Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka työ on riippuvainen osin tai kokonaan "köyhistä"! Oletko koskaan miettinyt olevasi osa ongelmaa ja

Vierailija
27.10.2020 |

Miten työllesi kävisi, jos "köyhyyttä" eikä näin ollen siitä aiheutuvia ongelmia olisi?

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä sairausvakuutussysteemiä ei Obaman aikana uudistettu ihan niin rankasti kuin olisi pitänyt, koska aivan valtava määrä koko härdellin pyörittäjistä olisi jäänyt työttömiksi. Aivan avoimesti ilmoittivat tämän.

Sama koskee suomalaista kelasysteemiä, siinä menisi monta duunia jos yhtäkkiä otettaisiin käyttöön perustulo. Olen kansalaispalkan kannalla, vankasti, mutta jonkinlainen hidas asteittainen siirtyminen olisi pakko.

Joo, ymmärrän miksi ajatus herättää niin paljon vastustusta. Tiedän, että monilla on oikesti ainakin ollut halu auttaa "huono-osaisia" ja meillä on opittu siihen, että se tapa on esimerkiksi lähteä opiskelemaan sosiaalialaa. Se mitä ei usein huomata on kuinka kallis ja tehoton järjestelmä on ja miten raskas ja vaikea se byrokratioineen on apua tarvitseville, jopa siinä määrin, että se lisää pahoinvointia ja päihde/mt-ongelmia, syrjäyttää jne.

Vierailija
22/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ne ongelmathan katoaa sillä, että esimerkiksi sosiaaliala poistetaan olemassaolosta. Keskiajalla ei esimerkiksi ollut yhtäkään köyhää. Tai mielisairasta.

En nyt ymmärrä miten keskiaika liittyy tähän?

Monet nykyiset palvelut ovat kehittyneet korvaamaan yhteisöllisyyden ja vapaa-ajan puutetta.

Osa palveluista voisi todellakin tulla tarpeettomaksi, kun hyvinvointi lisääntyisi ja toimeentulo olisi turvattu ilman että joutuu taistelemaan koneistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni köyhiin kohdistuva järjestelmä on myös syynä keskiluokan pahoinvoinnille ja terapioinnin tarpeelle.

Mutta totuus on myös se, että sosiaaliala yms. Ovat suosittuja korkeastikoulutetuillakin, jotka eivät halua suorittaviin töihin. Ja tiedän, että tästä joku vetää herneen nenään ja tulee selittämään miten rankkaa työ on ja miten ihmiset luulevat etteivät tee mitään vaikka toimenkuvaan kuuluu arviointia, suunnittelua, asiakaskohtaamisia ja mitä näitä nyt on. Työhön ei kuitenkaan kuulu esim. Siivoaminen tai asiakkaan puolesta tukien hakeminen jne.

Vierailija
24/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialististen neuvostotasavaltojen liitto kehitti systeemin, jossa ei pitänyt olla köyhyyttä eikä työttömyyttä.

Vierailija
25/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni köyhiin kohdistuva järjestelmä on myös syynä keskiluokan pahoinvoinnille ja terapioinnin tarpeelle.

Mutta totuus on myös se, että sosiaaliala yms. Ovat suosittuja korkeastikoulutetuillakin, jotka eivät halua suorittaviin töihin. Ja tiedän, että tästä joku vetää herneen nenään ja tulee selittämään miten rankkaa työ on ja miten ihmiset luulevat etteivät tee mitään vaikka toimenkuvaan kuuluu arviointia, suunnittelua, asiakaskohtaamisia ja mitä näitä nyt on. Työhön ei kuitenkaan kuulu esim. Siivoaminen tai asiakkaan puolesta tukien hakeminen jne.

Tiedän, että järjestelmää puolustellaan jotakuinkin niin, ettei tarkoitus ole passivoittaa asiakasta vaan ylläpitää toimintakykyä ja ohjata ottamaan itse vastuuta. Toinen puoli on se, että jos pitäisi tehdä muutakin kuin lätistä, ei se työkään olisi enää niin "kivaa".

Vierailija
26/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Niin, jos Suomesta loppuisivat köyhät ja työttömät miten kävisi massiiviselle kuntasektorille (esim. sosiaalityöntekijät, johto jne. ) , terapiapalveluille yms.?

Entäpä asuntosijoittajat jotka saavat asumistuet suoraan taskuihinsa?

Vierailija
27/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ne ongelmathan katoaa sillä, että esimerkiksi sosiaaliala poistetaan olemassaolosta. Keskiajalla ei esimerkiksi ollut yhtäkään köyhää. Tai mielisairasta.

En nyt ymmärrä miten keskiaika liittyy tähän?

Monet nykyiset palvelut ovat kehittyneet korvaamaan yhteisöllisyyden ja vapaa-ajan puutetta.

Osa palveluista voisi todellakin tulla tarpeettomaksi, kun hyvinvointi lisääntyisi ja toimeentulo olisi turvattu ilman että joutuu taistelemaan koneistossa.

Ymmärsin vastauksen sarkastisena kannanottona siihen, että esim. sosiaalialan poistaminen ei poista köyhien tai mielisairaiden olemassaoloa tai heidän ongelmiaan.

Vierailija
28/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muuthan tuon tajuaa paitsi noiden töiden tekijät itse.

Minä olen joutunut asioimaan aika paljon kuntoutusohjaajien (sosionomeja) kanssa. Aika lailla siinä sokea taluttaa rampaa, enkä minä suinkaan ole se rampa tässä vertauksessa.

Kerran asioin oikein yliopistokoulutetun sosiaalityöntekijän kanssa. Se luki minulle suoraan Kelan sivuilta mitä siellä luki ja sitten finlexistä. Olin toki lukenut nuo kohdat itsekin, mutta olisin kaivannut tietoa siitä, miten asiat käytännössä menee...

Ymmärsin, että tässä yhteiskunnassa ei saa tosiasiallista apua ellei itse auta itseään ja lähdin opiskelemaan uutta tutkintoa. Tähänkään ei kyllä yhtään autettu tai kannustettu ("Kyllä sun on niin vaikea saada omaehtoisen opiskelun tukea", ilmeisesti jollekulle olisi tuottavampaa että olisin ikuisesti kuntouttavassa työtoiminnassa?

Olen siis ollut mielenterveysongelmien takia pitkään pois työelämästä. Nekin muuten alkoivat hävitä kun lopulta tajusin että ei minua järjestelmä ja psykiatrit auta vaan itse se on siitä suosta noustava jos nousta aikoo.

Oman kokemukseni perusteella suurin osa tämän yhteiskunnan "auttajista" vain pahentaa asioita.

Vierailija
29/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joutunut asioimaan aika paljon kuntoutusohjaajien (sosionomeja) kanssa. Aika lailla siinä sokea taluttaa rampaa, enkä minä suinkaan ole se rampa tässä vertauksessa.

Kerran asioin oikein yliopistokoulutetun sosiaalityöntekijän kanssa. Se luki minulle suoraan Kelan sivuilta mitä siellä luki ja sitten finlexistä. Olin toki lukenut nuo kohdat itsekin, mutta olisin kaivannut tietoa siitä, miten asiat käytännössä menee...

Ymmärsin, että tässä yhteiskunnassa ei saa tosiasiallista apua ellei itse auta itseään ja lähdin opiskelemaan uutta tutkintoa. Tähänkään ei kyllä yhtään autettu tai kannustettu ("Kyllä sun on niin vaikea saada omaehtoisen opiskelun tukea", ilmeisesti jollekulle olisi tuottavampaa että olisin ikuisesti kuntouttavassa työtoiminnassa?

Olen siis ollut mielenterveysongelmien takia pitkään pois työelämästä. Nekin muuten alkoivat hävitä kun lopulta tajusin että ei minua järjestelmä ja psykiatrit auta vaan itse se on siitä suosta noustava jos nousta aikoo.

Oman kokemukseni perusteella suurin osa tämän yhteiskunnan "auttajista" vain pahentaa asioita.

Eli oletko töissä vai et?

Vierailija
30/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on hyvä esimerkki "köyhistä" riippuvaisesta työpaikasta.  Työpaikkojen välitys ei ole enää työkkärin tehtävä, ainoastaan byrokratia, työllistymissuunnitelmien rustaaminen, karenssien langettaminen ja muu "köyhän" kustannuksella tapahtuva suojatyöpuuhastelu. Työkkärin toiminta ei työllistä kuin virkailijansa, asiakkaille työkkäri on lähinnä lannistava, syrjäytymistä edistävä laitos.

Olisikin mielenkiintoista kuulla työkkärivirkailijoiden mietteitä oman työnsä mielekkyydestä.

Vierailija
31/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin aikoinaan, jo 5 vuotta sitten, että yli puolet työttömille suunnatuista verorahoista, pistetään tämän kuntouttavatyötoiminta/ työttömien kuntouttavat kurssit/projektit -yms. härdellin ylläpitoon, suunniteluun ja markkinointiin. Eli rahat valuu kaikenkarvaisten konsulttien taskuihin ja työkkärin uudelleen organisointeihin. Eli työttömät ovat valtava bisnes ja voimavara.

Monet yritykset myös käytännössä pyörivät työttömällä orjatyövoimalla.

Työtön ei saa työpanoksestaan palkkaa, joten yhteiskunta menettää verotuloja ja joutuu maksamaan työttömän elätyksen.

Yrittäjälle tämä systeemi on lottovoitto mutta yhteiskunnalle työttömän palkaton työ on tappio.

Vierailija
32/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on hyvä esimerkki "köyhistä" riippuvaisesta työpaikasta.  Työpaikkojen välitys ei ole enää työkkärin tehtävä, ainoastaan byrokratia, työllistymissuunnitelmien rustaaminen, karenssien langettaminen ja muu "köyhän" kustannuksella tapahtuva suojatyöpuuhastelu. Työkkärin toiminta ei työllistä kuin virkailijansa, asiakkaille työkkäri on lähinnä lannistava, syrjäytymistä edistävä laitos.

Olisikin mielenkiintoista kuulla työkkärivirkailijoiden mietteitä oman työnsä mielekkyydestä.

Ehkä työkkäri voisi tehdä Ruotsit ja laittaa sellaisen mallin, jossa sossurahaa vastaan tarvitsee tehdä työvelvoitteen mukaan töitä. Nuo työllistymissuunnitelmat yms. ovat ihan yhtä tyhjän kanssa kuin ne kurssitukset. Tuskinpa se työkkärivirkailijan syy on, että Suomessa tuollainen systeemi on.

Vierailija
33/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä periaatteella esim. lastensuojelulaitokset ja kaikki kuntouttavat työpajat toimivat. Köyhä, joka ei tuota mitään laitetaan tuohon "palvelu"myllyyn tuotteeksi joka tuottaa työpaikkoja ja rahaa yrityksen omistajille kiertoon.

Joo, tämän lisäksi työttömille, sairaille yms. On tarjolla lukuisia kummallisia metapalveluja julkisella ja yksityiselläsektorilla.

Esim. Riippuen statuksestasi oletko sairas, työtön tms. Sinut voidaan ohjatan esim. Tet-toimistosta vastaavalle yksityiselle toimijalle, nämä taas tarjoavat työttömälle "kaikki palvelut" samankaton alla esim. Työnhakuun/kuntouttavaan toimintaan liittyvien palveluiden lisäksi on esim. Lääkäriä/hoitajaa, sosiaalityöntekijää, kela-virkailijaa jne.

Mutta oudointa tässä on se, että nämä lääkärit, sosiaalityöntekijät yms. Eivät ole missään kytköksissä terveyskeskuksiin, työkkäriin, kelaan jne. Mikä tarkoittaa sitä, että esim. lääkäri ei voi kirjoitta reseptiä tai lähtettä tai tutkia, mutta voi ohjata sinut ottamaan itse yhteyttä terkkaan. Kelan työntekijä voi arvuutella mihin tukiin sinulla olisi mahdollisuuksia, mutta ei voi laittaa asioitasi eteenpäin- ainoastaan ohjata kelaan kysymään. Työkkärin virkilijalla ei ole kytköksiä työkkäriin, joten ei voi kertoa mitään sellaista mitä ei mollista näkisi, mutta voi googlata sinulle tet-toimiston osoitteen ja numeron jne.

Ja siis tälläisiä "varsinaisia" palveluja vieläkin räikeempiä epäpalveluja löytyy vaikka millä mitalla.

Vierailija
34/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityössä vain osa asiakkaiden ongelmista johtuu köyhyydestä. On ongelmia jotka eivät häviä vaikka rahaa antaisi kottikärrymitalla.

Päihteet ja mielenterveysongelmat ovat merkittäviä ongelmien lähteitä. Yhdessä ja erikseen. Mutta kun valtio hyötyy päihteiden (lue: alkoholi) myynnistä ja yksityispuoli mielenterveysongelmista (lue: Vastaamo ym.) niin minkäs teet. 

Nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikki vaan ei pysy mukana rattailla, vaan osa tippuu kyydistä. Toisaalta osa rattailla olijoista haluaakin että näin käy. Ja sitten valitetaan.

Vierailija
35/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oletko töissä vai et?

Olen kouluttautumassa hyvin työllistävälle alalle.

Jankutin muuten tätä kouluttautumisajatusta noin vuodesta 2012 alkaen kaikenlaisille nuppinikkareille, terapeuteille ja sosionomeille. Kaikkien mielestä se oli kovin hankala ja vaikea ajatus. Minusta opiskelu kun on parasta terapiaa ja kuntoutusta, mutta jopa Kelan ammatillisessa kuntoutusselvityksessä oltiin sitä mieltä, että ei se kyllä varmaan mitenkään käy päinsä ellet mene ensin työkokeiluun jne. 

Tuo tässä järjestelmässä on pahinta: asiakkaalla saattaa olla täysin järkevä ja itselleen sopiva suunnitelma siitä, miten edetä, mutta pikkusieluiset virkailijat vain latistavat ja lytistävät, jos haluat tehdä jotain hiukankin eri tavalla kuin yleensä. Vaikkapa jollakin järkevällä, tehokkaalla ja aikaa säästävällä tavalla.

Vierailija
36/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta Kokoomusta tai Kepua äänestävää, jotka halveksivat työttömiä ja köyhiä ja saavat tavalla tai toisella elantonsa työssään näistä!!

Vierailija
37/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä periaatteella esim. lastensuojelulaitokset ja kaikki kuntouttavat työpajat toimivat. Köyhä, joka ei tuota mitään laitetaan tuohon "palvelu"myllyyn tuotteeksi joka tuottaa työpaikkoja ja rahaa yrityksen omistajille kiertoon.

Joo, tämän lisäksi työttömille, sairaille yms. On tarjolla lukuisia kummallisia metapalveluja julkisella ja yksityiselläsektorilla.

Esim. Riippuen statuksestasi oletko sairas, työtön tms. Sinut voidaan ohjatan esim. Tet-toimistosta vastaavalle yksityiselle toimijalle, nämä taas tarjoavat työttömälle "kaikki palvelut" samankaton alla esim. Työnhakuun/kuntouttavaan toimintaan liittyvien palveluiden lisäksi on esim. Lääkäriä/hoitajaa, sosiaalityöntekijää, kela-virkailijaa jne.

Mutta oudointa tässä on se, että nämä lääkärit, sosiaalityöntekijät yms. Eivät ole missään kytköksissä terveyskeskuksiin, työkkäriin, kelaan jne. Mikä tarkoittaa sitä, että esim. lääkäri ei voi kirjoitta reseptiä tai lähtettä tai tutkia, mutta voi ohjata sinut ottamaan itse yhteyttä terkkaan. Kelan työntekijä voi arvuutella mihin tukiin sinulla olisi mahdollisuuksia, mutta ei voi laittaa asioitasi eteenpäin- ainoastaan ohjata kelaan kysymään. Työkkärin virkilijalla ei ole kytköksiä työkkäriin, joten ei voi kertoa mitään sellaista mitä ei mollista näkisi, mutta voi googlata sinulle tet-toimiston osoitteen ja numeron jne.

Ja siis tälläisiä "varsinaisia" palveluja vieläkin räikeempiä epäpalveluja löytyy vaikka millä mitalla.

Tämän lisäksi kaikkien kirjaamat tiedot menevät eri järjestelmiin jotka eivät juttele keskenään, joten saat selittää yksityisimmät asiasi hyvässä lykyssä kymmenelle eri ihmiselle, joista kukaan ei sitten kumminkaan osaa auttaa.

Vierailija
38/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttä tulee aina olemaan. Ikävä kyllä aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät kykene hoitamaan omaa talouttaan, mikä johtaaa köyhyyteen. Ja maailmasta rikkaita voi olla vain alle 1%.

Vierailija
39/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön istuu työkkärissä virkailijan huoneessa. Kumpikin tekee samaa "työtä". Kumpikaan ei tuota mitään. Kumpikin tekee siis yhtä paljon. Kuitenkin virkailija saa palkkaa, työtön vain työttömyyskorvauksen. Entäs jos laskettaisiin virkailijan palkka ja työttömyyskorvaus yhteen ja jaettaisiin tämän "työparin" kesken.

Miksi virkailijan pitäisi saada enemmän samasta jonninjoutavasta paperinpyörittelystä? Jos tästä turhuudesta pitää maksaa, maksetaan edes tasan osallistujien kesken.

Vierailija
40/127 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön istuu työkkärissä virkailijan huoneessa. Kumpikin tekee samaa "työtä". Kumpikaan ei tuota mitään. Kumpikin tekee siis yhtä paljon. Kuitenkin virkailija saa palkkaa, työtön vain työttömyyskorvauksen. Entäs jos laskettaisiin virkailijan palkka ja työttömyyskorvaus yhteen ja jaettaisiin tämän "työparin" kesken.

Miksi virkailijan pitäisi saada enemmän samasta jonninjoutavasta paperinpyörittelystä? Jos tästä turhuudesta pitää maksaa, maksetaan edes tasan osallistujien kesken.

Se virkaiilija nyt tekee vähän enemmän hommia, kuin työtön joka vaan kotona pelaa tietsikkapelejä ja juo kaljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme