Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukevan teinin vieroittaminen kirjoista

Vierailija
27.10.2020 |

Lukeva teini on varmasti jokaisen vanhemman unelma, mutta meillä lukeminen on tosiaan ongelma ja teini lukee kaiket yöt ja päivät nenä kirjassa kiinni niin että jättää syömiset ja nukkumisen välistä jotta lukeminen ei keskeydy.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on kaikissa riippuuvuksissa yleensä toimiva keino.

Vierailija
2/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Minkälaisia kirjoja teini lukee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä nyt vastaprovo tuohon pelaamisesta vierottamiseen? Meinaan, lukea voi paljon, mutta harvemmin se koukuttaa niin, että yöunet, syöminen jne. jää. 

Vierailija
4/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä nyt vastaprovo tuohon pelaamisesta vierottamiseen? Meinaan, lukea voi paljon, mutta harvemmin se koukuttaa niin, että yöunet, syöminen jne. jää. 

Ei ole. Tämä on meillä ihan oikea ongelma eikä mielestäni ole tervettä jättää ruokaa ja unta väliin oli sitten kyse kuinka hyvästä kirjasta. Tein pojasta aloituksen tänne viimeksi vuosi sitten ja silloinkin asialle naurettiin täällä. Nyt kun näin tuon toisen aloituksen otsikon niin ajattelin nostaa meidän perheen ongelman uudelleenlataus esille.

Vierailija
5/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse varmaan samanlainen teini. Kouluaikoina minua kiellettiin lukemasta kirjaston kirjoja, piti lukea vaan koulukirjoja. Keksin kuitenkin omat keinoni kirjojen lukemiseen.

Olen lukenut paljon siitä asti kun opin lukemaan, ekaluokan alussa. Olen nyt viisikymppinen ja luen edelleen kevyesti kirjan viikossa. Sanon, että lukeminen on minulle elämän suola.

Olen paljon matkustellut ja pienilläkin matkoilla minulla on aina kirja mukana. Herään usein aikaisin ja poikkeuksetta matkakumppani ( aviomies tai tytär) on halunnut nukkua pidempään. Viikonloppuisin luen aina kaksi-kolme tuntia, ennen kuin mieheni herää ja alamme laittaa aamupalaa.

Toki täytyy olla muutakin elämää. Yritä keksiä jotakin kivaa, mitä tekisitte yhdessä, vaikka ulkoiluun liittyvää tai ruuanlaittoon. Teinisi on varmaan aika introvertti, kun kirjat kiinnostavat enemmän kuin ystävät.

Vierailija
6/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poju siis lukee? Mihin hän haluaa paeta? Näkyykö lukeminen vaikka kouluaineissa hyvänä puolena vai unohtuuko koulu?

Vierailija
7/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Mitä poju siis lukee? Mihin hän haluaa paeta? Näkyykö lukeminen vaikka kouluaineissa hyvänä puolena vai unohtuuko koulu?

Romaaneja, dekkareita ja klassikoita varmaan, mitä nyt raahaa kassi kaupalla kirjastosta. Ei edes auta että otetaan pojalta kirjastokortti pois. Tätä kokeiltiin ja poikaa vain osti tilalle aina uuden kortin. Meidän perheessä on kyllä ainakaa luettu enkä ole lukemista vastaan, mutta pojan lukeminen on sairaanloista. Ja kyllä, myls koulu kärsii tästä on mm läksyt tekemättä, poissaoloja ja nenä ollut kirjoissa kiinni tunnillakin.

Vierailija
8/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos lukee, kaikki teinit eivät lue. Lukeminen ei tee kenellekkään pahaa, joten turhaa pelätä ja vastustaa sitä kuten Ap.

Vierailija
9/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni oli tuo sama ongelma minun kanssani. Opin piilottelemaan kirjoja laatikoiden pohjiin, irroitin peitelistan kaapista ja piilotin sen alle ja kävin salaa kirjastossa. Kirjaston täti piti puoliani ja antoi minun lainata salaa vaikka äitini oli käynyt kirjastolla sanomassa että minulle ei saa lainata. Ei minusta normaali tullut, mutta aikuisena en ole oikeastaan lukenut mitään. 

Vierailija
10/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tämän on provo olla. Hyvä, jos lukee. 

Vierailija
11/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tämä on meillä ihan oikea ongelma eikä mielestäni ole tervettä jättää ruokaa ja unta väliin oli sitten kyse kuinka hyvästä kirjasta. Tein pojasta aloituksen tänne viimeksi vuosi sitten ja silloinkin asialle naurettiin täällä. Nyt kun näin tuon toisen aloituksen otsikon niin ajattelin nostaa meidän perheen ongelman uudelleenlataus esille.

Mä olin tuollainen teini, jouluna kun sai kirjoja lahjaksi meni koko loma nenä kiinni kirjassa. Kyllä se meillä oli vanhempien sana joka sitten loppukädessä painoi. Ruokapöytään mentiin kun käsky kävi, muuten ei ollut kivaa. Eli teille ehdottaisin vakavaa keskustelua sen lapsen kanssa ruuan ja unen merkityksestä siihen lukemisenkin jaksamiseen. Menisikö sitä kautta perille?  

Vierailija
12/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aikuistuminen vieroittaa jonkin verran lukemisesta kun tulee muuta tilalle. Tiedän kyllä tapauksen-varsinkin jos on lukenut liikaa Harry Potteria kannattaa varoa radikalisoitumista- jossa kyseinen naisoletettu on tehnyt jopa tavoitelistan kirjoista jotka on "pakko" lukea. Tämä henkilö ajautui lopulta ilmeisesti valmistuttuaan hetkeksi oikeisiin töihin, mutta koskapa nopeatahtinen hektinen työ vaati oman aikansa niin ehtiäkseen lukea hupikirjoja päivät pääksytysten hän siirtyi valtion töihin, ilmeisesti ylelle.

Vierailija
13/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä ap:n pointin, mikään riippuvuus ei ole hyväksi vaikka olisi sinänsä hyvään asiaan, kuten lukemiseen tai urheiluun. Kun nukkuminen jää ja koulu kärsii, jotain tarvitsisi kyllä tehdä. Kirjastokortin pois ottaminen ei musta kyllä ole hyvä linja, käyttäisin lukemista ennemmin kannustimena. Palkitsisin teiniä hyvin sujuneista kokeista ja ajoissa nukkumaan menosta vaikka kirjalahjakorteilla. Osoittaisin kiinnostusta teinin harrastukseen, mutta muistuttaisin kuinka tärkeää on ruokkia aivoja hyvällä unella, ravinnolla ja yleistiedolla, silloin romaanien lukeminenkin on antoisampaa.

Vierailija
14/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeva teini? Todennäköisemmin törmää lentävään sikaan. Ei teinejä kirjat kiinnosta, se on todistettu ja julistettu toreilla jo maailman alusta asti. Miksi tämän provon teini muka olisi joku poikkeus säännöstä?

Vierailija
15/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen himolukija lapsena ja teininä. Asiani eivät ole ikinä kiinnostaneet ketään, joten sain rauhassa olla nenä kiinni kirjassa 24/7. Minulle lukeminen oli selkeästi todellisuuspakoa. Kotona oli ankeaa, pelkkää haukkumista ja orjuuttamista loputtomilla kotihommilla. Vietin niin paljon aikaa mielikuvitusmaailmoissa, että todellinen maailma alkoi jossain määrin hämärtyä sekä tuntua erittäin pelottavalta. Sosiaaliset taidot jäivät kehnoiksi.

Ei mulla ole mitään toimenpide-ehdotuksia. Kunhan kerroin oman kokemukseni.

Vierailija
16/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni oli tuo sama ongelma minun kanssani. Opin piilottelemaan kirjoja laatikoiden pohjiin, irroitin peitelistan kaapista ja piilotin sen alle ja kävin salaa kirjastossa. Kirjaston täti piti puoliani ja antoi minun lainata salaa vaikka äitini oli käynyt kirjastolla sanomassa että minulle ei saa lainata. Ei minusta normaali tullut, mutta aikuisena en ole oikeastaan lukenut mitään. 

Kiva kun olet saanut addiktiosi kuriin. Kannattaa  kuitenkinmuistaa ettei siitä koskaan oikeasti pääse irti ja jos lukee yhtään niin kierre sekä repsahdus on väistämätön. Itse ratkesin kun oli pakko lukea käyttöohjeita nyt on taas yöpöydällä monta kirjaa ja olen alkanut kuunnella äänikirjojakin. Alkoholismiin saattaa auttaa vaikka uskoon tuleminen, mutta miten käy miehen joka yrittää päästä irti tästä ongelmasta sen avulla, joku laittaa lukemaan raamattua, koraania tms.

Vierailija
17/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin tuollainen himolukija lapsena ja teininä. Asiani eivät ole ikinä kiinnostaneet ketään, joten sain rauhassa olla nenä kiinni kirjassa 24/7. Minulle lukeminen oli selkeästi todellisuuspakoa. Kotona oli ankeaa, pelkkää haukkumista ja orjuuttamista loputtomilla kotihommilla. Vietin niin paljon aikaa mielikuvitusmaailmoissa, että todellinen maailma alkoi jossain määrin hämärtyä sekä tuntua erittäin pelottavalta. Sosiaaliset taidot jäivät kehnoiksi.

Ei mulla ole mitään toimenpide-ehdotuksia. Kunhan kerroin oman kokemukseni.

Rupesin miettimään, miten minua olisi voinut auttaa. Pakottaminen ei ainakaan olisi toiminut. Olisin keksinyt keinot kiertää sääntöjä. Ehkä vanhempieni olisi pitänyt tehdä jotain minun kanssani yhdessä. NALKUTTAMATTA JA HAUKKUMATTA. Vaikka tehdä ruokaa yhdessä, ulkoilla yhdessä, ehkä keksiä joku harrastus yhdessä. Sillä tavalla olisivat ehkä voineet vetää minua takaisin kohti todellista maailmaa.

Vierailija
18/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lääke kuin siinä toisessa ketjussakin.

Vierailija
19/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Romaaneja, dekkareita ja klassikoita varmaan, mitä nyt raahaa kassi kaupalla kirjastosta. Ei edes auta että otetaan pojalta kirjastokortti pois. Tätä kokeiltiin ja poikaa vain osti tilalle aina uuden kortin. Meidän perheessä on kyllä ainakaa luettu enkä ole lukemista vastaan, mutta pojan lukeminen on sairaanloista. Ja kyllä, myls koulu kärsii tästä on mm läksyt tekemättä, poissaoloja ja nenä ollut kirjoissa kiinni tunnillakin.

Kirjastokortti on ilmainen.

Vierailija
20/35 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös oli kontrolloiva äiti, huusi ja raivosi romaanien lukemisesta, olin silloin herkässä kehitysvaiheessa, enkä ole pystynyt aikuisiälläni enää oikein innostumaan kaunokirjallisuudesta.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan