Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisen ADD?

Vierailija
06.02.2014 |

Olen ruvennut viimeaikoina miettimään olisiko minulla ADD. Se selittäisi nimittäin aika monta asiaa. Pienestä pitäen olen ollut erittäin hajamielinen ja huonon keskittymiskyvyn omaava. Jos asia on erityisen kiinnostava, silloin olen pystynyt keskittymään hyvin. Minulla on jatkuvasti hermostunut olo, enkä pysty pitämään jalkojani paikallani, pitää koko ajan rampata paikasta paikkaan jne. 

Kyllästyn todella nopeasti ja helposti, olen erittäin impulsiivinen, koko ajan pitäisi olla jotain jännää tekemässä.

Nuorempana ja lapsena olin melko hyvä koulussa, mutta se oli ihan omaa lahjakkuuttani ja sitä, että äiti potki lukemaan kokeisiin ja kuulusteli säännöllisesti minua. Moniin asioihin minun ei tarvinnut tehdä paljoakaan töitä, sillä ne olivat melko helppoja Mikään 10+ oppilas en ollut, mutta kuitenkin keskivertoa parempi.

Nyt aikuisiällä tuntuu, että olen aivan hukassa kaiken suhteen. Opiskelen tällä hetkellä ja keskittymiskykyni on nolla, vaikka ala kiinnostaakin. Tuntuu, etten opi enää mitään, mikää ei pysy päässä vaikka epätoivoisesti pakottaisinkin itseni lukemaan, sillä ajatukseni harhailevat jossain ihan muualla. Muiden kuunteleminen on hankalaa, varsinkin jos he puhuvat asiasta joka ei minua kiinnosta. Yritän kovasti kuunnella, mutta tuntuu etten siltikään onnistu. Öisin en saa nukuttua kun päässäni pyörii tuhat eri asiaa. Unohtelen asioita (joskus pieniä ja vähän suurempiakin) ja olen ihan tajuttoman hajamielinen. 

Ennen siis nämä asiat eivät ole minua häirinneet sillä olen aina pärjännyt hyvin. Nyt tuntuu, että mikään ei onnistu. En pääse elämässä eteenpäin. Haluaisin saada nämä opinnot valmiiksi, että voisin jatkaa unelma-ammattiini. 

Voisiko minulla olla mahdollisesti aikuisiän ADD? Jos täällä on ADDn omaavia aikuisia, niin olisi mukavaa jos te kertoisitte kokemuksistanne.

Pahoitteluni sekavasta tekstistä!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6# 10# 11# 15# 16# 22# vastaa..

Tarkoitat varmaan 22  eli minua.

Minulla ei ole virallista diagnoosia kuin ADHD:sta. Diagnoosissa lukee, että minulla on epävakaaseen persoonallisuushäiriöön viittavia piirteitä. 

En miellä itseäni mielenterveysongelmaiseksi.

Sinusta vahingonilo ja negatiivisuus. Ja minä olen siitä onnellinen, että minulla on rakastava puoliso. En kiellä sitä etteikö minussa olisi ollut kestämistä, mutta suunta on parempaan päin!

Vierailija
22/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26# 

Piti kirjoittaa sinusta huokuu vahingonilo ja negatiivisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te naiset joilla mieliala vaihtelee voimakkaasti. Oletteko kokeilleet Diane Novaa tai vastaavaa. Minulla se tasoitti mielialan vaihtelut nelikymppisenä. En ole hakenut diagnoosia vaikka varmasti sen saisin. Lapseni ovat jo aikuisia joten en tunne tarvitsevani enää lääkitystä arjesta selviämiseen. Aiemmin se olisi ollut tarpeen.

Minulla on tämän listan kaikki oireet riippuvuuksia lukuun ottamatta:

http://www.vauva.fi/keskustelu/1378988/ketju/tunnetko_itsesi_addksi_tassa_ominaispiirteita

Tässä oma vanha ketju:

http://www.vauva.fi/keskustelu/1611341/ketju/diane_novarauhoittava_laake

Vierailija
24/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:08"]Minulla on ADHD nainen vaimona ja täytyy sanoa että en kauaa enää kestä. Onenksi ei ole lapsia !! Vaimoni on todella rasittava ja ailahtelevainen. Mieliala voi muuttua sekunnissa. Hyvääkin on eli hän on kyllä ehdottomasti antavin ja kiihkein nainen seksin saralla mitä tiedän ;)) Mutta arjessa onneton ja todella epävakaa.

[/quote]

Oisko ennemminkin epävakaa persoonallisuus?selittäis noi mielialanvaihtelut.

Vierailija
25/33 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tuon edellisen kirjoittajan kommentti oikeasti paikkaansa ? Ovatko add, ad/hd ihmiset seksuaalisesti aktiivisempia ja huolimattomampia ? Ja mihin ihmeeseen tuollainen voisi perustua ?

Vierailija
26/33 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 02:10"]

Luin sen AV:llakin pyörineen ADD/ADHD aikuiset -listan ja joka ikinen kohta sopi minuun.

Omalla kohdallani mietin, että en mene sitä diagnosoimaan virallisesti, koska en hyödy siitä mitään. En muutenkaan ole ottamssa vastaan minkäänlaisia lääkityksiä, mielummin lueskelen vain muiden ADD ihmisten tarinoita ja pärjäämisiä ja otan niistä vinkkejä, jos tarvin.

[/quote]

Olen kanssasi samaa mieltä. ADD-lääkitystä ei pidä hakea, jos ilmankin pärjää. Itse päädyin sellaiseen tilanteeseen toisen lapsen synnyttyä, etten pystynyt enää keskittymään töissä tai kotona. Sain työpaikastani potkut tehottomuuden takia. Sen jälkeen hakeuduin tutkimuksiin ja sain lääkkeet, ja voin sanoa että elämäni muuttui täysin. Sain uuden työpaikan ja pystyn suoriutumaan siellä töistäni ja kotikin tulee hoidettua jotenkuten.

Vierailija
27/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole kokemuksia?

Vierailija
28/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin ap? Itse olen miettinyt samaa.

Vierailija
29/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sen AV:llakin pyörineen ADD/ADHD aikuiset -listan ja joka ikinen kohta sopi minuun.

Omalla kohdallani mietin, että en mene sitä diagnosoimaan virallisesti, koska en hyödy siitä mitään. En muutenkaan ole ottamssa vastaan minkäänlaisia lääkityksiä, mielummin lueskelen vain muiden ADD ihmisten tarinoita ja pärjäämisiä ja otan niistä vinkkejä, jos tarvin.

Vierailija
30/33 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla menee yks yhteen kokemukset sun tekstin kanssa. Olen tosin miettinyt sitäkin, että onko tällaiselle ns. lievälle keskittymisvaikeudelle annettava diagnoosi. Voiko se vain olla ns. luonteenpiirre? Itselläni on perheessä kaksi adhd/add-tapausta ja heidän kohdallaan tiedän, että ko. häiriö on oikeasti aiheuttanut hankalia vaikeuksia ystävyyssuhteissa, koulunkäynnissä, taloudenpidossa, vihanhallinnassa yms. 

Itselläni juuri yleinen keskittymisvaikeus epämielenkiintoisin asioihin, poukkoilen asiasta toiseen. Ovesta ulos lähteminen kestää kauan, olen usein myöhässä (tätäkin osaan kuitenkin hallita hyvin silloin kun on tarvis), unohtelen asioita. Osaan kuitenkin hallita talouttani, kämppä pysyy siistinä ja tavarat järjestyksessä. En pysty olemaan sotkuisessa tilassa, kun taas näillä kahdella perheenjäsenelläni ei ole mitään ongelmaa, jos tiskit lojuu altaassa pari kuukautta, nukutaan sohvalla kaksi vuotta putkeen, koska ei jaksata raivata sänkyä vaatekasojen alta yms...

Olis tietysti hienoa, jos olisi joku taikalääke, joka auttaisi keskittymään, mutta ilman sivuvaikutuksia. 

Vierailija
31/33 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sekavaa :)

Vierailija
32/33 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää :))