Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaat reikiintyy hoidosta huolimatta

Vierailija
07.02.2014 |

Harjaan hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin ja joka ilta lisäksi käytän hammaslankaa. Jokaisen syöntikerran jälkeen syön kaksi täysksylitolipurukumia. Syön noin kolme - neljä kertaa päivässä, en napostele välissä. En syö karkkia, sokerimehuja, limppareita yms. Leivonnaisiakin hyvin harvoin.

Silti reikiä tulee vuodessa useita. Käyn hammaslääkärillä puolen vuoden, välillä vuoden välein. Silti reikiä tulee älyttömästi. Ymmärtäisin jos niitä tulisi hoidosta huolimatta 1-2 vuodessa, mutta minulla on kerralla reikiä hampaissa 5-12 (osa alkavia).

Mistä tämä voi johtua? Teenkö jotain väärin hampaidenhoidossa vai onko geenini vain niin surkeat? Äidilläni on kaiketi vähän samaa taipumusta, mutta isälläni tai sisaruksillani ei näitä ongelmia ole. Miten te muut karieksesta kärsivät saatte pidettyä reiät kurissa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsillakaan ei ole reikiä yhtään ja pariin vuoteen emme ole käyttäneet kukaan edes fluoritahnaa. Mitä nyt lapset silloin tällöin satunnaisesti"

Millä te pesette hampaanne jos ette käytä fluoritahnaa?? Onko semmosta myynnissä?

Vierailija
62/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä hammaslankaa ja hampaatkin pesen yleensä vain iltaisin. Joskus ala-asteella muistan etten harjannut hampaitani kuin silloin tällöin ja vain väitin äidille niin tehneeni. Jostain syystä inhosin harjausta. Ikää on nyt 30v ja minulla on ollut vain yksi reikä. Se tuli esikoista odottaessani 24-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kun pesee kerran päivässä, eikä käytä hammastahnaa, sillä se on turhuuksien turhuutta. eikä missän nimessä fluoria.

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/fluori-suuri-valhe-2/

Vierailija
64/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö juustoa palanen aamulla ja illalla. Yks mitä voit kokeilla on oil pulling (google, löytyy myös suomeksi).

Vierailija
65/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä juustoissa on K-vitamiinia erityisen hyvässä muodossa.

Vierailija
66/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:28"]

Tietyissä juustoissa on K-vitamiinia erityisen hyvässä muodossa.

[/quote]

Senköhän takia minulla on niin hyvät hampaat. Syön paljon juustoja ja juon paljon teetä. En minäkään muuten harjannut hampaita lapsena kuin iltaisin. 

t. 19

Vierailija
67/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta K2-vitamiinin (MK4) ja D-vitamiinin saannista. K2-vitamiinia on joissain juustoissakin mutta kananmuna on parempi lähde. Lisäravinteena taitaa löytyä myös.

Vierailija
68/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy lienee kariesbakteerin määrä suussa. Jos kariesta ei ole, niin ei kai niitä reikiäkään tule. Jos sitä on paljon, niin hampaat reikiintyy todella helposti hoidosta ja ruokavaliosta huolimatta. Tämä selittää myös ns. huonojen hampaiden kulkemisen suvuttain, kun kariesbakteeri siirtyy alemmille polville aina vaan.. Hoidolla ja ruokavaliolla voinee vaikuttaa, mutta se vaatii työtä ja huolellisuutta paljon.

Vierailija
69/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:08"]

Suurin syy lienee kariesbakteerin määrä suussa. Jos kariesta ei ole, niin ei kai niitä reikiäkään tule. Jos sitä on paljon, niin hampaat reikiintyy todella helposti hoidosta ja ruokavaliosta huolimatta. Tämä selittää myös ns. huonojen hampaiden kulkemisen suvuttain, kun kariesbakteeri siirtyy alemmille polville aina vaan.. Hoidolla ja ruokavaliolla voinee vaikuttaa, mutta se vaatii työtä ja huolellisuutta paljon.

[/quote]

Paitsi ettei tämäkään aina kaikkea selitä. Minulla on paljon kariesbakteeria eikä yhtään reikää. En hoida hampaitani mitenkään erityisesti, näin aikuisena pesen 2xpäivässä mutta lapsena vain kerran jos sitäkään. Syön mitä huvittaa enkä käytä ksylitolia juuri koskaan. Hammaslääkärit aina kehuvat hyvin hoidettuja hampaitani...

Vierailija
70/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:09"]

Hoidat ja jynssäät liian hyvin?

[/quote]

mietin samaa. Pesen vain aamuisin hampaat jonka jälkeen otan purkan. Hammaslankaa käytän pari kertaa viikossa. Suuvettä käytän silloin jos olen johonkin lähdössä. Ei yhtään reikää 7 vuoteen :)

Lääkäri sanoi 7 vuotta sitten kun nukutuksessa hoidettiin koko suu kuntoon. Oli monta reikää ja juurihoitokin piti tehdä, että hoidan liikaa hampaita. Tein silloin kaikkea tuota mitä aloittaja ja suuvettä käytin lisäksi. Reikiä jos on ei saa pestä liian usein koska se nopeuttaa reijän kasvamista.

[/quote]

Älä ota purkkaa hampaidenpesun jälkeen! Hammastahnan fluorin pitää antaa vaikuttaa ainakin tunnin ihan rauhassa suussa. Purkka lisää syljeneritystä ja fluori huuhtoutuu nopeammin pois hampaista.

Vierailija
71/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

mietin samaa. Pesen vain aamuisin hampaat jonka jälkeen otan purkan. Hammaslankaa käytän pari kertaa viikossa. Suuvettä käytän silloin jos olen johonkin lähdössä. Ei yhtään reikää 7 vuoteen :)

Lääkäri sanoi 7 vuotta sitten kun nukutuksessa hoidettiin koko suu kuntoon. Oli monta reikää ja juurihoitokin piti tehdä, että hoidan liikaa hampaita. Tein silloin kaikkea tuota mitä aloittaja ja suuvettä käytin lisäksi. Reikiä jos on ei saa pestä liian usein koska se nopeuttaa reijän kasvamista.

[/quote]

Älä ota purkkaa hampaidenpesun jälkeen! Hammastahnan fluorin pitää antaa vaikuttaa ainakin tunnin ihan rauhassa suussa. Purkka lisää syljeneritystä ja fluori huuhtoutuu nopeammin pois hampaista.

[/quote]

sylki estää reikiintymistä

Vierailija
72/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi te tahdotte myrkyttää itsenne fluorilla? Miksi te vieläkin uskotte tuota puppua? Fluori on myrkky joka vahingoittaa, myös hampaita.

Vierailija
73/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön purkkaa JOKAISEN välipalan/ruuan yms. jälkeen. En napostele jatkuvasti, lankaan hampaat joka ilta, pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, juon paljon vettä, en juo mehuja/limsoja, karkkia noin parin viikon välein. Silti hampaat on ihan paskassa kunnossa. Reikiä tulee ja huomattavaa eroosiota on mm. etuhampaiden kiilteessä. Huomasinpas yks ilta että hampaasta on lohjennut pikkupala.

Hampaat on olleet tällaiset lapsesta asti. Alkaa loppua huumorintaju pikkuhiljaa hammaslääkärissä käynteihin, kun ajan saaminen sinne ei ole helppoa ja sitten pitää vielä vakuutella hampaiden hoitoa lekurille joka ei selvästikään usko mitä sanon. 
Yksi hammaslääkäri kysyi joskus vuosia sitten, onko minulla ollut nestehukka/paha ripuli alle 3-vuotiaana, tai onko äidilläni ollut se raskausaikana. Se voi kuulemma vaikuttaa hammasluustoon. Toinen hammaslääkäri taas oli sitämieltä, että se on täyttä puppua. Mihin tässä sitten uskoo.....? 

Vierailija
74/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri sanoi ainakin minulle suoraan, että eri ihmisillä on erilaiset hampaat. Toisten hampaat eivät juuri reikiinny, vaikka niitä hoitaisi huonosti ja toisilla on sellaiset hampaat kuin minulla. Minulla siis reikiä tulee, vaikka hoidan hampaani erittäin huolellisesti enkä ole koskaan välittänyt limsasta tai karkeista. Myös vanhempieni hampaat reikiintyvät suhteettoman paljon. Ilmeisesti tämä on perinnöllinen juttu. Ensin hammaslääkäri kyllä läksytti minua hampaiden huonosta hoidosta, mutta kun kerroin miten hoidan hampaitani, mitään parannettavaa hammaslääkäri ei keksinyt. Eli toisilla vain on parempi tuuri tässäkin asiassa.

Vierailija
75/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:23"]

"Lapsillakaan ei ole reikiä yhtään ja pariin vuoteen emme ole käyttäneet kukaan edes fluoritahnaa. Mitä nyt lapset silloin tällöin satunnaisesti"

Millä te pesette hampaanne jos ette käytä fluoritahnaa?? Onko semmosta myynnissä?

[/quote]

No esim. https://www.hyvinvoinnin.fi/frantsila-luonnon-hammastahna

Itse käytän kyllä fluoritahnoja, koska olen sen verran turhamainen, että haluan pitää hampaat mahdollisimman valkoisina. En ole nähnyt valkaisevia fluorittomia tahnoja.

Vierailija
76/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:29"]

Itse käytän kyllä fluoritahnoja, koska olen sen verran turhamainen, että haluan pitää hampaat mahdollisimman valkoisina. En ole nähnyt valkaisevia fluorittomia tahnoja.

[/quote]

Iherbissa on valkaisevia tahnoja, joissa ei fluoria, esim. now foodsin hammastahnat, niissä on papaiinia valkaisuun.

En ole itsekään käyttänyt nyt 10 vuoteen fluorihammastahnoja, eikä mulla ole reikiä, huolehdin kyllä K2-vitamiinista, ja muutenkin ruoasta, ja teen joka aamu oil pullingin.

Ramiel nagelilla on paljon tietoa tuosta hampaiden mineraalisaatiosta, googlettamalla löytyy tietoa.

Vierailija
77/77 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluorittomista hammastahnoista meidän perheen suosikki on Foreverin Bright, jota voi ostaa suoraan jälleenmyyjiltä. Se on oikea suunhoitotuote, pysyy suu ja ikenetkin hyvässä kunnossa. Toinen tahna, jota käytämme sen rinnalla on luontaistuotekaupasta saatava himalajansuola-tahna. Hintaa noilla on molemmilla enemmän kuin Pepsodentilla, mutta varsinkin toi Bright on tosi riittoisaa.

http://www.foreverliving.fi/shop/base/product/view/sku/28

http://www.saltlife.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suola/Products/0140

Kyllä noita fluorittomia tahnoja löytyy useita:

http://www.saltlife.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suola/Products/0140

Terv. Se jonka perhe ei käytä fluoritahnaa, paitsi lapset satunnaisesti