Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työpaikallasi korkeampaa palkkaa jos on sama tehtävä mutta korkeampi koulutus?

Vierailija
28.10.2020 |

Meillä on porukassa vähän eri käsitys tästä. Jotkut sanoo, että jos työnkuva on sama, niin palkka on sama vaikka olisi opiskellut alaa pidemmälle. Toiset sanoo, että alaa pidemmälle opiskellut oletusarvoisesti tuo työyhteisöön jotakin lisää, joten hän saa parempaa palkkaa. Eli kertokaapa esimerkkejä - saako/eikö saa korkeampaa palkkaa jos on opiskellut alaa pidemmälle, mutta työtehtävä on sama.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pankissa tehtäväkohtainen lähtöpalkka on sama, koulutuksella ei ole merkitystä. Henkilökohtaiset palkankorotukset perustuvat siihen miten tehtävässä pärjää. Koulutus vaikuttaa sitten talon sisällä tiettyihin tehtäviin, alemmalla korkeakoulututkinnolla on turha hakea esim. esimiestehtäviin.

Ystäväni työskentelee isossa tilitoimistossa siellä merkonomi tienaa samasta kirjanpitäjän hommasta useita satoja euroja vähemmän, kuin samaa tehtävää tekevä tradenomi. Minusta outoa, molemmat opintopolut itse käyneenä väitän, että merkonomi on koulutuksensa puolesta pätevämpi tuohon hommaan.

Vierailija
22/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla joo noi menee aika jännästi. Jos luentosarjan pitää vuosia alalla työskennellyt, pedagogiikkaa opiskellut, opetuskokemusta runsaasti omaava maisteri versus ihan eri alan mumiseva dosentti tai proffa, jälkimmäiset saa huimasti korkeamman palkkion.

Akateeminen maailma ei ole kovin reilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää kiitos. Ja olis kiva jos laitatte alan/ammatin, mutta saa myös pitää salassa.

Ap

Olisit toki itsekin voinut laittaa alasi. Olisin kiinnostunut tietämään ainakin sen, millä alalla ihmiset tätä spekuloi. Vaikka olen ollut monenlaisten palkkausjärjestelmien piirissä, niin kyllä useimmille on selvää, mistä palkka muodostuu. 

Vierailija
24/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla joo noi menee aika jännästi. Jos luentosarjan pitää vuosia alalla työskennellyt, pedagogiikkaa opiskellut, opetuskokemusta runsaasti omaava maisteri versus ihan eri alan mumiseva dosentti tai proffa, jälkimmäiset saa huimasti korkeamman palkkion.

Akateeminen maailma ei ole kovin reilu.

Mikään maailma ei ole reilu, mutta luonnollisesti akateeminen maailma arvostaa omia meriittejään. Ja valitettavasti opettaminen ei ole yliopistolla niin korkeassa arvossa kuin voisi toivoa. 

Vierailija
25/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan. Jokainen neuvotellut oman palkkansa. Meitä kolme tiimissä, samalla nimikkeellä samoja töitä tehdään. Ylempi toimihenkilö, kaivosteollisuus, teknologiateollisuuden tes.

En voisi olla töissä joss jokaiselle maksetaan täsmälleen sama joku taulukkopalkka.

Vierailija
26/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja laitoksessa. Sosionomin palkka on 200e parempi kuin lähärin. Ihan sanat duunit.

Vierailija
27/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräässä firmassa oman osastoni nokkamies ja alaisinani oli mm. everstiluutantti evp ja kauppatieteiden maisteri, itse olen jokseenkin kouluttamaton. Kyllä minä olisin nostanut ison metelin jos alaisilleni omisi maksettu paremmin kuin minulle. Kummankaan koulutus ei ollut kähelläkään sitä mitä työ oli.

Vierailija
28/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää kiitos. Ja olis kiva jos laitatte alan/ammatin, mutta saa myös pitää salassa.

Ap

Olisit toki itsekin voinut laittaa alasi. Olisin kiinnostunut tietämään ainakin sen, millä alalla ihmiset tätä spekuloi. Vaikka olen ollut monenlaisten palkkausjärjestelmien piirissä, niin kyllä useimmille on selvää, mistä palkka muodostuu. 

Kiva kun kiinnostaa. Kerron mielelläni! Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Päiväkotimaailmassa on tällaista kahta eri näkökantaa. Homma siis menee niin, että koulutuksesta ei makseta. Itse asiassa epäpätevä (esim. joku kokki tulis sinne opettajaksi) saa samaa palkkaa kuin varhaiskasvatuksen maisteri. Niin tämä joskus herättää mielipidettä suuntaan tai toiseen. Jotkut ovat sitä mieltä, että sama työ sama palkka - reilu meininki. Jotkut ovat sitä mieltä, että koulutetumpi tekee työnsä paremmin ja tuo työyhteisöön ekstraa joten hänen tulisi saada enemmän palkkaa. Esimerkiksi jos on opiskellut alemman korkeakoulututkinnon (joka minimivaatimus) lisäksi korkeamman korkeakoulututkinnon juurikin varhaiskasvatustieteestä, niin hänellä on enemmän osaamista ja päiväkoti pääsee sitä hyödyntämään. Tai jos on opiskellut erityisopettajaksi, niin sama juttu. Mutta palkka menee tehtävän mukaan eikä tätä ylimääräistä antia palkita laisinkaan. Minusta se on väärin. Mielelläni soisin näille enemmän koulutetuille, joilta opin itse tosi paljon, paremman palkan kuin omani.

Vierailija
29/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä koulutetumpi on fiksumpi ja pystyy tuottamaan parempia tuloksia. Siksi sen pitää näkyä myös paikassa.

Vierailija
30/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työpaikassa sain parempaa palkkaa kuin kolleega koska minulla oli alan köulutus ja änellä ei. Toisessa sitten palkka määrittyi tehtävien mukaan eikä koulutuksen (siihen ei palkattu ellei alan koulusta), lisää palkkaa tuli kokemuksen mukaan.

Vierailija
31/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä koulutetumpi on fiksumpi ja pystyy tuottamaan parempia tuloksia. Siksi sen pitää näkyä myös paikassa.

Riippuu työstä, sori vaan muttei aina ole noin suoraviivaista vaikka moni niin luulee. 

Terv työnantaja.

Vierailija
32/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen koodari it-alalla ja koulutuksella ei ole palkan kanssa käytännössä mitään tekemistä. Ja palkat vaihtelee ihan valtavasti, meidänkin tiimissä ihan samalla "Software developer" nimikkeellä tienataan 2800 eurosta ainakin omaan 6000 eurooni kuussa (voi olla että joku tienaa enemmänkin). Itselläni ei ole minkään sortn loppututkintoa, kun menin kesken opintojen töihin jo, ja silti on ainakin yksi tiimin korkeimmista palkoista.

Palkat vaihtelee sen mukaan, miten on hankkinut kaupallisesti hyödynnettävää haluttua teknologiaosaamista, ja onko osannut hyödyntää sitä vaihtelemalla työpaikkoja alan vetäessä hyvin saadakseen palkkaa ylös. Meinaan jos menee jonnekin firmaan vastavalmistuneena ja saa 2500 euroa, niin vaikka kuinka ssiellä hankkisi osaamista ja kokemusta, ei yleensä tehdä kovin isoja palkan nostoja jos toimenkuva on edelleen koodari. Näitä 20 vuotta talossa olleita on, jotka tienaa jotain 3500 kuussa, vaikka on hyvin kokeneita ja osaavia. Itse olen vaihtanut työpaikkaa tarvittaessa palkkaa nostaakseni ja niin olen päätynyt hyville liksoille. On hassua myös miten näin hankittu hyvä palkka on tavallaan etu rekrytoinnissa, sitä ajatellaan että tuon on pakko olla kova tekijä kun nostaa tuollaista palkkaa.

Vierailija
33/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt samaa työtä eri paikoissa samalla työehtosopimuksella. Ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen tuloni ovat olleet pienemmät kuin ennen sen hankkimista.

Vierailija
34/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Toki paikkoihin on minimikoulutusvaatimus, eli joko korkeakoulututkinto/jatkotutkinto vaaditaan tai ei. Mutta peruspalkka tehtävässä johon vaaditaan ylempi kk tutkinto on sama, oli henkilöllä jatkotutkintoa tai ei. Henkilökohtainen suoritusosuus ei määräydy tutkinnon perusteella, ja kumman tahansa osaaminen koulutuksesta riippumatta voi olla parempaa ja oikeuttaa isompaan palkkaan. Näin meillä korkeakouluhallinnossa.

Vierailija
35/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samaa työtä eri paikoissa samalla työehtosopimuksella. Ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen tuloni ovat olleet pienemmät kuin ennen sen hankkimista.

Tuntuu tämän takia siltä, että tulkinta työn vaativuudesta tehdään arpomalla sokkona.

Vierailija
36/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivaako tuolla logiikalla kauppatieteiden tohtori ojan huomattavasti nopeammin kuin merkonomi?

Vierailija
37/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka määräytyy pitkälti jo taloon tullessa ja kyllä, korkeammin kouluttautuneet tai ylipäätään alan koulutuksen päättäneet ict-alan työntekijät saavat reilusti parempaa palkkaa kuin ilman loppututkintoa olevat.

Vierailija
38/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisään tullessa taloon saatetaan koulutusta hieman katsoa kun aletaan neuvottelemaan palkasta. Sen jälkeen ei tällä ole mitään merkitystä vaan katsotaan miten pärjää. Itse esimerkiksi johdan tiimiä jossa kaikki alaiseni ovat insinöörejä ja itselläni ei ole kuin amistausta. Luonnollisesti tienaan paremmin kuin alaiseni (tiedän palkat kyllä eurolleen, kun vastaan budjetista) 

IT alalla on ainakin jo pitkään mennyt niin ettei koulutuksella ole oikeastaan mitään merkitystä vaan osaamisella ja kokemuksella 

Vierailija
39/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaivaako tuolla logiikalla kauppatieteiden tohtori ojan huomattavasti nopeammin kuin merkonomi?

Koulutustason lisäksi toki pitäisi määritellä koulutuksen sisältö. Kumpikaan ei ole kouluttautunut ojankaivuuseen. 

Vierailija
40/46 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksalla vastaava mestari voi tienata 50 tonnia tai 100 tonnia vuodessa, samalla koulutuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi