Koiranomistajat, päästättekö koiranne haistelemaan muita koiria lenkillä?
Muutin Espooseen ja täällä kaikki kiertävät koirineen kaukaa minut ja samojedini. Vihdissä melkeinpä jokainen koiranulkoiluttaja päästi koiransa haistelemaan ja leikkimäänkin, noutajani ja setterini kanssa. Miksi annatte/ette anna koiran tutustua muihin koiriin?
Kommentit (43)
Riippuu aina ihan koirasta annanko koirani nuuskutella muita. Mulla on aika arka setteri ja oikeastaan koira itse päättää ketä nuuskutellaan ja ketä ei. Täällä Tampereella kyllä vastaantulijat antaa koirien nuuskutella toisiaan, oma ei vaan aina uskalla. Mun mielestä tekee koiralle hyvää nuuskutella toisten kanssa, etenkin nyt kun setterin rakas ystävä, toinen koiramme on kuollut, niin pidän tärkeänä lajikumppanien tapaamisia. Kerran on kyllä koirani saanut jonkun kirpputartunnan toiselta koiralta, vaikka se ällöä oli, niin liuoksilla lähtivät.
Taitaa olla espoolainen tapa. Samaa ihmettelen minä ja koiranikin, koira haluaisi kovasti nuuskutella ja leikkiä toisten koirien kanssa, mutta vastaantulijat eivät anna koiransa tulla lähelle. Eivät myöskään tervehdi toisia koiranulkoiluttajia. Kummallista väkeä täällä Espoossa.
Vain tuttuja koiria ja vain taluttajan luvan kanssa, koska on hurjan paljon sellaisia, jotka tykkäävät kyttyrää, jos toiset koirat taluttajineen tekevät tuttavuutta. Niinpä sitten remmiräyhääjät ja koirapuistokiukuttelijat ovatkin vastaavasti yleistyneet ihan liikaa, kun koiria ei sosiaalisteta eikä opeteta käyttäytymään.
Päästän, jos saan toisen koiran ulkoiluttajalta luvan. Ilman lupaa en päästä koiraani muiden peräpään kimppuun.
Minä en anna haistella, eikä koirakaan edes halua. En halua/jaksa jäädä juttelemaan kenenkään koiranulkoiluttajan kanssa, saamaan ties mitä kennelyskä- ja flunssatartuntoja koiralle jne. Koiralla on pari kaveria, joiden kanssa pääsee leikkimään. Näin Helsingissä.
En päästä. Pidän koirat vierelläni ja odotan että toinen koira ohittaa meidät. Koirani kyllä vetävät vierasta koiraa kohti jonkin verran, mutta en päästä. Toinen koiranomistaja sen sijaan monesti päästää oman koiransa nuuhkimaan minun koiriani, en tiedä miksi. Yleensä kutsun omani pois ja jatkan matkaa. Ikinä ei voi tietää vaikka tulisikin tappelu tai jotain tapahtuisi, vaikka omat koirani eivät aggressiivisia ole.
En anna. Meillä on shiba joka on muutenkin tosi hankala tuleen toimeen muiden hauvojen kanssa ja hihnan kanssa on noin 90% mahdollisuus että pelkäksi räyhäämiseksi se vaan menis. Kukaan ei voita. Vituttaa sitten kun nuo kaduilla talsivat mummot tunkee sen fyffensä päin meidän koiran naamaa ja sitten kauhistelee että kun on sosiaalistettu niin huonosti! Vien koirapuistoon tutustumaan koska siellä homma hoituu paljon sujuvammin jokaiselle osapuolelle.
En päästä, koska yritän opetella remmikäyttäymistä koirani kanssa. Pentuna päästin ja sen seurauksena koirasta tuli iha hullu kun tuli muita koiria vastaan. Veti remmissä mielipuolisesti kun koiria tuli vastaan eikä kuunnellut mitään käskyjä. Joo, tein varmaan alunperinkin jotain väärin. Mutta sen jälkeen ainut keino oli, että ei remmissä moikata enää yhtään koiraa. Nyt se on jo oppinut, mutta en uskalla päästää ketään lähelle, ettei kaikki opeteltu mene hukkaan.
mielestäni täytyy aina kysyä, voiko koira nuuhkia, itse en lähestynyt toisia koiranomistajia ulkoilessa, enkä tykännyt kun mua lähestyttiin, toisaalta koirathan näyttää onko ne halukkaita lähestymään, mutta mielestäni hyviin tapoihin kuuluu kysyä, koska joku koira voi sairastella ja olla ärtynyt eikä kaikki koirat hauku ensin jotkut voi hiljaisesti puraista, eli täytyy kysyä voiko lähestyä,
myös ärsyttävää on kun vanhemmat eivät estä omia lapsia koskemasta koiraan, kun näkevät että lapsi menee itse koiran luokse niin vain hymyilevät, eikö ne tajua että jos haluaa silittää niin täytyy kysyä.
Espoossa taitaa olla tapana jättää muut ihmiset rauhaan, oli niillä sitten koira tai ei. En oikein tiedä mistä se johtuu, oisko siitä, että täällä on tosi paljon koiria, jolloin runsaalla seurustelulla ei pääsisi lenkillä kovinkaan pitkiä matkoja eteenpäin. Koirapuistoissa saa sitten seurustella toisten koirien kanssa.
Meillä on periaatteena, että hihnassa ei toisia moikkailla. Silloin lenkkeillään/ollaan töissä. Vapaana ollessa eri juttu, ja koiralle toki tarjotaan paljon kontakteja tähän harrastusten, koirapuiston ja tuttujen koirien kesken.
Tarkoituksella olen opettanut borderini olemaan huomioimatta lenkillä ohikulkevia koiria. Näin lenkit sujuvat reippaasti ja vaivattomasti. Molemmat ovat sekä toko- että jäljestyskoiria, kotka saavat lajikontakteja sitten harrastusten parissa.
Tässä on minusta selvästi kaksi kulttuuria; sinä aikana, kun kenellekään ei tullut mieleen hankkia koiralle kaveria, lenkillä nuuskuttelu on ollut sen koiran ainoa sosiaalinen kontakti toisiin koiriin. Nykyään, kun monilla on rutiinia huolehtia myös siitä koiran sosiaalisesti elämästä järjestämällä leikkitreffejä toisten koirien kanssa, ei ole mitään tarvetta päästää koiraa haistelemaan.
Minun koirani saa riittävästi kontakteja ja leikkiä toisten koirien kanssa. Se saa olla vapaana eivätkä koirat tappele keskenään koskaan. En ymmärrä, mitä iloa siitä olisi yhtään kenellekään, että pysähdyttäis seurustelemaan tuntemattomien ihmisten ja koirien kanssa kesken lenkin.
En tietenkään päästä. Koira ei tarvitse remmikontakteja, ja ne ovat sille luonnottomia ja stressaavia tilanteita. Luulin että nykyään jo kaikki tietävät, että "tervehtiminen" on epäkohteliasta.
Tottakai, meillä isoja koiria, on ollut pakko sosiaalistuttaa ne pennusta lähtien kohtaamaan erilaisia asioita ja toisia koiria. Eihän ne muuten opi edes koirien kieltä. Ovat laumanvartijoita mutta kaikkien ystäviä vain omalla reviirillä vahtivat.
Toki on opeteltu ohi kävely toisista koiristakin mutta koirat kaipaavat toisten seuraa ja se tekee niille hyvää saada vapaana leikkiä toisten kanssa, jos ei ole muuten mahdollisuutta niin useimmat pääsevät koirapuistoon sitä harjoittelemaan. Eivät ole meidän koirat koskaan sairastaneet, ei menneet eikä nykyiset vaikka ovat jatkuvasti muiden kanssa tekemisissä, ne tarvitsevat sitä!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:26"]"Fleximummot" on hyvä termi kuvaamaan niitä, jotka meilläpäin oikein jäävät polunvarteen odottamaan, että sopiva uhri tulisi paikalle. Koirastakin näkee jo kilometrin päähän että se on aina saanut nuuskutella, koska koira menee maahan makaamaan tai istuu sen näköisenä, että tänne vaan.
[/quote]
Tähän on pakko kertoa että en ole mikään fleksimummo ja annan oman koirani nuuskutella vain harvoja koirakavereita. Mutta meidän koiramme on siitä lähtien kun sille hihna laitettiin vetänyt lenkillä maahan makaamaan heti kun se näkee jossain edessä toisen koiran. On yritetty opettaa ties mitä ohituskikkoja, mutta aina tuo käy täysin maihin ja odottaa että toinen koira on ohittanut. Yleensä muut tajuavat sitten ripeästi kipittää ohi jotta pääsemme mekin jatkamaan matkaa, mutta aina silloin tällöin muutama lahopää päästää sen ylivilkkaan kiskoja koiransa "leikkimään" tuon maassa makaavan pikkukoiran kanssa ja sittten ihmetellään kun "ei nyt haluttu leikkiä /eivät kemiat kohtaa/tms" kun minun koirani ei tykkääkään kun toinen hyppää selkään.
En, ja älkää muutkaan kysymättä päästäkö nuuskimaan varsinkaan jos vastaantulevan koiran hihnassa on keltainen rusetti.
Itselläni on entinen katukoira, joka tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa. Jotenkin hassua, että joku väittää toisten koirien moikkaamista "luonnottomaksi". Mitäköhän ne kulkukoirat tekevät vapaana ollessaan, ohittavat toiset koirat korvaansa lotkauttamatta?
Suhtaudun vähän liiankin leppoisasti moikkaamiseen, annan koirani moikata, mikäli toinen omistaja ei sitä kiellä erikseen. Jos koirakolla on nimenomaan remmikoulutus menossa, omistaja hokee "ohi, ohi" koiralle tai sanoo, että koiralla on terveysongelmia, sitten ei moikata.
Meidän tyttö vaan iloisesti häntäänsa heiluttaen menee toisten luokse ja lempeästi haistelee. Rähjääjiä se ei käy moikkaamassa, ihmettelee vain toisten reaktioita. Koirani on kuitenkin rauhallinen eikä riehuen säntää muiden kimppuun. Jotkin koirat saattavat ujostuttaa eikä aina välttämättä haluakaan moikata.
Jotenkin luotan siihen, että kipakatkaan koirat eivät pyri toisia tahallaan vahingoittamaan. Mikäli eivät halua toista lähelle, kertovat sen kyllä eikä käydä kurkkuun samantien kiinni. (Vaikka olen nähnyt että näinkin on joskus käynyt.)
Riippuu miten hyvin koirilla on hanskassa se oma kieli.
oma koirani on tosi arka ja haukkuu joillekin koirille jo kaukaa. joidenkin luo taas olisi tosi innoissaan menossa ja jos vastaantulija vaikuttaa olevan ok asian kanssa niin annan koiran haistella. yleensä käy vain nopeasti nuuhkaisemassa, kun ei uskalla kovin lähelle mennä.
mutta ehdottomasti ainoastaan jos vastaantulija antaa, tietenkään ei mennä jos toinen ei ota mitään kontaktia, tervehdi tms.
En koskaan päästä remmissä moikkaamaan vastaantulijoita ja vapaanakin mennään yleensä ohi vaan. Ei koiran tarvitse tervehtiä vastaantulijoita, se on ihmisen asia.