Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin sukupuolineutraali avioliitto ei koskee meitä vastustajia?

Vierailija
05.02.2014 |

Miten te puolustajat olette muka eri asemassa (silloin kun asia ei teitä henk.koht. koske)?

Usein argumenttina on et "kun eihän se teidän elämään ees vaikuta" No miten se teidän elämään vaikuttaa ja millä oikeudella käytätte tätä argumentointia näin yksipuolisesti? Siis te, jotka niin teette.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:51"]Avioliitto on kristillinen liitto miehen ja naisen välillä, Jumalan säätämä. En ymmärrä miksi ei kristityt ei Jumalaan uskovat katsovat oikeudekseen määritellä avioliiton ehdot uudelleen. Perustelkaa.

Vähän sama kuin jos minä kristittynä marssisin hindun luo ja latelisin joukon ehtoja kuinka hänen uskontonsa avioliitto tulisi tästedes järjestää.

[/quote]

Avioliitto on lakisääteinen sopimus kahden ihmisen välisestä liitosta. Ei se liity kirkkoon mitenkään, vaan on ihan valtiollisella tasolla säädettävä asia.

[/quote]

Nimenomaan,uskovaiset vain yrittävät omia koko instituution.

Hinduvertaus on aika ontuva,eihän kukaan pakota uskovaisia hyväksymään homoliittoja,tai edes vaadi että homot pitäisi saada vihkiä kirkossa. Olkaa rauhassa niin homofoobikoita kuin haluatte,kyllä ne samaa sukupuolta olevat parit voivat mennä maistraatissa naimisiin,kunhan saavat avioliiton juridiset oikeudet,samat mitkä heteroilla jo on.

Vierailija
142/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:51"]Avioliitto on kristillinen liitto miehen ja naisen välillä, Jumalan säätämä. En ymmärrä miksi ei kristityt ei Jumalaan uskovat katsovat oikeudekseen määritellä avioliiton ehdot uudelleen. Perustelkaa.

Vähän sama kuin jos minä kristittynä marssisin hindun luo ja latelisin joukon ehtoja kuinka hänen uskontonsa avioliitto tulisi tästedes järjestää.

[/quote]

Avioliitto on lakisääteinen sopimus kahden ihmisen välisestä liitosta. Ei se liity kirkkoon mitenkään, vaan on ihan valtiollisella tasolla säädettävä asia.

[/quote]

Kyllä se on kristillisesta perinteestä lähtöisin. Samoin kun lainsäädäntömme nojaa 95% kristilliseen perinteeseen. Sille emme mahda mitään, että nykyään kristillinen perinne on hämärtymässä. Kristinusko oli kuitenkin olemassa kauan kauan ennen Suomen valtiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tuossa mitään avioliittoon vihkimisestä puhuta! Tahdon sen kohdan jossa sanotaan jotain että "Mies ja nainen on vihittävä avioliittoon, avoliitto ei ole sallittua. Sen sijaan miestä ja miestä tai naista ja naista ei saa vihkiä avioliittoon". Kiitos!

Vierailija
144/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:51"]Avioliitto on kristillinen liitto miehen ja naisen välillä, Jumalan säätämä. En ymmärrä miksi ei kristityt ei Jumalaan uskovat katsovat oikeudekseen määritellä avioliiton ehdot uudelleen. Perustelkaa.

[/quote]

[/quote]

Kyllä se on kristillisesta perinteestä lähtöisin. Samoin kun lainsäädäntömme nojaa 95% kristilliseen perinteeseen. Sille emme mahda mitään, että nykyään kristillinen perinne on hämärtymässä. Kristinusko oli kuitenkin olemassa kauan kauan ennen Suomen valtiota.

[/quote]

Avioliitto oli olemassa jo vuosituhansia ennen kristinuskoa.

Vierailija
145/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten vielä sen kohdan jos laitat, missä oikein ne viralliset vihkimissanat annetaan. Siis ne jotka pappi sanoo. Varmasti löytyy Raamatusta, eihän niitä nyt kukaan ihminen tuosta vaan ole voinut keksiä, eihän?

Vierailija
146/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa maapallon ihmisistä suhtautuu kielteisesti homouteen?

Miksi homous ei ole täysin ok. ja normaali juttu joka kolkassa tätä maapalloa?

Jumalalla on valta antaa asioiden tapahtua tai olla tapahtumatta.

Vierailija
147/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:18"]

Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. Näin ihminen antoi nimet kaikille  karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.  Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:56"]Voisitko kristitty laittaa tähän sen Raamatun kohdan, jossa Jumala asettaa avioliiton? Kiitos.

[/quote]

[/quote]

Anteeksi että puhkaisen kuplasi mutta oletko koskaan kuullut evoluutiosta?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluutio

Ei luonut jumala Eevaa Aatamin kylkiluusta, ei!

Vierailija
148/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:24"]Mutta eihän tuossa mitään avioliittoon vihkimisestä puhuta! Tahdon sen kohdan jossa sanotaan jotain että "Mies ja nainen on vihittävä avioliittoon, avoliitto ei ole sallittua. Sen sijaan miestä ja miestä tai naista ja naista ei saa vihkiä avioliittoon". Kiitos!

[/quote]

Älä ole noin yksinkertainen. Avioliitto on ollut olemassa juutalaisessa perinteessä tuhansia vuosia ja saanut alkunsa Jumalan luomistyössä.

Vierailija
149/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Avioliitto oli Euroopassa ennen kaikkea sukujen välinen järjestely, kunnes keskiajalla kirkko alkoi tunkemaan siihen näppejään voidakseen heikentää sukujen maallista valtaa ja kasvattaa omaa valtaansa. Laatimalla pikkutarkkoja sukurutsasäännöksiä ja väittämällä esimerkiksi kummiuden luovan biologista sukulaisuutta vastaavan avioesteen kirkko esti sukujen liian tiiviit liittosuhteet. Aikanaan kirkon puuttumista niinkin maalliseen ilmiöön kuin ihmisten panemiset ja lastenteot paheksuttiin kansan keskuudessa hyvinkin jyrkästi.

Vierailija
150/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:32"]

Miksi suurin osa maapallon ihmisistä suhtautuu kielteisesti homouteen?

Miksi homous ei ole täysin ok. ja normaali juttu joka kolkassa tätä maapalloa?

Jumalalla on valta antaa asioiden tapahtua tai olla tapahtumatta.

[/quote]

Kuka ne homot sitten loi?

Vierailija
151/168 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tais kristitty lähteä nukkumaan. Näin siinä aina tuppaa käymään, kun aletaan kysellä hankalia...

Vierailija
152/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Usko ei ole järjen asia vaan hengen asia. Sitä on kai vaikea ymmärtää jos ei ole sydämessään oikeaa uskoa.

Kyse on siitä miten jokainen ihminen sen tuntee.  Ei ole sattumaa että jokainen uskovainen ihminen vastustaa homojen avioliittoa. Uskovainen ajattelee sen olevan väärin/vastoin hänen arvomaailmaa.

Sama kuin usko Jumalaan. Sitä joko uskoo tai ei usko. Miksi uskon Jumalaan? No siksi että olen elämässäni kokenut Jumalan siunauksen ja johdatuksen. Usko antaa elämälleni turvaa, rauhaa, iloa, osaan olla onnellinen hyvinkin pienistä arkisista asioista koska koen että saan kaiken Jumalalta lahjana. Koko elämäni, joka on arvokas ja täydellinen sellaisena kuin Jumala sen on minulle antanut.

Uskon kautta jotkut asiat koen vääriksi kuten murhaaminen, puolison pettäminen, homoseuksuaalisuus, toisen ihmisen vahingoittaminen jne...

Mitä minun pitää vielä perustella?

En usko että ketään homoa liikuttaa millinkään vertaa se että hyväksynkö minä homot samoin kun minua ei liikuta se että hyväksyykö joku tuntematon minua tälläisena kuin olen, uskovaisena. Elän omaa elämääni ja olen onnellinen. Ei minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä koska jokainen elää sitä omaa elämää.

Ei se minun käsissäni ole että saako homot solmia avioliiton. Vaan Jumalan. Näin minä uskon.

[/quote]

Nyt on ihan pakko kommentoida! Ei todellakaan ole niin, että "jokainen uskovainen ihminen vastustaa homojen avioliittoa"!

Kirjoittaja puhuu vain omasta puolestaan!

Vierailija
153/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:11"]

Mun mielestä on VÄHÄN harmittavaa, että te tasa-arvoisen avioliiton vastustajat vaaditte perusteluja sille, miksi osa heteroista kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia. Kun asia perustellaan juurta jaksain noin tuhannettamiljoonaa kertaa samoin melko kestävin argumentein, vastaukseksi saa tunnepohjaista "meillä saa olla omat arvot". Kuitenkin kun teiltä itseltänne kysyy perusteita sille, miksi teidän arvonne ovat sellaisia kuin ovat, ei vastaukseksi usein saa mitään muuta kuin "Raamatussa sanotaan". Niin, mitä siellä sanotaan, selitä se minulle millä tavalla tasa-arvoinen avioliitto-oikeus vahingoittaa avioliittoa? Se, että tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksytään, ei pakota ketään yhtäkkiä muuttumaan homoksi, tai oikeuta naista ja koiraa menemään naimisiin keskenään. Se ei myöskään muuta sitä, saako homoparit vihkiä kirkossa. 

[/quote]

Usko ei ole järjen asia vaan hengen asia. Sitä on kai vaikea ymmärtää jos ei ole sydämessään oikeaa uskoa.

Kyse on siitä miten jokainen ihminen sen tuntee.  Ei ole sattumaa että jokainen uskovainen ihminen vastustaa homojen avioliittoa. Uskovainen ajattelee sen olevan väärin/vastoin hänen arvomaailmaa.

Sama kuin usko Jumalaan. Sitä joko uskoo tai ei usko. Miksi uskon Jumalaan? No siksi että olen elämässäni kokenut Jumalan siunauksen ja johdatuksen. Usko antaa elämälleni turvaa, rauhaa, iloa, osaan olla onnellinen hyvinkin pienistä arkisista asioista koska koen että saan kaiken Jumalalta lahjana. Koko elämäni, joka on arvokas ja täydellinen sellaisena kuin Jumala sen on minulle antanut.

Uskon kautta jotkut asiat koen vääriksi kuten murhaaminen, puolison pettäminen, homoseuksuaalisuus, toisen ihmisen vahingoittaminen jne...

En usko että ketään homoa liikuttaa millinkään vertaa se että hyväksynkö minä homot samoin kun minua ei liikuta se että hyväksyykö joku tuntematon minua tälläisena kuin olen, uskovaisena. Elän omaa elämääni ja olen onnellinen. Ei minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä koska jokainen elää sitä omaa elämää.

Ei se minun käsissäni ole että saako homot solmia avioliiton. Vaan Jumalan. Näin minä uskon.

[/quote]

Ai että jokainen uskovainen ihminen vastustaa homojen avioliittoa? JAhas. Tunnen monia uskovaisia (kristinuskon jumalaan), jotka kannattavat sukupuolineutraalia avioliittoa. Heistä suurin osa ei kuulu kirkkoon juurikin sen takia, että sinun kaltaisiasi ihmisiä on vielä olemassa ja koska kaltaisesi antavat heidän mielestään huonon kuvan uskostanne. Ja tiedätkös mitä? Tunnen monia homoseksuaalejakin jotka uskovat siihen samaan jumalaan kuin sinä. (Pointti: Älä yleistä  kun et tunne kaikkia Suomen uskovaisia)

Mikäs minun ja mieheni liitto on? Siis jos vain jumala voi määrittää avioliiton, ja meistä kumpikaan ei jumalaan usko, niin mikä meidän liittomme on? 

Ja jos mielestäsi jokainen saa elää omaa elämäänsä, niin miksi et voi sallia sitä että samaa sukupuolta olevat parit voisivat mennä maistraatissa naimisiin? Kukaan ei ole tässä kirkkohäitä vaatimassa, vaan vain päivitystä avioliittolakiin, niin että se vastaisi ihmisoikeuksien määritelmää siitä, että kaikilla täysi-ikäisillä on oikeus mennä naimisiin. 

Miksi et halua että kaikki ihmiset ovat onnellisia?

Tuo avioliiton määritelmä ei ole jumalasi käsissä, vaan Suomen lain, joka vaatii päivittämistä. 

Ja raamattuahan voi tulkita oikeasti miten sattuu. Voisin minäkin kaivaa sieltä satunnaisia otteita ja paasata että ette te nyt ole mitään oikeita uskovaisia kun ette tee näin ja näin. No, milloin viimeksi sinä olet kivittänyt miestään pettäneen naisen? Tai kärsinyt kuukautisistasi ilman mitään lievitystä? Ja ethän missään nimessä ottanut mitään kivunlievitystä synnytyksessä? Kun raamatussa sanotaan että naisen tulee synnyttää lapset tuskalla.

Vierailija
154/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:35"]

ja kaikki puolustajat menee oman sukupuolen edustajan kanssa naimisiin? Miksein minulla ole vastaavaa oikeutta ulkopuolisena puuttua ihan samoilla periaatteilla kuin nämä joita asia ei koske (mutta jotka puolustavat asiaa)? Ai koska se on teille mieluisampaa  kun he ovat samaa mieltä kanssanne? Ihmiset hei, kai nyt joku myöntää ees että tuo on aika epäjohdonmukaista ajattelua.

[/quote]

Ei ole kyllä paljonkaan älynlahjoja suvaittu tällekään kommentoijalle.

Voi tsiisus.

Vierailija
155/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinikin on uskovainen, mutta kannattaa sukupuolineutraalia avioliittoa.

Vierailija
156/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa absurdi keskustelu. Ainakaan ensimmäisen sivun kommenteissa kukaan ei ota kantaa itse asiaan, vaan puhuu mitä sattuu oman mielensä mukaan. Eipä ap:kaan auta avauksellaan, kun jättää ajatuksensa.

Minä ajattelen asian ainakin niin, että avioliittolaki on luotu miehen ja naisen välille sopimusten tilalle, joita ennen lakeja on tehty tai pidetty osittain selvinä sukujen välillä. Miehen ja naisen välinen liitto on erilainen joka tapauksessa kuin kahden samaa sukupuolta olevan, joten itse en ymmärrä minkä takia niitä pitäisi käsitellä saman vanhan avioliittolain valossa. Miehellä ja naisella on edellytykset joka tapauksessa tehdä lapsia, muut parisuhteetkin voivat saada lapsia.

Minusta miehelle ja miehelle tai naiselle ja naiselle pitää erikseen miettiä avioliittolakiin sisältyvistä velvollisuuksista ja oikeuksista elämässä vastaan tulevien tarpeiden mukaan. Vaihtoehtoisesti voi pyyhkiä koko avioliittolaki yli ja miettiä se ihan alusta lähtien uusiksi huomioiden, että siihen sisältyy erilaisia parisuhteita, joita säädellään kunkin parisuhteen ja perheen muodon mukaan. Veri on laissa ja monen käsityksissä vettä sakeampaa ja ehkä on syytä miettiä, miten se huomataan lasten oikeuksissa. Lapsilla on lain lähtökohdan mukaan oikeuksia biologisiin vanhempiin, jotka toteutuvat automaattisesti avioliitossa, jossa molemmat vanhemmat ovat läsnä. Vastaavia oikeuksia on huomioitavissa sekä uusioperheissä että sukupuolineutraaleissa liitoissa.

En lähtisi säätämään automaattisesti avioliittolakia kaikkia koskevaksi, siihen se on liian vanha ja jäykkä. Sehän on luotu perinteisen perhekäsityksen pohjalta. Minä pidän paljon parempana, että kehitetään kokonaan uusi laki ja sen en usko syntyvän hetken muoti-ilmiöiden ja kiihkon pohjalta parhaaksi. Kaikkein paras on, että uusi laki syntyy yhteiskunnan yhteisymmärryksestä, joka voi kehittyä vain elämän kokemuksen kautta. Lapset eivät ole oikeus, eikä etuoikeus, vaan lasten oikeudet on huomioitava etusijalla. Yhteinen laki voi onnistua, mutta epäonnistumisessa on liian suuret riskit heille, joita se on luotu suojelemaan.

Vierailija
157/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:11"]

Mun mielestä on VÄHÄN harmittavaa, että te tasa-arvoisen avioliiton vastustajat vaaditte perusteluja sille, miksi osa heteroista kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia. Kun asia perustellaan juurta jaksain noin tuhannettamiljoonaa kertaa samoin melko kestävin argumentein, vastaukseksi saa tunnepohjaista "meillä saa olla omat arvot". Kuitenkin kun teiltä itseltänne kysyy perusteita sille, miksi teidän arvonne ovat sellaisia kuin ovat, ei vastaukseksi usein saa mitään muuta kuin "Raamatussa sanotaan". Niin, mitä siellä sanotaan, selitä se minulle millä tavalla tasa-arvoinen avioliitto-oikeus vahingoittaa avioliittoa? Se, että tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksytään, ei pakota ketään yhtäkkiä muuttumaan homoksi, tai oikeuta naista ja koiraa menemään naimisiin keskenään. Se ei myöskään muuta sitä, saako homoparit vihkiä kirkossa. 

[/quote]

[/quote]

Ai että jokainen uskovainen ihminen vastustaa homojen avioliittoa? JAhas. Tunnen monia uskovaisia (kristinuskon jumalaan), jotka kannattavat sukupuolineutraalia avioliittoa. Heistä suurin osa ei kuulu kirkkoon juurikin sen takia, että sinun kaltaisiasi ihmisiä on vielä olemassa ja koska kaltaisesi antavat heidän mielestään huonon kuvan uskostanne. Ja tiedätkös mitä? Tunnen monia homoseksuaalejakin jotka uskovat siihen samaan jumalaan kuin sinä. (Pointti: Älä yleistä  kun et tunne kaikkia Suomen uskovaisia)

Mikäs minun ja mieheni liitto on? Siis jos vain jumala voi määrittää avioliiton, ja meistä kumpikaan ei jumalaan usko, niin mikä meidän liittomme on? 

Ja jos mielestäsi jokainen saa elää omaa elämäänsä, niin miksi et voi sallia sitä että samaa sukupuolta olevat parit voisivat mennä maistraatissa naimisiin? Kukaan ei ole tässä kirkkohäitä vaatimassa, vaan vain päivitystä avioliittolakiin, niin että se vastaisi ihmisoikeuksien määritelmää siitä, että kaikilla täysi-ikäisillä on oikeus mennä naimisiin. 

Miksi et halua että kaikki ihmiset ovat onnellisia?

Tuo avioliiton määritelmä ei ole jumalasi käsissä, vaan Suomen lain, joka vaatii päivittämistä. 

Ja raamattuahan voi tulkita oikeasti miten sattuu. Voisin minäkin kaivaa sieltä satunnaisia otteita ja paasata että ette te nyt ole mitään oikeita uskovaisia kun ette tee näin ja näin. No, milloin viimeksi sinä olet kivittänyt miestään pettäneen naisen? Tai kärsinyt kuukautisistasi ilman mitään lievitystä? Ja ethän missään nimessä ottanut mitään kivunlievitystä synnytyksessä? Kun raamatussa sanotaan että naisen tulee synnyttää lapset tuskalla.

[/quote]

Millainen uskovainen ei kuulu kirkkoon?  Kirkko on kuintekin Jumalan huone. Eiköhän jokainen uskovainen tiedä mitä kirkko merkitsee uskovaiselle.

Vierailija
158/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:18"]

. Lapset eivät ole oikeus, eikä etuoikeus, vaan lasten oikeudet on huomioitava etusijalla. Yhteinen laki voi onnistua, mutta epäonnistumisessa on liian suuret riskit heille, joita se on luotu suojelemaan.

[/quote]

Eikö mieleesi ole juolahtanut, että kaikissa avioliitoissa ei ole lapsia, tahtoen tai tahtomattaan? Minusta avioliittolaissa pitäisi puhua vain avioliiton osapuolista eli siitä pariskunnasta, joka on naimisiin menossa.

Ja jos niikseen tulee, että lasten oikeudet olisivat etusijalla, pitäisi sitten lakiin kirjata avioerokielto. Jokaikinen lapsi kärsii ainakin jossakin mitassa, kun heidän oikeat vanhempansa eroavat...

Vierailija
159/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:09"]

Haluatko oikeasti, että avioerot kielletään sukupuolineutraalin avioliittolain myötä? Miten huonon parisuhteen väkisin ylläpitäminen edistäisi lasten parasta?

[/quote]

Sukupuolineutraali avioliitto tarvitaan siksi, että kaksi ihmistä, sukupuolestaan riippumatta, voisivat mennä avioliittoon keskenään. Eli sillä ei ole mitään tekemistä lasten kanssa. Otin esiin tuon avioeron ainoastaan vain siksi, että sinä otit esiin lapset, jotka tähän sukupuolineutraalin avioliiton solmimiseen eivät mitenkään kuulu.

[/quote]

Eli yritätkö sanoa, että vaikka avioliittolaki kuuluu osana koko perhelainsäädäntöä ja on olennainen lastenkin kannalta, sisällöstä ei saisi käydä laajempaa keskustelua, jos lähdetään uudistamaan parisuhdelakia? Kun se koskee lapsia, niin tietenkin lasten oikeudet on huomioitava avioliittolakia kehittäessä. Ihan samalla tavalla kuin aina lain kehittämisessä on perustuslaki huomioitava.

Tietenkin koko laki sisältöineen on arvioitava, jos sitä lähdetään muuttamaan. Sillä varmistetaan sen toimivuus jatkossakin. Tottakai on käytävä keskustelua lain sisällöstä, siitä mikä on tarpeellista jatkossa ja miten avioliittolain eri pykäliä on kehitettävä vastaamaan nykytilannetta.

Tiedätkö kuinka vanha avioliittolaki on? Se on vuodelta 1929. Sitä on muutettu ja kehitetty lukemattomat kerrat. Jos sen perusteissa tehdään olennainen muutos, tottakai on syytä käydä läpi, että laki on kokonaisuudessaan järkevä. 

Elämä ja erityisesti ihmisten perhe-elämä on muuttunut olennaisesti. Jos lain ensimmäinen pykälä on tarkoitus muuttaa, eli avioliittolain peruste, on aika miettiä koko lain täyttä uudistamista. Siinä voidaan huomioida silloin paremmin uusioperheet, avioerot, erilaiset parisuhteet ja ehkä jopa avoliitto voi tulla osaksi avioliittolakia.

[/quote]

Oikeastaan nyt ehdotettu avioliittolain muuttaminen sukupuolineutraaliksi ei juurikaan vaikuta lasten perheoikeudelliseen asemaan. Avioliittolakiin viittaavissa muissa laeissa lapsen asemaan vaikuttaa eniten isyyslaki, eikä nyt kansalaisaloitteessa ehdotettu muutos vaikuta mitenkään isyyslain nykyiseen isyysolettamaan. Tietysti tämä muutos antaisi samaa sukupuolta oleville aviopareille oikeuden yhteisadoptioon, mutta toisaalta adoptiolaki vaatii, että avioparin sopivuus vanhemmiksi ja lapsen etu selvitetään ja huomioidaan aina tapauskoihtaisesti jokaisessa adoptioprosessissa. Milestäni tällainen tapauskohtainen arvoionti on paras tapa lapsen edun kannalta, sillä yksittäistapauksissa voi olla selkeästi lapsen edun mukaista, että joko homopari (esim. lapsen lähipiiristä) adoptoi hänet yhdessä. Näin ollen sukupuolineutraali avioliittolaki voisi siis joissain tapauksissa edistää lapsen edun toteutumista.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että koko perhelainsäädäntö vaatisi kokonaisuudistusta. Sellainen työ vie kuitenkin useita vuosia, pahimmillaan jopa kymmeniä. Mielestäni avioliiton muuttaminen sukupuolineutraaliksi tulee tehdä mahdollisimman pian, sillä nykyisessä lainsäädännössä on selkeitä ongelmia, joista osa voitaisiin ratkaista sukupuolineutraalilla avioliittolailla. Lakiteknisesti avioliiton muuttaminen sukupuolineutraaliksi on hyvin yksinkertaista, eikä siksi vaadi tässä yhteydessä sen laajempaa kokonaisuudistusta perhelainsäädäntöön.

Vierailija
160/168 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa minun elämääni siten, että saan elää yhteiskunnassa, jossa ihmisoikeudet ja universaali oikeudenmukaisuus toteutuvat hieman paremmin.

Vrt. jos olisin elänyt valkoisena rotuerottelun ajan Etelä-Amerikassa, niin totta kai minuun olisi vaikuttanut negatiivisesti se, että olisin ollut osa yhteiskuntaa, joka räikeästi polkee ihmisoikeuksia.

Lisäksi sp-neutraali avioliittolaki toki vaikuttaa minuun sen kautta, että sen toteutuessa monet läheiseni voivat halutessaan mennä naimisiin rakastamansa ihmisen kanssa, ja pääsen häihin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän