"Näin kauneus sabotoi ihmissuhteita" - iltalehden lukijat kertovat
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201804192200888444
Mitä ajatuksia tämä artikkeli teissä herättää?
Itse olen sitä mieltä, että nämä naiset tuovat kauneuttaan vähän liikaa esille. Jos oikeasti miettii jatkuvasti kuinka kaikki kadehtivat "ruskeita suuria silmiänsä ja tummaa kiharapilveänsä", niin kyllä se alkaa näkyä käytöksessä. En siis pysty tuntemaan näitä ihmisiä kohtaan sympatiaa.
Tiedän tosielämästä sellaisia oikeasti miellyttäväkäytöksisiä, maanläheisiä kauniita naisia, joita on kohdeltu ihan yhtä hyvin kuin muitakin. Heistä ei ikinä uskoisi, että he osallistuisivat tällaiseen "kauneus on taakka"-keskusteluun.
Kommentit (145)
Itse taas tykkään kauniista naisista, ihailen heitä vaikka en teekään numeroa heidän ulkonäöstään. Ehkä jopa välillä pelkään heitä, koska koen "huonommuutta", koska vaikka ihan nätti olen itsekin, on minulla huono itsetunto. Mutta mielelläni olisin silti kauniin naisen ystävä.
No joo, jos tuon ihmisen kannattaisi itse ajatella jotain muuta välillä kuin omaa ulkonäköään.
Ihan tiedoksenne, minä ajattelen paljonkin muutakin kuin ulkonäköäni. En mahda sille yhtään mitään, että olen silti pelkkä ulkokuori muille. Tuttua juttua noissa artikkelin kommenteissa.
Voi g-sus.
Jos ihminen on noin tietoinen omasta kauneudestaan, niin se kertoo siitä, että hän itse asettaa painoarvon kauneudelle, ja kuvittelee kaikkien muidenkin asettavan, jolloin ottaa ihan kaiken muiden käyttäytymisen osoituksena hänen kauneudestaan, eli näin: "tuo nainen ei hymyillyt minulle - hän on kateellinen", "tuo mies ei hymyillyt minulle - hän kokee että olen liian kaunis hänelle ja osoittaa näin mieltään", "tuo nainen oli ystävällinen minulle - hän varmaan vain yritti peitellä olevansa kateellinen minulle".
Tämän ihmistyypin edustajat ovat todella raskasta seuraa. Ihmettelen, miten tuollainen artikkeli on kehdattu edes julkaista saati että siihen on pokkana vastannut noin moni. Minun silmissäni tuo menisi lähinnä parodiasta.
Ihan oikean tieteellisen tiedon mukaan kauniita ihmisiä kohdellaan paremmin kuin vähemmän kauniita, he saavat keskimäärin parempaa palkkaa ja elävät pidempään.
Humble bragaajia kohdellaan kuten he ansaitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksenne, minä ajattelen paljonkin muutakin kuin ulkonäköäni. En mahda sille yhtään mitään, että olen silti pelkkä ulkokuori muille. Tuttua juttua noissa artikkelin kommenteissa.
Miksi ihmeessä sinä annat tiedotuksen niinkuin ylhäältä meille muille? Ellet koe olevasi kauniimpi :O?
Totta se on, että jotkut suhtautuvat oudosti jos sattuu heidän mielestään olemaan kaunis. Töissä olen kokenut joskus parin henkilön taholta ennakkoluuloja, että olen saanut työn vain ulkonäölläni tai että olen joku nokkava tyhjäpää. Useimmat ihmiset ei kuitenkaan suhtaudu normaaleihin kauniisiin ihmisiin huonosti ja ennakkoluulotkin jossain kohtaa unohtuvat kun käyttäytyy tavallisesti eikä uhriudu ja korosta sitä kuinka kaikki on siis niin kateellisia mulle.
Njaa... Minulla on lähipiirissä eräs tuttava, joka kai kokee itsensä erityisen kauniina ja jaksaa sitä omaa erinomaisuuttaan toitottaa joka käänteessä. Ei hän mikään kaunotar ole ainakaan minun silmääni, ihan nätti nainen, joka tykkää meikata vahvasti ja käydä ottamassa huulitäytettä ja hiuspidennyksiä ym. Kuitenkin sellainen ylimielinen itsensä korostaminen on todella vaivaannuttavaa! Sitten, kun joku kehtaa arvostella, niin vedetään kateuskortti esiin :) vau.
Vierailija kirjoitti:
Njaa... Minulla on lähipiirissä eräs tuttava, joka kai kokee itsensä erityisen kauniina ja jaksaa sitä omaa erinomaisuuttaan toitottaa joka käänteessä. Ei hän mikään kaunotar ole ainakaan minun silmääni, ihan nätti nainen, joka tykkää meikata vahvasti ja käydä ottamassa huulitäytettä ja hiuspidennyksiä ym. Kuitenkin sellainen ylimielinen itsensä korostaminen on todella vaivaannuttavaa! Sitten, kun joku kehtaa arvostella, niin vedetään kateuskortti esiin :) vau.
Ja hän ei siis oikeasti ole yhtään lämmin ja keskustelutaitoinen ihminen. Aina jyräämässä muita mielipiteillään ja on tällainen "räväkkä ja suorasukainen", vaikka se on useasti vain ilkeyttä.
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka suhtautuvat missityyppisesti kauniiseen naiseen käsittämättömän vihamielisesti. Normaali kauneus ei taas herätä samaa vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka suhtautuvat missityyppisesti kauniiseen naiseen käsittämättömän vihamielisesti. Normaali kauneus ei taas herätä samaa vihaa.
Tarkoittaako missityyppi sellaista joka meikkaa liikaa ja on tissit tyrkyllä? Vs normaali mutta kaunis? En ymmärrä.
Sanokaa mua vaan pessimistiksi, mutta mä uskon että vaikka yhtäkkiä kaikki alkaisivat kohdella näitä ihmisiä hyvin, niin he silti alkaisivat epäillä muiden käytöstä (yrittävätkö muut vain peitellä kateuttaan minua kohtaan?), oman ulkonäön rumenemista tai ehkä jopa alkaisivat kaivata sitä, kun saivat hyvän syyn kuvitella kaikkien kadehtivan. Itse asiassa uskon tämän viimeisen vaihtoehdon olevan se todennäköisin. Uskon näiden ihmisten nauttivan ajatuksesta, että muut kadehtivat heitä. Sellaisen ihmisen, jonka päässä pyörii älyllisempiä asioita ja ideoita kuin oman tai muiden ulkonäön taso, mieleen ei edes tule tällaisia mistä artikkelissa puhuvat. He nauttivat tunteesta, että muut kadehtivat. Tätä ei tietenkään saa sanoa ääneen, koska kyllähän nyt kaunis ihminen on kaikella tavalla täydellinen, jolla ei ole mitään heikkouksia.
Onhan kauneusrasismia olemassa ja siihen kauneuteen Suomessa vielä lisäksi isot ruskeat silmät ja tumma kiharapilvi niin tuplat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinä annat tiedotuksen niinkuin ylhäältä meille muille? Ellet koe olevasi kauniimpi :O?
Mitä v....a XDDDDDDDD öööö tiedotan, koska minulla on samanlaista kokemusta🤦🏼♀️
Tuo että koko paikka menee hetkessä sekaisin ilmiö tunnetaan pahan silmän heräämisenä kun kaunis nainen astuu ovesta sisään. Se otetaan jossain erittäin vakavasti ja tunnistetaan ja tunnustetaan ilmiönä. Meillä se peitellään mutta se on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikean tieteellisen tiedon mukaan kauniita ihmisiä kohdellaan paremmin kuin vähemmän kauniita, he saavat keskimäärin parempaa palkkaa ja elävät pidempään.
Humble bragaajia kohdellaan kuten he ansaitsevat.
Tuo on todella kulttuurisidonnainen asia, jota ei tietääkseni ole tutkittu suomalaisessa kontekstissa koskaan. Suomi on aivan perinteisesti ollut käytännöllisyyttä korostava maa, meillä ulkonäköön ja koreiluun on hyvin pitkään suhtauduttu väheksyvästi. Näin ollen noista tutkimuksista ei oikein voida yleistää meille päin.
Muuhun ei ole mielipidettä, kaikenlaista sitä kadehditaan ja ollaan kadehtimatta. Kokemukseni mukaan mukaville, ystävällisille ja kohteliaille ihmisille kyllä ollaan yleensä vain kivoja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä v....a XDDDDDDDD öööö tiedotan, koska minulla on samanlaista kokemusta🤦🏼♀️
Tiedottaminen on jo ylempää tulevaa...miksi niin?
Olen tapaillut yhtä kaunista naista ja keskustelemme oikeastaan kaikesta muusta kuin ulkonäkö asioista, tosin hänkin mainitsi, ettei ole naisvaltaisilla työpaikoilla saanut ystäviä, joten voihan artikkelissa perääkin olla. Toki miehenä on ehkä eriasia olla kaveria naiselle, mutta hän on oikeasti mukava ja keskustelutaitoinen, eikä todellakaan ulkonäkökeskeinen. Siksi minulle artikkelin naiset vaikuttavat jotenkin luonnevikaisilta ja tekevät itse ehkä numeroa ulkonäöstään.
Mä oon kaunis ja kun olin hoikka niin ihmiset ujosteli ja otti vakavasti kaiken mitä sanoin. Kun lihosin niin ihmiset Alko piikittelemään ulkonäön vuoks esim että joo oot varmaan ollu tosi kaunis yms. Eli jos on ulkonäköä niin on tosi vaikea olla muuta ku se pelkkä ulkonäkö. Naiset myös ei oo koskaan halunnu olla mun kavereita, tää Alko jo lapsena. Miehet ahdistelee tai ihastuu tai sitten osottaa mieltään jollain tavalla.
Hirveää itsekehua.