Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nöyryyttävä lääkärikäynti

Vierailija
08.02.2014 |

Olen erilaisten vaivojen, muun muassa kuukautisvaivojen, vuoksi käynyt useissa terveyskokeissa ja nyt viimeisimpänä oli käynti gynekologilla. Koin tilanteen hyvin nöyryyttävänä ja ikävänä. Paikalla oli hoitaja, kätilöopiskelija ja itse lääkäri. Kaksi muuta tuijottivat vain sivusta kun lääkäri toivotteli minulle laihdutustsemppejä ja puhui kuin jollekin idiootille :( On hienoa että Suomessa saa laadukasta hoitoa jne, mutta jäi paskan maku koko käynnistä. Lääkärin asenne oli hyvin halveksuvan oloinen, ja tuli olo että olin vain joku malliesimerkki turhaan ruikuttavasta ylipainoisesta naisesta, jolle täytyy nyt toivotella laihistsemppejä ja itsekuria.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus katetroinut reilusti ylipainoista miestä ja sieltä mahan painamasta esinahkarullasta ei millään meinannut löytyä sitä virtsaputken päätä vaikka oli 4 kädet auttamassa ja kannattelemassa ihopoimuja, levittelemässä nivusia erilleen. Ei olisi tullut mieleenkään sanoa potilaalle mitään ikävää/ilkeää. Ihan kuin tilanne ei olisi ollut jo valmiiksi tarpeaksi epämiellyttävä potilaalle...

Vierailija
22/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli iso haava sormessa ja lähdin päivystykseen saamaan tikit siihen. No lääkäri laittoi tikit sormeen, mutta piti samalla minulle ikävään sävyyn luennon ylipainosta. Hän kohteli minua tosi halveksivasti.

Sain tarpeeksi ja pyysin vaakaa. Paino oli 67 kg. Sanoin lääkärille, tässä on 5 - 7 kg liikaa. Mutta synnytin lapsen 4 vkoa sitten. Saanko anteeksi??

Inhoan muutenkin lääkäreita, vaikka minulla on norm paino, välttelen lääkäreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä lekuri, törkeyden huippu! Toivottavasti häpesi! Monella kun on parikyt kiloakin ylimääräistä raskauden jälkeen!

Vierailija
24/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 07:37"]

Mut sai työterveyshoitaja itkemään työhöntulotarkastuksessa kun huomautteli ikävästi painosta, sit siinä itkun keskellä alko mittaamaan verenpainetta (joka aina ollu täysin normaali) ja korkeahan oli, pulssikin 120. Sit oi että voi voi nyt on verenpainetautikin tulossa ylipainon vuoksi. En koskaan mennyt enää kyseisen eukon vastaanotolle ja maksoin erään rokotteenkin omasta pussista vaikka olisin saanut sen ilmaiseksi työterveyshuollosta ton eukon pistämänä. Edelleen varmaan lukee verenpainetauti siellä tiedoissa.

[/quote]

Minä en mene työterveysaseman diabeteshoitajalle. Se löytää multa kohonneen verenpaineen vaikka kukaan muu ei löydä. Kyselee, onko verenpainelääkitys kunnossa. Ei ole lääkitystä, koska ei ole tautia! Ja on tyrkkäämässä minua laihdutusryhmiin, joihin pitäisi mennä kesken työpäivän kiireimpään aikaan.

Vierailija
25/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tavannut lääkärin, jolta olisin vain tarvinnut lähetteen toisen paikkaan. Se tuntui olevan kiven alla, mutta sain viimein kun sanoin suoraan, että en lähde täältä ennen kuin se kirjoitetaan. Sen sijaan sain kuulla tunnin luennon terveellisistä elintavoista ja laihduttamisesta. Paino ei ole kuin juuri normaalipainon rajan ylittävä, ja verenpainelukemaa ei edes kertonut vaikka mittasi. Oli varmaan pettynyt, kun se ei ollutkaan niin korkea kuin odotti.

Vierailija
26/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 07:32"]

No ylipainohan vaikuttaa ihan kaikkeen! Jos menet lääkäriin valittamaan yskää tai kurkkukipua tai päänsärkyä, niin aletaan puhua ylipainosta. Onko joku muka joskus tavannut laihan tai normaalipainoisen henkilön, jolla olisi yskä/kurkkukipu/päänsärky? Kyllä se laihdutus poistaa KAIKKI vaivat.

[/quote]

Juuri tällaisesta oli kyse minunkin kohdallani. Minä en tosin malta jättää mainitsematta, että tuota vartenko sinä olet vuosikausia lääketieteellisessä opiskellut, että osaat puhua laihduttamisesta.

Jos tämänikäinen akka on lihava ja laiska, se ei todellakaan johdu silkasta tietämättömyydestä, varsinkin kun paikka oli YTHS.

Vierailija
27/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma homma jos lääkäri ei saa sanoa epäterveellisistä asioista. Ihan samalla tavalla lääkärit kommentoivat röökinpolttoa ja alkoholin käyttöä. Kannattaisi varmaan laihduttaa, jos lääkärikin on sitä mieltä. Ihme ruikutusta taas.

Vierailija
28/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu että monet jättänee sit käynnit välistä vaikka olis ihan syytäkin mennä lekurille, kun saa tollasta kohtaloa. Itse en edes uskalla ajatella raskaaksi hankkiutumista ennen kuin saan muutaman kilon pois, herkkä mieleni kun ei kestäisi että kerran kuussa huomauteltaisiin painosta ja syyllistettäisiin...

Vierailija
29/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lääkärin kuuluukin ottaa ylipaino asiat esille mutta tarvitseeko sitä nyt ihan joka yhteydessä toitottaa, varsinkaan jos vaivat eivät liity millään tavalla ylipainoon!!

Vierailija
30/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole halveeraamista jos lääkäri sanoo että painoa pitäisi pudottaa. Luulisi itsekin hoksaavan että tä'ytyy syödä terveellisesti ja liikkua jotta se paino putoaa. Sitten tulee niitä sairauksia vain sen takia että on lihava ja kun sen painon saa kyllä tippumaan alas jos haluaa.

Vierailija
31/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 08:39"]

On se nyt kumma homma jos lääkäri ei saa sanoa epäterveellisistä asioista. Ihan samalla tavalla lääkärit kommentoivat röökinpolttoa ja alkoholin käyttöä. Kannattaisi varmaan laihduttaa, jos lääkärikin on sitä mieltä. Ihme ruikutusta taas.

[/quote]

Kumma, jos lääkärillä on aikaa kesken kiireisen päivystysvastaanoton aikaa ryhtyä pitämään elämäntapaluentoa. Eipä ihme, jos syntyy jonoa. Päivystyksessä pitäisi keskittyä vain olennaiseen, eli hoitamaan vaiva, jonka vuoksi tultiin.

Ajaltelkaa, jos ylipainoinen joutuu kolariin, niin lääkäri alkaakin saarnata ruokailutottumuksista!

Vierailija
32/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuipa mieleeni tuulimunaraskauteni. OLin ylipainoinen ja kun olin sairaalassa kaavinnassa, niin eikös toipumushuoneeseen marssitettu ravitsemusterapeutti! Sillä hetkellä minua ei olisi voinut ruokailutottumukset vähempää kiinnostaa - tai edes koko elämä. Mielestäni henkilökunnalla ei ollut lainkaan tilannetajua.

Seuraava raskaus päättyi loppuraskauden kohtukuolemaan (syy ei ollut ylipaino). Huusin jo ovella, että pitäkää nyt ravitsemusterapeutit kaukana. Kätilö totesi, ettei tässä tilanteessa varmaan kukaan ole mitään ravitsemusterauttia toimittamassakaan. Vastasin, että ei teistä tiedä.

Vierailija
33/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 08:51"]Muistuipa mieleeni tuulimunaraskauteni. OLin ylipainoinen ja kun olin sairaalassa kaavinnassa, niin eikös toipumushuoneeseen marssitettu ravitsemusterapeutti! Sillä hetkellä minua ei olisi voinut ruokailutottumukset vähempää kiinnostaa - tai edes koko elämä. Mielestäni henkilökunnalla ei ollut lainkaan tilannetajua.

Seuraava raskaus päättyi loppuraskauden kohtukuolemaan (syy ei ollut ylipaino). Huusin jo ovella, että pitäkää nyt ravitsemusterapeutit kaukana. Kätilö totesi, ettei tässä tilanteessa varmaan kukaan ole mitään ravitsemusterauttia toimittamassakaan. Vastasin, että ei teistä tiedä.

[/quote]

Järkyttävää!!!

Vierailija
34/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 00:48"]

Lohduttaudu sillä, että lääkärit eivät oikeasti ajattele asioista noin. He ovat lääkäreitä ja tehtävänä on hoitaa meidän terveys. Minullekin on lääkärit huomautelleet huonosta ihosta vaikka olin vastaanotolla eri asioiden takia. En ajatellut, että kamalaa miten nöyryyttävää ja asiatonta puuttua sellaiseen joka oli minulle herkkä aihe.

[/quote]

Olitko siinä samaan aikaan ketarat levällää hoitopöydällä?

Vierailija
35/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 07:14"]

Gynet osaa olla tosi törkeitä. Mulle totes yks tyyliin et ei sitä toista munasarjaa löydy täältä kaiken rasvan keskeltä (todella kovakouraiset otteet) ja passitti vaa'alle joka näytti reilu 80kg. Käski liittymään painonvartojoihin, mun käsittääkseni ne ei toimi edes enää suomessa? Sit kyseli kasvako karvat tavanomaista nopeammin (voi viitata johonkin hormonihäiriöön) ja kovakouraisesti veteli mun säärissä kasvavaa pientä sänkyä vastasuuntaan!!! Jäi kyllä tosi ikävä fiilis ja ton jälkeen en oo uskaltautunu gynelle (tosta on kohta 10 vuotta), koska vieläkin on vähän ylipainoa ja toi kokemus oli jotenki tosi traumaattinen.

[/quote]

Mulle sanoi YTHS:n miesgyne "eihän sulle ole rintoja ollenkaan." No ikävää varmaan hänen kannaltaan.

Vierailija
36/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minulle alkoi äitiyspolin lääkäri saarnata vakavasta ylipainosta ja "sokerivauvoista", kun mittani olivat 164/70kg. lisäksi saarnasi "liian tiukoista vaatteista" (pillimalliset mammafarkut & ihonmyötäinen toppi, myös mammamallistoa) sekä sanoi ettei "odotus ole itseään esittelyä varten" . semmoinen varmaan viisikymppinen naislääkäri, piti varmaan ihan huorana kun minulla on tatuointeja ja olin laittanut oikein punaista huulipunaa.

sairaalaan marssin ylpeänä maha pystyssä , kotiin luikin hartat kyyryssä :(

Vierailija
37/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kerran tk-hoitajalta pyytämässä apua painonpudotukseen, ajattelin siis jotain laihdutusvalmistetta tai -ryhmää suositeltavaksi. Toinen siinä pepsodent-hymyssä ja laihassa korressaan vaan totaa pirteästi "kaikki lähtee sinusta itsestäsi, ei kukaan tule sinua kotoa hakemaan!" ... O REALLY? 

Vierailija
38/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävä kyllä lääkäreihin mahtuu näitä tahdittomia ääliöitä .(

kun äitini odotti iltatähteä, pikkuveljeänu, 45-vuotiaana oli lääkäri kysynyt

"halutatko vaikeasti vammaisen vauvan vai miksi teet lapsia näin vanhana?"

äiti teki sitten valituksen..

ja minulle eräs lääkäri saarnasi anoreksiasta & teki lähetettä ravintoterapeutille, myöhemmin pahan alipainoni & väsymykseni syyksi löytyi sitten se kuuluisa kilpirauhanen!

Vierailija
39/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 07:46"]

Moi

Olen kokenut miehenä samanlaisen tilanteen esinahkaleikkauksen toipumisen vaiheessa. Jouduin esittelemään penistäni vuodeosastolla vanhoille hoitajille kuinka ommelsaumat on parantuneet.

Mutta sulle haluan sanoa että eteenpäin vaan, ei toiset tiedä tilanteestasi joten älä anna sen alentaa sinun omaa vahvaa itseäsi ulospäin.

T. M42

[/quote]

Nuorilleko olisit voinut esitellä?

Ja miten tuo eroaa "esittelemisistä", joihin naiset joutuvat? (gyne, synnytykset jne.)

Vierailija
40/48 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilyöntejä ja ihan törkeitä kommentteja ovat monet saaneet. Mikä on tietenkin törkeää ja ei hyväksyttävää.

Mutta mutta, kun lääkärit ovat vuosia opiskelleet lääketiedettä ja sairauksia ja niiden syntyä, oireita ja hoitoja. Ja voitte vaan kuvitella että kun Se ylipainoinen potilas kävelee sisään, niin lääkäri jo näkee että sairauksia on/tulee olemaan. Jos lääkäri ei saa sanoa, että laihduta/lopeta tupakointi/alkoholi, ni on Se aika kumma. Ei lääkäriä kenenkään ulkonäkö tai itsetunto-ongelmat kiinnosta.