Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka teet remonttia kerrostaloasunnossasi

Vierailija
27.10.2020 |

Tässä sinulle pyyntöjä, joita me naapurit toivoisimme sinun noudattavan:

1. Ymmärräthän, että remonttisi tapahtuu äänellisesti toisten ihmisten kotona. Ilman, että heiltä on kysytty, onko se ok. Muistathan, että moni tekee töitä tai opiskelee kotona (näin oli jo ennen koronaa).

2. Pidä asuntosi väliovi suljettuna. Koko ajan. Miksi? Se eristää hyvin a) ääntä b) remonttipölyä ja c) maalien, lakkojen yms lemua käytävässä. Kaikki näistä ovat pahimmillaan todellisia ongelmia etenkin jos joku naapureistasi on jollain tapaa akuutisti tai pysyvästi sairas. Myös se remontin loppusiivouspäivä teollisuusimureineen tapahtuu ihan tässä todellisuudessa, vaikka haluaisitkin pitää oven auki käytävään kokonaan.

3. Ilmoita ilmoitustaululla remonttisi kesto, kellonajat ja yhteyshenkilö, esim. sinä itse. Puhelinnumero on tosi tärkeä.

4. Noudata inhimillisiä työaikoja. Eli yritä välttää äänekkäitä töitä viikonloppuisin, aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Jos joku naapuri pyytää jotain tiettyä erityistä päivää vapaaksi äänistä, yritä mahdollisuuksien mukaan noudattaa toiveita. Jollakin on ne ylioppilaskirjoitukset, pääsykoe, leikkauksesta kotiin tuleminen tai vakavasti sairaan omaisen siirtäminen esim saattokotiin tms. Elämässä on suuria haasteita ja sellaisina päivinä herääminen seitsemältä kormiahuumaavaan meluun on liikaa. Meillä oli pikkuveljen muistotilaisuus kotona (suositeltiin pahimman koronan aikaan pitämään se kotona) enkä koskaan unohda, kuinka äitini itki, kun muistosanoja ei oikein kuullut naapurin poratessa raivokkaasti. Olin pyytänyt kahden tunnin taukoa tästä syystä tuona tiettynä lauantaina, se oli liikaa pyydetty. Joskus Joo on ajat sitten buukattu joku ammattilainen tiettyyn vaiheeseen eikä niissä voi joustaa, mutta aika monessa voi. Naapurit kuitenkin joustavat koko remonttisi ajan omasta ajankäytöstään.

5. Ei röökitaukoja oven suussa tai parvekkeiden alla, ilmanvaihtokanavien lähellä

6. Ei älyttömän lujaa remppamusiikkia.

7. ilmoita remontistasi hyvissä ajoin. Näin se naapuri, jolla on joku tiukka juttu kuten vaikka ne ylioppilaskirjoitukset, voi tehdä jonkinlaisia järjestelyjä ja suunnitelmia.

8. muista, että todennäköisesti et ole ensimmäinen etkä viimeinen rempantekijä rapussasi. Ole siis kärsivällinen, jos joku kyselee jotakin.

9. Mieti oikeasti, onko äänekkäimmät työvaiheet tehtävä klo 7. Harvemmin siihen mitään pakkoa on. ihmisillä on todella erilaisia työaikoja, elämönvaiheita ja terveydentiloja. Moni tekee töitä iltaisin ja öisin ja tarvitsee aamulla unta.

10. Myös rappukäytävän siisteys kuuluu sun vastuulle. KaikenlaineN sahanpuru ja purettujen seinien pöly on siivottava heti. Miksi? Se kulkeutuu kenkien ja esik koirien mukana toisiin koteihin heti. Jos remonttisi vaatii suurta roudausta, on aiheellista suojata portaikkoa ja käytävää ja siivota suojaukset pois heti, kun mahdollista.

11. Remontti on sinulle tärkeäja se on hieno juttu, mutta muista, että naapureille siitä on pelkkää vaivaa ja joskus tosiaan suurtakin haittaa. Ole siis avoin ja ystävällinen tiedotuksessasi. Jaat naapureiden kanssa elämääsi kenties pitkäänkin, joten minimoimalla haitat saat mukavia naapureita. Kohtelias remppaaja herättää luottamusta ja hyvää mieltä.

Kiitos.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontoija on se, joka vaatii muitten elämän pysähtymistä oman taloudellisen etunsa saavuttamisen vuoksi. Joku käynyt vuosia sitä lukiota ja sitten naapuri pitää huolen, että et pysty lukemaan etkä nukkumaan aamulla siten, että olet levänneenä kirjoituksissa.

Minusta tuo vaatimuksesi on liioiteltu. Käytännössä ehdotuksesi tarkoittaa, että pari kuukautta joka vuosi (kevät ja syksy) pitäisi varata lähes täydellistä hiljaisuutta yo-kirjoittajia varten koko Suomessa. 

Mikä vaatimus?

Missä tuossa on esitetty vaatimus? Missä lukee, että "minä vaadin muita lopettamaan remoat kirjoitusten ajaksi"? Ei missään. Luet itse vaatimuksia tekstistä, jossa niitä ei ole.

Mua ei haittaisi aloittaa remppa vaikka ysiltä ja niin itse asiassa aloitinkin koko ajan. Jos joku ois sanonut, että meidän poikaa jännittää se matikka ihan hirveesti, onko mahdollista olla remppaamatta se edeltävä ilta, niin olisin sanonut, että oikeesti kiva kun sanoit, teen noin mielelläni ja tsempit Laurille, muistan itsekin että oli vaikeeta siinä.

Tietysti sä teet rempan silloin kun sun pitää, mutta siinä voi vähän hienosäätää, ottaa huomioon, että todellakin, ne äänet ovat toisten ihmisten aamiaspöydässä, työhuoneessa, vauvan kylpyhetkessä, kovan sairauden seassa jne jne. Ei sun tarvi rempastasi luopua, mutta kyllä remppaajan on hyvä muistaa, että naapuri saattaa luopua jostakin sun remppasi vuoksi. Jos teet ihan itsekkään rempan, meluat ja sotket käytävää (se ON pe...seestä) voit syyttää itseäsi, jos naapurit ovat tylyjä sulle myöhemmin.

Ei tarvitse luopua remontista, mutta on huomioitava taas ne kirjoitukset, aamiaiset, vauvan kylpyhetket, sairaudet jne....

Että hienosäätöä vaan.

Ei vaan ymmärrettävä sitä, jos jollakin naapurilla on joku kysymys. Tai jis jotakuta naapuria vi...ttaaa, sille on syynsä.

Itse oon joskus soittanut tollaiseen numeroon ja kysynyt, että kannattaakohan mun mennö tiettynä pöivänä muualle pitämään etäpalaveria, että se on ihan ok, jos tiedän etukäteen. Ne katsoi kalenterua, että ootappas, kyllä meillä valitettavasti on siinä sellainen meluisampi päivä, johon mä sanoin ystävällisesti, että ookoo, menen mun siskolle siksi päiväksi tekeen töitä, hyvä tietää, kiitos. Kaikilla säilyi hyvä mieli eikä ollu mitään ongelmia. Jotain etäpalaveria on todella vaikee pitää melussa. Ei siinä mitään angstia ollut ei heillä ei minulla, järjestelykysymys, johon tarvitsin vaan ton tiedon. Ja sain.

Vierailija
82/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jokainen saa tehdä omassa asunnossaan halutessaan remppaa, mutta ihan pikkujutuilla voi ottaa naapurit huomioon. Meidän talossa on esim. ollut tapana informoida naapureita remonteista ja niiden kestosta. Nyt keväällä taloon muutti nuori pari, jonka kämpästä yksi aamu alkoi  kuulua jäätävä poraaminen ja vasarointi. Mä olin etätöissä ja kun meteli jatkui pari päivää lähdin selvittämään mistä on kyse. No, heillä oli alkanut yli 2 kk kestävä perusteellinen remontti, eivätkä olleet ilmoittaneet siitä naapureille mitään. Remppaa tehtiin sekä viikolla että viikonloppuisin, käytännössä koskaan ei ollut metelivapaita päiviä.

