Roaccutan ja raskaus
Onko täällä ketään, joka olisi tullut raskaaksi Roaccutan kuurin aikana tai hyvin pian (alle 30 päivää) sen lopettamisen jälkeen? Mitä teitte?
Kommentit (39)
Mulla on veljentytär Roaccuttan-kuurin aikana aikansa saanut. Sitä arvottiin moneen otteeseen lääkärien toimesta, että onko terve vai eikö ole. Mielipiteet meni niin laidasta laitaan, kun mennä voi. Terve kaunotar onkin!
Mä söin kuurin joskus 15-vuotiaana. Silloin ne halus et syön myös eeppareita. Otin reseptin mutten syönyt. En ollut tod seksuaalisesti aktiivinen vaan neitsyt vielä monta vuotta. Ihme paskaa syöttää teineille kaikkia myrkkyjä, pitäis uskoa jos teini sanoo ettei tarvi mut alkaa syömään jos alkaa tarvitsemaan.
Toivottavasti tämä ap on Porvoosta, mulle ainakin sanottiin roa-kuurin aikana, että oli ehdottomasti pidettävä huolta siitä ettei tule raskaaksi kuurin aikana eikä puoli vuotta sen jälkeen.
No joo sä menet kyllä tekemään abortin, jos raskaaksi tulet kuurin aikana tai muutaman kuukauden jälkeen. (Oikea varoaika taisi olla pelkkä kuukausi, mutta parempi varman päälle).
Ja sillä selvä. Ei tarvitse olla aivoton kana.
voihan sitä miettiä minkälaista se elämä olisi pahasti vammaisen lapsen kanssa.
Järkyttävää että joku on niin vastuuton että tulee raskaaksi Roa- kuurin aikana :(
Av-mamma = siitostamma
Onko se nyt niin vaikeaa säännöstellä sitä lisääntymistään edes yhden lääkekuurin ajan?
Miksi stelilointia ennen kuuria ei harkitakaan? Täysin varma keino.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:23"]Onko täällä ketään, joka olisi tullut raskaaksi Roaccutan kuurin aikana tai hyvin pian (alle 30 päivää) sen lopettamisen jälkeen? Mitä teitte?
[/quote] Eikö stelilointia kannattaisi harkita?
Eikö roa-kuurilla pidä käydä kerran kuussa raskaustestissä sekä käyttää hormonaalista ehkäisyä? Itse en ainakaan saanut aikanaan kuuria koska en saa käyttää hormonaalista ehkäisyä. En vaikka olin sinkku ja täysi ikäinen (muistaakseni 27) ja kerroin käyttäväni kndomia mahdollisissa yhden illan jutuissa ja jos aloitan säännöllisen seksielämän uuden partnerin kanssa.
Minä sain kyllä kuurin ilman raskaustestejä ja hormonaalista ehkäisyä. Toki olin huolellinen ja olisin tehnyt abortin jos raskaus olisi kaikesta huolimatta alkanut.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:38"]
Eikö roa-kuurilla pidä käydä kerran kuussa raskaustestissä sekä käyttää hormonaalista ehkäisyä? Itse en ainakaan saanut aikanaan kuuria koska en saa käyttää hormonaalista ehkäisyä. En vaikka olin sinkku ja täysi ikäinen (muistaakseni 27) ja kerroin käyttäväni kndomia mahdollisissa yhden illan jutuissa ja jos aloitan säännöllisen seksielämän uuden partnerin kanssa.
[/quote]
En minäkään saanut kuuria ollessani sinkku, koska ei ollut ehkäisyä (mutta ei seksiäkään). Ja uudelleen yritin myöhemmin kun olin parisuhteessa ja kuparikierukka oli asennettu. Mutta sekään ei riittänyt tälle lääkärille (vaikka kierukan asentanut gynekologi sanoi sen olevan yhtä varma kuin pillereiden).
Minä en voi terveydellisistä syistä käyttää hormonaalista ehkäisyä, joten täytyy varmaan vaan sitten elää tämän aknen kanssa niin kuin tähänkin asti, jos en sitten jossain vaiheessa ota sterilointia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:07"]
Miten olette noin vastuuttomia? Ja kyllä pistää miettimään mitä myrkkyä se lääkekin on, ei kannata pikkunäppyihin sitä ottaa. Aiheuttaa tuhoja myös sisäelimissä.
[/quote]
Vastuuttomuuden suhteen olen samaa mieltä, roa-kuurin aikana EI saisi olla mitään riskiä raskautumisesta. Mutta sisäelinvaurioita kuuri ei aiheuta oikein käytettynä, edellyttäen hyvää seurantaa(maksa-arvot, sokeriarvot jne)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:38"]
[/quote]
kaikki lääkärit eivät valitettavasti edelleenkään noudata sääntöjä...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:34"]
Miksi stelilointia ennen kuuria ei harkitakaan? Täysin varma keino.
[/quote]
Sterilointi ei ole täysin varma ehkäisykeino. Itse asiassa se on epävarmempi kuin hormonikierukka.
Toisekseen on todennäköistä, että aika suuri osa Roaccutanin käyttäjistä on nuorehkoja tyttöjä. Heidän ei Suomen lain puitteissa ole edes mahdollista saada sterilisaatiota, ja olisi se nyt aika tylyä tuomita nuori tyttö loppuiäkseen lapsettomuuteen vain tavallista pahemman aknen takia.
6 vastaa: Söin ihan minimiannostuksella, eli 20 mg päivässä.
Miten olette noin vastuuttomia? Ja kyllä pistää miettimään mitä myrkkyä se lääkekin on, ei kannata pikkunäppyihin sitä ottaa. Aiheuttaa tuhoja myös sisäelimissä.
Sikiövaurioiden riski on Roaa käytettäessä 25%, eli 75% todennäköisyydellä voit saada terveen lapsen...