Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen vanhaan naiset laittoivat verhot ja miehet lamput

Vierailija
22.05.2024 |

Tiedän perheitä, joissa nainen ei saanut laittaa  ns. sokeripalakytkennän takia valaisinta kattoon. Ja mies ei laittanut ikkunaverhoja, koska se oli naisten hommaa 🤣

Onko outoa? Todella kummallista kyllä, eihän kaikki miehetkään ole sähköasentajia 😆

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miehet ovat insinöörejä!

M45

Vierailija
2/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät ylety kattoon asti. Jonkin verran korkeammalla kuin verhotanko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Pisin laittaa molemmat eli mitä väliä. Porrasjakkaralla tosin yletyin minäkin.

Vierailija
4/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii...

Vierailija
5/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Onko tämä jokin historian tunti vai? Mikä on pointti?

Vierailija
6/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ilmoitti vuokra-asunnon talonmies, että ei olisi saanut itse laittaa lamppua sokeripalaan. En minä tiennyt, laitoin niin lampun kuin verhotkin.

Lampun asentamiseen tarvitaan työkalua, verhojen asentamiseen ei. Ennen vanhaan koulussa ei ollut tytöillä teknistä työtä eivätkä he tunteneen työkaluja. Meisselin sijasta käytettiin veistä, ristipääruuviin perunankuorimaveistä. Eikä pojilla ollut tekstiilityötä eivätkä tienneet, miten neula toimii.

Vierailija
7/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva mieskään kattoon asti yltää ilman tuolia tai muuta koroketta.

Vierailija
8/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt jokin ongelma? Uskon että moni nainen tänäkin päivänä on ihan tyytyväinen kun joku vaihtaa renkaat hänen puolestaan tai jopa maksaa siitä. Mitä tulee noihin miehiin niin valitettavan moni romahti siinä vaiheessa jos puoliso kuoli ensin. Meidän pappa ei osannut edes kahvia keittää kun mummo kuoli ja oli aivan kuutamolla kodinkoneiden käytöstä muutenkin. Ihme miten avuttomaksi meni vaikka käytti koko elämänsä verstaalla söähkötyökaluja niin luulisi olevan pääteltävissä miten asiat toimii. 

Vierailija
9/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sähköiskun viimeksi, kun laitoin sokeripalaa. Ilmeisesti sokeripala irtosi sähköiskun seurauksena, joten ei mitään vakavaa tapahtunut. Voin hoitaa verhot hyvin. Eurokankaassa on osavaa apua. 

Vierailija
10/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs nää katossa kiinni olevat verhokiskot?

Vierailija
11/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on miehiä jotka eivät osaa ruokaa tehdä. Jos vaimo kuolee niin voileivillä joutuu elämään. 

Vierailija
12/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No "ennen" oli muutenkin "naisten työt" ja "miesten työt" erikseen. Naisten töihin liittyi työvälineet kuten sakset, neulat, neulontapuikot, keittiövälineet, silitysrauta jne. Miesten töihin liittyi työvälineet kuten saha, vasara, ruuvimeisseli, höylä, viila jne.

Onneksi nykyään ymmärretään, että asioita ei tehdä genitaaleilla.

Vierailija
13/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika Tarzan saa olla jos kytkee kattolampun paikalleen jalat tukevasti lattian päällä.

Vierailija
14/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalat tikkaat on hyvä apu. 

Vierailija
15/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt jokin ongelma? Uskon että moni nainen tänäkin päivänä on ihan tyytyväinen kun joku vaihtaa renkaat hänen puolestaan tai jopa maksaa siitä. Mitä tulee noihin miehiin niin valitettavan moni romahti siinä vaiheessa jos puoliso kuoli ensin. Meidän pappa ei osannut edes kahvia keittää kun mummo kuoli ja oli aivan kuutamolla kodinkoneiden käytöstä muutenkin. Ihme miten avuttomaksi meni vaikka käytti koko elämänsä verstaalla söähkötyökaluja niin luulisi olevan pääteltävissä miten asiat toimii. 

Kerran luin boomerista joka ei osannut edes puuroa keittää omin avuin :D

Vierailija
16/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalat tikkaat on hyvä apu. 

Joo niin on, mutta kun argumentoitiin, etteivät naiset ylety kattoon ja siksi eivät laita lamppuja mutta verhotangot eivät ole katonrajassa.

A-tikkaat ovat äärimmäisen kätevät, niiden avulla minunkin asuntoon olen laittanut niin lamput (sokeripalaan, sen verran vanha taloyhtiö) kuin verhotkin.

Vierailija
17/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ilmoitti vuokra-asunnon talonmies, että ei olisi saanut itse laittaa lamppua sokeripalaan. En minä tiennyt, laitoin niin lampun kuin verhotkin.

Lampun asentamiseen tarvitaan työkalua, verhojen asentamiseen ei. Ennen vanhaan koulussa ei ollut tytöillä teknistä työtä eivätkä he tunteneen työkaluja. Meisselin sijasta käytettiin veistä, ristipääruuviin perunankuorimaveistä. Eikä pojilla ollut tekstiilityötä eivätkä tienneet, miten neula toimii.

No sä puhut nyt jostain kansakouluajasta. Peruskoulussa sukupuoli ei ratkaissut. Olen yli 50 v nainen ja mulla oli tekniset työt. 

Vierailija
18/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sä puhut nyt jostain kansakouluajasta. Peruskoulussa sukupuoli ei ratkaissut. Olen yli 50 v nainen ja mulla oli tekniset työt. 

Riippuu täysin koulusta. Mut "painostettiin" valitsemaan sittenkin tekstiilityö, koska "olisi suotavaa, että tytöt valitsisivat tekstiilityön ja pojat teknisen työn". Siis ihan peruskoulussa.

-N49

Vierailija
19/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaksi menisi jos sitä varten pitäisi kutsua "joku" mies laittamaan jos yksin asuva nainenkin osaisi saman asian tehdä asunnossaan.

Vierailija
20/20 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No "ennen" oli muutenkin "naisten työt" ja "miesten työt" erikseen. Naisten töihin liittyi työvälineet kuten sakset, neulat, neulontapuikot, keittiövälineet, silitysrauta jne. Miesten töihin liittyi työvälineet kuten saha, vasara, ruuvimeisseli, höylä, viila jne.

Onneksi nykyään ymmärretään, että asioita ei tehdä genitaaleilla.

Todellisuudessa edelleen naiset hoitavat suurimmaksi osaksi siivouksen, sisustuksen ja ruoanlaiton tai niiden organisoinnin. Ihan käsin ja aivoja käyttäen, ei genitaaleja. Miehet suureksi osaksi hoitavat esim. autoasiat, koneet ja laitteet.