minkä nimen antaisit/olet antanut tyttärellesi?
Kommentit (84)
Pinja Juulia Jasmiina. Kolmas nimi voisi olla myös Aleksandra.
Olen reilu 20 vuotta odottanut Sylviaa syntyväksi. Mulla oli tämä nimi jo 90-luvun alussa päätettynä. Noh, en silloin voinut tietää että jään lapsettomaksi, ja nyt oon jo liian vanha.
Neela, Minja tai Iisa haluaisin antaa. :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:56"]
Miksi täällä alapeukutetaan harvinaisia nimiä??? Onko tää palsta täynnä jotain Maijoja ja Ainoja ja ovat kateellisia kun toisilla on hekilökohtaisempi nimi???
Mun nimeni on tosi yleinen ja olen ainakin harmitellut sitä aina.
[/quote]
Alapeukutan ulkomaalaisia nimiä siksi, että tykkään traditionaalisista suomalaisista nimistä paljon enemmän. Mitä vikaa niissä on? Sopivat suomen kieleenkin niin hyvin. Ei ole ääntämis- kirjoitus- tai painotusongelmia. Ihminen ei joudu koko ajan selittelemään nimeään.
Asun ulkomailla, enkä tykkää täälläkään siitä kun lapsille annetaan vierasperäisiä ja outoja nimiä joissa on vaikka mitä kieleen kuulumattomia painotus- ja muita merkkejä. Mitä iloa siitä on, ja kenelle? Vanhemmat hehkuttavat kun lapsella on niin erikoinen nimi. Eivätkä paljoakaan harkitse minkälaista lapsen elämästä tulee sen Zoe Xenia Zahara nimen kanssa.
[/quote]
Ajatteletko ihan oikeasti että nimi tekee jotenki lapsen elämästä helvettiä? Voi pyhä pieru olet yksinkertainen! Ehkä joku Homo tai Pulla tai Melena voi sen tehdä, mutta ei taatusti esim Feelia tai Adalmina tai Michelle!
T: Suomessa asuva Meredith
Ykkösvaihtoehdot olivat aikoinaan Venny tai Selma, nyt antaisin luultavasti nimeksi Maria.
No, turha miettiä, poikia tuli kaikki.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:47"]
Voi asian nähdä toisinkin päin. Itselläni on suht harvinainen nimi ja aina lapsena sitä sai olla tavaamassa ja oikomassa. Tunsin itseni erityiseksi, en missään nimessä hankalaksi :)
[/quote]
Sama kokemus minulla. Opin jo pienenä tavaamaan nimeni ennakollisesti esittelytilanteissa, ei se minusta ollut juttu eikä mitään. Yleensä päälle tuli myös kehut tai jokin muu kommentti nimestä. Minulla myös sukunimi on aidosti hankala, mutta ei se ole hankaloittanut elämääni mitenkään ratkaisevasti.
Ihan yhtälailla tavallinen nimi voi sekaantua toiseen, varmaan tämän allekirjoittaa moni Maria tai Marja, Tiia tai Tia, Aino tai Anja, Anna tai Anja, Ida tai Iida jne.
Tunnen monen monta Annaa ja Lauraa, jotka ovat läpi elämän, niin koulussa tai työpaikallaan, joutuneet ottamaan lisänimen erottuakseen toisista Annoista tai Lauroista, joskus jopa täyskaimoista. Minun mielestäni se kuulostaa hankalalta, mutta mikäs minä olen muiden kokemuksia arvottamaan. Minä en olisi halunnut olla Pikku-Anna tai Iso-Anna, Laura P. tai Laura H., tai joutua käyttämään toista etunimeäni erottuakseni. Ei sillä, todella kauniita nimiä molemmat, Anna ja Laura.
Irene. Tältä palstalta sen vasta bongasin, tai siis muistin nimen olemassa olon. Ihana nimi!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 05:45"]Melissa
[/quote]
Kuulostaa kahvinkeittimeltä :D
Mitä pahaa lapsi on teille tehnyt?
Vanhemmat vaihtoon.
Olisin antanut anni emilia ja krista Katariina:-)
Johanna ja Susanne Matilda. Johannan toista nimeä en kerro, se on harvinaisempi. Lempinimet Jonsu ja Sunna.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:34"]
Meidän tytöstä tulisi Eevi, jos joskus tytön saisimme.
[/quote]
Samoin meidän tai sitten Maiju.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 05:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:56"]
Miksi täällä alapeukutetaan harvinaisia nimiä??? Onko tää palsta täynnä jotain Maijoja ja Ainoja ja ovat kateellisia kun toisilla on hekilökohtaisempi nimi???
Mun nimeni on tosi yleinen ja olen ainakin harmitellut sitä aina.
[/quote]
Alapeukutan ulkomaalaisia nimiä siksi, että tykkään traditionaalisista suomalaisista nimistä paljon enemmän. Mitä vikaa niissä on? Sopivat suomen kieleenkin niin hyvin. Ei ole ääntämis- kirjoitus- tai painotusongelmia. Ihminen ei joudu koko ajan selittelemään nimeään.
Asun ulkomailla, enkä tykkää täälläkään siitä kun lapsille annetaan vierasperäisiä ja outoja nimiä joissa on vaikka mitä kieleen kuulumattomia painotus- ja muita merkkejä. Mitä iloa siitä on, ja kenelle? Vanhemmat hehkuttavat kun lapsella on niin erikoinen nimi. Eivätkä paljoakaan harkitse minkälaista lapsen elämästä tulee sen Zoe Xenia Zahara nimen kanssa.
[/quote]
Ajatteletko ihan oikeasti että nimi tekee jotenki lapsen elämästä helvettiä? Voi pyhä pieru olet yksinkertainen! Ehkä joku Homo tai Pulla tai Melena voi sen tehdä, mutta ei taatusti esim Feelia tai Adalmina tai Michelle!
T: Suomessa asuva Meredith
[/quote
Kiva kuulla että sinulla ei ole ollut ongelmia nimesi kanssa. Minä työskentelen terveydenhuollossa lapsipotilaiden kanssa. Olen siis joka päivä tekemisissä n. 25 eri lapsen kanssa joten kokemusta on eri nimisistä tenavista. Ja kyllä vaan, monille se oma nimi tuottaa hankaluuksia (vaikka sinulle oma nimesi ei tuottaisikaan). Sitä saa olla sekä tavaamassa että selittämässä miten se lausutaan. Ja kun tulevat uudestaan parin viikon päästä niin emme välttämättä muista ellei joku ole kirjoittanut sitä potilasasiakirjoihin. Ei ole kiva lapselle kun tullaan hakemaan odotushuoneesta ja lapsi tuskin tunnistaa omaa nimeään. Yksi työkaverikin harmittelee oman lapsensa irlantilaista nimeä jonka kirjoitusasu ja lausuminen eivät paljoa muistuta toisiaan. Joten paljon olen nähnyt näitä nimihankaluuksia lasten kanssa työskennellessä.
Liliaan Helmi Aliisa