Sinä, jonka työ on riippuvainen osin tai kokonaan "köyhistä"! Oletko koskaan miettinyt olevasi osa ongelmaa ja
Miten työllesi kävisi, jos "köyhyyttä" eikä näin ollen siitä aiheutuvia ongelmia olisi?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Multa ei kysytty eikä tämä vastaa kysymykseen, mutta mm. työvoimapoliittissa kouluttajista, näitä projektia vetävissä henkilössä yms. on sellaisia, joiden pärjääminen yksityisillä tuottavuutta vaativilla työmarkkinoilla voisi olla aika heikoissa kantimissa. Olin tänään saattamassa erästä läheistäni ja olipa porukka ihan pihalla. Tämä tyyppi, jolla on nepsy-ongelmia, korjaili ITSE näiden heikkoa yleistietoa asioista, joita he hoitavat, tai joita heidän pitäisi hoitaa. Kouluttajissa on ollut kyllä umpisurkeaa sakkia, laiskaa ja osa on yrittänyt saada oppilaista fiksuimmat tekemään työnsä.
Osa vastaavista kouluttajista/ohjaajista tms. Saattavat olla "työttömiä" tai jollakin muulla tuella, eivätkä liity mitenkään toiminnanjärjestäjiin jotka laskuttavat valtiota/kuntaa työvoimapoliittisista toimenpiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ne ongelmathan katoaa sillä, että esimerkiksi sosiaaliala poistetaan olemassaolosta. Keskiajalla ei esimerkiksi ollut yhtäkään köyhää. Tai mielisairasta.
Mutta miten nämä tahot konkreettisesti auttavat heitä?
Voidaan puhua siitäkin miksi ihmisille lässyttämiseen ja/tai kuunteluun tarvitaan useiden vuosien yliopisto/korkeakoulututkinto. Miten se oikeasti ja konkreettisesti näkyy asiakkaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon täälläkin mollataan tukijärjestelmää ja auttavaa kättä. Kukaanhan ei pakota teitäkin kuppaamaan työttömyysturvaa, asumistukea, toimeentulotukea jne. ja kaikkia etuuksia, joita kehtaatte valtion kirstusta kahmia. Jos ei miellytä, jätä hakematta.
Millä perustelet sen, että tuet ovat jyvitetty useaan erimuotoon ja paikkoihin? Mihin tarvitaan esim. Palkattuja ja koulutettuja Tt-tuen käsittelijöitä? Miksi ei vain yksinkertaisesti makseta tarvitsevien tilille riittävä summa ilman hakurumbaa ja harkinnanvaraisuuksia?
Saattaisi tukirahat loppua äkkiä jos jokainen hakija saisi tukia.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan puhua siitäkin miksi ihmisille lässyttämiseen ja/tai kuunteluun tarvitaan useiden vuosien yliopisto/korkeakoulututkinto. Miten se oikeasti ja konkreettisesti näkyy asiakkaalle?
Mä ehdotin toisessa ketjussa, että tutkintovaatimukset pois, jos auttajat tuntuvat liian koulutetuilta kuten jotkut valittavat. Ehkä niihin voidaan palkata suoraan kadulta, tulisi varmaan halvemmaksikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon täälläkin mollataan tukijärjestelmää ja auttavaa kättä. Kukaanhan ei pakota teitäkin kuppaamaan työttömyysturvaa, asumistukea, toimeentulotukea jne. ja kaikkia etuuksia, joita kehtaatte valtion kirstusta kahmia. Jos ei miellytä, jätä hakematta.
Millä perustelet sen, että tuet ovat jyvitetty useaan erimuotoon ja paikkoihin? Mihin tarvitaan esim. Palkattuja ja koulutettuja Tt-tuen käsittelijöitä? Miksi ei vain yksinkertaisesti makseta tarvitsevien tilille riittävä summa ilman hakurumbaa ja harkinnanvaraisuuksia?
Ei vastannut kysymykseen. Eihän tukea tarvitse kaikille myöntää, mutta sitä voisi hakea aina esim. Vuodeksi eteenpäin ja asiakkaan vastuulle jäisi tuen peruttaminen olosuhteiden muuttuessa. Ja vuoden välein tarkistus mahdollisen väärinkäytön varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdotin toisessa ketjussa, että tutkintovaatimukset pois, jos auttajat tuntuvat liian koulutetuilta kuten jotkut valittavat. Ehkä niihin voidaan palkata suoraan kadulta, tulisi varmaan halvemmaksikin?
Oikeasti terapian tarve vähenisi, jos mielenkiintoa korjata muita yhteiskunnallisiaongelmia olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti terapian tarve vähenisi, jos mielenkiintoa korjata muita yhteiskunnallisiaongelmia olisi.
Samoin etuuskäsittelijöiden, hallinnon, työkkärin jne.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyttä tulee aina olemaan. Ikävä kyllä aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät kykene hoitamaan omaa talouttaan, mikä johtaaa köyhyyteen. Ja maailmasta rikkaita voi olla vain alle 1%.
Mihin rikkaita tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Sosialististen neuvostotasavaltojen liitto kehitti systeemin, jossa ei pitänyt olla köyhyyttä eikä työttömyyttä.
Niin? Sekoitatko nyt tahallisesti sosialidemokratian ja sosialismin? Esim. kansalaispalkalla ei ole mitään tekemistä sosialismin kanssa.
Oudosti oikeistopuolueilla ei ole ikinä mitään uusia ideoita, toistavat vain sitä samaa mantraa että kyllä se isäntämies alaisistaan huolen pitää. Kuuliskin joskus jonkun uuden kapitalisti-idean.
Mä olen itse lastensuojelussa ollut töissä. Ei vaikuttaisi siltikään mitenkään. Harvoin ongelma oli köyhyys vaan elämänhallinta. Sit taas kyllä siellä ongelmia oli myös niillä, jotka eivät koskaan ole mitään tukia hakenut.
Sit taas ehkä olisi hyvä, että jollain tavalla rahajuttuja helpotettaisiin. Ehkä sieltä löytyis työntekijöitä lastensuojeluun ja vanhuspuolelle tekemää hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Niin, jos Suomesta loppuisivat köyhät ja työttömät miten kävisi massiiviselle kuntasektorille (esim. sosiaalityöntekijät, johto jne. ) , terapiapalveluille yms.?
Sitä päivää ei tulla näkemään :D Vaikka kaikillle annettaisiin tänään sama määrä rahaa, jollain ei vaan huomenna olisi enään mitään. Ja vaikka kaikille tänään annettaisiin tänään työtä kaikki ei sinne huomenna menisi.
Mutta mitä hyötyä on nykyjärjestelmästä asian suhteen? Muuten kuin turvaamaan hyväpalkkaisia virkoja ja konsultointi- ja muita huijausfirmoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastannut kysymykseen. Eihän tukea tarvitse kaikille myöntää, mutta sitä voisi hakea aina esim. Vuodeksi eteenpäin ja asiakkaan vastuulle jäisi tuen peruttaminen olosuhteiden muuttuessa. Ja vuoden välein tarkistus mahdollisen väärinkäytön varalta.
Tuossahan voisi tehdä töitä tyyliin 9kk vuodessa ja sitten olla työttömänä sen aikaa, kun tulee taas "hakuaika" tuille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse lastensuojelussa ollut töissä. Ei vaikuttaisi siltikään mitenkään. Harvoin ongelma oli köyhyys vaan elämänhallinta. Sit taas kyllä siellä ongelmia oli myös niillä, jotka eivät koskaan ole mitään tukia hakenut.
Sit taas ehkä olisi hyvä, että jollain tavalla rahajuttuja helpotettaisiin. Ehkä sieltä löytyis työntekijöitä lastensuojeluun ja vanhuspuolelle tekemää hommia.
Lastensuojelulla ilman muuta olisi jatkossakin tarve, mutta varmasti turha työmäärä vähenisi kun asiakkaiksi ei ohjauduttaisi pelkän taloudellisen tilanteen perusteella.
Olen töissä Helsingin kaupungilla sote-puolella.
Periaatteessa kuuntelen päivät pitkät köyhien nillitystä "rankasta" työttömyydestä yms, ja tarjoan ehkä jotain tukipalveluita, mutta yleensä vain keskustelen ja kuuntelen.
Olen vähän kuin tuttava mille ihmiset purkavat huoliaan, tosin minulle maksetaan siitä 3600 euroa kuukaudessa.
Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta toisaalta ei se minua haittaa :D
// sosionomi virkakyösti, kyllä kannatti opiskella, maailman helpoin työ !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Niin, jos Suomesta loppuisivat köyhät ja työttömät miten kävisi massiiviselle kuntasektorille (esim. sosiaalityöntekijät, johto jne. ) , terapiapalveluille yms.?
Sitä päivää ei tulla näkemään :D Vaikka kaikillle annettaisiin tänään sama määrä rahaa, jollain ei vaan huomenna olisi enään mitään. Ja vaikka kaikille tänään annettaisiin tänään työtä kaikki ei sinne huomenna menisi.
Mutta mitä hyötyä on nykyjärjestelmästä asian suhteen? Muuten kuin turvaamaan hyväpalkkaisia virkoja ja konsultointi- ja muita huijausfirmoja?
Se, ettet sinä ole osannut hyötyä näiden ihmisten tarjoamasta avusta ei tarkoita, etteikö kukaan muu saisi.
Itse ainakin hyödyin TE-palveluista, kun en mennyt sinne vaan istumaan ja odottamaan, että äiti hoitaa kaiken puolestani vaan kyselin ja olin avoin ihan kaikelle.
Kiitti veronmaksajat kirjoitti:
Olen töissä Helsingin kaupungilla sote-puolella.
Periaatteessa kuuntelen päivät pitkät köyhien nillitystä "rankasta" työttömyydestä yms, ja tarjoan ehkä jotain tukipalveluita, mutta yleensä vain keskustelen ja kuuntelen.Olen vähän kuin tuttava mille ihmiset purkavat huoliaan, tosin minulle maksetaan siitä 3600 euroa kuukaudessa.
Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta toisaalta ei se minua haittaa :D
// sosionomi virkakyösti, kyllä kannatti opiskella, maailman helpoin työ !
Heh. Sekotit sosionomin ja sosiaalityöntekijän :) Ei sosionomit saa samoja palkkoja, kuin sosiaalityöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan voisi tehdä töitä tyyliin 9kk vuodessa ja sitten olla työttömänä sen aikaa, kun tulee taas "hakuaika" tuille.
Ei, kun tässä mallissa voisi olla vaikka kokoajan työtön niin halutessaan tai jos työtä ei vain löydy. Eräänlainen versio kansalaispalkasta.
Tässä ei tarvitsisi kuitenkaan stressata hakemuksista ja liiteistä tai kuormittua erilaisista "auttamistoimenpiteistä".
Henkisen stressin helpottaessa sitä voisi vaikka opiskella, suunnitella/pystyttää yritystä, kehittää harrastustaan ammatiksi tai ihan vaan olla tekemättä yhtään mitään jne.
Punikit ja kuntasektorin haahuilijat rakastavat köyhiä ja köyhyyttä, sillä heidän oma toimeentulonsa on heistä kiinni.
Tämän takia Suomesta ei edes pyritä poistamaan köyhyyttä ja rikastuminen on tehty miltei mahdottomkasi.
Tähän perustuu sosialismi.