Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette synnytä kotona

Vierailija
08.02.2014 |

Onko täällä kotisynnyttäjiä? Tuossa mainio video aiheesta, ei sairaalaa ei avustajaa. Onko hän luonteeltaan vaan niin "kova" vai onko se vaan noin helppoa. Minulla ei ole lapsia niinkun varmaan tekstistä huomaa.

Video-->

Ja kyseessä on youtube video jossa ei ole K-18 materiaalia.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näihin ketjuihin kirjoittaa ne jotka on kokeneet ongelmia synnytyksessä, harvemmin ne joilla on mennyt hyvin. ja ei esim. isoonkaan verenvuotoon välttämättä synnytyksen yhteydessä kuole, mutta jokainen on mieluummin se joka ei kuollut koska sairaalassa saa lisäverta eikä kokeilla että kuoleeko vai ei. samoin istukan irtoamattomuuteen ei välttämättä kuole, mutta ei sitäkään jäädä odottamaan miten käy. ja moni saa lapsen ulos ilman hätäsektiotakin mutta lapsi voi hyvnkin kuolla odottaessa. osa kiireellisestä sektioista on myös turhia. kukaan ei kuitenkaan pysty sanomaan mitkä. ongelmia on siis sairaalaympäristössä enempi mutta selviämisen todennäköisyys äidillä ja lapsella isompi koska riskejä ei oteta.

Vierailija
22/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin hyvin myönteisenä kun olin aikoinaan synnyttämässä. Sain olla viikon naistenklinikalla keisarinleikkauksen jälkeen. Leikkaus meni hyvin ja kaikki meni hyvin. Jopa viihdyin sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 17:55"]

Ei nyt liity videoon koska siinähän ei ole edes kätilöä.

Vuonna 2009 Alankomaissa tehdyssä suurtutkimuksessa, jossa tarkasteltiin 530 000 synnytystä, todettiin kotisynnytyksen olevan vähäisen riskin tapauksissa yhtä turvallinen kuin sairaalasynnytyksen, kunhan terveydenhuoltojärjestelmä tukee kotisynnytyksiä huolehtimalla siitä, että riittävä määrä ammattitaitoisia kätilöitä ja kunnollinen kuljetusjärjestelmä ovat saatavilla. Noin viidessä prosentissa vähäisen riskin synnytyksistä ilmenee komplikaatioita.

Suomessa välimatkat sairaalaan voivat olla pidempiä kuin Alankomaissa, ja näin ollen riskit suurempia. Suomessa myös kätilön saaminen kotisynnytykseen saattaa olla hankalaa. Koska Suomessa ja useimmissa muissa maissa äiti saa itse valita synnytyspaikkansa, on äidin vastuu tässä asiassa keskeisin.

[/quote]

Arvaa mitä, jos kotona tulee synnytksessä ongelma, ne mammat kuskataan sairaalaan ja ne tilastoidaan sairaalassa tapahtuneena komplikaationa. Sillä saadaan kotisynnytkset "turvallisiksi" kun kaikki hakeutuu kiireesti sairaalaan.

Vierailija
24/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:13"]

näihin ketjuihin kirjoittaa ne jotka on kokeneet ongelmia synnytyksessä, harvemmin ne joilla on mennyt hyvin.

[/quote] '

Joo se on huomattavissa kommenteista kun lähes kaikki olisivat vainajia.

Vierailija
25/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin voinut synnyttää kotona, jos asuisin ihan lähellä synnäriä. Mutta meiltä kuitenkin tunnin matka, niin en uskaltanut ottaa riskiä. Eka synnytys oli kaikinpuolin vastenmielinen kokemus, tyrkytettiin rentoutuspiikkejä ja kivunlievitystä, vaikka etukäteen kielsin niitä tarjoamasta, eri asia jos itse pyydän. Lisäksi eka kätilö oli joku monen lapsen lestaäiti, siinä oli hienotunteisuus kaukana. Eikä selvästikään ymmärtänyt, että mulle se ei ollut vain tilanne, jossa lapsi pukataan ulos, kun itsellä toistuu tietysti melkein joka vuosi. Mulla ei yleisesti ole siis mitään lestoja vastaan.

Itse synnytys sujui loistavasti, mulla oli vyöheyketerapeutti mukana lievittämässä kipuja. Hoitohenkökunta oli vanhanajan mukaista, eli käyttäytyivät kuin lapsi olisi heidän omaisuuttaan niinkauan kuin olen osastolla ja että minä olen potilas. En siis kokenut itseäni potilaaksi, kun en ollut mitenkään sairas. Lähtötarkastuksen teki finninaamainen kandipoika, jota tilanne selvästi hirvitti ja inhotti.

Seuraavat kaksi synnytin toisessa sairaalassa ja kaikki sujui ihanasti. Kätilöt olivat aivan ihania ja ymmärsivät toiveeni. Eli synnytyksen kulkuun ei puututa, ellei siihen ole todellista tarvetta, ei kivunlievitystä ellen itse pyydä. Siis ei mitään lisätyötä kenellekään, päinvastoin! Kun synnyttäminen voi olla niin mukavan rauhallista ja kodikasta kuin tuolla sairaalassa, en valitsisi kotisynnytystä. Parasta on kun kodikkuuden lisäksi tiedän, että apu on lähellä, jos jokin meneekin vikaan.

Vierailija
26/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En synnyttäisi kotona enkä mielelläni aluesairaalassa. Olen lastenlääkäri ja minut kutsutaan yleensä synnytykseen sillä kohtaa, kun kaikki ei mene " normaalisti".  

Vierailija
27/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaan näin että olin todella kiinnostunut kotona synnyttämisestä ja aloitin synnytyksen kotona. Kuitenkin kesken kaiken huomattiin että jotain oli todella pahasti vialla ja kohdunsuu ei avautunut ollenkaan vaikka supistukset olivat todella voimakkaat jo pitkään. Siinä vaiheessa minua kehotettiin siirtymään sairaalaan ja äkkiä ja sitten täyspaniikissa mentiinkin. Ei kivaa ja todella turvaton olo siitä tuli ja pelkäsin oman ja vauvani hengen puolesta. Ja todellakin hyvä että siirryin, koska tämä synnytys ei olisi mitenkään onnistunut kotona ja lopulta jouduin kiirreelliseen hätäsektioon. 

Tunnen muitakin jotka melkein kuolivat synnytyksessä verenmenetyksen takia tai vauvat melkein kuolivat. Ja sitten taas toisia jotka synnyttivät kotona ja kaikki meni hyvin. Kuitenkaan en suosittele kotisynnytystä koska ei koskaan voi tietää etukäteen minkälainen synnytys tulee olemaan. En ainakaan suosittele ensisynnyttäjille. Ehkä sellaisille joilla on jo sanotaan kolme helppoa ja nopeaa luomusynnytystä takana. Mutta heillekin vaan jos sairaala on lähellä hädän sattuessa.

Vierailija
28/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella kolmella kerralla mua on ahdistanut synnyttää sairaalassa. Jotenkin sitä tuntee menettävän ihmisarvonsa, kun koko ajan tungetaan jotain piuhaa tai piikkiä johonkin tai taas joku haluaa tarkistaa kohdunsuun tilanteen tms. Keskimmäistä synnyttäessä saliin pölähti paikalle ryhmä kandeja, kun minä alapää paljaana siinä pedillä... Ja sitten se aika siellä synnyttäneiden osastolla... En pystynyt rentoutumaan, enkä nukkumaan kuin pieniä pätkiä. Juuri kun vauva oli syönyt ja nukahtanut joku haluaa tietysti ottaa verikokeen tai huonekaverin vauva huutaa. Kolmatta odottaessa mietin kuinka ihanaa olisi synnyttää kotona...

MUTTA todellisuudessa en valitsisi kotisynnytystä koskaan, vauvan henki on liian tärkeä. Kaikki synnytykset omalla kohdallani ovat menneet hyvin, mutta mielestäni kotisynnytys on liian riskialtis. Kyllä, joskus entisaikaan synnytettiin ilman sairaaloita ja blaablaa, mutta enää ei ole pakko. Miksi ottaa se riski, että vauvalla on vaikka napanuora kaulan ympärillä, sydänäänet romahtavat yms. Jos ajattelee vauvan parasta (eikä omaa "voimaannuttavaa" kokemustaan),mielestäni ainoa vaihtoehto on synnyttää sairaalassa.

Vierailija
29/30 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä on kotisynnytyksen idea. Luulisi jokaiselle vanhemmalle olevan tärkeintä turvallinen synnytys, eikä se että "mä niin ahdistun sairaaloista ja haluan et kaikki on tosi kotoisasti ku synnytän ja kaikki zenkynttilät oikeilla paikoilla lievittämässä kipua luomusti".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän