Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisustussuunnittelija vs sisustusarkkitehti

Vierailija
06.02.2014 |

Mikä ero on sisustussuunnittelijalla ja sisustusarkkitehdilla? Sisustusarkkitehti ei liene kuitenkaan "oikea" arkkitehti?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos titteliin liittyy arkkitehti niin se yleensä tarkoittaa että henkilö on hyvä numeroiden kanssa, eli se hikipinko joka osaa laskea 3^7*21 -tyyppisiä yhtälöitä. Menee ainakin meikäläisen hilseen yli koska itse osaan kyllä valita Laura Ashleyn verhot makkariin mutta kuutioiden tilavuuden arvionti menee metsään :(

Vierailija
2/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusalan koulutusta on aika monenlaista näköjään: http://www.studentum.fi/search/sisustusala___170__.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Sisustusarkkitehdiksi tullakseen ei tarvitse matematiikkaa. Ja arkkitehtuurin pääsykokeissakin se on vain kynnysehto. T. arkkitehti

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 19:59"]

Jos titteliin liittyy arkkitehti niin se yleensä tarkoittaa että henkilö on hyvä numeroiden kanssa, eli se hikipinko joka osaa laskea 3^7*21 -tyyppisiä yhtälöitä. Menee ainakin meikäläisen hilseen yli koska itse osaan kyllä valita Laura Ashleyn verhot makkariin mutta kuutioiden tilavuuden arvionti menee metsään :(

[/quote]

Vierailija
4/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla sellainen ikuisuuskysymys. Älkää turhaan miettikö, netistä löytyy jos opiskelu kiinnostaa. Itse olen ammatiltani "vain" sisustussuunnittelija mutta koulutukseltani olen taiteen maisteri. En olisi koskaan ajatellut sisustussuunnittelijan työtä jollei haaveissani olisi ollut ulkomaille muutto. Asun ja teen töitä ulkomailla. Tienaan yhtä hyvin kuin suomalainen lääkäri. Se riittää minulle. 

En koskaan lakkaa ihmettelemästä sitä tärkeilyn määrää tällä foorumilla joka liittyy opiskeluihin ja ammatteihin. Sekuinka paljon tienaa ja kuinka arvostettu on, riippuu loppujen lopuksi ihan muista asioista. Ei paljon lämmitä hienot tittelit ja opiskelut takataskussa jos kuitenkaan ei pääse menestymään niillä työelämässä.

Opiskeleminen on matka ja työ sen päämäärä. 

Vierailija
5/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko toinen yliopistosta ja toinen ammattisurkeasta?

Vierailija
6/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niiden työ eroaa toisistaan? Ap

Vierailija
7/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusarkkitehti valmistuu korkeakoulusta, Taik, myös Lahdessa ammattikorkeakoulu kouluttaa. 

Vierailija
8/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustussuunnittelijaksi voi opiskella muutaman kuukauden kurssilla.

Vierailija
9/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen sisustusarkkitehdin nimikkeen voi saada myös tietyllä määrällä työkokemusta. Juuri Lahden muotsikasta valmistuneilla oli näin. Ja ei sisustusarkkitehti ei ole sama kuin arkkitehti. Kai silläkin jonkinlainen tietotaito on esim. saneerauskohteista, rakennesuunnittelusta yms, mutta harvoinpa Sisustusarkkitehti Rissasen Peke on suunnitellut kokonaisen asumalähiön :D

Vierailija
10/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se työ suuremmin eroakaan, oli kumpi tutkinto tahansa, mutta sisustusarkkitehdilla on paljon enemmän teoreettista tietoa alasta, esim. materiaaleista. Sisustusarkkitehti ei todellakaan piirtele taloja, vaan sisustaa niitä.

Ja eiköhän nykyään ole sisustussuunnittelijoita, jotka eivät ole käyneet muuta kuin joitain lyhytkursseja alalta, mutta omasta mielestään ainakin ovat kovasti päteviä. Hehän ovat harrastaneet sisustusta koko ikänsä.

Vierailija
11/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusarkkitehdeilla on maisterin tutkinto Aalto-yliopistosta tai muotoilija amk -tutkinto Lahden Muotoiluinstituutista. Työskentelevät esim. julkisten tilojen (sairaaloiden, koulujen, kirjastojen, jne.) ja toimitilojen rakennusprojekteissa yhtenä suunnittelijakonsulttina. Työ ei niinkään kotien sisustamista, kuten sisustussuunnittelijoilla, jotka yleensä kai käyneet lähinnä jotain lyhyempiä kursseja, jos niitäkään.

Vierailija
12/14 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastaajille, selvispähän tämäkin dilemma :) Ap

Vierailija
13/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusarkkitehdiksi valmistuu myös Kuopion Muotoiluakatemiasta, Kymenlaaksosta sekä Tampereelta edellä mainittujen lisäksi. Lähde Ornamo ja SIO.

Vierailija
14/14 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogissani kirjoitan sisustusarkkitehtuurin opiskelusta ja pääsykokeissa onnistumisesta!

https://sannaoksanen.kuvat.fi/blog/12/SISUSTUSARKKITEHDIKSI?/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän