Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi KAIKKI kengät hankaavat aina?!

Vierailija
29.10.2020 |

En pysty kävellä paria kilometriä pidempään millään kengillä. Jopa crocsit alkavat hiertämään jossain vaiheessa. Olen ostanut laadukkaita nahkakenkiä, lenkkareita, tennareit, hiukan korollisia kenkiä ja korottomia. Kaikissa sama juttu.
Minulla ei ole vaivasenluita tai känsiä/syyliä, mutta rakkoja ja nirhaumia tulee kyllä. Muuten tykkäisin kävellä, mutta kengät hiertävät niin pahasti, että joudun käyttämään pyörää.
Pahimmat hiertymispaikat ovat:
Kantapää, isovarpaan päällä ja sivussa, päkiät ja satunnaiset varvasvälit.
Muilla samaa ongelmaa kenkien suhteen?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP ylipainoinen? Itsellä ainakin väheni myös kenkien hankaaminen kun laihdutin normaalipainoiseksi. Ei minulla läskejä jalkoja ollut vaan siinä on vain suuri ero kun 100kg hankaa jalkopohjaa vasten verrattuna 70kg.

Vierailija
42/54 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengissä laatu kasvaa hinnan mukana, itse en suostu edes katsomaan alle 150 euron kenkiä. Halvalla saa halpaa.

Olen ostanut parhaat kenkäni halpoina. Eräät paksupohjaiset nilkkurit olivat älyttömän mukavat ja kauniit. Hintaa 30 euroa. Myös joitain korkkareita kirpparilta halvalla. Juoksulenkkareista yhdet maksoivat 20 euroa ulkomailla.

Niken Free Runit olivat parhaat juoksukengät. Hintaa noin 70 euroa. Ostin aina uuden parin kun edelliset alkoivat hajota. Sittemmin Free Runit katosivat jonnekin ja en ole löytänyt mitään vastaavaa. Toisin kuin noissa linkeissä väitetään niin minulle ovat sopineet koot 38 ja 40 väliltä joista koko 40 usemmissa kengissä lonksuu ja 38 on liian pieni. Useimmissa siis.

Nyt kun olen lenkkariostoksilla ollut niin on ollut pettymystä pettymyksen perään. Niken 160 euron kengät ovat olleet jalkapöydän kohdalta kovat. Sitten samoin ovat olleet taas Adidasin lenkkarit. Liikkeessä ovat olleet täysin sopivat, mutta silti on aina jotain vialla.

Ennen ostin, siis muutama vuosi sitten, hyviä kenkiä edullisesti ja nyt en löydä mitään. En ole lihonut, turvonnut tms.

Vähän arpapeliä tämä tuntuisi olevan. Hinta ei juu ole laadun tae mutta oikeasti en usko että parilla kympillä saat laadukkaita kestäviä kenkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengissä laatu kasvaa hinnan mukana, itse en suostu edes katsomaan alle 150 euron kenkiä. Halvalla saa halpaa.

Olen ostanut parhaat kenkäni halpoina. Eräät paksupohjaiset nilkkurit olivat älyttömän mukavat ja kauniit. Hintaa 30 euroa. Myös joitain korkkareita kirpparilta halvalla. Juoksulenkkareista yhdet maksoivat 20 euroa ulkomailla.

Niken Free Runit olivat parhaat juoksukengät. Hintaa noin 70 euroa. Ostin aina uuden parin kun edelliset alkoivat hajota. Sittemmin Free Runit katosivat jonnekin ja en ole löytänyt mitään vastaavaa. Toisin kuin noissa linkeissä väitetään niin minulle ovat sopineet koot 38 ja 40 väliltä joista koko 40 usemmissa kengissä lonksuu ja 38 on liian pieni. Useimmissa siis.

Nyt kun olen lenkkariostoksilla ollut niin on ollut pettymystä pettymyksen perään. Niken 160 euron kengät ovat olleet jalkapöydän kohdalta kovat. Sitten samoin ovat olleet taas Adidasin lenkkarit. Liikkeessä ovat olleet täysin sopivat, mutta silti on aina jotain vialla.

Ennen ostin, siis muutama vuosi sitten, hyviä kenkiä edullisesti ja nyt en löydä mitään. En ole lihonut, turvonnut tms.

Vähän arpapeliä tämä tuntuisi olevan. Hinta ei juu ole laadun tae mutta oikeasti en usko että parilla kympillä saat laadukkaita kestäviä kenkiä.

Nyt vaan ei ole kyse laadusta, vaan hankaamattomuudesta. Kuten sanottua hinta ja laatu ei takaa hankaamattomuutta yhtään. Kestävyyttä varmasti ja ehkä kauneutta. Joten saattaa saada sellaisia kenkiä, joilla voi kävellä ilman hakkaamisia, jopa ihan kympillä alennusmyynnistä, mutta sitten ne kestävät ehkä puolivuotta.

Vierailija
44/54 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wondersit ovat ensimmäiset kengät, jotka eivät ole hiertäneet minulla koskaan mallista riippumatta.

Vierailija
45/54 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kysely kengistä, tuntui niin tärkeältä että vastasin.  Mitä merkkejä tunnet jne.  Rieker on ainoa merkki joka ei hierrä.  Edes paljaissa jaloissa.  Lisäksi Ecco on hyvä.

Toivon että tosiaan löytyy joskus näitä paksu-kumipohjaisia talvijalkineita joissa syvät uurteet ettei tarvi kompuroida!

Merrellin kengät on joustavia ja kestäviä.

Kiitos, näitä täytyy kokeilla joskus.

Vierailija
46/54 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sukkaa päällekkäin. Ei hankaa. Intissä opittu tapa.

Vierailija
47/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laakea kivi, laitoin kantapään kohtaan, yhden vrk oli, tuntuu kuin olisi auttanut hiertämiseen.

Vierailija
48/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Ecco kengistä on vain lämpimät muistot. Ennen olivat todella hyviä. Nykyisin eri muotilla tehty.

Vierailija
49/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveä lesti, jotta varpaille on tilaa. Itsellä ongelma on kantapään malli. Aina hankaa kengät. Joudun kaikkiin laittamaan sellaisen kantapään korottajan. Näin kantapää asettuu jotenkin oikeaan kohtaan, eikä hankaaminen ole niin paha.

Vierailija
50/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella käytän kuomia. Mutta ei sitä lady-mallia. Siihen ei mahdu tukipohjalliset. Kokoni on 38, joten löydän lastenosastolta kuomat, joissa on tarpeeksi leveä lesti.

Keväällä käytän reebokin Goretex-lenkkareita. Niihinkin mahtuu tukipohjallinen hyvin.

Vierailija
51/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan kaikki kengät hankaavat, jalassa voi olla joku virheasento, tutkimisen arvoinen asia. Sukkaohjeet olleet hyviä, mulla toimii myös napakka mutta joustava puuvillasukka hyvin. Paljasjalkakenkämuoti on tavallaan hyvä juttu mutta monella mennyt ihan höperöinniksi, saa olla tosi varakas että niihin on varaa. Ihmisellä olisi hyvä olla muutamat kengät jo kengän kulumisen vuoksi, ja nuo ovat tosi kalliita. Lisäksi moiset eivät pidä vettä ja ovat muutenkin esim lapsella sopivia kuivalla alustalla liikkumiseen. En tiedä miten niillä voi mukavasti kulkea mättäisessä märässä metsässä tai muuten kostealla säällä.

Itse harrastan kestävyysjuoksua ja tarvitsen hyvän vaimennuksen voidakseni juosta kovalla alustalla. Ohutpohjainen kenkä on ihan painajainen vaikka vain kävelisin lenkkini. Ihmisille sopii eri asiat. Omat lapseni ovat vuosia käyttäneet nykyään parjattuja joustavapohjaisia Reiman ym kenkiä joissa muka ei ole varpaille tilaa. Paljasjalkakengässä sitä on toiselle lapselleni ihan liikaa, pitää olla todella leveä jalka että jalka ei heilu kengässä holtitta. Jos jalka on kapea myös kengän pitää olla kapea ja joillekin ihmisille juuri nuo Reiman kengät ovat ihan sopivat. Kaikille varmasti löytyy hyvä ratkaisu, tsemppiä etsimiseen!

Vierailija
52/54 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään jalan virheasentoja, joita moni kommentoija täällä tarjoaa vastaukseksi. Mulla on ohut ja herkkä iho, myös jaloissa. Teippaan aina osan varpaista joustavalla kineesioteipillä, jos joudun kävelemään useamman kilometrin. Ei ohueen ihoon auta mitkään erikoissukat eikä paljasjalkakengät.

Vierailija
53/54 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin on ongelmajalka. Vain lenkkarit tuntuu hyviltä jaloissa tai extraleveät terveyskengät. Muista tulee hankaumia tai jos löytyy hyvät niin ne kuluvat puhki kun on sen verran leveä jalka.

Vierailija
54/54 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epätavalliselta. Minulla on vain yhdet hiertävät kengät, ja ne ovat liian pienet.

Oletko tosiaan kokeillut erilaisia lestejä? Mitä kenkiä tarkalleen sinulla on?

En välttämättä lähtisi enää yrittämään ratkaisua ostamalla lisää kenkiä, vaan ehkä ensin vaikka ortopedille tarkistamaan onko jotain virheasentoa, joka aiheuttaa epätavallista liikerataa tms. ja sitä kautta sitten täsmäratkaisua.

Minulla on Ecco kävelykengät, El naturalista nahkakenkiä kolmet, yhdet Timberlandin nauhakengät, adidaksenlenkkarit ja conversen tennarit. Lisäksi vielä Kavat -bootsit.

Kaikissa noissa (ei kyllä kokemusta Kavat-bootseista) aivan järkky lesti ainakin sellaiselle jolla on vähän leveä jalka JA sen lisäksi jalkapöytä on korkea. Itselläni näin. Mulle parhaat kengät ikinä on olleet yhdet Asicsin lenkkarit ja yllättäen halvat tekonahkasandaalit jotka ostin nyt keväällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä