Ruokavalioni (163 cm, 62 kg)
Tuohon olin lihonut 56 kilosta vajaassa vuodessa huomaamatta.
Nyt olen laihduttanut kuukauden. Laihtumisvauhti on ollut 500 g viikossa.
Ei liikuntaa juuri yhtään. Yleensä liikun paljonkin, nyt en. Kulutus siis 1500 kaloria, jonka laskin laihiksen ajaksi 700 kaloriin.
aamu puolikas rahka ja marjoja tai hieman pilttiä, kaksi saksanpähkinää, 5 maapähkinää.
lounas: porkkana, riisikakku
välipala: ruisleipä ilman voita, päällä broilerleikkele ja kurkkua, ohut juustosiipale
päivällinen: kasviksia ja vaaleaa lihaa/kalaa yksi annos, pienehkö, ei kermaa tms.
iltapala: riisikakku, porkkana
Yhtenä päivänä söin leivoksen (200 kaloria), jätin päivällisen pois, muuten sama. Yhtenä päivänä imeskelin pari salmiakkia.
Ei tee mieli mitään. Proteiinia pitäs olla tuossa, samoin kasviksia puoli kiloa. Rasvaa saan pähkinöistä.
Kovin on hidasta laihtuminen, mutta kahden kuukauden päästä olen varmaankin 56 kilossa, houp sou.
Söin ihan huvikseni vajaan vuoden sen verran, kun luonnollisesti haluaisin. Tuloksena läski vartalo. Kaipa tämä elämä sitten on ikuista nälkää ja kontrollointia.
Kommentit (37)
Kyllä saat pähkinöistäkin rasvaa mutta niitä pitää sitten syödä kunnolla.
Tottakai syöt kananmunan keltuaisenkin, se on itseasiassa se ravintorikkain osa.. Kannattaisi vähän ottaa selvää :D..
Ja noi virallisterveelliset ruokasuositukset ovat täysi vitsi.
Onko tää provo?? AP jos kerta haluat laihtua niin sitten kannattaisi harkita sitä ruokavalion muutosta eikä valittaa joka asiasta.
Tottakai keltuainen on kananmuna ravinteikkain osa, kaikkihan sen tietää. MUTTA se sisältää myös paljon rasvaa, melkein sama kuin voita söisi. Jos SINÄ karppaat, niin asia ei toki sinua liikuta, mutta kaikki henkilöt eivät laihduta karppaamalla jolloin sitä rasvan ja kaloreiden määrää on pakko katsoa. Ja itse asiassa tiedän monta karppaajaa jotka joutuvat myös laskemaan kaloreita, ihan karppifoorumilta saatu tieto, joten jossain määrin tämä koskee karppaajiakin.
Joten SIKSI syödään munista pääsääntöisesti vain valkuaista, koska se sisältää paljon vähärasvaista proteiinia ja on halpaa ravintoa. Kaupasta saa pelkkää valkuaista ostettua, niin ei mene keltuaiset hukkaan. Toki sen kokonaisenkin munan voi silloin tällöin syödä.
Karppaus on aivan asia erikseen joten JOS ap ei koe kiinnostusta karppaamiseen niin en tiedä miksi hänelle sitä pitää väkisin tuputtaa. Jos karppaaminen kiinnostaa niin parhaat vinkit siihen saa karppifoorumilta.
Avasin tämän ketjun, koska ap:lla on sama pituus kuin minulla ja se paino, johon minä haluaisin päästä! Näin ne tavoitteet vaihtelevat ja se, mihin kukin on tyytyväinen. Tosin veikkaan, että ap on minua parikymmentä vuotta nuorempikin. Ikää en saa pois, mutta jos painoa saisin kuitenkin...
Ap, et ole ylipainoinen missään nimessä mutta syöt aivan liian vähän ja liikaa hiilihydraatteja ruokavaliossasi.
Hetkinen... puolikas rahka= 55 g proteiinia??? Millä laskuopilla? Ja miksi 55 g, etkö kehunut painavasi 62?
En osaa sanoa, että syötkö liian vähän, mutta ainakin vääränlaista ruokaa syöt. Kannattaa lisätä proteiineja ja vähentää hiilareita. Kannattaa säännöllinen hikiliikunta ottaa kuitenkin mukaan. Näistä asioista ollaan montaa mieltä t. 23v n
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 16:21"]
Kiitos ruokasuosituksista! Hyvältä kuulostaa muuten:
-en käytä lisäaineita, joten mitkään makeuttamisaineet eivät käy. Luin, että ihminen tarvitsee 1 g proteiinia painokiloa kohti eli minä päivässä 55 gramaa, joka on puolikas rahka. Ei kai ole hyväksi syödä liikaa proteiinia?
Mikä paha porkkanassa on?
Munia saa syödä viikossa 2-3, joten en voi syödä niitä aamuisin.
Vernepaineessani ei kai ole mitään vikaa: 70/115 syke 58.
[/quote]
100 grammassa rahkaa on 9 g proteiinia. Saat kyllä syödä sitä puoli kiloa päivässä tuohon 50 grammaan.
Jos ravitsemustietosi ovat tuota luokkaa, en suosittele laihduttamista omin opein!
Mä ihmettelen myös, että miten puolikkaassa rahkassa on 55g proteiinia?? Maitorahkassa on proteiinia n. 10g/100g eli vaikka söisit sellaisesta puolen kilon purkista puolet saat "vain" 25g. Saati sitten, jos syöt siitä pienemmästä purkista puolet, jolloin saat vain 12,5g.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 16:50"]
Hetkinen... puolikas rahka= 55 g proteiinia??? Millä laskuopilla? Ja miksi 55 g, etkö kehunut painavasi 62?
[/quote]
En ole ap, mutta proteiinia suositellaan 1-1,5 g per TAVOITEpainokilo. Sitä kai tuossa haettiin. Minusta vähintään tuo puolitoista grammaa olisi AP:lle aivan ehdoton, koska hän on loukkaantunut ja kudokset tarvitsevat ehdottomasti proteiinia parantuakseen!
Minä olen käsittänyt, että leipä on varsinkin ruis on aivan hyvää ravintoa! vaaleaa leipää en syö.
Painoin kuukausi sitten 62,nyt painan 60 ja tavoite on noin 56. Eli en ole kehunut painavani 55 kg, vaan otin tuon proteiinimäärän tuosta tavoitepainostani, noin suurin piirtein.
Ajattelin laihduttaa samalla ruokavaliolla, jota syön muutenkin. En ala karppaamaan tms. Ajattelin jatkossa syödä pieniä annoksia. Näin olen ollut painossa 56 25 vuotta. Nyt lihoin puolessa vuodessa 6 kiloa. Omasta mielestäni syön terveellisesti: proteiinia, hyvää rasvaa, kasviksia, marjoja, ruisleipää (tosin vain yhden siivun, sekö nyt tekee (ruuastani epäterveellistä?). En juo alkoholia, en syö karrkia, sipsejä tms. En syö niitä koskaan muulloinkaan tai no ehkä pari kolme kertaa vuodessa. Makeaa syön vain ns. pakkosynttäriellä, kun en kehtaa olla töykeä.
ap
Minäkin suosittelen karppausta. Laihdutin 37 kiloa puolessa vuodessa ja yhtään ei ole tullut takaisin. Pikemminkin pitää varoa, etten laihdu enää
Tässä esimerkkiruokailu esim. eilen
-aamulla 5 kananmunan munakas kermaan ja meetvurstiin
-välipala juustoa pala ja sen päällä kinkkusiivu
-Lounas naudanlihapihvi kermakastikkeessa ja kukkakaalisosetta
-Päivällinen kotona Voissa paistettua lohta ja iso salaatti ja kesäkurpitsasiivuja
-illallinen metvurstisiivuja, joiden sisään panin kermajuustoa. Nämä lämmitin uunissa ja nam nam, oli hyvää
Nälkä ei ole tippaakaan ja paino tippuu
Karppauksella paino tippuu nopeasti JOS ylipainoa oikeasti on. Meille normaalipainossa oleville laihduttajille SEKÄÄN ei ole mikään oikotie onneen ja fakta on, että monet joutuu laskemaan kaloreita karppauksen aikanakin.
Kitudieeteilläkin (eli niillä joissa syödään jotain 500kcl päivässä) laihtuu parhaiten ja nopeiten ne OIKEASTI lihavat. Normaalipainossa olevilla ei välttämättä tapahdu nesteiden lähdön jälkeen yhtään mitään vaan paino jämähtää.
Itse kun laihdutin normaalipainossa sen 10kg, niin parhaiten toimi juuri tällainen normaali ruokavalio, jossa oli suht vähän hiilareita ja rasvaa mutta enemmän proteiinia. Paino tippui aluksi vähän nopeammin kun nesteet lähti, mutta loput sitten lähti hitaammin mutta varmasti.
Olen siis sitä mieltä, että sellaisen joka on tiputtanut 40kg ja on ollut selkeästi ylipainoinen on vähän huonompi tulla neuvomaan ihmistä joka yrittää normaalipainon sisällä laihduttaa. Se vaan on fakta, että todella ylipainoisilla ne läskit lähtevät liikenteeseen huomattavan paljon nopeammin ja helpommin. Monestihan ne ensimmäiset kymmenet kilot kaikkoavat suht helposti, mutta kun lähestytään normaalipainoa tai jopa ollaan normaalipainon ylärajoilla niin painonlasku hihdastuu ja vaikeutuu. Viimeiset kilot saattavat olla äärimmäisen tiukassa. Niin se vaan on. Normaalipainossa laihduttaminen ei ole niin helppoa, ei edes karppauksella.
Liikunnan lisäys on normaalipainossa laihduttaville tosi hyvä lisäys, mutta jos ap ei pysty harrastamaan liikuntaa niin turha siitä on enempää puhua.
Olen nyt noudattanut 6 viikkoa 700 kalorin dieettiä. Onnistuu helposti. Syön 3-4 tunnin välein. Nyt on pano 58,5 kiloa. Tavoite on kuuden viikon päästä painaa 56.
Syön hiilihydraateja, mutta syön myös proteiinia ja kasviksia. Syön salaattia porkkanoiden ohella. Enää en ole syönyt kuin silloin tällöin riisikakun, jos on tehnyt mieli kahvileipää. Syö aamupalalla rahkan kanssa reilusti marjoja. Salaattia myös syön.
Syön siis sellaista ruokaa, jota syön aina. Päivän kalorivaje normaalikulutukseni 1300 kaloriin verrattuna on siis noin 600 kaloria vähemmän.
En tosiaan pysty karppaamaan, koska välttelen lihaa ja pidän ruisleivästä, enkä nä eongelmaksi syödä päivittäin 2-3 palaa ruisleipää.
ap
En suosittelisi sinulle laihduttamista sinä aikana, kun kätesi ja jalkasi on paketissa. Tarvitset tarpeeksi hyvää ravintoa, jotta toipuisit hyvin.
Pähkinöissä on hyvää rasvaa ja niitä voit aivan hyvin syödä noin ruokalusikallisen päivässä. Jos syöt naudanlihaa niin katso, että rasvaprosentti on alle 10.