Lapsiperheen kesälomareissu minibudjetilla ulkomaille? Onnistuuko?
Onko joku käynyt ulkomailla perheensä kanssa pienellä budjetilla? Omalla autolla kenties? Millaista oli? Miten yöpymiset? Miten budjetin saa pysymään aisoissa? Ja miten kannattaa suunnitella muuten?
Kommentit (15)
Kokeile Norwegianin lentoja esim budapestiin (nyt noin 70 euroa/suunta/aikuinen), matkusta junalla Balatonille (alle 10 euroa/suunta/aikuinen) ja vuokraa talo. Viikoksi saa ihana uima-altaallisen talon Siofokista Balatonin rannalta noin 3-400 eurolla. Ruoka on ilmaista -- sekä kaupassa että ravintoloissa. Ostat hyvää lihaa ja kalaa ja grillailet omalla pihalla. Tai syöt 3 euron lounaita kaupungilla. Päivät vietätte rannalla -- vesi on lämmintä ja puhdasta, rantaelämä on hiljaista ja mukavaa ja lapsista pidetään. tekemistä löytyy (kaikenlaisia aktiviteettipuistoja, kiipeilyratoja, palloilukenttiä, polkuveneitä, risteilyjä, vesipuistoja, superhalpaa karting - autoilua) sekä ilmaiseksi että pikkurahalla. Toimii.
2 jatkaa...
Norwegianin suorat lennot, suomalaisilta asunto vuokralla (oikotie), suomalainen paikallinen yhdyshenkilö/kuljettaja. Espanjan Torreviejan alueella mahtava valikoima!
Me oltiin omalla autolla parin päivän kålmorden reissulla. Silja linelta otettiin hotellipaketti, en muista paljon maksoi, mutta meillä tuli säästöä kertyneitten bonuspisteiden ansiosta.
Kannattaa vertailla lentoyhtiöitä jne. Hotellin saa yleensä kaikkein halvimmalla varaamalla sen itse ilman välikäsiä. Itse olemme vaeanneet hotellimme yleensä hotels.comista, mutta jos haluaa rutistaa kaiken ylimääräisen pois, niin ole tosiaan suoraan yhteydessä hotelliin.
Ruotsissa on yllättävän edullista majoittua leirintäalueille tai yksityismökkeihin. Netin kautta voi katsella mökkejä ja varata ne jo etukäteen. Mökillä on helppo valmistaa aamu-ja iltapalat, retkille saa tehtyä kunnon eväät mukaan joka aamu ja kerran päivässä voi hoitaa ruokailut esim. jossain kotiruokaa myyvässä paikassa. Erikseen ostetut laivaliput (reittimatka, tulee halvemmaksi kuin meno-paluu) eivät Viking Linella maksa paljoakaan. Ruotsissa piisaa nähtävää eikä pakko ole joka huvituspaikassa käydä. Mutta ihan loistopaikka on kyllä Astrid Lindgren Värld ja keski-Ruotsi ylipäätään. Suosittelen. :)
Omalla autolla matkustaminen on ainakin kaukana minibudjettilomasta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:22"]
Kokeile Norwegianin lentoja esim budapestiin (nyt noin 70 euroa/suunta/aikuinen), matkusta junalla Balatonille (alle 10 euroa/suunta/aikuinen) ja vuokraa talo. Viikoksi saa ihana uima-altaallisen talon Siofokista Balatonin rannalta noin 3-400 eurolla. Ruoka on ilmaista -- sekä kaupassa että ravintoloissa. Ostat hyvää lihaa ja kalaa ja grillailet omalla pihalla. Tai syöt 3 euron lounaita kaupungilla. Päivät vietätte rannalla -- vesi on lämmintä ja puhdasta, rantaelämä on hiljaista ja mukavaa ja lapsista pidetään. tekemistä löytyy (kaikenlaisia aktiviteettipuistoja, kiipeilyratoja, palloilukenttiä, polkuveneitä, risteilyjä, vesipuistoja, superhalpaa karting - autoilua) sekä ilmaiseksi että pikkurahalla. Toimii.
[/quote]
Vai on Balatonilla ruoka ilmaista. En ole tiennytkään...
Vitonen jatkaa.
Kannattaa ottaa myös selvää mahdollisista turistikorteista tms. Esimerkiksi kööpenhaminassa on ihan mahtava kööpenhaminakortti, jolla pääsee ilmaiseksi tosi moneen paikkaan. Kortin voi ostaa 1,2, tai 3 päiväksi. Niitä myydään ainakin lentokentällä ja turisti-infossa. Sen voi tilata myös etukäteen. Meille tuli viime vuonna noilla korteilla säästöä tosi paljon. Aikuisten korteilla kulkee myös oari lasta ilmaiseksi.
Miksi?
Miksi?
Mäkään en ole ymmärtänyt, että miksi joku lähtee köyhäilemään oman auton kanssa?
Mä itse olen löytänyt halpoja matkoja vain sillä, että olen kolunut matkatoimistojen listoja päivästä toiseen. Tosi halvallakin löytää pakettimatkan, kun vain jaksaa istua hakemassa sitä. Huoneistohotelleissa voi itse tehdä ruokaa. Ekasta marketista ei välttämättä kannata ostaa, vaan kiertelemällä paikoissa löytää sen halvimman kaupan mistä saa ostettua ruokatarvikkeet. Ei tule kalliiksi.
Vikingline ja Tallink kannattaa unohtaa, jos haluaa edullisesti matkustaa. Rahtilaivat halvempia.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:43"]Mäkään en ole ymmärtänyt, että miksi joku lähtee köyhäilemään oman auton kanssa?
Mä itse olen löytänyt halpoja matkoja vain sillä, että olen kolunut matkatoimistojen listoja päivästä toiseen. Tosi halvallakin löytää pakettimatkan, kun vain jaksaa istua hakemassa sitä. Huoneistohotelleissa voi itse tehdä ruokaa. Ekasta marketista ei välttämättä kannata ostaa, vaan kiertelemällä paikoissa löytää sen halvimman kaupan mistä saa ostettua ruokatarvikkeet. Ei tule kalliiksi.
Mutta jos haluat nähdä muutakin kun yhden paikan, niin silloin tuo ei onnistu. Oma auto on välttämätön.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:43"]
Mäkään en ole ymmärtänyt, että miksi joku lähtee köyhäilemään oman auton kanssa?
[/quote]
Samaa mieltä. Ja samoin mekin toimimme. Pakettimatkoja tehdään. Helppoa, huoletonta ja varmuutta. Tarjouksia tulee ja menee. Kannattaa tosiaan nähdä hieman vaivaa ja seurata hintoja. Todella paljon saa matkoja 200-300€ per aikuinen. Alkaen hintoja siis. Osassa jopa aamiainen kuuluu hintaan.
Meillä ainakin on onnistunut. Reilu kaksi viikkoa keski-euroopassa halvemmalla kuin viikon kotimaan reissu. Useita maita ja kaupunkeja tuli nähtyä.
Onnistuu. Ensi kesä Espanja 4 viikkoa, 7 hlöä, lennot + asunto kaikilla mukavuuksilla, uima-allas, meren äärellä, lentokenttäkuljetus... 2500 euroa kaikki yhteensä.