Ennen remontointia osakkaan pitää tehdä remontti-ilmoitus i-sän-nöin-ti-y-ri-tyk-sel-le ja ja kun lupa heltiää, saapuvat remontoijat sisään. Näin se yksinkertaisuudessaan on, että ilmoitus isännöitsijälle riittää.

Ei me ilmoitettu mitään, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja tuli huutamaan, että remontti on laiton. Sanottiin, että asia selvä, tee rikosilmoitus ja sitten saadaan ihan käräjäoikeuden päätös siitä, saako asuntonsa seiniä maalata vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ap:n listan. Kyllä ne muut asukkaat pitää ottaa huomioon.

Meidän taloyhtiössä (2 taloa, 60 asuntoa) on aktiivinen 5-jäseninen hallitus (ml. minä), ja remontoinnista on tietyt säännöt: meteliä aiheuttavat työt on kielletty täysin sunnuntaisin, lauantaisin saa meteliä aihettavia töitä tehdä välillä 11-16 ja arkisin ne saa aloittaa klo 9 ja lopettaa pitää kello 19.

Toisekseen rakenteisiin vaikuttaviin muutostöihin pitää olla taloyhtiön lupa, eli yleensä ne meteliä aiheuttavat työt myös kuuluvat siihen kategoriaan: piikkaamiset, putkityöt, lattioiden asentamiset, keittiörempat jne. Meillä hallitus lähtee tsekkaamaan, mitä on menossa, jos rempasta ei ole ilmoitettu.

Ja jos joku ei näitä sääntöjä noudata, hallituksen jäsenistä yleensä minä ja puheenjohtaja käy oven takana. Seuraavaksi sitten lähtee kirjallinen huomautus ja sitten varoitus. Yleensä jo se oven takana käyminen auttaa.

Ps. korvatulpat on halpoja, jos meteli ahdistaa sallittuina aikoina. Oma mies tekee vakituista yövuoroa ja korvatulpat auttaa nukkumaan.

Meillä taloyhtiön hallituksella on samanlainen kuvitelma kuin sinulla eli että esim. lattioiden asentamisesta pitää ilmoittaa taloyhtiölle. Ei tarvitse, jos vaihtaa parketin uuteen. Keittiörempankin voi tehdä ilmoittamatta, jos ei koske vesipisteeseen ja sähköihin.

Lisäksi taloyhtiön säännöissä ei voida erikseen määrittää remontin hiljaisuusaikoja, samojen ajankohtien tulee koskea ihan kaikkea muutakin ns. hiljaisuuden rikkovaa tekemistä. Siten teillä on käytännössä hiljaisuus joka ilta klo 19 alkaen ja ihan kaikesta sen jälkeen tapahtuvasta epätavallisen äänekkäästä tekemisestä (esim. illanistujaiset) voi seurata huomautus, vaikka naapureille olisi laittanut asiasta tiedotteen.

Kurja asenne. En mä menetä mitään siinä, että informoin naapureita ja laitan sen välioven kiinni tästä lähtien, se oli tosi fiksu käytännön neuvo. Mut on kotona kasvatettu olemaan ystävällinen muille ja saan siitä hyvän mielen ja takaisin päin samaa ystävällisyyttä. Elämäni on aina ollut enempi vähempi mukavaa tämän asenteeni vuoksi. Suosittelen.

Vierailija
84/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoyhtiöissä on vahvistettu järjestyssäännöt, joiden mukaan hiljaisuus on tavallisimmin kello 22–07 välisenä aikana. Naapurit olisi hyvä ottaa silloin erityisen hyvin huomioon, mutta muuteen saa elää ihan normaalia elämään johon remontitkin kuuluu.

Tää on totta, mutta tää sääntö ei ota yhtään huomioon sitä, että tosi moni työskentelee öisin. Ja yleensä ne on ihmisiä, joiden pitäisi saada palautya hyvin, koska jos ne on väsyneitä sitten taas työvuorossa yöllä, niin syntyy ruumiita.

Kelataanpa. Öisin töitä tekee: lääkärit, sairaanhoitajat, kätilöt, bussikuskit, taksikuskit, ambulanssinkukjettajat, ensihoitajat, palomiehet, poliisit, lentäjät, lennonjohtajat, veturinkuljettajat jne. Jokaisella noiSta virhe työajalla voi oikeasti maksaa henkiä.

Menee aiheesta vähän kyllä ohi. Olen itse kätilön puoliso ja tiedän, että hänen pitää saada nukkua aamuyöstä aamupäivälle. Tai ei työ suju.

Mä teen itse yötöitä ja todellakin toivon, että naapurit ilmoittavat remontit yms. poikkeukselliset metelit. Silloin lähden kämpiltäni evakkoon, jotta saan nukuttua yövuoron jälkeen - en siis vaadi naapuria siirtämään remonttiaan, mutta samalla toivon että jokainen viitsisi sen infolapun laittaa naapureilleen.

Sama tilanne minulla, tuskin kukaan yötyöläinen vaatii siirtämään remonttia mutta kiva siihen on osata etukäteen varautua.

Vierailija
85/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ap:n listan. Kyllä ne muut asukkaat pitää ottaa huomioon.

Meidän taloyhtiössä (2 taloa, 60 asuntoa) on aktiivinen 5-jäseninen hallitus (ml. minä), ja remontoinnista on tietyt säännöt: meteliä aiheuttavat työt on kielletty täysin sunnuntaisin, lauantaisin saa meteliä aihettavia töitä tehdä välillä 11-16 ja arkisin ne saa aloittaa klo 9 ja lopettaa pitää kello 19.

Toisekseen rakenteisiin vaikuttaviin muutostöihin pitää olla taloyhtiön lupa, eli yleensä ne meteliä aiheuttavat työt myös kuuluvat siihen kategoriaan: piikkaamiset, putkityöt, lattioiden asentamiset, keittiörempat jne. Meillä hallitus lähtee tsekkaamaan, mitä on menossa, jos rempasta ei ole ilmoitettu.

Ja jos joku ei näitä sääntöjä noudata, hallituksen jäsenistä yleensä minä ja puheenjohtaja käy oven takana. Seuraavaksi sitten lähtee kirjallinen huomautus ja sitten varoitus. Yleensä jo se oven takana käyminen auttaa.

Ps. korvatulpat on halpoja, jos meteli ahdistaa sallittuina aikoina. Oma mies tekee vakituista yövuoroa ja korvatulpat auttaa nukkumaan.

Meillä taloyhtiön hallituksella on samanlainen kuvitelma kuin sinulla eli että esim. lattioiden asentamisesta pitää ilmoittaa taloyhtiölle. Ei tarvitse, jos vaihtaa parketin uuteen. Keittiörempankin voi tehdä ilmoittamatta, jos ei koske vesipisteeseen ja sähköihin.

Lisäksi taloyhtiön säännöissä ei voida erikseen määrittää remontin hiljaisuusaikoja, samojen ajankohtien tulee koskea ihan kaikkea muutakin ns. hiljaisuuden rikkovaa tekemistä. Siten teillä on käytännössä hiljaisuus joka ilta klo 19 alkaen ja ihan kaikesta sen jälkeen tapahtuvasta epätavallisen äänekkäästä tekemisestä (esim. illanistujaiset) voi seurata huomautus, vaikka naapureille olisi laittanut asiasta tiedotteen.

Kurja asenne. En mä menetä mitään siinä, että informoin naapureita ja laitan sen välioven kiinni tästä lähtien, se oli tosi fiksu käytännön neuvo. Mut on kotona kasvatettu olemaan ystävällinen muille ja saan siitä hyvän mielen ja takaisin päin samaa ystävällisyyttä. Elämäni on aina ollut enempi vähempi mukavaa tämän asenteeni vuoksi. Suosittelen.

Ai kurja asenne, kun en suostu maksamaa 100 euroa siitä, että isännöitsijä ottaa vastaan tiedon siitä, että teen remonttia, jota ei tarvitse ilmoittaa taloyhtiölle?

Ja kurja asenne, kun muistutan, että klo 19 alkava hiljaisuus koskee myös tupareita.

Vierailija
86/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. Ja niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Itse olen tässä nyt sietänyt kaikenlaista remontteihin liittyvää viikkokausia. Katsotaan kun oma keittiöremonttini alkaa. Ei liene naapurilla vara sanoa siitä yhtään mitään.

Vierailija
87/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jokainen saa tehdä omassa asunnossaan halutessaan remppaa, mutta ihan pikkujutuilla voi ottaa naapurit huomioon. Meidän talossa on esim. ollut tapana informoida naapureita remonteista ja niiden kestosta. Nyt keväällä taloon muutti nuori pari, jonka kämpästä yksi aamu alkoi  kuulua jäätävä poraaminen ja vasarointi. Mä olin etätöissä ja kun meteli jatkui pari päivää lähdin selvittämään mistä on kyse. No, heillä oli alkanut yli 2 kk kestävä perusteellinen remontti, eivätkä olleet ilmoittaneet siitä naapureille mitään. Remppaa tehtiin sekä viikolla että viikonloppuisin, käytännössä koskaan ei ollut metelivapaita päiviä.

Ennen remontointia osakkaan pitää tehdä remontti-ilmoitus i-sän-nöin-ti-y-ri-tyk-sel-le ja ja kun lupa heltiää, saapuvat remontoijat sisään. Näin se yksinkertaisuudessaan on, että ilmoitus isännöitsijälle riittää.

Tää on just tätä nykypäivän minä-minä -meininkiä, että mitään ylimääräistä toisten huomioimista ei vahingossakaan harrasteta. Samat tyypit sitten kuitenkin saattavat helposti vetää herneet nenään, jos mekkaloija onkin joku muu kuin he itse :D

Meille tuli yksi naapuri valittamaan, kun kasattiin kirjahylly 9 maissa lauantaiaamuna (hyllyt naulattiin kiinni vasaroimalla). Itse he olivat just tehneet meluisan kylppäriremontin :D

Vierailija
88/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
89/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin lapun ilmotustaululle, jossa kerroin, koska remonttia tehdään (arkisin 8-16) ja pyysin anteeksi aiheutunutta melua. Mitään puhelinnumeroita en todellakaan jättänyt, koska en halua, että joku soittelee ja pyytää, että työ keskytetään vaikka tunniksi hänen päiväunihetkellään. Joka tapauksessa työajat olivat hiljaisuusajan ulkopuolella ja taloyhtiön sääntöjen mukaiset.

Onneksi asun maalla ok-talossa, mutta näin mäkin tekisin. Ap:n tekstissä tosi ajattelematonta ja kurjaa tuo hautajaisjuttu, mutta mukana on myös ylilyöntejä. Esim. pora pitää ääntä eikä se ole riippuvainen siitä onko huomaavainen tai ei. Jos jokaiset kokeet ja sairaalasta kotiutumiset ottaisi huomioon (miksi sairaalasta kotiutuva vaatisi hiljaisuutta?) niin, että remontti keskeytyisi niin sehän pidentää vaan sitä kestoa. Mieluummin selkeästi tuo klo.8-16 ja remppa mahdollisimman nopeasti hoidettua. Mitään numeroa en myöskään jättäisi, edellä mainittu syy on hyvä, ja muutenkin numeroni on salainen, en tosiaan jakaisi sitä jossain rappukäytävässä. Erikoistoiveet (nuo hautajaiset on hyvä syy, ja muutkin perhejuhlat olisi yms.) voi laittaa vaikka postiluukusta lapulla ja jättää sitten oman numeronsa jos haluaa asiasta keskustella.

Et ilmeisesti ole koskaan kotiutunut sairaalasta tai hoitanut ketään kotiutuvaa? Siinä on usein kovia kipuja, vahvoja lääkityksiä ja suuri levon tarve. Voit olla toisten avun varassa tavalla tai toisella, mikä on kuormittavaa. Jos luulit, että sairaalsta kotiudutaan vain aivan terveinä, niin olet väärässä. Sairaalasta kotiutetaan heti, kun se on vähänkin mahdollista. Esim tarkkoja lääkeannoksia mitattavana tarkkoihin aikoihin, pelkoa jatkosta, kipuja, yleistä päänsärkyä. Kyllä tuntuu kurjalta kovassa metelissä.

Jos olet tiedottanut remontistasi, hän voi esimerkiksi mennÄ mahdollisesti vaikka sukulaisen luo ratkaiseviksi päiviksi. Tällaisesta on kyse. Ei kukaan estä toisten remonttia, mutta kun siitä tietää, asioihin voi varautua. On myös hemrostuttavaa, kun ei tiedä, jatkuuko melu kolme päivää vai kolme kuukautta, kumpikinhan on aivan mahdollinen.

Se, jolla on kaikkein vaikeinta, ei voi laittaa postiluukustasi mitään. Hän ei ehkä esim pysty liikkumaan kotoaan, mulla, perustevreellä aikuisella ollut tällainen kova toipuminen onnettomuuden jälkeen. Onneksi ei ollut mitään melua, sillä vahvat lääkkeet aiheutyivat myös sietämtänöntä päänsärkyä.

Silti, tietysti jos sulla olisi siinö remppa, niin se olisi, kyllä sen ymmärrän. Mutta tieto siitä etukäteen auttaa paljon. Ja sen välioven kiinni laittaminen vähentää melua merkittävästi, kun melu usein kaikuu käytävässä ja suurenee siitä, mitä se oikeasti siellä alunperin edes on. Väliobi estää tämän.

Vierailija
90/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin lapun ilmotustaululle, jossa kerroin, koska remonttia tehdään (arkisin 8-16) ja pyysin anteeksi aiheutunutta melua. Mitään puhelinnumeroita en todellakaan jättänyt, koska en halua, että joku soittelee ja pyytää, että työ keskytetään vaikka tunniksi hänen päiväunihetkellään. Joka tapauksessa työajat olivat hiljaisuusajan ulkopuolella ja taloyhtiön sääntöjen mukaiset.

Onneksi asun maalla ok-talossa, mutta näin mäkin tekisin. Ap:n tekstissä tosi ajattelematonta ja kurjaa tuo hautajaisjuttu, mutta mukana on myös ylilyöntejä. Esim. pora pitää ääntä eikä se ole riippuvainen siitä onko huomaavainen tai ei. Jos jokaiset kokeet ja sairaalasta kotiutumiset ottaisi huomioon (miksi sairaalasta kotiutuva vaatisi hiljaisuutta?) niin, että remontti keskeytyisi niin sehän pidentää vaan sitä kestoa. Mieluummin selkeästi tuo klo.8-16 ja remppa mahdollisimman nopeasti hoidettua. Mitään numeroa en myöskään jättäisi, edellä mainittu syy on hyvä, ja muutenkin numeroni on salainen, en tosiaan jakaisi sitä jossain rappukäytävässä. Erikoistoiveet (nuo hautajaiset on hyvä syy, ja muutkin perhejuhlat olisi yms.) voi laittaa vaikka postiluukusta lapulla ja jättää sitten oman numeronsa jos haluaa asiasta keskustella.

Et ilmeisesti ole koskaan kotiutunut sairaalasta tai hoitanut ketään kotiutuvaa? Siinä on usein kovia kipuja, vahvoja lääkityksiä ja suuri levon tarve. Voit olla toisten avun varassa tavalla tai toisella, mikä on kuormittavaa. Jos luulit, että sairaalsta kotiudutaan vain aivan terveinä, niin olet väärässä. Sairaalasta kotiutetaan heti, kun se on vähänkin mahdollista. Esim tarkkoja lääkeannoksia mitattavana tarkkoihin aikoihin, pelkoa jatkosta, kipuja, yleistä päänsärkyä. Kyllä tuntuu kurjalta kovassa metelissä.

Jos olet tiedottanut remontistasi, hän voi esimerkiksi mennÄ mahdollisesti vaikka sukulaisen luo ratkaiseviksi päiviksi. Tällaisesta on kyse. Ei kukaan estä toisten remonttia, mutta kun siitä tietää, asioihin voi varautua. On myös hemrostuttavaa, kun ei tiedä, jatkuuko melu kolme päivää vai kolme kuukautta, kumpikinhan on aivan mahdollinen.

Se, jolla on kaikkein vaikeinta, ei voi laittaa postiluukustasi mitään. Hän ei ehkä esim pysty liikkumaan kotoaan, mulla, perustevreellä aikuisella ollut tällainen kova toipuminen onnettomuuden jälkeen. Onneksi ei ollut mitään melua, sillä vahvat lääkkeet aiheutyivat myös sietämtänöntä päänsärkyä.

Silti, tietysti jos sulla olisi siinö remppa, niin se olisi, kyllä sen ymmärrän. Mutta tieto siitä etukäteen auttaa paljon. Ja sen välioven kiinni laittaminen vähentää melua merkittävästi, kun melu usein kaikuu käytävässä ja suurenee siitä, mitä se oikeasti siellä alunperin edes on. Väliobi estää tämän.

Kaikki nuo asiat selviää isännöinnistä kysymällä jos remontoija ei niistä ole ilmoittanut, silloin isännöinti puuttuu asiaan (useimmiten ilmoitus tehdään isännöintiin ja se ilmoittaa asukkaille) ja hoitaa tiedotteen joko joka asukkaalle tai kerrostalossa ilmoitustaululle. Ja mitään yksittäisiä ei tarvitse huomioida, hiljaisuus pitää. Remontti on hyvä viedä nopeasti maaliin, jotta häiriö on mahdollisimman lyhytaikainen.

Ap on nolo vaatimuslistoineen, sillä remontoijallakin voi olla vaikka mitä pakotteita tehdä työ mahdollisimman nopeaan, ei siinä voi koko talon murheita, kirjoituksia, potilaita jne. Jne kantaa niskassaan.

Ap on hyvä ja muuttaa omakotitaloon, siellä voi viettää hiljaisuutta ihan rauhassa.

Vierailija
91/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkös näihin aloituksiin ole aina perusvastauksena, että "muuta maalle jos et kestä elämisen ääniä".

...olivat ne äänet sitten miten kovia, jatkuvia tai säännöllisiä tahansa.

Kerrostalossahan nimenomaan pitää ottaa muut huomioon ihan eri tavalla kuin omassa talossa lähinaapurin ollessa parhaimmillaan kilometrien päässä.

Vierailija
92/92 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä ketjussa on ollut paljon hyviä kommentteja, ja myös hyviä ideoita siihen miten oman remonttinsa voi hoitaa kätevästi ja omien sekä muiden hermoja säästämällä. 

Sen sijaan vaikuttaa että aika monet kirjoittelevat kuvittelevat että jokaisella on varaa palkata remppamiehet kotiinsa - ei ole. Itse olen päivätöissä, ja vaikken mitään keittiöremonttia hoidakaan itse, niin aion jatkossakin hoitaa pienemmät rempat itse kustannuksien säästämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa että sitä remppaa on pakko tehdä työajan ulkopuolella, mikä tarkoittaa alkuiltaa tai viikonloppuja. Ymmärrän hyvin että kahdeksan jälkeen illalla on jo myöhä, ja että sunnuntait ovat osalle pyhiä päiviä, mutta lauantai-päivät sekä arki-illat ovat ainakin omasta mielestäni ihan kohtuullisia aikoja käyttää remontoimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan