Miksi eläkkeiden leikkaamisesta ei saisi puhua?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Artikkelista: Vuosina 19401950 syntyneet suomalaiset saavat keskimäärin neljä euroa eläkettä jokaista maksamaansa eläkemaksueuroa kohden, eli he ovat maksaneet omista eläkkeistään neljäsosan.
Eläkeläiset tuntuvat uskovan, että ovat maksaneet omat eläkkeensä, mutta kun se ei ole totta. Nuoremmat maksavat heidän ylisuuret eläkkeensä. Nykyiset eläkeläiset tekivät vuosisadan vedätyksen päättäessä omasta eläkejärjestelmästään, jota ei enää pystytä ylläpitämään tulevaisuudessa.
Kommentit (29)
Niinpä, tämä on totta. Itse en tunne yhtään köyhää eläkeläistä. Toki heitäkin varmasti on.
Olen ollut pian 35 v töissä. Alkaa olla paukut loppu ja eläkeikää vaan nostetaan. Mahdanko elää eläkkeelle asti?
Ei me nyt töissä vielä olevat (ja ikämme siellä olleet) ehditä eläkkeestä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tämä on totta. Itse en tunne yhtään köyhää eläkeläistä. Toki heitäkin varmasti on.
Olen hyvätuloinen eläkeläinen 1300e netto 45 vuoden työhistorialla,saa kadehtia :D
Toki puhua saa vaikka mistä, vaikka elakkeista.
Mutta laskea ei elakkeita saa, koska juurihan niitä nostettiin ja inflaatio on niin iso
Tehkää töitä vaan ja säästäkää omaeläkettä.
Pullamössöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen eläkeläinen 1300e netto 45 vuoden työhistorialla,saa kadehtia :D
Alapeukuttaja näemmä kadehtii mun huippueläkettä :)
Vierailija kirjoitti:
14% eläkeläisistä elää köyhyydessä
Vierailija kirjoitti:
Toki puhua saa vaikka mistä, vaikka elakkeista.
Mutta laskea ei elakkeita saa, koska juurihan niitä nostettiin ja inflaatio on niin iso
Työeläkkeisiin tehtiin normaali vuosittainen inflaatiotarkistus, niitä ei ole nostettu.
Jos he päättivät omista eläkkeistään, miksi sinä et päätä omastasi? Järkeä saa käyttää asiaa pohtiessa.
Puolet kaikista eläkeläisistä saa alle 1600€ eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nää leuhkii eläkkeellään kun toiset raataa töissä ilman mitään varmuutta eläkkeestä!
Tunnen rikkaita eläkeläisiä, köyhiä työikäisiä ja nuoria. Miksi nuorten ja työikästen pitäisi maksaa suurien ikäluokkien kermaperseily. He eivät ole maksaneet kuin murto osan eläkkeistään ja elivät hyvää aikaa. Työpaikan sai heti, ei tarvinnut isoja koulutuksia. Oli edullista ja talot ja kesämökit pystyi ostamaan perusduunarikin. Pistäkööt ne myyntiin, kun aina vaan valitetaan terveydenhuollosta ym. ja kuinka kaikki on muka heille kallista sitä sun tätä ei saada tarpeeksi. Esim. koronan aikaan vanhuksista huolehdittiin eniten, lapset ja nuoret jätettiin oman onnen ojaan ja se näkyy nyt heidän käytöksessä. Kyllä köyhiä on nykyään enemmän muut kuin eläkeläiset.
Eläkeläisiä on paljon, ja ne ovat kovia äänestämään... varsinkin sillä perusteella, mikä eläkkeiden taso on. Edes Kokoomus ei koske eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössöt.
Pullamössöt on jo eläkkeellä. Aika harva heistä säästi "omaeläkettä".
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on paljon, ja ne ovat kovia äänestämään... varsinkin sillä perusteella, mikä eläkkeiden taso on. Edes Kokoomus ei koske eläkkeisiin.
Kannattaa perehtyä perustuslakiin ja siihen miten eläkkeet suhteutuvat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kiinnosta jatkaa työelämässä kun eläkeikä ja eläke rahana karkaa ja on olematon. Ei tässä oravanpyörässä jaksa.
Ei kai töitä sen eläkkeen takia tehdä? Vaan siksi, että voisi elää tässä hetkessä. Eläke tulee kun tulee, jos tulee. Kuka sellaista jaksaa murehtia? Todella outoa, jos ajatellaan, että elämä alkaa vasta eläkkeellä. Myöhäistä se siinä vaiheessa on.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössöt.
Vaikea säästää kun joka tilistä ryövätään kaikki teille ahneelle sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14% eläkeläisistä elää köyhyydessä
Ei ole vissiin työt maittanut vaikka elinaikakerrointa ei ollut, mutta superkarttuma kuitenkin löytyi. Katse peiliin. Lisäksi eläke laskettiin viimeisten kymmenen vuoden palkkojen mukaan, huonoin ja paras vuosi pois, keskiarvo siitä. Nykyään vaikuttaa koko työura ilman poikkeuksia. Kermaperse-eläkeläiset ne jaksaa aina ruikuttaa lastensa ja lastenlastensa kustannuksella.
Ei paljon kiinnosta jatkaa työelämässä kun eläkeikä ja eläke rahana karkaa ja on olematon. Ei tässä oravanpyörässä jaksa.