Hampaat reikiintyy hoidosta huolimatta
Harjaan hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin ja joka ilta lisäksi käytän hammaslankaa. Jokaisen syöntikerran jälkeen syön kaksi täysksylitolipurukumia. Syön noin kolme - neljä kertaa päivässä, en napostele välissä. En syö karkkia, sokerimehuja, limppareita yms. Leivonnaisiakin hyvin harvoin.
Silti reikiä tulee vuodessa useita. Käyn hammaslääkärillä puolen vuoden, välillä vuoden välein. Silti reikiä tulee älyttömästi. Ymmärtäisin jos niitä tulisi hoidosta huolimatta 1-2 vuodessa, mutta minulla on kerralla reikiä hampaissa 5-12 (osa alkavia).
Mistä tämä voi johtua? Teenkö jotain väärin hampaidenhoidossa vai onko geenini vain niin surkeat? Äidilläni on kaiketi vähän samaa taipumusta, mutta isälläni tai sisaruksillani ei näitä ongelmia ole. Miten te muut karieksesta kärsivät saatte pidettyä reiät kurissa?
Kommentit (77)
Joskus syrjäytyneenä harjasin hampaat ehkä 1-4 kertaa kuukaudessa. Nykyään kerran päivässä ja käytän hammaslankaa pari kertaa viikossa sekä suuvettä lähes päivittäin. Reikiä on ollut varsin vähän.
-Mies 28v-
Minä uskon että ei se hoidosta ole kiinni. Olen itse elänyt suuren osan aikuisikääni ihan kamalasti, ollut ikävuodet 20-37 alkoholin suurkuluttaja ja huono hampaiden puhdistaja, mutta ei ole reikiä tullut ikinä. Sitten taas entinen miesystävä oli suorastaan pakkomielteinen hampaiden hoidosta: pesu aamuin illoin, lankaus joka ilta, ksylitolipurkkaa joka aterian jälkeen, ja hänellä aina oli reikiä kun hammaslääkärissä kävi, oli tehty jo juurihoitojakin ja joku hammas poistamaankin jouduttu.
Pidän hoidot alapäässä, voi siten itse vaikkapa purskutella samalla kun hoito on alakerrrassa. Pysyy suu kunnossa, molemmilla.
Kukapa tässä junteille neuvoja jaksaa jaella, kun ei kuulema ole hoidosta kiinni. Saa vain alapeukkua ohjauksesta. Pitäkää hampaanne ja geeninne, kun niistähän se johtuu, kuten kaikilla laiskoilla hampaittensa hoitajilla.
Öitä
Terv. Lähes valmistunut hml, entinen shg
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:18"]
Itse syön purkkaa JOKAISEN välipalan/ruuan yms. jälkeen. En napostele jatkuvasti, lankaan hampaat joka ilta, pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, juon paljon vettä, en juo mehuja/limsoja, karkkia noin parin viikon välein. Silti hampaat on ihan paskassa kunnossa. Reikiä tulee ja huomattavaa eroosiota on mm. etuhampaiden kiilteessä. Huomasinpas yks ilta että hampaasta on lohjennut pikkupala.
Hampaat on olleet tällaiset lapsesta asti. Alkaa loppua huumorintaju pikkuhiljaa hammaslääkärissä käynteihin, kun ajan saaminen sinne ei ole helppoa ja sitten pitää vielä vakuutella hampaiden hoitoa lekurille joka ei selvästikään usko mitä sanon.
Yksi hammaslääkäri kysyi joskus vuosia sitten, onko minulla ollut nestehukka/paha ripuli alle 3-vuotiaana, tai onko äidilläni ollut se raskausaikana. Se voi kuulemma vaikuttaa hammasluustoon. Toinen hammaslääkäri taas oli sitämieltä, että se on täyttä puppua. Mihin tässä sitten uskoo.....?
[/quote]
Sanot, ettet napostele, kuitenkin syöt purkkaa kaiken aikaa??
Olen hammashoitaja ja työssäni neuvon ihmisiä hampaiden hoidossa ja opetan harjaamaan oikein. On masentavaa kuinka moni ihminen harjaa hampaansa väärin ja tehottomasti vaikka luulee tekevänsä hyvää jälkeä. Harjalla hosutaan ja kolhitaan sinne tänne, osa hampaista jää harjaamatta. Sitten ihmetellään kun tulee reikiä. Kannattaa koittaa saada ohjausta harjauksessa ihan kädestä pitäen jos niitä reikiä tulee koko ajan.
Reikiä, reikiä... 2x/vrk pesusta huolimatta kunnes siirryin Hakaniemen homeopaattisen apteekin asiakkaaksi.
Myös lapsillanikin oli reikiä maitohampaissa ja hammaslääkärin mukaan ne siirtyisivät leipähampaisiin. Huolestuin kovasti!
Lapseni saivat kuurin Calsium fluoria homeopaattisina annoksina sekä Urticalsinia + muita vitamiineja kuten C/sinkkitabletteja. Karkitkin muuttuivat osittain kuvatuiksi hedelmiksi ja muuksi terveyskaupan nameiksi.
HUOM! Näillä konstein leipähampaisiin EI tullut yhtään reikää huolimatta hammaslääkärin eriävistä mielipiteistä ja piste. Myös minulta loppui reikiintyminen mitä nyt vanhoja paikkoja uusitaan ja niitähän riittää.
mulle on aina, lapsesta asti, sanottu että toisilla vaan on sellainen hammasluu joka reikiintyy helposti, hoidosta riippumatta Sitten on niitä joilla on virheettömät hampaat vaikkeivat edes pesisi niitä koskaan.
Kyllähän jossain mättää jos ihminen hoitaa hyvin ja reikiä tulee.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:09"]
[/quote]
Toisinsanoen: Kyllähän jossain mättää jos ihminen hoitaa "hyvin" ja reikiä tulee.
Huono hammasluutarina on puppua.
Kertokaapas, kuinka monella hammashoidon ammattilaisten lapsilla tiedät olevan kariesongelmaa?
Hoidat hampaasi hyvin eli peset aamuin illoin sähköhammasharjalla (tehokkaampi kuin tavallinen), illalla hammasvälitkin hammasväiharjalla (tehokkampi kuin hammaslanka, saa pieniä kokoja kumisina, silikonisina tms) ja käyt puolen vuoden välein hammaslääkärissä ja hammaskivenpoistossa. Jos näillä hoidoilla hampaasi jatkavat reikiintymistä vaadi päästä tarkempiin tutkimuksiin. Vaihda vaikka hammaslääkäriä, kunnes joku suostuu myöntämään lähetteen erikoishammashoidon puolelle. Olet ehkä oikeutettu lääkinnälliseen kuntoutukseen, mutta säästösyistä eivät hevillä suostu myöntämään sinulle sitä. Kun et saa lähetettä ei tule kulujakaan;) Millainen on hammaskiilteesi? Onko hampaan pintä matta ja rosoinen? Lohkeileeko hampaat herkästi? Kiilteenkehityshäiriö? Ovatko alaetuhampaasi paremmassa kunnossa kuin muut hampaasi? (jos ovat, niin syynä ei todennäköisesti ole huono hammaspesu)
Juo vihreää ja mustaa teetä ja syön K2-vitamiinia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:13"]
[/quote]
Toisinsanoen: Kyllähän jossain mättää jos ihminen hoitaa "hyvin" ja reikiä tulee.
Kertokaapas, kuinka monella hammashoidon ammattilaisten lapsilla tiedät olevan kariesongelmaa?
[/quote]
En tunne yhtäkään hammashoidon ammattilaista enkä täten heidän lapsiaan, joten vaikea sanoa. Minusta tuntuu, että monen hampojaan hoitavan on vaikea ymmärtää, että toiset hoitaa myös jopa paremmin, mutta silti heille tulee reikiä. Reikiintymiseen vaikuttaa selvästikin sekä geenit että hampaiden hoito. Vaikka toiselle auttaakin hampaiden huolellinen hoitaminen, toinen saa siitä huolimatta reikiä (vähemmän kuin ilman hoitamista, mutta siltikin).
Ihmiset ovat kaikki erilaisia. Itse hoidin hampaitani erittäin huonosti lapsena ja nyt saan kärsiä siitä. Hampaiden hoitaminen huolellisesti vähentää oleellisesti reikiintymistä, mutta ei estä sitä kokonaan. Olen niin kyllästynyt juoksemaan hammaslääkärissä monta kertaa vuodessa. Muut aikuiset ihmiset lähipiiristäni käyvät hammaslääkärissä ehkä kerran kymmenessä vuodessa ja silloinkaan ei ole reiän reikää tai korkeintaan yksi reikä. Elämä on epäreilua.
Minulla on ollut ensimmäinen reikä 30-vuotiaana ja harjasin lapsena hampaat vain kerran päivässä. Miehelläni on ollut reikiä lapsena ja nyt kun ollut kanssani 18 vuotta, ei hänelle enää tule reikiä. Ei siis ole tullut koko seurusteluaikana. Minullakin ollut vain kaksi pientä reikää koko elinaikanani ja täytän seuraavaksi 40.
En käytä hammaslankaa ja harjaan kerran tai kaksi päivässä. Mikä sitten onkaan hampaideni hyvän kunnon salaisuus, niin hyvä hoito se ei ole. Lapsillakaan ei ole reikiä yhtään ja pariin vuoteen emme ole käyttäneet kukaan edes fluoritahnaa. Mitä nyt lapset silloin tällöin satunnaisesti.
En tunne hammaslääkäreitä, enkä siis teidä heidän lastensa hampaiden kunnosta, mutta viimeksi 11-vuotiaan hampaiden hoitoa kehuttiin, kun hampaat on niin hyvässä kunnossa. Ja lapsi harjaa hampaat kerran päivässä...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:09"]
Hoidat ja jynssäät liian hyvin?
[/quote]
mietin samaa. Pesen vain aamuisin hampaat jonka jälkeen otan purkan. Hammaslankaa käytän pari kertaa viikossa. Suuvettä käytän silloin jos olen johonkin lähdössä. Ei yhtään reikää 7 vuoteen :)
Lääkäri sanoi 7 vuotta sitten kun nukutuksessa hoidettiin koko suu kuntoon. Oli monta reikää ja juurihoitokin piti tehdä, että hoidan liikaa hampaita. Tein silloin kaikkea tuota mitä aloittaja ja suuvettä käytin lisäksi. Reikiä jos on ei saa pestä liian usein koska se nopeuttaa reijän kasvamista.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:39"]
En tunne hammaslääkäreitä, enkä siis teidä heidän lastensa hampaiden kunnosta, mutta viimeksi 11-vuotiaan hampaiden hoitoa kehuttiin, kun hampaat on niin hyvässä kunnossa. Ja lapsi harjaa hampaat kerran päivässä...
[/quote]
Minä uskon, että kerran päivässä pesukin riittää lapselle, kunhan kariesbakteeritartuntaa ei ole ja ruokavalio ja ruokailurytmi on järkevä (=ei mehuja, max. 6 happohyökkäystä päivässä).
Jos vanhemmat hoitavat lapsen hampaat oikeasti hyvin, en tiedä yhtään jolle siitä huolimatta tulisi reikiä. Ellei lapsella ole sitten todettu synnynnäistä kiillehäiriötä, jolloin hampaat ovat silmiinpistävän erilaiset.
Omat hampaani lähestulkoon mätänivät suuhun koska niitä ei hoidettu lapsena ollenkaane ja kariesbakteeria on ollut suussa vauvasta asti. Nykyään hoidan hampaitani hyvin, ja uusia reikiä ei tule. Vanhoja irtoilevia paikkoja joutuu kyllä tämän tästä käydä korjauttamassa hammaslääkärillä. Kiitos, vanhempani!
Ja sekä minulla että miehelläni on hampaat tosiaan järkyttävän paikatut (miehellä vieläpä edelleen reikiintyvät, koska hän pelkää hammaslääkäriä eikä siellä käy). Tästä huolimatta "huono hammasluu" ei ole lapsille periytynyt, koska sellaista ei ole olemassa. Hyvällä hoidolla lapsilla reikiä 0.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
He ovat paremmin tieotoisia kariesbakteerin tarttumisesta ja osaavat välttää tämän bakteerin tarttumista lapsiinsa. Tästä syystä.
Miksei hammasluu voisi ihmisillä olka erilaista kuten luusto muutenkin? Jotkut vain ovat alttiimpia esim osteoporoosille. Jokj kysyi dentiplusseista. Itse imeskelen niitä kyllä ksylitol-purkan lisänäkin. Lisäksi tosiaan purskutan apteekin fluoriliuoksella. Parempi kuin nieltävät tabletit. Hampaani jotenkin pysyvät reijättöminä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:09"]
Hoidat ja jynssäät liian hyvin?
[/quote]
mietin samaa. Pesen vain aamuisin hampaat jonka jälkeen otan purkan. Hammaslankaa käytän pari kertaa viikossa. Suuvettä käytän silloin jos olen johonkin lähdössä. Ei yhtään reikää 7 vuoteen :)
Lääkäri sanoi 7 vuotta sitten kun nukutuksessa hoidettiin koko suu kuntoon. Oli monta reikää ja juurihoitokin piti tehdä, että hoidan liikaa hampaita. Tein silloin kaikkea tuota mitä aloittaja ja suuvettä käytin lisäksi. Reikiä jos on ei saa pestä liian usein koska se nopeuttaa reijän kasvamista.
[/quote]
hei miinus peukuttaja mä poltan myös eikä ole reikiä ;)
Muutama vinkki:
-Kokeilkaa toista hammastahnaa, itse sain aikanaan reikiä kun vaihdoin tutun hammastahnan toiseen, kun palasin vanhaan ei enää reikiä tullut, ja koko ajan olen samalla tavalla hampaita hoitanut muute.
-Syökää mahdollisimman harvoin. Jos napostelee koko ajan on happohyökkäyksiä koko ajan, jos syö aamulla, lounaalla ja illalla niin ei ole kuin kome kertaa/päivä.
-Juokaa vettä.
-Tutustukaa kaikkiin ohjeisiin, esim. appelsiinimehua syytä välttää pitkä aika ennen/jälkeen hampaiden pesun jne.
-Jos sylkeä erittyy vähän (yleistä varsinkin yötyötä tekevillä) imeskelkää ksylitolitabletteja tmv. jotta sylkeä tulee enemmän.