Mitä skitsofrenia tai psykoottisuus on?
Ihmisen näkökulmasta joka on joskus kokenut näitä mutta kokee olevansa nyt kunnossa?
Kommentit (12)
En osaa kuvailla koska on vaikea muistaa mitä psykoosin aikana tapahtuu. Olen psykoosissa noin 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Avointa psykoosia on vaikea kuvailla. Minulle se oli pelottavinta, mitä olen koskaan kokenut. Kysy tarkemmin, niin yritän vastata.
Lähtikö se heti täysillä niin että todellisuus oli muuttunut kerrasta vai tuliko ensin yksi outo juttu ja sitten lisää?
Eikö psykoosi ole jonkunlainen todellisuudentajun hämärtyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avointa psykoosia on vaikea kuvailla. Minulle se oli pelottavinta, mitä olen koskaan kokenut. Kysy tarkemmin, niin yritän vastata.
Lähtikö se heti täysillä niin että todellisuus oli muuttunut kerrasta vai tuliko ensin yksi outo juttu ja sitten lisää?
Minulla tuli hiipien. Stressaava elämäntapahtuma oli laukaiseva tekijä, jonka vuoksi tilanne paheni ja jouduin osastohoitoon. Ensin siis ajattelin esim. että joku käy kodissani siirtelemässä tavaroita, sitten tuli harhoja ja lopuksi pelkoja oman turvallisuuteni puolesta.
Psykoosi on sitä kun pää on labyrintissa, eikä tiedä tietä sisään eikä ulos. Psykoottinen ihminen on kaikkea sitä, mikä ei tiedä tietä sisään eikä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli hiipien. Stressaava elämäntapahtuma oli laukaiseva tekijä, jonka vuoksi tilanne paheni ja jouduin osastohoitoon. Ensin siis ajattelin esim. että joku käy kodissani siirtelemässä tavaroita, sitten tuli harhoja ja lopuksi pelkoja oman turvallisuuteni puolesta.
Minulla tuli aluksi kaikkia muita psykoosiin littymättömiä oireita. Psykoosissa aivoistani tuntuu kuin lähtisi jokin suodatin pois. Luulen että kaikki liittyy jollain tavalla minuun, jokainen vastaantulija on joku jonka tunnen ja joskus vastaantulijoiden naamatkin muuttuvat. Muut osaavat lukea ajatuksiani ja minä osaan lukea muiden ajatuksia. Autot väijyvät minua, poliisi on perässäni ja asunto jossa asun ei ole omani. Kaikenlaista ihan sekoa, mitä vain aivoni keksivät milloinkin kehittää.
Pahinta psykoosissa on se kun ei pysty ajattelemaan selkeästi. Ihmiset eivät tajua miten onnekkaita he ovat kun pystyvät ajattelemaan.
Aivot kiehuu. Ei tiedä mikä on totta ja mikä harhaa.Kuuluu ääniä pään sisältä, jotka ohjaa käyttäytymistä. Luuloja, että joku pahoinpitelee, kiduttaa, ruoka ja juoma on myrkytettyä, vihamiehet haluaa sinut pois päiviltä, tappaa läheisesi, omaisuus ja rahasi tullaan ryöstämään ja sinut leimataan hulluksi ja tuhotaan täysin, maineesi on mennyttä, diagnoosit tuhoaa työurasi.
Perikato. Itsemurha tuntuu ainoalta ulospääsytieltä. Sydän hakkaa ja rintaan sattuu helvetisti. Olet 100% varma, että kuolet sydänkohtaukseen.
Tällaisia psykooseja on minulla ollut. Kaikki oireet siis kerralla.
Nykyään ei ole mitään oireita eikä lääkkeitä, kun jätin päihteet kokonaan pois. M37
Lisäksi luulet, että kotiisi on salaa asennettu kameroita ja kuuntelu laitteita. Sinua vainotaan 24/7
Itse sairastan vakavaa masennusta. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap