Hei sinä, joka teet remonttia kerrostaloasunnossasi
Tässä sinulle pyyntöjä, joita me naapurit toivoisimme sinun noudattavan:
1. Ymmärräthän, että remonttisi tapahtuu äänellisesti toisten ihmisten kotona. Ilman, että heiltä on kysytty, onko se ok. Muistathan, että moni tekee töitä tai opiskelee kotona (näin oli jo ennen koronaa).
2. Pidä asuntosi väliovi suljettuna. Koko ajan. Miksi? Se eristää hyvin a) ääntä b) remonttipölyä ja c) maalien, lakkojen yms lemua käytävässä. Kaikki näistä ovat pahimmillaan todellisia ongelmia etenkin jos joku naapureistasi on jollain tapaa akuutisti tai pysyvästi sairas. Myös se remontin loppusiivouspäivä teollisuusimureineen tapahtuu ihan tässä todellisuudessa, vaikka haluaisitkin pitää oven auki käytävään kokonaan.
3. Ilmoita ilmoitustaululla remonttisi kesto, kellonajat ja yhteyshenkilö, esim. sinä itse. Puhelinnumero on tosi tärkeä.
4. Noudata inhimillisiä työaikoja. Eli yritä välttää äänekkäitä töitä viikonloppuisin, aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Jos joku naapuri pyytää jotain tiettyä erityistä päivää vapaaksi äänistä, yritä mahdollisuuksien mukaan noudattaa toiveita. Jollakin on ne ylioppilaskirjoitukset, pääsykoe, leikkauksesta kotiin tuleminen tai vakavasti sairaan omaisen siirtäminen esim saattokotiin tms. Elämässä on suuria haasteita ja sellaisina päivinä herääminen seitsemältä kormiahuumaavaan meluun on liikaa. Meillä oli pikkuveljen muistotilaisuus kotona (suositeltiin pahimman koronan aikaan pitämään se kotona) enkä koskaan unohda, kuinka äitini itki, kun muistosanoja ei oikein kuullut naapurin poratessa raivokkaasti. Olin pyytänyt kahden tunnin taukoa tästä syystä tuona tiettynä lauantaina, se oli liikaa pyydetty. Joskus Joo on ajat sitten buukattu joku ammattilainen tiettyyn vaiheeseen eikä niissä voi joustaa, mutta aika monessa voi. Naapurit kuitenkin joustavat koko remonttisi ajan omasta ajankäytöstään.
5. Ei röökitaukoja oven suussa tai parvekkeiden alla, ilmanvaihtokanavien lähellä
6. Ei älyttömän lujaa remppamusiikkia.
7. ilmoita remontistasi hyvissä ajoin. Näin se naapuri, jolla on joku tiukka juttu kuten vaikka ne ylioppilaskirjoitukset, voi tehdä jonkinlaisia järjestelyjä ja suunnitelmia.
8. muista, että todennäköisesti et ole ensimmäinen etkä viimeinen rempantekijä rapussasi. Ole siis kärsivällinen, jos joku kyselee jotakin.
9. Mieti oikeasti, onko äänekkäimmät työvaiheet tehtävä klo 7. Harvemmin siihen mitään pakkoa on. ihmisillä on todella erilaisia työaikoja, elämönvaiheita ja terveydentiloja. Moni tekee töitä iltaisin ja öisin ja tarvitsee aamulla unta.
10. Myös rappukäytävän siisteys kuuluu sun vastuulle. KaikenlaineN sahanpuru ja purettujen seinien pöly on siivottava heti. Miksi? Se kulkeutuu kenkien ja esik koirien mukana toisiin koteihin heti. Jos remonttisi vaatii suurta roudausta, on aiheellista suojata portaikkoa ja käytävää ja siivota suojaukset pois heti, kun mahdollista.
11. Remontti on sinulle tärkeäja se on hieno juttu, mutta muista, että naapureille siitä on pelkkää vaivaa ja joskus tosiaan suurtakin haittaa. Ole siis avoin ja ystävällinen tiedotuksessasi. Jaat naapureiden kanssa elämääsi kenties pitkäänkin, joten minimoimalla haitat saat mukavia naapureita. Kohtelias remppaaja herättää luottamusta ja hyvää mieltä.
Kiitos.
Kommentit (92)
Erittäin hyvä kirjoitus ja perusteltu kaikki kohdat. Haluaisin laittaa tekstisi hieman muunneltuna meidän talon ilmoitustaululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaiset ihmiset haluavat jotain mitä ei ole olemassa. Kerrostaloasumisen huolettomuus yhdistettynä hyvin syrjäisen maaseudun rauhaan.
Valitettavasti tämä yhdistelmä ei ole mahdollista. On tehtävä valinta ja opittava elämään sen mukaan. Jos haluaa asua rakennuksessa, jossa asuu kymmeniä muita ihmisiä, ei voi olettaa, että muiden elämä pysähtyy yhden ylioppilaskirjoitusten takia.
Tää on nykyisin usein esiintyvä idiotismi, jolla ei ole mitään tekemistä oikeiden kaupunkilaisten kanssa. Kaupunkilaiset allekirjoittaa ap:n varsin järkevän listan. Tollainen ajattelu on meillä verissä. Kerrostalossa NIMENOMAAN otetaan huomioon yhteinen rauha. Siihen pyritään. Rapussa ollaan hiljaa, se väliovi suljetaan aina eikä omia asioita kaadeta naapureiden päälle. Ollaan ystävällisiä ja hienotunteisia, tervehditään.
Se on PÄINVASTOIN: landella voi meluta, koska siellä on naapureina, öö, metsää ja lehmiä. Ihmisiä vain kauempana. Juuri sen asumistiheyden vuoksi kaupungeissa on aina kunnioitettu yleistä rauhaa.
Kaupungissa on liikenteen ääniä ja kerrostalossa esim hissin yms ääntä, joka syntyy siitä, että asutaan päällekkäin ja vierekkäin. Mutta ei se nyt SITÄ tarkoita, että kotonaan voi metelöidä miten päin vain ja toisten on sopeuduttava siihen.
Ainoastaan juntit heittää tuota "muuta maalle jos et kestä ääniä". Maalla on tilaa ja sinne mahtuu kaikkien äänet. Kaupungissa on sellainen tiedätkö kuin sivisty. Se tarkoittaa muiden huomioon ottamista versus pohjaton itsekkyys. Tee sinä se sun valintasi ja pysy korvessa, kitooos.
Nyt on puhe rajatun ajan kestävästä remonttimelusta, ei jatkuvasta. Remontointi on joskus välttämätöntä ja sitä ei kukaan toisia kiusaakseen tee. Työkoneet on kovaäänisiä. Kukaan ei ala käsiruuvimeisselillä ruuvaamaan betoniseinään ruuveja, jos saat ne työkoneella nopeasti - vaikka siitä tulee hetken melua. Naapureiden todellakin on sopeuduttava siihen, että joku joskus remppaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas lapsi minä teen remonttini omalla tavallani ja sinä et sille mitään voi :D
Muista tämä sitten, kun joku remppaa muutaman kuukauden sun toipuessa syöpäleikkauksestasi ja pitäessäsi samalla kotikoulua kahdelle alakoululaiselle.
Muista sairas asenteesi itse asiassa aina, kun elämä heittää sulle paskaa niskaan. Tolla asenteella sitä nimittäin alkaa tulla yhä enenevissä määrin ja tiedätkö, se on sulle ihan oikein.
Olet epämiellyttävä otus. Mutta taisit sen jo tietääkin.
Itseäni hän ei naapureiden asiat niin paljoa kiinnosta, että tietäisin kenellä on syöpä ja kenellä kotikoulu.
Mutta vaikka tietäisin, kuten tuolla sanottu, venyisi remontti täysin mahdottomiin aikatauluihin, jos koko talon toiveet pitäisi toteuttaa.
Ja itse olen vuorotyöläinen kerrostalossa, ekassa kerroksessa ulko-oven yläpuolella, eikä minun elämääni ole muiden mökät haitanneet.
Vierailija kirjoitti:
En pyytänyt ketään lopettamaan remonttia tai kyselemään joka naapurilta jotain. Mikä teitä oikein vaivaa?
Pyysin kahta tuntia viikonloppuna, kun meidän perheestä kuoli teini ja hänen muistotilaisuus. Oliko se herranjumala teistä liikaa vaadittu? Olette aivan hirvittäviä ihmisiä. Huh huh.
.Ap.
Otan osaa ap. :(
Tällä palstalla vain aniharva tuntee empatiaa tai sympatiaa. Kirjoituksesi oli todella hyvä ja ilkeämieliset ymmärtävät kirjoituksesi tahallaan väärin tai ovat itse niitä ikuisuusremppaajia jotka vähät välittää muista asukkaista.
Vierailija kirjoitti:
En pyytänyt ketään lopettamaan remonttia tai kyselemään joka naapurilta jotain. Mikä teitä oikein vaivaa?
Pyysin kahta tuntia viikonloppuna, kun meidän perheestä kuoli teini ja hänen muistotilaisuus. Oliko se herranjumala teistä liikaa vaadittu? Olette aivan hirvittäviä ihmisiä. Huh huh.
.Ap.
Mä en myöskään tajua tätä paskamyrskyä aiheesta. Musta Ap toi muistotilaisuushomma oli niin surullinen, että muakin alkoi itkettää. Tosi kurja ja ajattelematon veto naapuriltasi. Tulee sellainen vähän pelottava olo, että millaisia ihmisiö oikein on.
Ilmeisesti se kalikka kalahtaa jne. Eli syyllisyys iski itsekkäimmillä remontoijilla.
Musta sun kirjoitus oli asiallinen. Vielä koska perustelit sun toivomukset. Koska moni ei aina itse ymmärrä, tule ajatelleeksi, niin oli ystävällistä että selvitit, miksi pyydät.
Muutenkin noi on perusasioita. Suurin osa ihmisistä todella allekirjoittaa sun toivomukset. Erityisesti nyt, kun monet on kotona. Monilla myös edelleen on korona, se kotona sairastettava versio, jossa kovia päänsärkyjä yms ja yhteensä voi mennä tosi pitkään, että koko perhe sen sairastaa läpi. Sellainen on todella kuormittavaa ja kuunnella siinä sitten jotain poraamista ja kilkutusta nonstop, sehän on helvetti.
Miksi jengi tulee vihaiseksi, kun heiltä odottaa ystävällisyyttä ja perus huomaavaisuutta? Mikä siinä oikeasti on vaikeaa?
Vai onko täällä niin nuorta porukkaa, että eivät ole lusineet läpi monta eri naapuriremonttia. Se on pahimmillaan älyttömän kurjaa. Meillä jouduttiin huomauttamaan yhdelle, jonka jäljiltä käytävä oli tosi sotkuinen. Ymmärsi sitten asian, pyysi anteeksi ja hoiti siitä lähtien hyvin. Tän ketjun logiikan mukaan hänellä olisi joku oikeus suuttua ja huutaa, että muuttakaa maalle, mun remontti on maailman tärkein.
Vierailija kirjoitti:
.Ap.
Oli, koska muiden elämä ei pysähdy vaikka sinun elämäsi pysähtyi. Maailma ei pyöri koskaan yksittäisen ihmisen tragedian ympärillä.
Siis apua mikä vaatimuslista. Juu ei ole ihan realistinen. Isossa talossa jokaisella on aina jotain tärkeää meneillä joten ei voisi ikinä kukaan tehdä remppaa.
Naapurin lupaa ei tarvita koska remontointi on laillista puuhaa. Toki ei voi rempata kun on hiljaisuus. Esim. meidän talossa 23-07. Mukava naapuri ilmoittaa rempasta ilmoitustaululla. Väliovea ei ole ym.
Remontti kuuluu normaaliin elämään joten jos sitä ei kestä niin asumismuoto on mietittävä uudestaan.
Luojan kiitos etten asu kerrostalossa kaikkien mielensäpahoittajien kanssa. Asukaa niissä vanhoissa murjuissanne mun puolesta, ap:n kaltaisille listan tekijöille kun antaa periksi niin mitään ei koskaan voi tehdä kun aina joku nipottaa.
Tuttu remppareiska teki remontin töidensä jälkeen eli varmaan on ollut ääntä iltaisin. Itse oli ihan muualla tuolloin. No ei ainakaan päivällä häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaiset ihmiset haluavat jotain mitä ei ole olemassa. Kerrostaloasumisen huolettomuus yhdistettynä hyvin syrjäisen maaseudun rauhaan.
Valitettavasti tämä yhdistelmä ei ole mahdollista. On tehtävä valinta ja opittava elämään sen mukaan. Jos haluaa asua rakennuksessa, jossa asuu kymmeniä muita ihmisiä, ei voi olettaa, että muiden elämä pysähtyy yhden ylioppilaskirjoitusten takia.
Kuinka väärin on mahdollista ymmärtää kirjoitettua tekstiä?
Remontoija on se, joka vaatii muitten elämän pysähtymistä oman taloudellisen etunsa saavuttamisen vuoksi. Joku käynyt vuosia sitä lukiota ja sitten naapuri pitää huolen, että et pysty lukemaan etkä nukkumaan aamulla siten, että olet levänneenä kirjoituksissa.
Ap ei pyytänyt ketään olemaan tekemättä remonttia vaan vain ottaan nää asiat huomioon. Kirjoitukset vain esimerkki. Oliko sinusta toi muistotilaisuus-asia reilusti tehty remppaajalta? Musta se oli törkeää k...ipäisyyttä remppaajalta. Ajatella, olisko oma remppa valmistunut kaksi tuntia myöhemmin. Olishan se hirveetä. Minäminäminä.
Kukaan ei pyytänyt jättään remontteja tekemättä. Vaan pitää ovea kiinni, siivoomaan jälkensä ja ottaan huomioon toistenkin elämä. Olipa hirvittävän vaikeita vaatimuksia.
Ja sulle tiedoksi, JOS HALUAA REMONTOIDA RAKENNUKSESSA, JOSSA ASUU KYMMENIÄ MUITA IHMISIÄ, EI VOI OLETTAA, ETTÄ MUIDEN ELÄMÄ PYSÄHTYY SUN PROJEKTISI TAKIA. Siitä tässä on kyse.
MINÄ elän itseäni varten, joten remonttini etenee MINUN aikataulussa MINUN tavalla ja MINULLE on ihan sama mitä sinä ja muut siitä ajattelee.
Tämä on niin surullista. Kun nykyään niin moni ajattelee MINÄ ja MINUN remonttini ja MINUN elämäni ja MINUN tapani... Lopulta kaikki kärsii, myös se kuuluisa MINÄ. Ei ihme että Suomella (ja maailmalla) menee huonosti. Missä on solidaarisuus ja yhteinen elämä?
Vierailija kirjoitti:
.Ap.
Yhdentoista kohdan listallasi otat muistotilaisuuden esille osassa kohtaa neljä.
Jos kyse olisi todella "anteeksi, meillä on muistotilaisuus, voisiko remontin keskeyttää pariksi tunniksi torstaina" niin totta kai ja osanottoni. Mutta listassasi pitää kunnioittaa yo-kirjoituksia ja pääsykokeita, sairauksia ja vuorotöitä. Ei vaan ole enää realistista ottaa jokaista huomioon, jos aikoo remontin saada tehtyä.
Ap:n kansss samoilla linjoilla.
Oikeesti se välioven kiinni pitäminen remonttia tehdess ja remppaajn itse lähdettyä kotiin, yksinkertainen pikkuinen asia, joka TODELLA helpottaa asiaa.
Mä luulen, että tätä tajuaa parhaiten Helsingin kantakaupungin asukkaat. Koska niissä myydään ja ostetaan pieniä kämppiä KOKO ajan. Oikeesti vuodessa oli mun edellisessä rapussa Kalliossa 11 remonttia. YKSITOISTA!!! Aina kun joku lopetti, se myi asunnon ja sitten ostaja teki oman remoan. Sitten ostaja asui sen pakolliset 2 vuotta, teki pienemmän rempan, myi ja sitten seuraava ostaja taas remppasi. Tiedän for a fact, että meni näin, kyllä osakkaana tietää ne ostot ja myynnit.
Muutin pois. En rempannut. Etsin asunnon, joka oli jo valmiiksi pohjaltaan ja aikakudeltaan se, mitä halusin. Maalasin ja laitoin sen kodin yhden lattian uusiksi. Siitäkin laitoin ilmoituksen, että rempataan lattiaa 9-16 välillä nää ja nää päivät. Hyvät välit tulevien naapurien kanssa on hyvä juttu, sillä kuten ap sanoi, koskaan ei voi tietää, mitä suuriakin haasteita toisen elämässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Ap.
Mä en myöskään tajua tätä paskamyrskyä aiheesta. Musta Ap toi muistotilaisuushomma oli niin surullinen, että muakin alkoi itkettää. Tosi kurja ja ajattelematon veto naapuriltasi. Tulee sellainen vähän pelottava olo, että millaisia ihmisiö oikein on.
Ilmeisesti se kalikka kalahtaa jne. Eli syyllisyys iski itsekkäimmillä remontoijilla.
Musta sun kirjoitus oli asiallinen. Vielä koska perustelit sun toivomukset. Koska moni ei aina itse ymmärrä, tule ajatelleeksi, niin oli ystävällistä että selvitit, miksi pyydät.
Muutenkin noi on perusasioita. Suurin osa ihmisistä todella allekirjoittaa sun toivomukset. Erityisesti nyt, kun monet on kotona. Monilla myös edelleen on korona, se kotona sairastettava versio, jossa kovia päänsärkyjä yms ja yhteensä voi mennä tosi pitkään, että koko perhe sen sairastaa läpi. Sellainen on todella kuormittavaa ja kuunnella siinä sitten jotain poraamista ja kilkutusta nonstop, sehän on helvetti.
Miksi jengi tulee vihaiseksi, kun heiltä odottaa ystävällisyyttä ja perus huomaavaisuutta? Mikä siinä oikeasti on vaikeaa?
Vai onko täällä niin nuorta porukkaa, että eivät ole lusineet läpi monta eri naapuriremonttia. Se on pahimmillaan älyttömän kurjaa. Meillä jouduttiin huomauttamaan yhdelle, jonka jäljiltä käytävä oli tosi sotkuinen. Ymmärsi sitten asian, pyysi anteeksi ja hoiti siitä lähtien hyvin. Tän ketjun logiikan mukaan hänellä olisi joku oikeus suuttua ja huutaa, että muuttakaa maalle, mun remontti on maailman tärkein.
Se, että joku tulee ja opettaa miten toisten tulisi elää on silkkaa oman edun ajamista ja tympeää käytöstä. Taloyhtiöt on laatineet omat järkestyssääntönsä ja niitä kun noudattaa asiat menee sääntöjen mukaan, PISTE.
Ymmärrän hyvin ap:n listan. Kyllä ne muut asukkaat pitää ottaa huomioon.
Meidän taloyhtiössä (2 taloa, 60 asuntoa) on aktiivinen 5-jäseninen hallitus (ml. minä), ja remontoinnista on tietyt säännöt: meteliä aiheuttavat työt on kielletty täysin sunnuntaisin, lauantaisin saa meteliä aihettavia töitä tehdä välillä 11-16 ja arkisin ne saa aloittaa klo 9 ja lopettaa pitää kello 19.
Toisekseen rakenteisiin vaikuttaviin muutostöihin pitää olla taloyhtiön lupa, eli yleensä ne meteliä aiheuttavat työt myös kuuluvat siihen kategoriaan: piikkaamiset, putkityöt, lattioiden asentamiset, keittiörempat jne. Meillä hallitus lähtee tsekkaamaan, mitä on menossa, jos rempasta ei ole ilmoitettu.
Ja jos joku ei näitä sääntöjä noudata, hallituksen jäsenistä yleensä minä ja puheenjohtaja käy oven takana. Seuraavaksi sitten lähtee kirjallinen huomautus ja sitten varoitus. Yleensä jo se oven takana käyminen auttaa.
Ps. korvatulpat on halpoja, jos meteli ahdistaa sallittuina aikoina. Oma mies tekee vakituista yövuoroa ja korvatulpat auttaa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka väärin on mahdollista ymmärtää kirjoitettua tekstiä?
Remontoija on se, joka vaatii muitten elämän pysähtymistä oman taloudellisen etunsa saavuttamisen vuoksi. Joku käynyt vuosia sitä lukiota ja sitten naapuri pitää huolen, että et pysty lukemaan etkä nukkumaan aamulla siten, että olet levänneenä kirjoituksissa.
Ap ei pyytänyt ketään olemaan tekemättä remonttia vaan vain ottaan nää asiat huomioon. Kirjoitukset vain esimerkki. Oliko sinusta toi muistotilaisuus-asia reilusti tehty remppaajalta? Musta se oli törkeää k...ipäisyyttä remppaajalta. Ajatella, olisko oma remppa valmistunut kaksi tuntia myöhemmin. Olishan se hirveetä. Minäminäminä.
Kukaan ei pyytänyt jättään remontteja tekemättä. Vaan pitää ovea kiinni, siivoomaan jälkensä ja ottaan huomioon toistenkin elämä. Olipa hirvittävän vaikeita vaatimuksia.
Ja sulle tiedoksi, JOS HALUAA REMONTOIDA RAKENNUKSESSA, JOSSA ASUU KYMMENIÄ MUITA IHMISIÄ, EI VOI OLETTAA, ETTÄ MUIDEN ELÄMÄ PYSÄHTYY SUN PROJEKTISI TAKIA. Siitä tässä on kyse.
MINÄ elän itseäni varten, joten remonttini etenee MINUN aikataulussa MINUN tavalla ja MINULLE on ihan sama mitä sinä ja muut siitä ajattelee.
Tämä on niin surullista. Kun nykyään niin moni ajattelee MINÄ ja MINUN remonttini ja MINUN elämäni ja MINUN tapani... Lopulta kaikki kärsii, myös se kuuluisa MINÄ. Ei ihme että Suomella (ja maailmalla) menee huonosti. Missä on solidaarisuus ja yhteinen elämä?
Solidaarisuuden ja yhteisen elämän nimissä voisit vaikka tarjoutua auttamaan remontissa, jotta se on mahdollisimman nopeasti tehty.
Mutta ei, kun SINUN elämä ja SINUN päiväunet ovat tärkeämmät
Hyvä ja asiallinen kirjoitus, ap. Suunnittelen sijoitusasunnon ostamista ja otan tuosta listasta opiksi tuon etukäteen tiedottamisen ja oman puhelinnuneron jakamisen. Hyviä käytännön vinkkejä.
Asun itse omakotitalossa. Tänne ei naapureiden rempat juuri kuulu --- elleivät keksi porauttaa itselleen maalämpökaivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Ap.
Yhdentoista kohdan listallasi otat muistotilaisuuden esille osassa kohtaa neljä.
Jos kyse olisi todella "anteeksi, meillä on muistotilaisuus, voisiko remontin keskeyttää pariksi tunniksi torstaina" niin totta kai ja osanottoni. Mutta listassasi pitää kunnioittaa yo-kirjoituksia ja pääsykokeita, sairauksia ja vuorotöitä. Ei vaan ole enää realistista ottaa jokaista huomioon, jos aikoo remontin saada tehtyä.
En pyytänyt missään lopettamaan remontreja vaikka kirjoitusten vuoksi. Pyysin ihmisiä ajattelemaan ja ymmärtämään, miksi omasta remontista voi olla toiselle vaivaa ja sen mukaan miminoimaan ne vaivat esim pitämällä sen välioven kiinni, niin ettei esim poraaminen kaiu koko rapun seinistä loputtomana, alkuperäistä suurempana meluna. Olen huomannut, että esim ystävistäni moni ei yksinkertaisesti osaa ajatella, että tosiaan, mun remontti vaikuttaa toisten arkeen yllättävän paljon. Sitä tässä yritin valaista.
En sanonut missään, että jos jollakin on jotakin, niin keskeytä kaikki äläkä remppaa, vaan pyysin ymmärtämään, että toisten elämät on yhtä tärkeitä kuin omat ja siksi on hyvä esim välttää viikonloppuisin remppaamista, koska useimmat ihmiset lepää silloin tavalla tai toisella. Kun on itse remontoitu, niin ei siihen numeroon koko ajan soiteta. Meille soitti yksi ja kysyi, että kun hän muuttaa, niin miten meidän kannattais sumplia. Että he voi valita parista päivästä sen koko hulabaloon, että jos meillä on jotain suurta roudausta menossa, niin he ei sinä päivänä sitten muuta. Hyvin saatiin sovittua, koska meilläkin oli sellainen päivä tulossa, että roudataan paljon sitä rakennusjätettä likaisissa vaatteissa. Niin kurja olisi ollut samaan aikaan siellä kaksi seuruetta roudata, toiset pölyistä tavaraa. Näin kaikille jäi hyvä mieli ja hommat eteni kummallakin perheellä.
Pyysin ymmärtämään, en lopettamaan remontteja. Anteeksi, että ilmaisin itseäni epäselvästi.
.Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Ap.
Se, että joku tulee ja opettaa miten toisten tulisi elää on silkkaa oman edun ajamista ja tympeää käytöstä. Taloyhtiöt on laatineet omat järkestyssääntönsä ja niitä kun noudattaa asiat menee sääntöjen mukaan, PISTE.
Mutta se, että joku tulee ja pakottaa toiset elämään oman remonttinsa tahdissa pahimmillan puoli vuotta, niin sekö ei ole oman edun ajamista ja tympeää käytöstä?
Olen töissä firmassa, jossa tehdään remppaasuunnitelmia. Meillä on jo suunnitteluvaiheessa perusohjeet, että meluisia töitä ei saa tehdä ilta viiden ja aamu-8 välillä.
.Ap.