Uskotko noituuteen? Entä ennustamiseen?
Minä uskon, koska molemmat on kielletty Raamatussa.
Olen myös tavannut noiduttuja ihmisiä.
Ennustaminen pitäisi kieltää myös Suomen laissa. Nyt on jopa lehtiä missä ennustajavelho selittää tulevaisuutta lukijoille, mutta todellisuudessa eksyttää ihmisparan.
Kommentit (15)
En usko mihinkään yliluonnolliseen. Uskonnot on kehitetty jotta tyhmä rahvas saataisiin pidettyä kurissa ja nuhteessa.
En usko. En usko, että ihminen voi ennustaa tulevaa tai että ihminen voi mitään yliluonnollisia noitakonsteja tehdä.
Mutta ihminen voi saada toiset ihmiset uskomaan, että hän muka osaisi ennustaa tai noitua. Hän voi uskoa itsekin kykyihinsä. Ja se on synti ja väärin. Uskon, että tätä Raamatussa tarkoitetaan.
Jos taas tarkoitat lehtien horoskooppeja, niin kuka muka on niin lapsellinen, että uskoo niihin? Olen ollut lehden toimituksessa töissä ja ainakin siellä viikkohoroskoopin heitti hatusta yksi iäkkäämpi miestoimittaja, todellinen koiranleuka. :)
Niin ja 5 uskoo kyllä Raamattuun Jumalan ilmoituksena ja Jumalaankin.
Jaa, kaikki uskonnot tulisi kieltää lailla, niinkö? Pitäisikö sitten kaikki sellaiset poliittiset puolueetkin, jotka eivät sovi 2:n maailmankuvaan, kieltää lailla? Näin menetellään diktatuureissa.
Minun puolestani joku saa olla wicca, jos haluaa. Mutta en usko, että hänellä mitään voimia on.
Pidän noita ennustajia ja mentalisteja ihan vaan huijareina ja horoskoopit on puppua, mutta uskon että luonnosta voi saada henkistä voimaa ja sen saamisessa voi olla hyötyä erilaisista riiteistä mitkä auttavat keskittymään ja rauhoittamaan mieltä.
Pakko uskoa, niin hulluja asioita on sattunut itselleni ja lähisuvulleni. Isälleni (joka oli ateisti henkeen ja vereen) ennustettiin mm. että hänen äitinsä kuolee ja kun tulee hautajaisten aika, hän kääntyy kirkon portilta pois eikä mene hautajaisiin. Isäni suuttui verisesti, koska äitinsä oli hänelle rakas. Vaan kuinkas kävikään. Sisarusten välit tulehtuivat vuodessa parissa niin paljon, että kun isäni äiti kuoli ja piti mennä hautajaisiin, isä päätti sisaruksensa kirkon ovella nähdessään, ettei halua tuoda riitoja kirkkoon - ja lähti portilta kotiin.
Kun isäni kuoli, oma mummoni oli myös sairaalassa henki hieverissä. Päätin, etten rasita mummoa kertomalla isän kuolemasta, vaan mummipa tiesikin se jo - vaikka kukaan ei ollut ennen minua siellä käynyt sitä kertomassa. Tiesi myös minun ja äitini salaisuuden, että perinnöstä oli tulossa ongelmia isän testamentin vuoksi. Olikohan isä käynyt kuolemansa jälkeen moikkaamassa häntä? Niin se käsittääkseni toimii, että tietäjät keskustelevat henkien kanssa. Ja ennustajiksi kutsuminen olisi loukkaus!
En usko noituuteen tai magiaan tms. vaikuttamiseen. Mutta pidän mahdollisena, että syntymäaikamme vaikuttaa luonteenpiirteisiimme (astrologia). Horoskoopit ovat hatusta vedettyä huvia.
Uskon myös siihen, että on olemassa ns. henkimaailma, johon palaamme kun ruumiimme kuolee ja että tätä universumia hallitsee jokin ylempi voima, joka on tämän kaiken järjestellyt. Uskonnot kertovat kaikki osan totuudesta, mutta ne on ihminen aikojen saatossa muokannut omaksi (poliittis-hallinnolliseksi) hyödykseen. Syy, miksi henkimaailmaan ja kuolemanjälkeisiin asioihin uskon on se, että olen itse aivan tasapainoinen, realistinen tervejärkinen ihminen jolla on tieteellinen maailmankuva ja silti saanut selittämättömällä tavalla yhteyden näihin edesmenneisiin. Minulle on todistettu, että siellä on elämää.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:17"]
En usko noituuteen, en ennustamiseen, enkä Raamattuun. Kaikki edellä mainitut/niiden harjoittaminen tulisi mielestäni kieltää lailla.
[/quote]
Ensimmäisestä lauseesta aivan samaa mieltä, toisesta eri mieltä. Antaa ihmisten uskoa ja hömppäillä, kunhan eivät vahingoita toisia.
Uskon jollain tasolla. Eräs vietnamilainen nainen katsoi käsiäni, hengattuamme samassa pöydässä ½-1h. Antoi hämmentävän tarkan kuvauksen. Musta saa useimmat tuttavuudet kiltin, mukavan ja tasapainoisen kuvan (näin ovat kuvanneet) ja tämä vietnamilainen nainen sanoi, että jos en muuta käytöstäni niin onnea en tule parisuhteessa saavuttamaan, olen liian äkkipikainen, itsepäinen ja periksi antamaton. Tämä on valitettavasti totta. Parisuhde uhkaa loppua, jollen muuta käytöstäni.
En usko, mutta uskon siihen, että ihmiset uskovat ja se taas saa aikaan vaikka mitä, muun muassa tässä ketjussa kuvattuja ilmiöitä.
Suomen laissa muuten on jo kielletty taloudellisen edun hankkiminen erehdyttämällä, eli periaatteessa tämä ennustus- ja muu huuhaatoiminta. Toisin asiasta oli 1980-luvulla oikeudenkäynti, jossa asiakas haastoi ennustajansa oikeuteen, koska tämä oli palkkiosta ennustanut ravivedon voittajan ja asiakas oli sijoittanut siihen vielä lisää rahaa. Ei sit ollut kuitenkaan osunut oikeaan. Asiakas oli sitä mieltä, että ennustajan pitää korvata aiheuttamansa tappiot, Ennustaja kuitenki nvoitti oikeudessa, koska hän selitti, että tottakai kaikkien pitää ymmärtää, että "ennustuspalvelu" on oikeasti viihdettä, eikä sen perusteella pidä rahojaan sijoittaa.
Uskon ainakin horoskooppeihin, ne ovat usein niin pelottavan lähellä totuutta! Uskon myös kummituksiin, olen jopa nähnyt sellaisen.
Noituutta ja ennustamista on kiistatta olemassa. Se on kiistanalaista, onko ennustajiksi ja noidiksi itseään kutsuvilla yliluonnollisia kykyjä. Tiedämme, ettei heillä ole, joten kyse ei ole uskonasiasta ensinkään.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:21"]
Oon tehnyt loitsun ja se auttoi.
[/quote]
Mä kans tarttisin loitsujen apua. Neuvotko mua?
En usko noituuteen, en ennustamiseen, enkä Raamattuun. Kaikki edellä mainitut/niiden harjoittaminen tulisi mielestäni kieltää lailla.