nöyryyttävä lääkärikäynti
Olen erilaisten vaivojen, muun muassa kuukautisvaivojen, vuoksi käynyt useissa terveyskokeissa ja nyt viimeisimpänä oli käynti gynekologilla. Koin tilanteen hyvin nöyryyttävänä ja ikävänä. Paikalla oli hoitaja, kätilöopiskelija ja itse lääkäri. Kaksi muuta tuijottivat vain sivusta kun lääkäri toivotteli minulle laihdutustsemppejä ja puhui kuin jollekin idiootille :( On hienoa että Suomessa saa laadukasta hoitoa jne, mutta jäi paskan maku koko käynnistä. Lääkärin asenne oli hyvin halveksuvan oloinen, ja tuli olo että olin vain joku malliesimerkki turhaan ruikuttavasta ylipainoisesta naisesta, jolle täytyy nyt toivotella laihistsemppejä ja itsekuria.
Kommentit (48)
Sähän olisit voinut sanoa, ettei opiskelijat tule huoneeseen. Ehkä se gyne sitten niiden aikana lässytti ja puhu "järkeviä".
Et kertonut mikä vaiva, mutta ilmeisesti ylipaino merkittävästi vaikuttaa siihen, kuten niin moneen muuhun vaivaan. Turha sitä on jatkuvasti lääkärissä ravata jos painonpudotus auttaa siihen.
Harmi, jos kohtelivat huonosti.
Lohduttaudu sillä, että lääkärit eivät oikeasti ajattele asioista noin. He ovat lääkäreitä ja tehtävänä on hoitaa meidän terveys. Minullekin on lääkärit huomautelleet huonosta ihosta vaikka olin vastaanotolla eri asioiden takia. En ajatellut, että kamalaa miten nöyryyttävää ja asiatonta puuttua sellaiseen joka oli minulle herkkä aihe.
Yhden tuollaisen lääkärikäynnin ansiosta minä sisuunnuin ja laihdutin. Olen kiitollinen sille lääkärille, joka marisi painostani.
Siskoni piti päänsä pensaassa mitä tuli hänen painoonsa. Kunnes lääkäri pakotti siskon vaa'alle. Shokki oli hirveä kun oma paino selvisi. Runsaasti yli 100kg. Siskon silmät aukenivat vihdoinkin ja hän alkoi laihduttaa. Oli varmaan p*ska olo käynnin jälkeen mutta ainakin sisko alkoi laihduttaa.
Ap tässä. Olen itse tunnustanut ylipainoni ja tehnyt töitä sen pudottamiseksi. Toki vielä paljon tehtävää, se on selvää. Minulle ei ole vaikeaa myöntää sitä, mutta koin tilanteen tosi harmillisena... Olin tollistelukappaleena.
Kävitkö Hyvinkäällä?
Olen huomannut, että sairaaloiden poleille lääkärin kanssa on hoitaja samassa huoneessa aina juuri silloin, kun lääkäri vaikuttaa kusipäältä ja sanoo kaikkea loukkaavaa, ei kuuntele potilasta jne. Ehkä ne hoitsut on tarkoituksella pistetty sinne tarpeeksi monen valituksen jälkeen? Hoitajan tehtävähän kuulemma on toimia ikään kuin välittäjänä lääkärin ja potilaan välissä.
Ehkä tätä ongelmaa ei olisi, jos meilläkin olisi potilastyöhön jotkut soveltuvuustestit lääkäreille, kuten Britanniassa. Luulisi lääkikseen pyrkijöistä löytyvän sekä fiksua, että empaattista porukkaa.
Minulle tokaisi vanhempi miesgyne että olet kuin luuta ja nahkaa, ihme että olet edes raskaaksi tullut!
En käynyt Hyvinkäällä. Kävin pohjoisemmassa. Mielenkiintoinen havainto kuitenkin sulla 10. Tässä tapauksessa hoitaja ei kuitenkaan puuttunut mitenkään mihinkään, vaikka äkkiseltään vaikuttikin ihan herttaiselta.
ap
Itse lopetin tupakoinnin erään lääkärikäynnin jälkeen, jolloin lääkäri suuttui tosissaan. Paras päätökseni koskaan. Aina olen kiitollinen sille lääkärille, joka loi kohtalokkaita uhkakuvia ja myös demonstroi niitä, ihan käytännön esimerkein.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 01:13"]Kävitkö Hyvinkäällä?
Olen huomannut, että sairaaloiden poleille lääkärin kanssa on hoitaja samassa huoneessa aina juuri silloin, kun lääkäri vaikuttaa kusipäältä ja sanoo kaikkea loukkaavaa, ei kuuntele potilasta jne. Ehkä ne hoitsut on tarkoituksella pistetty sinne tarpeeksi monen valituksen jälkeen? Hoitajan tehtävähän kuulemma on toimia ikään kuin välittäjänä lääkärin ja potilaan välissä.
Ehkä tätä ongelmaa ei olisi, jos meilläkin olisi potilastyöhön jotkut soveltuvuustestit lääkäreille, kuten Britanniassa. Luulisi lääkikseen pyrkijöistä löytyvän sekä fiksua, että empaattista porukkaa.
[/quote]
Asun Briteissä ja koskaan en ole tavannut epämiellyttävää tai asiattomasti käyttäytyvää lääkäriä. Kiitos lääkiksen hienon valintamenettelyn jossa esim. hakijat haastatellaan ja heiltä vaaditaan hoitoalan kokemusta jotta heillä on realistinen käsitys työstä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 01:13"]Kävitkö Hyvinkäällä?
[/quote]
Asun Briteissä ja koskaan en ole tavannut epämiellyttävää tai asiattomasti käyttäytyvää lääkäriä. Kiitos lääkiksen hienon valintamenettelyn jossa esim. hakijat haastatellaan ja heiltä vaaditaan hoitoalan kokemusta jotta heillä on realistinen käsitys työstä.
Lääkärin pitäisi olla hienotunteinen ja asiallinen. Ei syyllistävä tai loukkaava, viisas ja inhimillinen lääkäri ei alennu halventamaan potilaitaan misään tilanteessa.
Gynet osaa olla tosi törkeitä. Mulle totes yks tyyliin et ei sitä toista munasarjaa löydy täältä kaiken rasvan keskeltä (todella kovakouraiset otteet) ja passitti vaa'alle joka näytti reilu 80kg. Käski liittymään painonvartojoihin, mun käsittääkseni ne ei toimi edes enää suomessa? Sit kyseli kasvako karvat tavanomaista nopeammin (voi viitata johonkin hormonihäiriöön) ja kovakouraisesti veteli mun säärissä kasvavaa pientä sänkyä vastasuuntaan!!! Jäi kyllä tosi ikävä fiilis ja ton jälkeen en oo uskaltautunu gynelle (tosta on kohta 10 vuotta), koska vieläkin on vähän ylipainoa ja toi kokemus oli jotenki tosi traumaattinen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 00:48"]
Et kertonut mikä vaiva, mutta ilmeisesti ylipaino merkittävästi vaikuttaa siihen, kuten niin moneen muuhun vaivaan. Turha sitä on jatkuvasti lääkärissä ravata jos painonpudotus auttaa siihen.
Harmi, jos kohtelivat huonosti.
[/quote]
No ylipainohan vaikuttaa ihan kaikkeen! Jos menet lääkäriin valittamaan yskää tai kurkkukipua tai päänsärkyä, niin aletaan puhua ylipainosta. Onko joku muka joskus tavannut laihan tai normaalipainoisen henkilön, jolla olisi yskä/kurkkukipu/päänsärky? Kyllä se laihdutus poistaa KAIKKI vaivat.
Mut sai työterveyshoitaja itkemään työhöntulotarkastuksessa kun huomautteli ikävästi painosta, sit siinä itkun keskellä alko mittaamaan verenpainetta (joka aina ollu täysin normaali) ja korkeahan oli, pulssikin 120. Sit oi että voi voi nyt on verenpainetautikin tulossa ylipainon vuoksi. En koskaan mennyt enää kyseisen eukon vastaanotolle ja maksoin erään rokotteenkin omasta pussista vaikka olisin saanut sen ilmaiseksi työterveyshuollosta ton eukon pistämänä. Edelleen varmaan lukee verenpainetauti siellä tiedoissa.
Moi
Olen kokenut miehenä samanlaisen tilanteen esinahkaleikkauksen toipumisen vaiheessa. Jouduin esittelemään penistäni vuodeosastolla vanhoille hoitajille kuinka ommelsaumat on parantuneet.
Mutta sulle haluan sanoa että eteenpäin vaan, ei toiset tiedä tilanteestasi joten älä anna sen alentaa sinun omaa vahvaa itseäsi ulospäin.
T. M42
Nyt vaan vähän itsekuria ja tsemppiä laihdutukseen!