Hankala unettomuus,lääkkeet ei auta,kohtalotovereita?
Onko muita,jotka kärsii pahasta unettomuudesta,ei taho lääkkeetkaan auttaa?Miten te jaksatte?Onko joku lääke,joka on auttanut?
Itse jäin ns.unilääkekoukkuun yli 20 v sitten,osin tk-lääkärin syystä.Oli takana avioero väkivaltaisesta ja alkoholistimiehestä,valitin psykologille,että en saa oikein nukuttua,hänpä passitti minut lääkäriin ja tulikin heti resepti lääkkeisiin.En olisi edes halunnut niitä,mutta en arvannut,että oikeesti voin jäädä koukkuun.
Vuosien saatossa lääkkeitä lisätty/vähennetty/vaihdettu/yhdistelty toisiin;nykyisin nukun vielä huonommin kuin koskaan aikaisemmin.
Nyt siis melatonin+mirtatsapiini 15 mg 1/4 +ketipinor 25 mg 1/2 ja joka yö tarviin vielä Tenoxia ottaa,kun unet saattavat loppua jo parin tunnin kuluttua nukahtamisesta.
Oikeesti kohta romahan.
Enkä ole mikään narkkari.Koskaan en päivisin mitään rauhoittavia ole ottanut,haluaisin vain saada nukkua yöt.
Ketipinorin lisäys ei auta,olen kokeillut,olen vaan pahalla päällä seuraavana päivänä enkä nuku yhtään paremmin,lisäksi sivuvaikutuksena menee nokka tukkoon,ei voi sit hengittää kuin suun kautta.
Kommentit (26)
Mina tarvitsen todella paljon unta. Joka yo 9...11 tuntia. Nukun vain unilaakkeella, Dormicum 15 mg ja pari tuntia ennen nukkumaanmenoa otan 2 x 0,5 mg Rivatrilia. Olen onnekseni tk-elakkeella, monisairas tuon uniongelman lisaksi, joten pystyn nukkumaan pitkat unet.
Tiedan olevani pahasti koukussa unilaakkeeseen, mutta so what? En todellakaan kanna huolta tuosta, tiedan, millaista oli elaa univajeessa toissa kayden.
Ap:lle: Dormicum on nukahtamislaake ja Rivatril rentouttava. Kokeile, saisitko noita!
Vierailija kirjoitti:
Jos alat heräämään väkisin vaikka klo 5 aamulla, etkä mene päiväunillekaan, niin luulisi, että muutaman päivän päästä ainakin tulisi uni iltaisin?
Vakavista univaikeuksista kärsivällä ei mene näin. Itse olen valvonut monta vuorokautta,lopen uupuneena mutta silti uni ei ole tullut. Tulee rytmihäiriöitä,pahoinvointia,päänsärky,silmäsärky,flunssainen olo,itkettää,pyörryttää,mikään ei pysy käsissä,ei jaksa seistä.. Silti uni ei tule tai tulee tunniksi,kahdeksi.
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen tilanne! Ei se lääkärin vika ole vaikka reseptin kirjoitti, itse teet päätöksen mitä syöt. Ja lääkäri on varmasti alunperin ajatellut kuurimaista käyttöä. Unettomuus on kyllä tosi raskasta mutta pidemmän päälle apua haettava muualta kuin lääkkeistä. Hae apua niin että kerrot, että haluat eroon lääkkeistä!
Eli lääkärillä ei ole mitään vastuuta siitä, mitä lääkkeitä määrää? Miksi mahdollista riippuvuusriskiä ei ole käyty potilaan kanssa läpi? Jos tarkoituksena on kuurimainen käyttö, niin niitä lääkkeitä voi kirjoittaa tasan sen verran, että riittää kuurin loppuun ja sitten katsotaan uudelleen. Ja kerro meille muillekin ihmeessä, millaista apua unettomuuteen on saatavilla, paitsi lääkkeistä, koska se on ainoa vaihtoehto mitä potilaalle tarjotaan (vaikka ei lääkkeitä edes haluaisi!)
Mulla alkaa pitkän valvomisen jälkeen, jos ei tuu uni, tulla todella synkkiä ajatuksia. Olen myös ihan toimintakyvytön, väsynyt zombi. Tunnen olevani "vankina" hereillä olossa kun ei uni tuu vaikka haluaisi vaan nukkua.