Hampaat reikiintyy hoidosta huolimatta
Harjaan hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin ja joka ilta lisäksi käytän hammaslankaa. Jokaisen syöntikerran jälkeen syön kaksi täysksylitolipurukumia. Syön noin kolme - neljä kertaa päivässä, en napostele välissä. En syö karkkia, sokerimehuja, limppareita yms. Leivonnaisiakin hyvin harvoin.
Silti reikiä tulee vuodessa useita. Käyn hammaslääkärillä puolen vuoden, välillä vuoden välein. Silti reikiä tulee älyttömästi. Ymmärtäisin jos niitä tulisi hoidosta huolimatta 1-2 vuodessa, mutta minulla on kerralla reikiä hampaissa 5-12 (osa alkavia).
Mistä tämä voi johtua? Teenkö jotain väärin hampaidenhoidossa vai onko geenini vain niin surkeat? Äidilläni on kaiketi vähän samaa taipumusta, mutta isälläni tai sisaruksillani ei näitä ongelmia ole. Miten te muut karieksesta kärsivät saatte pidettyä reiät kurissa?
Kommentit (77)
Syljen koostumus ja määrä vaikuttaa kariesalttiuteen. Sairaudet ja lääkitykset voivat vähentää syljeneritystä, jolloin hampaat reikiintyvät helpommin. Xylitol-tuotteet suojaavat hampaita myös lisäämällä syljeneritystä. Napostelusta sen verran, että kokemuksesta olen huomannut, etteivät monet tiedä, että maito kahvissa aiheuttaa happohyökkäyksen. Monella kahvikuppeja menee useampi päivässä aterioiden välissä ja jos siis käyttää maitoa, tulee happohyökkäyksiä paljon. Aterioiden väleillä siis pelkästään vettä, mustaa kahvia tai teetä (ei sokeria, makeutuksia, maitoa, sitruunaa tms.). Moni napostelee ihan tiedostamattaankin, sitä pientä omenaa tai keksiä ei lasketa ruokailuksi, vaikka hampaille se tarkoittaa sitä. Omahoidon tason pystyy hammaslääkäri kyllä näkemään heti sieltä suusta. Plakki ja hammaskivi tarkoittaa sitä, ettei ruoantähteitä ole saatu harjauksesta ja lankauksesta huolimatta kunnolla pois. Harjausta aamuin illoin n. 3 min. Suosittelen ehdottomasti fluorihammastahnaa (syljetään pois, saadaan hyvä paikallinen vaikutus ilman systeemisiä haittoja) ja sähköhammasharjaa. Hammaslanka ei ole kaikille paras vaihtoehto, etenkin, jos on isommat hammasvälit. Kannattaa kokeilla myös väliharjoja. En koskaan itse syyllistä potilaita, vaikka reikiä olisi paljon. Yritän kuitenkin neuvoa, miten reikiintymistä voisi vähentää. Moni käyttää sitä "heikkoa hammasluuta" tekosyynä, vaikka omilla toimilla voisi paljon parantaa hampaidensa kuntoa.
Minulla on porattu varmaankin 20-40 kertaa, eka reikä joskus 13 vuotiaana. Osa tietysti vanhojen paikkojen porailua ym mutta viimeksi taisi olla 14 reikää yhteensä, vaikka olin vajaata vuotta aikaisemmin käynyt yksityisellä jossa paikattiin 7 reikää, josta säikähtäneenä koitin hoitaa kitaa niin hyvin kuin osasin, eipä ollut apua. Karkkia ja mehua voisi syödä vähemmänkin, mutta siskoon verrattuna syön ehkä vähemmänkin.
Siskolla ei ole ollut kai ikinä yhtään reikää, syö paljon karkkeja ja muuta sellaista, isälläkään ei kai ole reikiä juuri ollut, hammaskiveä vain.
Äidillä taas lahoaa hampaat samoin kuten minulla.
Olen huomannut että ne joille tulee paljon hammaskiveä on yleensä niitä joille ei tule reikiä, liekkö jokin yhteys. Pitäisi taas varata uusi aika niin varmaan taas kymmenen reikää parissa vuodessa. Kiva kun on vielä vähän vinksinvpnksin hampaat kun ei lapsena laitettu oikomisjuttuja, miksi lie monet taas on ne saaneet, liekkö rikkaampien suosimista tms mutta ei ainakaan minulle moisia edes ehdotettu
AP:lle
5-12 "reikää" on tavallaan ihan normaalia, koska kuten sanoitkin, osa niistä on alkavia. Ne alkavat luetellaan joka vuosi uudelleen ja uudelleen, ja ne voivat pysähtyä -usein pysähtyvätkin- hyvällä hoidolla. Silti ne luetellaan vuodesta toiseen ja tarkistetaan uudelleen ja uudelleen. Tämän takia voi kuulostaa niin lohduttomalta. Jos olet alkanut panostaa viime vuosina hampaittesi hoitoon enemmän, tulokset näkyvät muutaman vuoden viiveellä, kunhan ne "niillä rajoilla" olevat reiät on paikattu. Varmuuden vuoksi alkavia reikiä ei paikata kaikkia kerralla, vaan todellakin seurataan etenevätkö ne.
Hammaspaikkojen saumat ovat kovia reikiintymään ja paikattuja hampaita pitääkin jyystää periaatteessa enemmän kuin ei-paikattuja.
Osta tehokas sähköhammasharja, jos et jo omista sellaista, sillä pääset hammashygieniassa ihan uudelle tasolle.
K-vitamiini ei vaikuta kiilteeseen, hammasluuhun kylläkin, mutta sillä ei ole merkitystä karieksen syntyyn, koska kyse on kiilteen läpireikiintymisestä, hammasluu itsessään reikiintyy sitten vauhdilla jokatapauksessa jos karies kiilteen läpi sinne pääseee ylipäätään porautumaan. Vasta kiilteen läpi päässeet kariekset paikataan, koska paikkojen saumat ovat aina huonompi valinta, kuin ns. alkava reikä!
Fluori tutkitusti kovettaa (kaikki voivat googlata vaikka PubMedistä lukuisia, ja taas lukuisia tutkimuksia aiheesta, suosittelen) niitä "alkavia reikiä", eli kiilteen alueella vielä olevia. Jos saat pidettyä ne plakkivapaina ja fluorattuina, ne kovettuvat itseasiassa alkuperäistä kiillettä kovemmiksi. Mutta näkyvät ikuisesti pieninä tummina pisteinä.
Tsemppiä, en usko että tilanteesi on niin epätoivoinen, kuin minkä kuvan olet valitettavasti saanut! :)
Huomioita viestiketjuun: Suomessa ei fluorata vesijohtovettä, eikä tulla fluoraamaankaan. Geeneillä ei ole merkitystä karieksen syntyyn, ellei nyt satu kärsimään harvinaisesta kehityshäiriöstä jonka johdosta kiille puuttuu kokonaan tai osittain. Voin kertoa, ette sitä sairasta. Kariesbakteeri tarttuu pikulapselle, ellei sitä erityisesti toimien estetä. Useimmat tämän bakteerin onnistuvat saamaan, omista elämäntavoista riippuu kuinka runsaisn määrin se suuta asuttaa.
Monet henkilöt sanovat että hoitavat todella tunnollisesti hampaitaan, mutta kuitenkin tarkastukseen tullessa ienrajoissa saattaa olla plakkia, vaikka olisi juuri harjatut hampaat. Ostakaa plakkivärjäystabletteja apteekista ja katsokaa miten se hammaspesun tehokkuus oikein onkaan. Jotkut eivät myöskään ymmärrä että sitä sokeria pitää todella välttää, kertamäärällä ei ole mitään väliä, sillä on kuinka usein sitä syödään. Suomeksi: voit vetää kokonaisen karkkipussin vaikka joka päivä jos teet sen nopeasti yhdellä kerralla.
Tyypillinen "en syö sokeria" -tyyppi kaivaa taskustaan sokerillista Mynthonia ja nappaa suuhunsa aina välillä. Tai lipittää teetä hunajalla. Jos on useita kertoja päivässä happohyökkäys suussa, ei sitä hampaat kestä. Myös kuivatut hedelmät ovat todella sokerisia, karmii nähdä kuinka nykyajan vanhemmat syöttävät niitä lapsillensa pitkin päivää. Leipä, hedelmät, ei sillä ole mitään väliä mikä hiilihydraatin lähde on kyseessä. Kaikki syötävä ja juotava ruoka-aikojen yhteydessä, muuna aikana voi lipittää vettä, tai popsia ksylitolipurkkaa/pastilleja, jos suuhun on jotakin saatava. Ihan normaalia elämää, mistään ei tarvitse kieltäytyä.
Tosiaan, plakki aiheuttaa hammaskiveä kovettuessaan sekä kariesta, kun biofilmin eli plakin bakteerit pääsee syövyttämään hampaan pintaa. Tutkittu fakta on, että puhdas hammas ei reikiinny, eikä puhtaan hampaan pintaan pysty tulla hammaskiveä.
Siitä huolimatta joillain ahkera ja oikeasti toimiva puhdistus kahdesti päivässä ei auta. Kyse voi olla syljen koostumuksesta ja sen suojaavuudesta, eli niin sanotusta puskurikapasiteetista. Jos sylki on sellaista, että se tehokkaasti mineralisoi eli kovettaa, muodostuu hammaskiveä erittäin nopeastikin jopa pienestä plakkimäärästä. Jos sylki demineralisoi aktiivisemmin, pienikin plakkimäärä voi altistaa karioitumiselle. Tällöin nimenomaan lisäfluorit yms ovat tarpeen.
Omassa työssäni kohtaan päivittäin useita potilaita, jotka puhdistavat hampaitaan oikeasti ahkerasti kahdesti päivässä unohtamatta välienpuhdistusta, mutta silti plakkia saattaa olla hampaiden pinnoilla runsaastikin. Jos sylki on suuntaan tai toiseen hyvin aktiivista, kannattaa kokeilla puhdistamisen tehostamisessa plakkivärjäystä. Tabletteja saa esimerkiksi apteekeista. Plakkia kertyy ihmisille eri verran, toisille nopeammin kuin toisille, ja sylki reagoi plakkiin kaikilla hieman eri tavoin. Siitä huolimatta puhdas hammas ei reikiinny eikä kerää hammaskiveä. Todellisuudessa hampaan puhtaana pitäminen ei tosiaan ole niin helppoa kuin luulisi.
73:lle : maidon pH on lähellä neutraalia, sitä suositellaan happohyökkäyksen lopettamiseen esimerkiksi juuston, pähkinöiden ja ksylitolituotteiden ohella. Se ei siis tosiaan aiheuta kariesta kenellekään yksinään.
fluoriton hammastahna on ainakin minulla toiminut.
Ei ole reikiä tullut vielä ainakaan, 4 vuotta käyttänyt.
Sitä ennen tasaisin välein oli reikiä.
Dentiplus imeskelytablettien ohjeessa lukee, että se otetaan ruokailun ja jopa hampaiden pesun jälkeen. Voiko noilla siis korvata ksylitolipurukumin? Ei kai molempia sitten tarvitse ottaa syönnin jälkeen, tablettien luulisi riittävän? Onko nuo tabletit sitten parempia kuin purkka?
Hampaisiin vaikuttaa paljon esim. k-vitamiinin saanti, ei niinkään jotkut harjailut yms. K2 vitamiinia saa lisäravinteena, kannattaa kans huolehtia d-vit samalla, ja mineraalien saanti.
Mulla taas tuntuu hampaat pysyvän tosi hyvänä, vaikken niitä kauheasti hoida. Toki pesen aamuin illoin, mutta siinäpä Se. Hammaslääkärit aina kehuvat, "näkee, että on hyvin hoidettu", mutta en viitsi sanoa etten minä niitä sen ihmeemmin hoida. Kariesbakteeri on mitattu ja sitä on paljon, mutta sekään ei tunnu hampaitani rikkovan :D Edes hammaskiveä ei ole!
Varmasti on perinnöllistä. Minä pesen kyllä hampaat tarkkaan iltaisin ja vähemmän tarkasti aamuisin ja käytän hammaslankaa, mutta syön myös suklaata ym. joka päivä pitkin iltaa, enkä koskaan syö purkkaa. Silti hampaissani ei ole yhtäkään reikää, ja hammaslääkäri aina kehuu hampaitani, siis silloin kerran kymmenessä vuodessa, kun hammaslääkärissä käyn. Viimeksikin kommentoi, että et taida juuri karkkia syödä. Eli ei se voi hoidosta olla kiinni.
Tässä on asiaa fluorista, jota yritetään lisätä väkisin jopa vesijohtoveteenkin meillä Suomessa.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2002/02/02/fluoride-safety-part-one.aspx
J-P
Kyllä se valitettavasti on hoidosta kiinni. Miksi muuten hammashoidon henkilökunnan lapsilla olisi lähes täysin ehjät hampaat? Kariesbakteerin määrä myös vaikuttaa reikiintymiseen. Sen takia lapsia ei saa pussailla suulle tai syödä samalla ruokailuvälineellä.
Muuten hampaiden hoito on: aamuin illoin hampaiden pesu fluorihammastahnalla vähintään 2min. Lankaus.. 5krt/vrk syönti, janojuomana vain vesi. Karkkihetki kerran viikossa ja ruokailun yhteydessä. Ei limsoja/mehuja/vichyjä ollenkaan.
Juu ei ole pelkästään hoidosta kiinni, ei todellakaan. Mulla on koko elämäni ollut paskat hampaat, vaikka hoidan miten, enkä vedä limsoja tai karkkia. Mieheni juo joka päivä kokista, syö karkkia yms. eikä hänellä ole koskaan ollut ainuttakaan reikää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 22:31"]
Kyllä se valitettavasti on hoidosta kiinni. Miksi muuten hammashoidon henkilökunnan lapsilla olisi lähes täysin ehjät hampaat? Kariesbakteerin määrä myös vaikuttaa reikiintymiseen. Sen takia lapsia ei saa pussailla suulle tai syödä samalla ruokailuvälineellä.
Muuten hampaiden hoito on: aamuin illoin hampaiden pesu fluorihammastahnalla vähintään 2min. Lankaus.. 5krt/vrk syönti, janojuomana vain vesi. Karkkihetki kerran viikossa ja ruokailun yhteydessä. Ei limsoja/mehuja/vichyjä ollenkaan.
[/quote]
Lankaus 5 kertaa viikossa vai 5 kertaa vuorokaudessa? Minulle ei tule reikiä, mutta hammaskiveä sitäkin enemmän. Hammaslääkäriltä olen saanut vain ohjeen käyttää hammaslankaa, mitä teenkin 1-2 kertaa päivässä. Nyt olen miettinyt, että pitäisikö hammaslankaa käyttää jokaisen ruokailun jälkeen. Tekeekö kukaan näin ja onko siitä mitään hyötyä?
Tuo "ei vichyjä ollenkaan" - ohje on aika jyrkkä, sillä maustamattoman vichyn pH on melko neutraali, eikä se liuota hampaita suuressa määrin. Maustetut kivennäisvedet ovat toki asia erikseen, ne voivat olla hyvinkin happamia. Niitäkään ei kyllä minusta tarvitse kokonaan kieltää, jos niitä ei nautita päivittäin ja niitä juodaan ruokailun yhteydessä eikä litkitä pitkin päivää.
Onko sinua opastettu hampaiden puhdistuksessa? Usein huomaan, että vaikka potilas kertoo harjanneensa ja langanneensa, niin silti bakteerimössöä erityisesti hammasväleissä. Syljen koostumus siis vaihtelee, eli sulla ilmeisesti paljon reikiintymistä aiheuttavia bakteereja, jolloin sinun tulee olla erityisen huolellinen puhdistuksessa ja ravintotottumuksissa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 23:16"]
Onko sinua opastettu hampaiden puhdistuksessa? Usein huomaan, että vaikka potilas kertoo harjanneensa ja langanneensa, niin silti bakteerimössöä erityisesti hammasväleissä. Syljen koostumus siis vaihtelee, eli sulla ilmeisesti paljon reikiintymistä aiheuttavia bakteereja, jolloin sinun tulee olla erityisen huolellinen puhdistuksessa ja ravintotottumuksissa.
[/quote]
Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Yleensä tuossa vaiheessa puhdistuksessa on jotain vinksallaan. Lisäksi kannattaa myös kokeilla sähköhammasharjaa, jos on tavallinen käytössä.
Myös maidon juonti tukee hampaiden kunnossa pysymistä. Kalsium ym. vahvistaa kiillettä ja hampaistoa.
Hammaskivestä kun tuolla puhuttiin, niin sehän on kovettunutta plakkia eli sieltä mistä ei ole lähtenyt puhdistuksella pois. Plakki ei kovetu päivässä, joten jostakin syystä lankaus/harjaus ei ole saanut kaikkea plakkia liikkeelle kuten tarkoitus olisi. Kannattaa siis ollan tarkkana, että käy huolellisesti jokaisen pinnan hampaissa. Harjaa myös hampaat kauloja ja purupintoja myöten.
Ja voimakas syljeneritys ja syljen laatu vielä altistavat tavallista enemmän ongelmalle.
miehelle on aikoinaan sanottu, että hänellä on suojaavampi sylki. OLi silloin teini, että mitä se lääkäri oikein ajattelin... Aika heikosti hoitaa hampaitaan ja on nyt 38 vuotias, eikä yhtäkään reikää tms ongelmia.
mä taas saakeli puunaan ja pukellan hampaitani kuten on opetettu kahdesti päivässä, tikutan, purskutan... reikiä on ollut 125 873 ja paikkojahan mun hampaat ovat täynnä. lisäksi narskutus ongelma jne.
Lasten hampaita olen huoltanut samalla pieteetillä kuin omiani. Olen välttänyt kariesta, eikä mikään ole mennyt vanhempien suusta lasten suuhun. Suukot poskille, nenän päähän jne.
Pojalla joka on laiskempi nyt teini-iässä hoitamaan hampaitaan ei ole reikiä ja tytär nyt 11 v, jouduttiin kaksi vuotta sitten poistamaan yläkulmahampaat kun ne mätäni!!! hyi helvetti. Tyttö on tarkka hampaidensa kanssa, todella niitä puunaa ja touhuaa.
Sokerikin meillä on suht vähästä. Xylitolit käytössä jne. koska siskoni on suuhygienisti.
Voi vittu sanon mä! En usko enää siihen pesun voimaan pelkästään. on oltava jotain muutakin.
Kannattaa myös juoda ylipäätään tarpeeksi päivän aikana. Siinähän se suu huuhtoutuu. Jos on aina ruoantähteitä hampaidenvälissä, niin todennäköisesti ei juo tarpeeksi.
Se sylkikin suojaa hampaita ja kiillettä. Toisaalta liika rassaaminenkaan kun tämän luetun perusteella
ei tuo tulosta.
On siinä hammaslaadussa tai syljessä eroa. Mies hoitaa paljon huonommin ja on vielä 10 vuotta vanhempi, niin saldo on 1-2 reikää joka toinen vuosi. Mun saldo on... en jaksa edes laskea. Hampaat murtuilee ja särkee jatkuvasti. Noin puolen vuoden välein tulee jotain ongelmaa. Välillä voi mennä vuosi väliä ja sitten onkin jo 5-7 paikattavaa sisältäen yhden juurihoidon.
Minä lankaan, pesen kahdesti päivässä. En juo kuin vettä yötä vasten. Mies pesee taas aamulla vain ja lankaan ei juuri koske kuin syötyään säikeistä lihaa. Illalla saattaa kiskaista cola-lasin yötä vasten...