Saako työpaikallasi korkeampaa palkkaa jos on sama tehtävä mutta korkeampi koulutus?
Meillä on porukassa vähän eri käsitys tästä. Jotkut sanoo, että jos työnkuva on sama, niin palkka on sama vaikka olisi opiskellut alaa pidemmälle. Toiset sanoo, että alaa pidemmälle opiskellut oletusarvoisesti tuo työyhteisöön jotakin lisää, joten hän saa parempaa palkkaa. Eli kertokaapa esimerkkejä - saako/eikö saa korkeampaa palkkaa jos on opiskellut alaa pidemmälle, mutta työtehtävä on sama.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Saa. Viimeisin palkankorotus kohdistettiin vain väitöskirjan tehneille. Väikkärin tehneet on myös etusijalla työnhaussa ja joillakin halutuilla aloilla väikkäri on käytännössä edellytys työpaikan saamiseksi. Väikkärin aiheen taas ei tarvitse liittyä mitenkään itse työhön vaan se voi olla ihan eri erikoisalalta.
-Lääkäri
Näin on. Pätee sairaalatöissä muutenkin:kemisti, fyysikko,ylihoitaja,hallintohenkilöstö.Jos olet tohtori,parempi palkka jne
Ei saa, meillä osaaminen ja tuloksen tekeminen ratkaisee. Kokemus on osoittanut, että koulutus ei merkkaa pätkän vertaa siihen, kuinka hyvä työntekijä on.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla töissä, palkka on taulukkopalkka, tehtäväkohtainen haitari 1-2 palkkaluokkaa jossa koulutuksella ja työkokemuksella on merkitystä siihen mitä kenellekin maksetaan. Tämän lisäksi toki henkilökohtainen suoritusosuus, mutta se on hyvin pieni.
Eli käytännössä kollega, jolla ei ole vähintään AMK-tasoista tutkintoa saa samasta tehtävästä pienempää palkkaa. Vaikka on mua pätevämpi ja osaavampi. Toinen tiimikaveri on tohtori, ja silläkin palkkaluokka minua parempi, mutta ilmeisesti periytynyt jostakin edellisestä tehtävästä, sillä saa palkkaa yli tämän tehtävän luokituksen.
Mistäkö tiedän? Täällä jokaisen palkkaluokka on "lähes" julkista tietoa.
Varsinkin julkisella puolella korkeammin koulutettujen palkkojen pitäisi olla pienempiä kuin samaa työtä tekevän kouluttamattoman. Onhan yhteiskunnan rahaa hukattu koulutukseen, joten on järjetöntä maksa sen perusteella lisää työstä jonka voi tehdä ilman koulutusta.
Kyllä. Jopa kesätöissä samasta työstä saa isomman palkan, jos on ylemmän tason koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Sisään tullessa taloon saatetaan koulutusta hieman katsoa kun aletaan neuvottelemaan palkasta. Sen jälkeen ei tällä ole mitään merkitystä vaan katsotaan miten pärjää. Itse esimerkiksi johdan tiimiä jossa kaikki alaiseni ovat insinöörejä ja itselläni ei ole kuin amistausta. Luonnollisesti tienaan paremmin kuin alaiseni (tiedän palkat kyllä eurolleen, kun vastaan budjetista)
IT alalla on ainakin jo pitkään mennyt niin ettei koulutuksella ole oikeastaan mitään merkitystä vaan osaamisella ja kokemuksella
Sama tilanne minulla. Ei mitään koulutusta ja joudun perehdyttämään insinöörejä että osaavat tehdä työnsä. Työkokemusta tosin on melkein 30 vuotta. -90 luvun alussa jo aloitin hommat.
Kyllä.
Meillä sosiaali- ja terveysalan palveluesimiehet saavat joko 3000 euron lähtöpalkkaa, jos on sossu ja 4000 euron lähtöpalkkaa, jos on psykologi. =)