. Läheiseni (jonka kanssa välit ovat huonontuneet ruokakiihkon myötä) noudattaa erittäin tarkasti fitfarm-ruokavaliota. Sokeria ei saa olla yhtään missään, tarkka kalorikulutus erilaisine vempaimineen, vetäytyminen sosiaalisesta elämästä (paitsi nettimaailma). Seurauksena anoreksia, paheneva tyytymättömyys ja itseinho.

Yleensäkin, miten ruuasta on voinut tulla niin kovia paineita. Mulle syöminen on ilo ja seurallinen tapahtuma, tykkään napostella ja leipoa. Liikun päivittäin, olen mittausten mukaan terve, normaalipainon alarajoilla ja elämääni suht tyytyväinen. Miksi pilaisin sitä jollain muotidieetillä.

Vierailija
18/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fitfarmin viime kevättalviset ohjeet, niissä sallitaan kyllä leseet,treeneihin banaanit,täysjyväleipä(jos haluaa korvata vaikka pastan sillä),hyvää lihaa,hyviä öljyjä...Tämä ruokavalio on painonpudotukseen. Ylläpitovaiheessahan voi sitten lisätä mukaan kaikki kasvikset väristä riippumatta ja halutessaan niitä herkkuja. Itse normaalipainoisenakin tunnen hyötyväni fitfarmin ruokavaliosta, kadonneet ovat vatsakivut ja turvotukset! Minulle siis oiva ruokavalio.:)

Vierailija
19/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta huomaa, että Jutan tähti alkaa olla laskussa. Sortui ylimielisyyteen ja dieetti on syömishäiriöön kannustava.

Kukahan alkaisi vetää samanlaista ohjelmasarjaa ja laihduttamista ihan normaalilla ruualla? Mukana saisi olla myös tärkeässä roolissa psykologi, joka valmentaisi henkisesti. Seuranta-aika voisi olla 1 vuosi ja senkin jälkeen vielä vuoden päästä tulisi sarja "mitä heille kuuluu nyt", vaikka olisivatkin lihoneet. Tämähän tietysti tarkoittaisi sitä, että PT:stä ei voitaisi tehdä uskomatonta gurua, koska lopputuloksissa nähtäisiin epäonnistumisiakin. Oli dieetti mikä hyvänäsä, joku lihoo jkv. takaisin, kun jaksaminen loppuu.

Tulisi vähän inhimillisempi ote koko hommaan.

Oheistuotteita täytyy tietysti mainostaa ja myydä, mutta jospa ne eivät olisikaan lisävitamiineja ja kuitukapseleita, vaan.... Hmmm. Palkintoja saavutetuista välietapeista? Kylpyläloma, koru, kello, vaate, jumppalaite... mitä nyt ikinä tahdottaisiinkaan mainostaa.

Vierailija
20/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, loistavaa. Lisäksi kannustettaisiin ihmisiä keräämään itse marjat ja sienet luonnosta saaden hyötyliikuntaa. Vähentyisi myrkkykylläisten tuontihedelmien ja pähkinöitten syönti.

Lisäksi tulisi muistaa, että ruokailu on sosiaalista kanssakäymistä parhaimmillaan. Mihin on kadonnut yhteiset ruokailut? Mammat vetää nurkassa rahkapurkkia puolisalaa ja työpaikalla wienerin syönnistä kahvitauolla seuraa paheksuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme