Tuloerot järkyttää
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että tuloerot repeää käsiin. Tuttavapariskunnalla (lääkäri + väitellyt insinööri) on varaa matkustella, sisustaa ja ajella uudella autolla. Meillä riittää rahat hädintuskin lainanlyhennyksiin, koska työt on niin pätkittäisiä. Syö jo vähän ystävyyttäkin, kun ei ole varaa lähteä "käymään yhdessä viinilasilla" puhumattakaan, että tekisi jotakin yhteisiä matkoja tms.
En välittänyt nuorempana juuri työasioista, kävin huonosti työllistävän amk-koulutuksen ja menin rakastumaan sydämelliseen mutta hieman yksinkertaiseen duunarimieheen, jonka kanssa arjen pyörittäminen ei ole aina ihan ruusuilla tanssimista, luottamuskin on aina välillä tiukassa kun mies toilailee pikku huppelissa. Hieman pahaa tekee kun ollaan lapsuudenkavereita, mutta eletään niin eri maailmoissa, toisella on kaikki, meillä ei oikein mitään.
Kommentit (152)
Eiku ollaan pk-seudun ulkopuolella molemmat perheet.
Progressiivinen verotus tasoittaa tuloerot melko tehokkaasti. Kouluttaudu uudelleen.
ei vaan huvittais alkaa käymään uusiksi kouluja kun meni tossa nykyisessäkin 5 vuotta
Ottamatta kantaa ammatinvalintakysymykseen olen sitä mieltä että ns. hyvätuloiset tulevat putoamaan kovaa ja korkealta uudessa maailmassa. Helpompaa on niillä jotka eivät ole päässeet tottumaan hyvään tulotasoon.
miksi mielestäsi kovatuloiset putoavat korkeampaa? heillä on kuitenkin säästöjä ym. jota meillä ei ole
t: ap
Jos ei huvita niin sitten elät kuten nyt.
saisi minusta tulla yhteiskunta edes vähän vastaan. kun kuitenkin tehdään molemmat kovasti töitä
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:13"]
Progressiivinen verotus tasoittaa tuloerot melko tehokkaasti. Kouluttaudu uudelleen.
[/quote]
Hmmm... Mitä hyötyä siitä on? Itselläni on vanha opistoasteen tutkinto, sen jälkeen diplomi-insinööritutkinto 2000-luvulta ja nyt työn alla väitöskirja kauppatieteistä. Töitä ei ole, eikä haatatteluun pääse. Väitöskirjan jälkeen tulee olemaan aivan sama tilanne.
ärsyttää myös kun akateemiset nostetaan aina niin jalustalle eikä muun koulutuksen käyneitä pidetä oikein minään. Täälläkin palstalla on pidetään heti roskasakkina jos ei ole käynyt yliopistoa
ap
Oot vain kateellinen paska. Siinä syy...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:17"]saisi minusta tulla yhteiskunta edes vähän vastaan. kun kuitenkin tehdään molemmat kovasti töitä ap.[/quote]Aika paljonhan se tuleekin vastaan, on progressiivinen verotus, jolla kustannetaan sosiaalituet ja monia yhteiskunnan palveluita.
Jos kaikki tasattaisiin täysin tasan, silloinhan ei ketään enää "huvittaisi" opiskella eikä raataa.
Monet hyvätuloiset on ihan ansainneet sen palkkansa. Raskas työ, vapaa-ajallakin pitää lukea alan lehtiä, nuoruus meni kirjoja lukien. Iso vastuu, stressi. Itselläni on juuri tuollainen stressaava työ, josta jää taskun pohjalle enemmän. Opiskeluaikana tein töitä tarjoilijana. En oikein osaa sanoa kumpi tekee minut lopulta onnellisemmaksi. Tarjoilijalla oli aito vapaa-aika, loma. Nyt menee aika siihen, että yrittää olla työssään parempi. Rahaa kyllä kertyy, mutten ehdi käyttää sitä. Haaveilen perheestä, mutta tähän kohtaan uraa se ei mahdu. Vapaa-ajallakin pitää hengata työkavereiden kanssa, jotta yhteishenki säilyy ja ei saa potkuja. Kuulun siis tuohon lääkäri-insinööri-luokkaan. Aivan eri asia on jotkut Koneen perijät.
Jos teitä akateemisia kadehtivia lohduttaa, niin minulla on akateeminen koulutus ja pätkätyö. Palkka alle 1000 e / kk käteen. Olen yksinhuoltaja. Jouduin myös ottamaan lainaa opiskellessani (ei ollut töitä), sitä saa maksaa edelleen.
Ei tarvitse miettiä, mihin matkustaisi.
Tuolla yksi akateeminen löi kintaat tiskiin, kun ei työtä löytynyt: http://www.vauva.fi/keskustelu/3925871/ketju/se_oli_sitten_siina/sivu/1
Palkanmaksaja maksaa sen verran palkkaa, kuin kokee saavansa vastinetta rahalleen. Työpanokset ovat erilaisia ja eri suuruisia. Maksatko ap itse kampaajalle ja lääkärille yhtä paljon samasta ajasta?
Ei se kateus tästä maasta lopu, voi että kun sitä saisikin myydä eteen päin..
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:17"]saisi minusta tulla yhteiskunta edes vähän vastaan. kun kuitenkin tehdään molemmat kovasti töitä ap.[/quote]Aika paljonhan se tuleekin vastaan, on progressiivinen verotus, jolla kustannetaan sosiaalituet ja monia yhteiskunnan palveluita.
Jos kaikki tasattaisiin täysin tasan, silloinhan ei ketään enää "huvittaisi" opiskella eikä raataa.
[/quote]
...tuo opiskelun "huvittaminen" lohduttaa eritoten moita tässäkin ketjussa kommentoineta, joilla on takanaan kovatasoiset opinnot, mutta eivät SILTIKÄÄN ole päässeet vihreälle oksalle?
Kerrottiinko siellä opiskeluissa, että pitää olla suhteita ja tuuriakin?
Ymmärrän ap tuskasi.
Oma tilanteeni on se, että taustani on erittäin köyhä, ja sosiaalinen piirini nuoreen aikuisuuteen saakka oli muita köyhiä, siis köyhiä opiskelijoita tai sossu-asiakkaita.
Itse kuitenkin kouluttauduin, ja nyt olen keskituloinen, kuten miehenikin. Suhteessa heihin olen kuitenkin "rikas", kuten he sanovat, vaikka ei meillä muuta omaisuutta ole kuin auto ja velkainen talo. Olenpa kuitenkin huomannut, että vaikka kuinka olen itse sitä samaa köyhää elämää joskus elänyt, niin vuosi vuodelta ymmärrän ja muistan yhä vähemmän millaista se todellisuudessa on.
Hävettää, kun pyydän ihmisiä teatteriin, ostoksille tai edes kahvilaan, niin aika usein raha kuitenkin on kynnyskysymys heille, jos on vaikka väärä aika kuukaudesta ja tili on tyhjä. Hätkähdän aina, kun tajuan, että 20e voi olla todella iso raha jollekin toiselle aikuiselle ihmiselle. Hätkähdän sitäkin, että ei välttämättä pääse käymään luonani kylässä autolla (matkaa esim. 20km), kun pätkätyöläisellä autossa ei ole tarpeeksi bensaa kuin välttämättömään töissäkäyntiin, eikä ole varaa tankata.
Jotenkin sitten helposti käy niin, että yhä enemmän vietämme aikaa oman perheen kanssa tai jos kaipaan seuraa vaikka vieraaseen kaupunkiin, pyydän sellaista ystävää, joka ei aina ole "pee aa". Joskus voisin maksaakin pienituloisen jonkun menon (vaikka teatterilipun), mutta jotenkin en kehtaa kuitenkaan sitä ehdottaa, pelkään olevani loukkaava.
En tiedä onko meille joku katkera. Koskaan en ole tulojamme muille kertonut, enkä ikinä leveile ostoksillamme tai reissuillamme. Silti kyllähän se näkyy, että meillä on enemmän rahaa käytössämme, eikä koskaan tarvitse tinkiä perusasioista, eikä juuri muustakaan mitä tekee mieli.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:17"]saisi minusta tulla yhteiskunta edes vähän vastaan. kun kuitenkin tehdään molemmat kovasti töitä ap.[/quote]
Miten?? Miten yhteiskunnan pitäisi tulla vastaan? Mitä yhteiskunta on sulle velkaa?
Asuvatko he Kauniaisissa ja tytär harrastaa hevosia?