vk 34, ivf/icsi/pas
Tässä aloittelen uutta pinoa. ; )
Itse olen ekakertalainen näissä koeputkihommeleissa. Eli tarkoitus olisi tehdä viikolla 34 ivf hoito.
taustaa: yritystä ollut 05/03. Olemme mieheni kanssa ns. selittämättömiä tapauksia, mitään syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Kaksi inseminaatiota on kokeiltu tuloksetta. Hoidossa olemme oyssissa.
Toivottavasti tämä ivf toisi kaivatun plussan meidänkin perheeseen! Pitää yrittää tsempata itseä kauheasti ja jotenkin olo on sellainen toiveikas ; )
Tulkaahan muutkin samassa aikataulussa olevat pinoutumaan, niin on yhdessä mukavempi vaihtaa kuulumisia!
t. Mimais
ps. Mulla alkaa sumuttelut torstaina!
Kommentit (195)
Mun VAAN 7 muniksesta VAAN 4 hedelmöittyi, joista 2 siirrettiin (toinen melkein top, toinen kolmosluokkaa), yks oli huono ja yhtä ei kuulemma aleta pakastaan eli pakastimeen ei jääny mitään. Mutta toivottavasti tämä yks kerta riittää. Lääkäri ainakin oli toiveikas, niin kuin aina. Kaikki on parempi kuin ei yhtään mitään, joten positiivista mieltä vaan moolillekin :) Ja kaikille muillekin! Mulla alkaa kunnon piinapäivät.. Mutta olen hengessä mukana!
Ei muutako alottaa alusta, siis viestin kirjoitus ku hävis johonki koko jutska minkä jo ehdin kirjoittaa...
Siispä, toka ultra takana ja kaikki kuulemma loistavasti -> Löytyi ihan kivasti muniksia, oikealta 7kpl 13-14mm + joitain pienempiä ja vasemmalta 4kpl n.11mm. Kohdun limakalvo oli 7,5mm.
Annostusta pienennettiin, eli pistän nyt 112,5iu.
Lääkäri oli aikas toiveikas... siispä olen minäkin :)
Punktio on joko maanantaina tai tiistaina.
Mimais: Mukavastihan noita muniksia sullakin on tulossa.
Kiva kun kysyit lääkäriltäsi tuosta valkovuotojutskasta, ku ite en hoksannu kysyä. Mulla muuten jatkuu yhäkin se runsas valkovuoto, tylsää...
Unelmalla alkoi jännät paikat, perästä tullaan :)
Vilkutuksia kaikille muillekkin ja tsemppiä :)
-Marikukka-
Huomenna kolmas ultra ja päätetään punktio ja siirtopäivä.
On kyllä tosi turvonnut olo...huh huh. Töissä piti vaihtaa housutkin hameeseen kun ei meinannu mahtua jalkaan. Hame onneks vähän löysä ja antaa mahan kohdalta periksi.
terkuin mimais
Nyt on sitten Unelmalla " pahin" ohi, vaikka eihän tuo piinailukaan herkkua ole.. Toivotaan että maha-asukeilla kunnon tarravarpaat ja jaksavat pitää sinusta tiukasti kiinni!! Olet sitten meistä eka joka pääsee testaileen. Tietysti olet jo ison kasan testejä ostanut kaappiin polttelemaan!? ;0) Toivottavasti kaikki menee hyvin, toivon sydämmeni pohjasta!!! Nyt olet virallisesti sitten " raskaana" , toivottavasti seuraavat 9 kuukautta.
Ja kohta Moolilla punktio? Minkälaiset fiilikset??
Ja me muut tullaan perässä kovaa vauhtia!
Minä meen sitten klinikalle huomenna, huh jänskättää mitä sieltä löytyy.. Netti ei varmaankaan ole käytössä viikonloppuna, joten ilmoittelen sitten kun saan taas yhteydet kuntoon. Mutta kyllä tuolla mahassa jotakin tapahtuu, näyttää jo siltä kuin olisin 5kk raskaana.. ja nipistelee koko ajan.
Viime punktion jälkeen isä katseli mahaani ja kysyi josko olen pieniin päin!!!!!!!!!!!!! Eihän se näistä meidän hoidoista tiedä, enkä kyllä ikäväkyllä ollut raskaanakaan, vaikka siltä näyttikin, heh.
Endorfiini - 17.08. 21:34 vastaa tähän viestiin (1/2)
Tilanteen " kartoitusta"
Ajattelin vähän pistää meitä listaksi, että vähän helpompi seurata tilanteen etenemistä, kun ei muuten tahdo kaikkien punktioita ja hoitoja muistaa. Täyttäkää tietojanne (kait tän listan jotenki voi kopsata seuraavaan viestiin?) ja lisätkää jos jotakin uupuu! Jos jonkun olen tästä unohtanut, niin oli kyllä ihan tahdosta riippumatonta.. ;0)
Unelm@:1.IVF/ICSI, punktio 14.8, testi:
2xInssi-neg.
Mooli:1.IVF, punktio 16.8, testi:
Marikukka83:1.IVF, punktio 21. tai 22.8, testi:
Mimais:1.IVF, punktio ? , testi:
2x insem.-neg.
Mitima: 2.ICSI, punktio ?, testi:
1.ICSI-neg.
Minerva72: 2.IVF, punktio ?, testi:
1.IVF.-neg. Pas-neg.
Odottelua: 2.IVF, punktio ?, testi:
1.IVF-neg. Pas-neg.
Ronjakasperi: 3:n ICSI:n PAS, siirto ?, testi:
3xICSI-neg.
Endorfiini: 2.IVF, punktio ?, testi:
1.IVF-neg.
Elikkä nyt meitä mukana pinossa 9 kpl, toistaiseksi ei vielä testailuja.
No nyt osui oikeaan pinoon!! Päivittäkäähän tietojanne, minä lähden ATK-kurssille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! =o)
Kaikki edelleen hyvin, kait. Lääkärinä H.M, ei kauheasti kertonut ; ) Munarakkuloita siellä edelleen näytti olevan ja koot varmaankin 14 mm-17mm väliltä. Joten iloinen kai täs voi olla!
Tänään pistettiin 200 iu ja huomen 150iu ja sunnuntaina saapi laittaa viel loput mitä on jäljellä. Ei varmaan paljoa kun jo lauantaina tulee 900 iu täyteen. Sunnuntai iltana sit pregnyl piikki 5000 iu ja sit tiistaina punktio ja torstaina siirto. Toivoakseni kaikki nyt menee, niinkuin pitääkin ; )
T. Mimais
Täällä vaan piinaillaan.. Testejä ei oo ku yks, jonka ostin VL:ltä, yritän malttaa mieleni mahdollisimman pitkään. VL:ltä sanoivat, että vasta 1.9. kannattaa testata, mutta jos menkat alkaa normaalisti, ne alkaa kyllä jo tuota aikasemmin. Mulla on mahaa vähän kivistelly siitä punktiopäivästä seuraavasta illasta asti, pelkäsin jo, että tulee se hyperi, mutta alkaa jo onneksi helpottaan. Vettä oon yrittäny juoda mutta vessassa ei oo kyllä tarvinnu paljoa juosta, liekö joku nestehukkakin. Ja " pikku" ummetus vaivaa.. Onkohan nää ihan normaaleja oireita punktion jälkeen?
Mulle tehtiin muuten vaan pelkkä IVF, ukon näyte oli kuulemma sen verran hyvä, ettei tarvinnu ISCI:ä. Ja näyte oli kuulemma paljon parempi kuin aikaisemmin, viikon selibaatti teki vissiin tehtävänsä ;) Lääkäri ei vaan kertonu niitä lukemia, pitää jossain välissä kysellä, josko käyntiä sinne vielä tulee.
Onko moolilla kaikki ok? Miten siirto meni?
Viikonloppuja kaikille! :)
jaa, mä luulin jo eilen raportoineeni, mutta ei sitä missään näy...
Siirrettiin eilen tosiaan yksi hyvä alkio, toinen hedelmöittynyt oli huono ja kolme oli ihan unessa...eli pakkaseen ei mitään. Lääkäri oli kuitenkin toiveikas, kun kaikki oli tosi ok...limikset sun muut. Nyt vaan sit lugeja ja pitelen peukkuja pystyssä...
Unelma, mulla ultratessa sanottiin, että osa rakkuloista on täyttynyt nesteellä - kai se aiheuttaa esim. sen, että mulla ainakin on alavatsa ja röörit herkkänä ja maha vielä aika piukeena...ummetus helpotti eilen:=)
Et varmaan nää on ihan normaaleja punktion jälkeisiä oireita..
hei, eikö sulla se siirto ollut jo ke? Mulla nimittäin verikoe silloin 1.9. ja testata aattelin 14 päivän päästä punktiosta eli 30.8.:=)
Hyvä toi endorfiinin lista!! Perehdyn tarkemmin ja palaan pian!
-mooli (pp1?)
Mooli - Antoiko ne lääkärit mitään ohjeita jne. sulle? Mulla onneksi alkaa tuo kivistys/kipuilu/arkuus hellittään. Se lääkäri ei tainnu (?) ultrata mua ollenkaan siinä siirrossa, ei ainakaan sanonu mitään enkä kyllä huomannu, vaikka mies mainitsi mun mahakivusta. Että en tiiä mitä se sit oli.. Mulla oli tosiaan siirto ke eikä mulla ole mitään verikoetta, käskivät vaan ite testata. Kuinka monelle on määrätty verikoe ja miksi, ja mikä teillä on hoitopaikka?
Ens viikolla taitaa olla jo kaikilla muillakin punktio ja siirto, tulkaahan kertoon heti miten meni. Tsemppiä kaikille!
mua hirvittää ihan kauheesti ; ) ko illal pitää ottaa se pregnyl. Tai ei se ite piikin ottaminen, mut niitten ampullien sekottaminen. No jospa se menis hyvin. Ollaanhan me sekoiteltu niitä inseminaatioissakin. Ekassa insissä vaan lens tippa pöydälle sitä nestettä.... Hoitaja kumminki meinas ettei vaarallista. Kirvelee vaan kuulema enemmän...
No yhdeltätoista sit ei muutako piikkiä mahaa.
Huomen ei sit tarvi ottaa mitää hormooneja. ohhoh ;)
terkuin mimais
Palaan hiljaiselosta. Olen käynyt välillä stekkaamassa mitä teille muille kuuuu, mutta en ole jaksanut itse kirjoitella.
Hermoja ja hyvää onnea Unelmalle ja Moolille piinailuun. Hienoa, että pääsitte siirtoon. Mimaisille stemppiä punktioon ja piikitykseen.
Ja kiitos Endorfiinille listasta. Aika joukko meitä on yhteensä. Helpottaa ajatus kanssasisarista.
Parjantaina kävin ultrassa (eka nolla-ultran jälkeen). Muniksia oli tulossa ihan hyvin niin kuin viimeksikin. Vasemmalla oli noin yhdeksän ja oikella kait noin kuusi. Lääkärini on vähäpuheinen. Ei sanonut limiksestä mitään. Munikset olivat kooltaan 12-14 mm eli vielä pitää antaa kasvaa. Punktio on 23. tai 25 pvä. Olen ymmärtänyt, että punktiossa munarakkulan itäisi oll vähintään 18 mm, jotta solu sen sisällä on kypsä. Piikityksen alussa rakkulat kasvavat noin 1 mm päivässä tai loppuvaiheessa 1,5 mm päivässä. Mulla piti viimeksi ja ehkä tälläkin kerralla jatkaa piikitystä tavallista pidempään, kun on rakkulat on niin hitaasti kasvavaa sorttia. Olen aika pienikoinen ja silti olen piikittänyt alusta lähtien 225 IU + sen päälle sikakallista Luverista (50 e / pvä, ei korvattava lääke). Luveris saattaa auttaa aikaansaamaan parempia alkioita. Mutta jos huonot alkiot johtuvat siittiöistä, mikä on todennäköisempää, ei lääkkeestä ole mitää iloa. Raha on vain rahaa, mutta harmittaa joka tapauksessa. Eikä oo kiva pistää joka päivä kahta piikkiä. Luveris piikitetään samaan tapaan kuin Pregnyl. Ei ollut mieltä ylentävää viime viikonlopun häissä sekoilla ampullien, jauheiden ja piikkien kanssa ahtaassa vessassa, kun vessaan jonottaa liuta muita naisia.
Masu on nyt vain vähän turvoksissa vaikka pari päivää sitten oli ihan pallo. Nyt aloin jo miettiä tepsiikö lääkkeet kunnolla ... ; -) ei koskaan hyvin. Mieliala on vaihdellut kiukusta ja masennuksesta kohtuu ok fiiliksiin. Siipan takia yritän stempata, koska tämä masentaa häntä ihan yhtä paljon ja hän kokee syyllisyyttä hoidoista. Kyllä tämä parisuhdetta koettelee. Pelottaa miten meidän käy, jos täytyy monta vuotta rypeä hoidoissa ja surra lapsettomuutta. Onneksi tekniikka kehittyy ja meillä IVF ja ICSI potilaillakin on toivoa. Joskus 15 vuotta sitten ei oltais voitu edes haaveilla biologisesta lapsesta.
Onnea ja jaksamista kaikille.
T: Mitima
Mitima: 2.ICSI, punktio 23. tai 25.8, testi:
1.ICSI-neg
Sullahan on tulossa ihan hyvin munarakkuloita!
Mulla on kans vähän mahan turvotus vähentynyt eli viime viikon keskiviikko ja torstai olivat ihan mahdottomia päiviä, mut nyt on aika normaalia eli on turvotusta muttei niin ähkyolo koko ajan. Itse mietin kans että onko munikset lakannu kasvamasta. No tuskin vain.
t. Mimais
Torstaina oli kontrolliultra ja lääkärinä oli IJ, jee, olin mielissään kun pääsin taas mukavalle lääkärille. Siirtopäivä on tiistaina, maanantaina soittelen että onko alkiot selvinneet sulatuksesta....iik,pelottaa!
Mimais: toi HM on kyllä yks tuppisuu, ei paljo kerro asioita jos ei itse tajua kysellä. Tekeekö se sulle punktion? Mulle teki toukokuussa punktion ja olin aivan paniikissa, koska se on aika kovakourainen lääkäri, mutta punktio menikin sitten tosi hyvin. Eka punktion teki IJ ja silloin ei käynyt yhtään kipeää, toka punktion teki L M-P ja silloin oli yhtä tuskaa, tuntui että kuolee siihen sängylle. Minä ku niin toivon että tiistaina kun on siirto että IJ tekis sen, ei tajunnut kysyä torstaina että kuka lääkäri tekee. Tsemppiä punktioon!
mulle tekee sen punktion, oispa I ; ) Se on kyl tosi rento lääkäri. Lääkäreissäkin on kyl eroa.
Tuolla jo kyselinkin rintojen arkuudesta ja mooli jo mulle vastasikin eli mulla tosiaan jo nyt rinnat kipeet vaikka huomen vasta punktio ja siirto torstaina. Onko kellään muulla ollut näin aikaises vaiheessa. Tuntuu että ne on kasvanuki ainaki nännipihat. Paitsi että suprecurissa vai pregnylis oli oireena rintojen muutokset.. Et kai se sit johtuu siitä?
eilinen pregnyl meni hyvin massuun. Mies hoiti homman tosi hyvin, sekoitukset ja kaikki. Ite vaan hermoilin vieres. Sit helpotti kun homma oli ohi. Ei edes nyt kirvelly. Nyt kyl pistoskohta tosi kipee ja aamulla meinas tulla öksö.
et semmottii
huomen tosiaan punktio. terkuin Mimais
Huomenna mullakin jännät paikat, on nimittäin se punktio :) Vielä en osaa jännittää mut aamulla on varmaan ihan eri tunnelmat...
Perjantaina tosiaan oli se kolmas ultra ja kaikki oli ihan ok, suurin munis oli jo 20mm.
Mullakin on ollu rinnat ihan älyn kipeät, jo perjantaista asti... kait se on ihan normaalia...
Naama kukkii edelleen ja masua vähän kummasti juilii, ilmeisesti nekin oireet ihan normaaleja...
Pistin sen pregnylin eilen illalla, meni ihan hyvin, vähän kirveli.
Siinäpä sitä oli taas omaa napaa...
On se niin mukavaa, ku saa jakaa täällä näitä tuntojaan teidän kanssa. Vaikka ei aina töiden jälkeen jaksa mitään itse kirjoitella niin on kiva lukea teidän juttuja, varsinkin ku ne liippaa niin läheltä omaa tämänhetkistä ajatusmaailmaa jne... :)
Tsemppiä vaan kaikille niin punktioon menijöille kuin jo piinaileville!!!
Onnea Marikukka ja Mimais huomiseen punktioon!
Joo, kyllä mullakin taisi se Pregnyl aiheuttaa rintojen kipeytymisen - on ne olleet kipeet jo viikon. Hassua muuten, miten luomukierroissakin oireet vaihtelee - mulla oli tossa talvella sellanen muutaman kierron kausi, että rinnat oli ihan älyttömän kipeet ennen tätiä - ei oo sen koommin ollut.
heippa taas!
-mooli, maha täynnä tulista pitsaa, plääh...
Meneillään on toinen ICSI eka loppui jo ennen keräystä solujen vähyyteen/pienuuteen. Nyt näyttää (vielä) hyvältä koska
eilen " jätimme munasolut ja simpat hyvään hoitoon" eli keräys meni hyvin yht. 18kpl joista 16 käypäsiä. Simppojen luovutuksessa tuli " ramppikuume" eli suorituspaineita... Kotia asti piti mennä tayttämään kuppi;)
Tänään saa soittaa iltapäivällä onko alkiot kasvamassa jne..
Torstaina on siirto ja sitten alkaa piiiiitkä kaksviikkonen.
Sivusta olen pinoa seurannut, mutta nyt tekisi mieli mukaan. Meillä olisi PAS siirto perjantaina.
Taustaa: Tutkimukset aloitettiin 2003 keväällä, löytyi siittiöistä vikaa, ainoa hoitomuoto ICSI. Marraskuussa ensimmäinen ICSi josta heinäkuussa syntyi tyttö, pakkaseen ei mitään. 2005 joulukuussa uusi ICSI josta alkuraskauden keskenmeno, pakkaaseen ei mitään. Tässä välissä vaihdoimme klinikkaa. Helmikuussa uusi ICSI-->nega, pakkaseen 11 alkiota. Huhtikuussa PAS-->nega. Kaikeksi ihmeeksi klinikan vaihdon jälkeenpakkaseen saatiin 11 alkioita, liekö syynä ollut eri laatukriteerit vai mitkä. Ensimmäisessä hoitopaikassa sanottiin ettei me tulla luultavammin saamaan ikinä pakkasen mitään, joten tuo saalis vähän meitäkin ihmetyttää.
Pyysimme tähän siirtoon kahden alkion siirtoa , mutta lääkäri sanoi jos alkio on top-luokkaa niin vain yksi siirretään. Tosin olemme kohtuu nuoriakin mies 30 , minä 27, joten aikaa kait on, tosin syli kaipaa kovin pikkukakkosta.
Olimme jo pääsemässä julkiselle puolelle mutt koska saimme pakkaseen alkioita ei ne meitä ota, mikä tietenkin on ymmärrettävää. Toisaalta itse en paljon usko näihin pakkasukkoihin ja niitä kumminkin jäljellä 10 joten pelkään että myös yhtä monta pettymystä on edessä. No mutta perjantaina siirto ja siitä alkaa helvatunmoinen kahden viikon piina. Pakko alkaa etsiä positiivista mieltä jostain....
terv: A.N.M
Tuuhan Unelma kertomaan, miten siirron suhteen meni!
Mulla tosiaan tänään punktiossa saatiin " vaan" 5 solua, joka musta on tosi vähän...mutta katsotaan nyt perjantaille, miten lähtee kehittymään...pakkaseen lekurin mukaan tuskin menee mitään.
Punktio muuten jees - ei kannata pelätä!
-mooli