Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fitness siellä, fitness täällä! Mikä pakkomielle kansaa vaivaa?

Vierailija
06.02.2014 |

Kaupassa myydään fitness-muroja. Uusia fitness-aiheisia lehtiä julkaistaan vähän väliä.  Luontaistuotekaupoissa fitness-lisäravinteet alkavat olla nykyään esillä paremmin kuin muut tuotteet. Fitness-blogeja syntyy kuin sieniä sateella. 14-vuotiaat tytöt juttelevat, miten aikovat aloittaa fitness-harrastuksensa sitten, kun ikä riittää kuntosalille. Mistä ihmeestä tällainen fitness-kiihkoilu on yht´äkkiä parissa vuodessa saanut alkunsa ja noussut huippusuosituksi, lähes pakkomielteeksi?

Kommentit (166)

Vierailija
1/166 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellyt samaa.

Vierailija
2/166 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaah lempiaiheeni. <3

Tää fitnessssss on lajina juuri sellainen, mikä palvelee nuorten naisten jo entuudestaan narsistista minäkuvaa. Koska on jo hiustenpidennykset, rakennekynnet, suihkurusketus hommattu niin on aivan todella ihanaa mennä ihailemaan itseään punttisalin peilistä. Kävin joulun alla kaverini seurana paikallisella ketjukuntosalilla, ja mulla oli ihan helvetin epämiellyttävä olo siellä niiden naisten takia. Ihan helvetinmoinen itsensä esittely, pyllistely ja fiilistely, kuvaavat itseään peilistä ja ilman peiliä, ja tuijottavat arvioivasti "taviksia" ja ylipainoisia, siis normikäyttäjiä.

Mä olen edellisen kerran käynyt samalla salilla n.2v sitten, ja silloin siellä ei näkynyt yhtään tällaista Sofia Ruusila-tyyppistä, ylimielistä fitnesskissaa.

Tämä ilmiö on levinnys räjähdysmäisesti ja Facebookista saa sitten lukea näitä kahjojen ihmisten hurahtaneita päivityksiä. Taas yksi päivä raejuustolla ja kanalla takana, onneksi olkoon.

Mulle jäi siitä salireissusta niin paskan maku suuhun että menin paikalliseen urheilukauppaan ja ostin suksipaketin. Nyt hiihtelen menemään tuolla eläkeläispappojen kanssa ja on aika ihanaa palata hiihtolenkin jälkeen kotiin ja syödä lämmintä keittoa. Mutta jos olisin fitnesskissa, palaisin kotiin ja tekisin shakerilla itselleni proteiinipirtelön ja punnitsisin kanapihvini, nauttisin sen raejuustolla. On vinksahtanutta, että meille markkinoidaan elämäntapaa, joka ei ole kauaskantoinen eikä pitkällä tähtäimellä edes terveellinen. Jos katsoo ketä tahansa eläkeikää lähestyvää fitnessharrastajaa, kasvoissa on nähtävissä sen lajin "terveellisyys". Ihmiset ovat kuivia, ja näivettyneen näköisiä. Suurella osalla on myös vaikeita nivelongelmia ja lukuisia leikkauksia takana, milloin olkapää yms.

Vai ajattelevatko nää fitnessiin hurahtaneet että tosiaan tulevat noudattamaan tuota elämäntapaa lopun elämänsä ajan? Että hautaan saakka he syövät orjallisesti ruokavalion mukaan ja kuljettavat mukaansa muovilaatikkoon pakattua kanaa ja raejuustopurkkia? Kahden tunnin välein syödään ja mistään ei saa lipsua? Suklaapatukka on "lipsahdus" ja viikonlopun mässääminen on "repsahdus"?

Pidetään normaalina, että viikko vedetään ketoosissa ja sitten yhtenä päivänä syödään kun sokeat siat kaikki mitä kiinni saadaan. Sitten kirjoitetaan Facebookiin että "iiiik irttariöverit mä oon N IIIIN ansainnu tän <3"? Ansainnut mitä?

Olen ollut siinä käsityksessä, että ruokaa ei saisi pitää palkintona (poikkeuksena koirat) ja pitäisi pyrkiä kohtuullisuuteen. Ja JOKA kerta kun kritisoit tuota ruokavaliota ja treenaustahtia, vastine on: No olisiko sitten parempi olla sohvaperunaläski?? No ei olisi, koska seKÄÄN ei ole kohtuullista.

Mä en ahmi ikinä irttareita, enkä herkkuja. Mä syön niitä aika tasaisen harvakselti koska mä en KIELLÄ niitä itseltäni, mulle ei tulekaan sitä tarvetta mässätä. Olen aikuinen ihminen, ja normaalipainoinen (jopa hoikka) ja liikun hyvin. VOISIN syödä mutta ei tee mieli. Fitness-harrastus ruokkii sellaista kehää mistä ei pääse pois, keho pakotetaan elämään niukalla ravinnolla ja luodaan mielikuva, että juuri niin on oikein. Sitten luvan kanssa herkutellaan hirvittävät määrä p**kaa. Missä kohtuus?

Ihan vanhanaikaiset peruslajit kuten hiihto, lenkkeily ja kotona punnertaminen yms. simppelit jutut, arjen lomassa. Kun katsot telkkaria voit venytellä, kun istut tietokoneella voit nostella jalkoja tai olla koneella seisaaltaan. Ei se ole niin vaikeaa, eikä sen tarvitse olla vaikeaa.

Jutta ja Superdieetit ohjelmassa jengi nousee aamu kuudelta aerobiselle lenkille. Miksi? Minä kävelen kouluun, saan aamuaerobisen. Kävelen koulusta pois. Kun illalla katson telkkaria niin teen samalla lihaskuntoa, siinä se menee samalla. En mä vaan istu, löhöä, maleksi. valu, möllötä tai laahusta. Jos ei voi kävellä työmatkoja, voi jäädä pois muutama pysäkinväli ennen työpaikkaa ja kävellä siitä. Tai omalla autolla jos menee, voi työpäivän lopuksi lähteä lasten kanssa uimaan. Eikä siellä altaassa tarvitse lillua, siellä voi UIDA, käyttää taaperoa punttina tai isompien lasten kanssa vesijuosta. Aika usein uimaloissa näkee vanhempia jotka kelluvat suunnilleen siellä lastenaltaassa ja lapset telmivät. Mukaan vaan, tai siellä voi vaikka venytellä veden alla.

Ongelma ihmisillä on se, että urheilusta tehdään ongelma. Perusliikunta on kadonnut, kaikissa on tavoitteet ja kun alat käymään salilla, treenaat kohta kisoihin patsastelemaan toisten rasvattomien broilereiden kanssa. Kun alat juoksemaan, treenaat sille maratonille yms. Liikuntaa voit soluttaa kaikkeen mitä teet, jos haluat. Elämän ei tarvitse olla sitä että heräät epäinhimillisen aikaisin lenkille ja sitten menet töihin, ja sen jälkeen salille.

Anteeksi pitkä teksti mutta tämä asia on oikeasti sellainen mistä PITÄISI saada enemmän kritiikkiä mediaankin, ja lakata aivopesemästä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/166 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotihulluus ja hurahtaminen vaivaa.

Vierailija
4/166 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:52"]

Ongelma ihmisillä on se, että urheilusta tehdään ongelma. Perusliikunta on kadonnut, kaikissa on tavoitteet ja kun alat käymään salilla, treenaat kohta kisoihin patsastelemaan toisten rasvattomien broilereiden kanssa. Kun alat juoksemaan, treenaat sille maratonille yms. Liikuntaa voit soluttaa kaikkeen mitä teet, jos haluat. Elämän ei tarvitse olla sitä että heräät epäinhimillisen aikaisin lenkille ja sitten menet töihin, ja sen jälkeen salille.

Anteeksi pitkä teksti mutta tämä asia on oikeasti sellainen mistä PITÄISI saada enemmän kritiikkiä mediaankin, ja lakata aivopesemästä ihmisiä.

[/quote]

Ihan totta! Urheilun ja liikkumisen pitäisi olla suoritus, hyötyliikunta ei ole muka mitään. Salille pyrähdetään autolla nostelemaan vähän puntteja. Ja mitään liikuntasuoritusta ei tietysti ole olemassakaan, ellei sitä sitten jaeta (mieluusti kuvien kanssa) jonkinlaisessa sosiaalisessa mediassa.

Mutta niin se kai menee, kun tämä elämä puserretaan Suomessa muutenkin yhä suorituskeskeisempään suuntaan. Koko elämä on yhtä suorittamista, mistään ei voi vain nauttia.

Vierailija
5/166 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:40"]

Joo itseänikin ihmetyttää mokoma fitness vouhotus. Itse olen käynyt salilla epäsäännöllisen säännöllisesti jo kauan, ja nyt siellä on lisääntyneet kuin sieniä sateella nämä tytöt, jotka treenaa kovilla painoilla siellä "miesten puolella", puhisevat ja ähkivät peilin edessä :D Ja ovat niin kovia kimmoja olevinaan, että!

Kiva, että monet ovat löytäneet liikunnan ilon, mutta joskus naureskelen kyllä heille, sieltä juoksumaton ja crosstrainerin puolelta..Ehkä he sitten naureskelevat minulle, kun treenaan tyttöjen laitteilla, kaipa sekin on jotenkin naurettavaa. Ärsyttää myös blogien fitnessjutut, inspiraatiokuvat ja iskulauseet "Fit is the new skinny" yms...

[/quote]

Kuulostat aiak katkeralta. Ärsyttääkö, kun nainen salilla ei olekaan enää vautsi vau uusi juttu, et olekaan enää ainut nainen siellä? Hah. Mua niin naurattaa sun laiset! "Siis muaki ärsyttää sikaan noi hullutukset. ITE OON MILJOONAVUOTTA käynny salil, ja nauran sille kuka nostaa kymmenen kiloo enemmän ku mä! Ku mä haluun vaan crosstrainerillä pyöritellä.!"""

Vierailija
6/166 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä boomi kyllä kadulla mun mielestä näy....

Vierailija
7/166 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa nuoret tytötkin ovat hulluina fitnessiin, sellaiset 13 - 14 -vuotiaat. Sairaita roolimalleja tarjolla.

Vierailija
8/166 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/166 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/166 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä aiheesta on meneillään A-studiossa keskustelu juuri nyt 4.4. Ylen kanava 1:llä!

Vierailija
11/166 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti-ilmiö. Kadulla ei tosin paljoakaan fitness-naisia kesällä näe, enemmän näkee siideripissiksiä.

Vierailija
12/166 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:38"]

Kaupassa myydään fitness-muroja. Uusia fitness-aiheisia lehtiä julkaistaan vähän väliä.  Luontaistuotekaupoissa fitness-lisäravinteet alkavat olla nykyään esillä paremmin kuin muut tuotteet. Fitness-blogeja syntyy kuin sieniä sateella. 14-vuotiaat tytöt juttelevat, miten aikovat aloittaa fitness-harrastuksensa sitten, kun ikä riittää kuntosalille. Mistä ihmeestä tällainen fitness-kiihkoilu on yht´äkkiä parissa vuodessa saanut alkunsa ja noussut huippusuosituksi, lähes pakkomielteeksi?

[/quote]

Se on vähän niin, että perseellään istumisesta on hieman vaikea pitää meteliä. 

Vierailija
13/166 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen opettajana olen törmännyt jopa 13-vuotiaisiin tyttöihin, jotka ovat alkaneet harrastaa fitnessiä. Se on nykyään nuorten tyttöjen keskuudessa yhtä suosittua kuin anorektisuus takavuosina.

Meillä on  sitten koulussa sellaisia 14-15 -vuotiaita tyttöjä, joilla on lihaksikas vartalo parin vuoden fitness-intoilun jäljiltä. Kuljetaan hihattomissa paidoissa, napapaidoissa ja vastaavissa vaatteissa, että isot hauikset ja vatsalihakset oikein näkyisivät. Sairasta, sanon minä.

Vierailija
14/166 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu onhan se hyvä, että urheilullisuus ja terveelliset tavat elää  on in. Vielä parempi olisi jos tavallisuus tulisi muotiin. Ei olisi pakko olla laiha, ei lihaksikas. Riittäisi, kun liikkuisi säännöllisesti, söisi terveellisesti ja olisi luonnollinen. Missä on kaikki elovena/maitotytöt? 

Vierailija
15/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 22:59"]

Muoti-ilmiö. Kadulla ei tosin paljoakaan fitness-naisia kesällä näe, enemmän näkee siideripissiksiä.

[/quote]

Ai ei näe?! Oletko sokea? Fitness on tullut jäädäkseen. Laiskat kaljamahaiset siideriä litkivät pissaliisat ovat kadonneet katukuvasta ja silkkaa raakaa lihasvoimaa uhkuvat teräsvartaloiset fitnessjumalattaret ovat tulleet tilalle! Heikot väistyvät, se on luonnonlaki.

Vierailija
16/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 21:55"]Tää on vaan uusi juttu nyt kun karpaaaminen on jo tullut tylsäksi ja vanhaksi.. Parin vuoden päästä on sitten taas joku uusi virtaus meneillään.

[/quote]

Minä karppaan edelleen :) miinus 28kg 2 vuodessa.. Nyt kun paino on pudonnut, haluan ruotoa timmimmäksi, eli juurikin lihaskuntoa :)

Vierailija
17/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin eräässä vesipuistossa tämä buumi näkynyt :-)

Vierailija
18/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:16"]

Fitnessmurot on kyllä vitsi. Lupaan että ne lihottavat. 

[/quote]

Eihän kyse olekaan laihdutuksesta, vaan fitness-aiheesta.

Vierailija
19/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:48"]

Yläasteen opettajana olen törmännyt jopa 13-vuotiaisiin tyttöihin, jotka ovat alkaneet harrastaa fitnessiä. Se on nykyään nuorten tyttöjen keskuudessa yhtä suosittua kuin anorektisuus takavuosina.

Meillä on  sitten koulussa sellaisia 14-15 -vuotiaita tyttöjä, joilla on lihaksikas vartalo parin vuoden fitness-intoilun jäljiltä. Kuljetaan hihattomissa paidoissa, napapaidoissa ja vastaavissa vaatteissa, että isot hauikset ja vatsalihakset oikein näkyisivät. Sairasta, sanon minä.

[/quote]

Miten tämä voi olla sairasta? Kuulostaa erittäin terveeltä. 

Vierailija
20/166 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:48"]

[/quote]

Miten tämä voi olla sairasta? Kuulostaa erittäin terveeltä. 

[/quote]etkö tajua että lajissa vedetään rasvat aika vähäisiksi ja että naisella näkyisi kunnolla lihakset rasvat pitää olla aika pienet. Pienissä rasvoissa oleskelu ton ikäisenä ei ole kovin terveellistä, koska menkat loppuvat mikä lisää osteoporoosin riskiä ja eipä se tila kovin terveellistä ole muutenkaan.

No eihän sitä kaikkea voikaan tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi