Pidätkö karppaus-ruokavaliota hyvänä?
Kommentit (37)
Liian proteinipitoinen ruoka vahngittaa munuaisia ja lihpitoinen ruoka nostaa klesteroliarvoja. Ei pidemmän päälle onnistu laihtumaan pysyvästi. Että niin...
Mulla toimii erittäin hyvin. Viljattomana, sokerittomana, runsasrasvaisena tulee syötyä huomattavan paljon enemmän kasviksia, kun ei tarvitse leivällä ja välipaloilla enää täyttää mahaa. Eikä myöskään enää ns. herkut houkuttele.
En pidä ruokailuistani meteliä, mutta jotkut normaalisyöjät ovat kokeneet tarpeelliseksi huomautella asiasta ja ottaa asian kovinkin henkilökohtaisena loukkauksena heitä kohtaan, kun en halua kahvin kanssa pullaa.
Terveyteni takia tätä ruokavaliotani noudatan, enhän minä muuten. Laihtua ei tarvitse, mutta sellainen turvotus ja pöhötys on kyllä lähtenyt, se on iloinen asia se.
Karppauksessa ei syödä sen enempää proteiinia kuin tavallisesti. Hiilihydraatit korvataan rasvoilla ja vähän hiilihydraatteja sisältävillä vihanneksilla.
Karppauksella kolesteroliarvot useinmiten laskevat entistä alemmas, kunhan elimistö on sopeutunut (yli 6kk).
En ole koskaan tutustunut 'karppauksen' periaatteisiin. Kuulin siitä siinä vaiheessa, kun itse aloin ruokavaliolle, jossa kieltäydyin viikolla perunasta, pastasta ja riistä. Vaihdoin ne (talvella) kasvispusseihin ja kesällä tuoreisiin vihanneksiin. 'Päällisiä', eli kastiketta (ta mitä hyvänsä lihaa tms.) söin normaalisti.
Pullavehnäleivät vaihdoin ruisleipään ja hapankorppuun.
Ja hups, 8kg oli poissa. Moni tuttu väittää että karppaan - itse väitän että syön mitä haluan - jos tekee mielöi pitsaa, haen pitsan. Mutta viikonloppuna. Silloin saan herkutella, JOS haluan. Viikolla syön kasviksia kastikkeiden kera, eikä edes tee mieli mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:00"]Mitä tiedät vhh-ruokavaliosta?
[/quote]
Karppilassa on paljon kilpparivaivaisia ja ihmisiä jotka ihmettelee että mikä vaivaa ja voisko olla kilpirauhanen. Tyypillisesti aloittaneet karppauksen joskus 2007. Kilpirauhasen poksahtaminen on mun mielestä karppauksessa suurempi ja nopeampi riski kuin kolesteroli ja sydänongelmat.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:15"]
Liian proteinipitoinen ruoka vahngittaa munuaisia ja lihpitoinen ruoka nostaa klesteroliarvoja. Ei pidemmän päälle onnistu laihtumaan pysyvästi. Että niin...
[/quote]
Mitenkäs tämä liittyy karppaamiseen?
En suosittele rasvojen lisäystä yhdenkään ruokavalioon. Kannattaa tutustua esim. Ruotsissa tehtyyn haittarekisteriin, jossa on ilmoitettu karppauksen haitoista.
Tuttavapiirini karppaajakokeilijat saivat seuraavia vaivoja:
-lihominen
-kolesteroliarvot nousivat
-paksunsuolen tulehdus
Kaksi laihtui kyllä, mutta sai pian kilot takaisin.
En näe pitkässä juoksussa järkevänä mitään ruokavaliota, joka estää syömästä tiettyjä ravintoaineita. Tosin eri asia on keliakia tai vastaava, jossa ei voi syödä kaikkea.
Osalla joku karppaus tukee kuulumista sosiaaliseen ryhmään ja pahimmillaan se saa uskonnollisia sävyjä.
Suurin osa karppausvastaisista ei tiedä karppauksesta mitään.
Karppauksessa energia otetaan rasvasta, ei proteiinista. Liika proteiini muuttuu kehossa sokeriksi. Rasvallakaan ei mitenkään läträtä, käytetään vaan täysrasvaisia tuotteita kevyiden sijaan. Eli syödään oikeaa, puhdasta ruokaa lisäainesotkujen sijaan.
Ei tarvitse kauaa syödä oikeaa ruokaa, kun pullat ja karkit alkavat maistua kauhealle esanssille.
Ettekö ole huomanneet, että kaikki kevyttuotteiden käyttäjät ovat niitä lihavimpia? Eivät syö "juuri mitään" ja ovat silti lihavia ja turpeita.
Ruotsissa karppaus on kuitenkin otettu viralliselle diabetes II hoitomuotolistalle. Karppauksen vastustajat veivät karppausta suositelleen lääkärin oikeuteen, mutta oikeus totesi että tutkimusten mukaan karppaus ei ole haitallista ja sillä on positiivisia vaikutuksia diabeetikoiden terveyteen.
Karppaus on elämäntapa, ei laihdutuskuuri.
[/quote]
Karpata voi myös näin (parantaa kolesteroliarvoja):
- kevyttuotteet pois
- lihan/kalan/kanan määrä ennallaan
- lisätään kasvisruokia (ks esim turkkilaiset tai libanonilaiset kasvisherkut)
- kananmunia muutaman kerran viikossa
- täysjyväleipää ja ruista pari kertaa viikossa
- osa tuotteista rasvattomia, kaikki ehdottomasti makeutusaineettomia (esim marjasmoothie rasvattomaan piimään)
- hedelmiä vähän, marjoja paljon
- ruuat hitaasti kypsytettyjä patoja tms, ei suurusteta jauhoilla. Kasvikset hautuu samassa padassa joten erillistä riisiä/pastaa/perunaa ei tarvita
- paljon salaatteja joihin lisukkeena siemeniä, pähkinöitä ja kastikkeeksi oliiviöljyä
. pähkinät välipalana (parapähkinöissä riittää 2-3 viemään näläntunteen pois kun syö hitaasti)
Miehellä on pysynyt 10 kiloa poissa ilman ongelmia nyt 2 vuotta, sokerilääkkeet puolittui, kolesteroliarvot parani jne jne. Itse en laihtunut koska olen aina syönyt terveellisesti (olen normaalipainoinen) ja vain vähän leipää mutta olo on hyvä:D Ei siis olla ryppyotsaisia vaan kevyellä otteella ja elämästä nauttien hyväkarppaajia.
15
[/quote]
Karpata voi myös näin (parantaa kolesteroliarvoja):
- kevyttuotteet pois
- lihan/kalan/kanan määrä ennallaan
- lisätään kasvisruokia (ks esim turkkilaiset tai libanonilaiset kasvisherkut)
- kananmunia muutaman kerran viikossa
- täysjyväleipää ja ruista pari kertaa viikossa
- osa tuotteista rasvattomia, kaikki ehdottomasti makeutusaineettomia (esim marjasmoothie rasvattomaan piimään)
- hedelmiä vähän, marjoja paljon
- ruuat hitaasti kypsytettyjä patoja tms, ei suurusteta jauhoilla. Kasvikset hautuu samassa padassa joten erillistä riisiä/pastaa/perunaa ei tarvita
- paljon salaatteja joihin lisukkeena siemeniä, pähkinöitä ja kastikkeeksi oliiviöljyä
. pähkinät välipalana (parapähkinöissä riittää 2-3 viemään näläntunteen pois kun syö hitaasti)
Miehellä on pysynyt 10 kiloa poissa ilman ongelmia nyt 2 vuotta, sokerilääkkeet puolittui, kolesteroliarvot parani jne jne. Itse en laihtunut koska olen aina syönyt terveellisesti (olen normaalipainoinen) ja vain vähän leipää mutta olo on hyvä:D Ei siis olla ryppyotsaisia vaan kevyellä otteella ja elämästä nauttien hyväkarppaajia.
15
Joo pidän karppausta hyvänä ruokavaliona itselleni. Jos joku kokee sen hankalaksi ja rajoittavaksi, se ei varmaan ole hänelle sopiva. Sinällään en ymmärrä mitä vaikeaa karppaamisessa on. Ja ruuan maku, sehän on vhh-ruuassa paljon parempi kuin rhh:ssa. Kun on ilman sokeria, kaikki vähänkin makea maistuu makealta ja esim. marjojen ja vihannesten aromit alkavat todella erottua. Kun joskus maistan jotain sokerista ruokaa, vaikka suupalan kakkua, se maistuu pelkästään pistävän sokeriselta ja ihmettelen että miten tuo muka maistui minustakin ennen hyvältä. Myös leipä on niin pahaa, ettei tee kyllä mieli ja varsinkin muistaa sen närästyksen ja inhan pallomahan.
Minä olen karpannut 8 v, ja tuskin palaan hiilariruokavalioon. Mutta kukin syö mistä itse tulee hyvävointiseksi. Jos on täysin terve, ei pahemmin sairastele flunssia, ei ole ilmavaivoja, ei pömppömahaa, ei vatsavaivoja, on pirteä ja energinen, ihannepainoinen, niin mitä sitä suotta ruokavaliota muuttamaan. Liikuntaa pystyn harrastamaan ihan hyvin, tosin en mitään maratooneja juokse tai hirveän raskasta kuntosaliharjoittelua tee, ihan normaalia hölkkää, hiihtoa, jumppaa, uintia, pyöräilyä yms. tunti päivässä.
Miten ja mistä syystä karppaus aiheuttaa kilppariongelmia? Mun tuttavapiirissä on paljon pitkään karpanneita, enkä ole koskaan kuullut kilppariongelmista. Mutta kiinnostaa!
Niin sydän- ja verisuonisairauksista sen verran, että kaikilla kenellä tiedän niitä olleen ennen karppausta, ne ovat karppauksen myötä menneet parempaan suuntaan, hyvin monet ovat voineet lopettaa esim. verenpainelääkityksen kokonaan. Useimmilla kolesteroli ei ole muuttunut mitenkään, joillakin hivenen noussut ja joillakin vähän laskenut. Mutta kokonaiskolesterolillahan ei ole paljonkaan merkitystä, eikä kolesteroli itsessään aiheuta mitään sairautta. Ja senhän kaikki varmasti jo tietää, että vhh tasapainottaa verensokeria.
Yhtäkään oikeasti karppaavaa en tiedä, jolla paino olisi noussut. Yleensä ne jotka näin väittävät, eivät ole karpanneet oikein. Jotkut esim. sanovat karppaavansa, eli lisäävät lihansyöntiä ja rasvaa, mutta syövät edelleen myös leipää. Tosi karppia. Pääosassa pitäisi olla kasvikset ja hyvät rasvat, eli ei sotkurasvat, kuten margariinit.
Kokeilin joskus, en tykännyt. Myös karppaajien julistava hihhuliasenne ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:46"]
Hiilihydraatit ovat aiheuttaneet väsymys- ja verensokeriongelmia jo lapsena. Erityisesti ruokailua seuraava väsymys ja heti kohta tuleva uusi nälkä ovat insuliinin liikaerityksen oireita. Tiedostan itselläni olevan siksi korkeamman riskin II tyypin diabetekseen. Arvelen saavani siirrettyä diabeteksen puhkeamista vuosikymmenillä, jos en altista kroppaani insuliinin liikaeritykselle (jota tulisi hiilareita syödessä). II tyypissähän kroppa erittää insuliinia liikaa, jolloin solut "turtuvat" eikä insuliini enää tehoa.
[/quote]
Aikuistyypin diabetes
Aikuistyypin diabetes (ICD-10 E11) on yleensä aikuisiällä alkanut aineenvaihduntasairaus, jossa veren glukoosipitoisuus on suurentunut. Usein puhutaan myös pelkästä sokeritaudista tai diabeteksestä, sillä aikuistyypin diabetes on yleisin diabeteksen muodoista. Muita termejä ovat tyypin II diabetes sekä insuliinista riippumaton diabetes. WHO:n suosituksesta jälkimmäisestä termistä pyritään luopumaan. Ominaisia piirteitä sairaudelle ovat maksan kiihtynyt glukoosin tuotanto, veren kasvanut glukoosipitoisuus, glukoosin erittyminen virtsaan, jotka aiheutuvat insuliinin heikentyneestä vaikutuksesta soluihin sekä insuliinin erittymisen häiriöstä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aikuistyypin_diabetes
[/quote]
Ks vastaus 15, todellakin vaikuttaa db 2:een!! Varmaan auttaa ennaltaehkäisemäänkin.