Kastettujen määrä on laskussa - kastamista harkitaan entistä tarkemmin
http://yle.fi/uutiset/kastettujen_maara_on_laskussa_-_kastamista_harkitaan_entista_tarkemmin/7063062
"Syitä vanhempien ratkaisulle on kysytty Tampereella ja Helsingissä, jossa lasku on ollut rajuinta.
– Tämän tutkimuksen mukaan yleisin syy kastamattomuudelle oli se, että vanhemmat haluavat jättää lapselle vapauden valita itse uskonnollisesta sitoutumisestaan, kertoo Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki."
"Esimerkiksi Helsingin hiippakunnassa kasteiden määrä on kuitenkin pudonnut enemmän kuin jäsenmäärät. Vuonna 2012 kirkkoon kuului 63 prosenttia alueen asukkaista, mutta kasteen sai vain 55 prosenttia syntyneistä lapsista."
Kommentit (51)
Oletteko koskaan miettineet sitä miksi sairaalassa annetaan ns.hätäkaste?Jos pelätään kastamattoman lapsen kuolevan eikä pappia saada ajoissa paikalle, voi kirkon jäsen toimittaa kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Hätäkasteessa tuodaan lapsi Jumalan yhteyteen. Sen merkitys on vanhemmille suuri.Kristinuskossa ajatellaan että perheenjäsenet jotka elämänsä aikana ovat oppineet tuntemaan Jumalan ja hyväksyvät Jeesuksen tarjoaman armon ja sovituksen Jumalan ja perisynnin välillä, pääsevät kuoleman jälkeen Jumalan luokse ja tapaavat vielä ja viettävät onnellisina iankaikkisuutta yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:05"]
Oletteko koskaan miettineet sitä miksi sairaalassa annetaan ns.hätäkaste?Jos pelätään kastamattoman lapsen kuolevan eikä pappia saada ajoissa paikalle, voi kirkon jäsen toimittaa kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Hätäkasteessa tuodaan lapsi Jumalan yhteyteen. Sen merkitys on vanhemmille suuri.Kristinuskossa ajatellaan että perheenjäsenet jotka elämänsä aikana ovat oppineet tuntemaan Jumalan ja hyväksyvät Jeesuksen tarjoaman armon ja sovituksen Jumalan ja perisynnin välillä, pääsevät kuoleman jälkeen Jumalan luokse ja tapaavat vielä ja viettävät onnellisina iankaikkisuutta yhdessä.
[/quote]
Vittu mitä paskaa.
Mitään jumalia ei ole olemassa.
Pienelle parasta sivuilla lisää kasteesta
http://www.pienelleparasta.fi/mita-nyt/lasten-kastepaivaa-vietetaan-toukokuussa
Itse olen ateisti.mut tosiasia on se et suomessa on helpompi erota kirkosta niin halutessaan kuin liittyä siihen myöhemmin sen vuoksi lapseni kuuluvat kirkkoon ja voivat siitä sit erota vanhempana niin halutessaan.
Itsekään en ole kärsinyt millään tavalla siitä vaikka kuulun kirkkoon vaikken siihen usko
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:02"]
Tässä ketjussa ei kukaan maininnut sitä miksi lapsi kastetaan. Kaste ei ole nimenantojuhla, vaan kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen. Hänestä tulee Jumalan lapsi. Nimeltä Jumala kutsuu kerran luokseen iankaikkisuuteen. Kummit ja lapsen vanhemmat lupaavat kastetilanteessa huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Miksi siitä pitää huolehtia?Lapsella on oikeus kasteeseen ja oikeus kuulla miksi hänet on kastettu.Hän opettelee tuntemaan Jumalan elämänsä aikana. Lapsi ei kuitenkaan koskaan kasva pullossa, vaan imee itseensä ympäristöstään ja etenkin vanhemmistaan vaikutteita. Tällöin on tärkeää, että vaikutteet ovat mahdollisimman hyvät eli kristilliset.Aikuiseksi kasvettuaan ihminen tulee joka tapauksessa tekemään omaa elämäänsä koskevia keskeisiä päätöksiä. Aikuisena elämä on helpompaa, jos on kotona saanut kokea kristillisen elämän tuomaa turvaa ja rakkautta.
[/quote]
Jos haluat oikean rauhan uskonnon,niin käännyt buddhalaisuuteen. Meidän lapset kasvatetaan buddhalaisuuden vaikutteiden mukaan.
Noi kaikki kristinuskon rauha&rakkaus-jutut löytyvät myös muistakin uskonnoista.
Jumalasta voi kyllä ottaa selvää. Jumala haluaa olla suhteessa ihmiseen ja viettää aikaa tämän kanssa. Jumala puhuu eri tavoin eri ihmisille. Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa, kansojen ja ihmisten kohtaloissa, luonnossa, Jeesuksessa. Hän ei ole jättänyt maailmaa oman onnensa nojaan.Hänellä on aikataulu.Useimmat Raamatun etenkin Uuden testamentin profetioista eli ihmiselle annetuista ennakkotiedoista mitä tulevaisuudessa tapahtuu, on jo toteutunut.Nekin todistavat siitä, että Jumala on.Olet varmaan tietoinen myös fyysikoiden ja muiden tiedemisten uskoontulosta.Ateistienkin.Käännekohdista ihmisten elämässä.Uskoa ei voi vaikka miten itse yrittää.Usko on lahja.Pyhä henki auttaa ihmistä uskomaan ja antaa voimansa siihen.Etsikkoajaksi sanotaan aikaa jolloin ihminen pohtii uskonasioita ja etenkin Jumalan olemassaoloa192.Aluksi ne voivat ärsyttää.Niin aikoinaan minuakin.Ne voi kyseenalaistaa ja pitääkin.Älä usko kuulopuheita.Ota itse selvää. Voit alkaa jutella Taivaan Isälle. Hän kyllä vastaa.Olin aiemmin ateisti.Sitten etsin viisautta idän uskonnoista, löytämättä sitä. Onneksi löysin elävän Jumalan kristinuskosta. Sen jälkeen elämäni on ollut seikkailua.
Itse kuulun kirkkoon ja maksain vähäisistä opiskelujen ohella tehdyistä töistä kurkollusveroa.
Miksi?
- Koska seurakunnat tukevat partiotoimintaa. Lippukuntani joutui luopumaan kolostaan, koska kirkosta eronneuden määrä nousi. Tämän takia seurakunnalla ei ollut varaa tukea niin paljon, jolloin kokouspaikan vuokra oli liian suuri.
Ymmärrän kyllä buddhalaista etiikkaa.Siinä on tosi paljon samaa kuin kristunuskossa.Mutta toteutumistavat ovat erilaisia. Ja siksi se ei sovi minulle/meille.Tärkeitä arvoja ovat myötätunto, elämän kunnioitus, rauha ja rakkaus.Ymmärtääkseni myös buddhalaisuudessa.
Kristillisen etiikan perustana on Raamatun kymmenen käskyä, kultainen sääntö ja rakkaudenkaksoiskäsky. Sen sijaan buddhalaisuudessa etiikan pohjana on pyrkimys vapautua kärsimyksestä. Muistaakseni etiikan pohjana ovat aluksi viisi ohjetta, jotka osoittavat oikeanlaisen ja hyvän elämän suuntaa. Toiset lähtevät 8 polun tielle.Olen löytänyt buddhalaisuudesta jopa samoja s ääntöjä kuin kristinuskon 10 käskyssä!Mutta en ymmärrä sitä että buddhalaisuudessa asiat aivät ole oikein tai väärin, hyviä tai pahoja.Enkä ymmärrä karmanlakia, muuta kuin syys-seurasusuhteen.Rikos>vankila>karma toteutui.Mutta seuraus riippuu siitä, minkälainen teko on. Kristillinen etiikka ja käsitys on erilaista: on tietyt normit mikä on oikein ja mikä väärin ja on sääntöjä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Buddhalaisuudessa tulee ihmisestä itsestään ja ihmisen täytyy muuttua sisäisesti eikä noudattamalla ulkoapäin annettuja käskyjä. Kristillinen etiikan katsotaan lähtökohtaisin tulevan ihmisestä itsestään tavallaan mutta katsotaan, että se ei ole ihmisen omaa pohdintaa vaan Jumalan antama käsky tai neuvo. Kun taas buddhalaisuuden etiikka perustuu pitkälti ihmisen omaan pohdintaan ja harkintaan.
Tää nyt meni vähän muille raiteille,mutta harmittaa ton partiokolon menetys kun oon itekin vanha partiolainen.Ite ajattelen silain että kirkollisverot on kuiteski aikas pieni summa ja sillä saa kyl palveluita. Mun muksut käy päiväkerhos(ilmanen) ja muskaris(nimellinen kausihinta) ja mä käyn pienimmän kans yksinhuoltajien mammakerhos.Oon saanu tukee sielt ja meille järkättiin iha oma leiri koska kysymykset vähän erilaisii ja arkikin kun kahden vanhemman perhees.Mun kaveri ja sen mies pääs perheneuvontaan.Se on ilmainen. Ne sai paljon apua sieltä.Ne pääs myös sururyhmään, koska niiden esikoinen kuoli (syöpä) ja ne sai paljon seurakunnasta tukea ja apua.Jjo siel sairaalas sellasta sairaalasielunhoitoo papin kautta.Tällasena aikana kun ei saa kotipalveluukaan niin on hianoo et seurakunnat tekee vanhustyötä.Enemmän ne sitä tekee kun järjestöt.Ja sit yks mun toinen kaveri sai seurakunnalta tukiasunnon.Olen siitä tosi tyytyväinen.Ja tää itä-helsinkiläinen seurakunta muutenkin tukee hirveesti työttömiä,vammasii ja kaikkii syrjäytyneit niinku sellasii joil on mielenterveysongelmii tai jotka yrittää päästä alkoholist eroon. Ja sit myös ne auttaa ihmisii jotka on muuttaneet muualta ihan Suomesta ja tietty ulkomailta , kotoutumaan paremmin Suomeen ja sille paikkakunnalle. Kyl mä ainaki arvostan kaikkee tällasta.moniko viittii.Ihan tosissaan eikä vaan viran puolesta.Tätähän sanotaanki kolmanneks sektoriks ku yhteiskunta ei huolehdi niistä joil ei mee kovin hyvin.Et onneks kirkko huolehtii sentään.
Meiltä ei oo kukaan koskaan kysynyt seurakunnassa mitään että uskotaanko me vai ei. Me ollaan vaan menty mukaan. Vanhin tyttömme oli seurakunnan päiväkerhossa kolme vuotta. Sitten hän pääsi saman kerhotädin vetämään iltapäiväkerhoon koulun jälkeen. Varhaisnurosityöntekijä kutsui 1-2luokkalaiset leirille ja siitä se sitten lähti.Poikamme liittyivät varkkarikerhoon.Emme juuri käy kirkossa mieheni kanssa, jouluna ja pääsiäisenä.Mut se oli liikuttavaa kun ekaluokkalaisemme siunattiin.Menimme koko perhe myös 10v.synttäreille.Sitten kaikki kolme lastamme kävivät riparin ja kaksi heistä jäi mukaan nuorten toimintaan ja on ollut isosenakin jo. he käyvät kaikis tapahtumis ja vaelluksilla ja isoset saivat palkkioksi ulkomaanmatkan.Jotenkin ihana porukka kun eivät läträä viinan ja huumeiden kanssa.Mun mielestä seurakunta on antanut hyvää kasvatusta lapsillemme.Ei me oltais itse osattu.Lapsillamme on hyviä arvoja nyt elämässä.Nimim.Kiitollinen
Tässä ketjussa ei kukaan maininnut sitä miksi lapsi kastetaan. Kaste ei ole nimenantojuhla, vaan kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen. Hänestä tulee Jumalan lapsi. Nimeltä Jumala kutsuu kerran luokseen iankaikkisuuteen. Kummit ja lapsen vanhemmat lupaavat kastetilanteessa huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Miksi siitä pitää huolehtia?Lapsella on oikeus kasteeseen ja oikeus kuulla miksi hänet on kastettu.Hän opettelee tuntemaan Jumalan elämänsä aikana. Lapsi ei kuitenkaan koskaan kasva pullossa, vaan imee itseensä ympäristöstään ja etenkin vanhemmistaan vaikutteita. Tällöin on tärkeää, että vaikutteet ovat mahdollisimman hyvät eli kristilliset.Aikuiseksi kasvettuaan ihminen tulee joka tapauksessa tekemään omaa elämäänsä koskevia keskeisiä päätöksiä. Aikuisena elämä on helpompaa, jos on kotona saanut kokea kristillisen elämän tuomaa turvaa ja rakkautta.