Hääparia muistetaan, vaikkei päästä häihin!?
Jos ystäväsi täyttää vuosia etkä pääse synttärikekkereihin, onnittelu tekstarilla riittää. Mutta häät on minun mielestäni eri juttu, ne on sen verran isommat, once in a lifetime, että mielestäni hääparia pitää muistaa vaikkei pääsisikään häihin! Jo hääkutsun saaminen on mielestäni aika iso kohteliaisuus, osoittaa että hääpari pitää kutsuttuja tärkeinä ja läheisinä ja monesti ovat nähneet vaivaa jo pelkän kutsun tekemiseen ja lähettämiseen.
Olen itse tottunut siihen, että perheeni on aina muistanut kaikkia hääpareja, jopa kihlapareja, vaikkei ole päässyt juhliin. Äitini on aina laittanut jopa hieman ylimääräistä lahjarahaa menemään silloin kun emme ole päässeet häihin eikä meillä ole siten mennyt rahaa hääpaikkakunnalle matkustamiseen yms.
Noh menimme itse naimisiin, ja olin ehkä pikkuisen yllättynyt siitä, että emme saaneet minkäänlaista muistamista moniltakaan, jotka eivät päässeet häihimme. Heidän joukossaan oli sekä todella rikkaita että melko pienituloisia ihmisiä, mutta onnittelukortin ostaminen tai tekeminen ei kai ole kenellekään rahallisesti ylivoimaista? Vaikka itselläni ei olisi paljon rahaa, veisin hääparille myöhemmin vaikka halvan kuoharipullon pienenä muistamisena. Mutta suurimmalta osalta poisjättäytyneistä tuli vain ilmoitus: emme valitettavasti pääse häihinne + syy.
Kuulostanko itsekkäältä tai ahneelta? Voitte sanoa niin, mutta olen tottunut hyviin tapoihin, edes kortin antamiseen tai no edes puhelinsoittoon ja kuulumisten kyselyyn häiden jälkeen!!! Nyt tuli lähinnä sellainen olo, että joitakin ihmisiä ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka pidämme heitä läheisinä ystävinä.
Kommentit (93)
Mielestäni olet oikeassa ap, noin mekin olemme tehneet; hääparia kuuluu muistaa.
Teidän perheessänne on ollut tuollainen tapa, toisilla on ollut erilainen tapa. Minulle tuskin juolahtaisi mieleen lähettää onnittelukorttia erikseen. Onnittelisin samassa yhteydessä kun ilmoittaisin, etten valitettavasti pääse paikalle.
Ja kuinka helppoa olisi laittaa vain parikymppiä häämatkatilille! Pieni muistaminen! Meilläkin oli häämatkatilin numero kutsussa ja selitimme erikseen ihmisille, ettemme kaipaa lahjoja kuten kodin tavaroita, mutta jos on aikeissa antaa jotain niin osallistuu sitten pienesti häämatkaan. Ei pitäisi monillekaan työssäkäyville ja kiireisille olla liian paha muistaminen laittaa tilille jotain... mutta monia ei vain kiinnosta! Todella mielelläni itse laitan joka kerta kun saan hääkutsun. -Ap.
Ok, näemmä erilaisia tottumuksia on... -Ap.
Me mentiin naimisiin salaa maistraatissa eikä saatu häälahja kuin anopilta (100€) kun kerroimme myöhemmin. Ja en oo osannut olla katkera, kun ei mekään pyydetty ketään edes paikalle. Mitä mieltä ap, ollaanko me ja meidän suku wt?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:45"]
Me mentiin naimisiin salaa maistraatissa eikä saatu häälahja kuin anopilta (100€) kun kerroimme myöhemmin. Ja en oo osannut olla katkera, kun ei mekään pyydetty ketään edes paikalle. Mitä mieltä ap, ollaanko me ja meidän suku wt?
[/quote]
Tarkoitin sellaisia ihmisiä, joille hääpari on lähettänyt kutsun häihin. -Ap.
Joo. No, tapoja on erilaisia, ei niistä kannata hiiltyä eikä tulkita kaikkea HUONOKSI käytöstavaksi vain, koska ne ovat erilaisia...
Itse olen läheisiä kutsujia muistanut, jos en ole päässyt juhliin, mutta ihan joka serkulle en ole laittanut lahjaa menemään, jos en ole itse kemuihin osallistunut. Kaunis kiitos kutsusta ja pahoittelut siitä, ettei pääse osallistumaan (ja nämä hyvissä ajoin, ettei aiheuta turhaa lisäkulua) riittävät kyllä.
Ap, montako kertaa sinä ja miehesi ette ole päässeet itse menemään paikalle, miten te olette heitä siis muistaneet? Vai äitikö hoitaa nämä vielä?
Mä luulen, että ihmisiä alkaa jo vituttamaan kaikki spektaakkelimaiset häähössötykset, ja ovat vaan helpottuneita että keksivät tekosyyn olla pois. Kutsusta kieltäytymisen jälkeen on helppoa tunkea asia mappi ööhön ja lähteä viettämään vähäistä omaa vapaa-aikaa mökille juomaan kaljaa kalsarit jalassa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:43"]
Ja kuinka helppoa olisi laittaa vain parikymppiä häämatkatilille! Pieni muistaminen! Meilläkin oli häämatkatilin numero kutsussa ja selitimme erikseen ihmisille, ettemme kaipaa lahjoja kuten kodin tavaroita, mutta jos on aikeissa antaa jotain niin osallistuu sitten pienesti häämatkaan. Ei pitäisi monillekaan työssäkäyville ja kiireisille olla liian paha muistaminen laittaa tilille jotain... mutta monia ei vain kiinnosta! Todella mielelläni itse laitan joka kerta kun saan hääkutsun. -Ap.
[/quote]
Köh... minusta on moukkamaista laittaa tilinumeroa tai lahjatoivetta kutsuun. Se on ihan kuin kerjäisi kontribuutiota. Kyllä juhliin saa tulla vaikka ilman lahjaakin. Lahjatoiveet olisi tyylikästä kertoa vain kysyttäessä.
Herranjumala ei tulisi mieleenikään muistaa hääparia ko. tilanteessa! Olen kyllä hyvästä perheestä, koen olevani sivistynyt jne. mutta ei mielestäni kuulu tämä tapoihin.
Itse onnittelen kauniisti aina kieltäytyessäni kutsusta.
Se mikä mielestäni tässä tapauksessa on mautonta, on laittaa tilinumero hääkutsuun.
Hmm. Minä laitoin läheiselle sitä rahaa tilille kuten oli toivottu, vaikken häihin mennytkään, mutta en tiedä menikö raha perille kun ei ole tullut kiitoskorttiakaan tai mitään.
En ole tallettanut kenenkään häämatkatilille rahaa enkä talleta. On moukkamaista pyytää rahaa. Yhtä typerää on myös määrätä etukäteen, mitä lahjoja parille saa ostaa. Listan tavarat ovat usein niin kalliita, että mieluummin jätän häät väliin. Kummipojan kohdalla tein sikäli poikkeuksen, että vaikka en päässyt fyysisen vamman takia häihin, hankin kuitenkin lahjan, jonka toimitin parille myöhemmin. Tälläkin parilla oli kyllä lahjalista, mutta ohitin sen ja lahjani tuntui kiitoksista päätellen ollut nuorelleparille mieleen.
Järjestetäänkö häitä siksi, että saadaan lahjoja? Eikö olisi yksinkertaisempaa ostaa haluamansa tavarat itse häihin kuluvalla summalla, tai mennä matkalle? Mä en suoraan sanottuna oikein ymmärrä tätä häälahjameininkiä.
Häälahjan arvo katsotaan sen mukaan, mitä vieras itse söisi hääaterialla. Joten ei juhliin, ei ruokaa, ei lahjaa.
Eli käytäntönä ei ole maksaa tyhjästä
Tuo tilinumero häälahjatoiveille on sitten ihan oma keskustelunaiheensa ja muistaakseni siitäkin on käyty pitkät kädenväännöt täällä av:lla omissa ketjuissaan... puolensa ja kannattajansa on molemmilla tavoilla. Itse ostan erittäin mielelläni lahjalistalta juuri sen lahjan, jota hääpari toivoo ja tarvii, tai laitan rahaa tilille, koska tiedän, kuinka paljon häihin menee rahaa. Ja itsehän siinä pääsee helpolla. Enkä halua antaa mitään mitä ihmiset eivät tarvitse. Pointti nyt olikin kuitenkin se, että jotkut ihmiset eivät muista MITENKÄÄN. -Ap.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:14"]
Häälahjan arvo katsotaan sen mukaan, mitä vieras itse söisi hääaterialla. Joten ei juhliin, ei ruokaa, ei lahjaa.
Eli käytäntönä ei ole maksaa tyhjästä
[/quote]
Mä yritin jossain ketjussa kysellä, mistä vieras tietää, paljonko hänen ruokaansa on kulunut rahaa, mutta en saanut vastausta. Kerro siis sinä! Kutsussa en ole nähnyt mitään summia. Soitatteko te hääparille ja kysytte vai miten?
Häät ovat vain yksi turha tekosyy lisää saada rahaa tai lahjoja -_- siksi me ei juhlitakaan, koska emme halua huomiota. Ei aikuisten tarvitse kerjätä lahjoja enää.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:49"]
Ap, montako kertaa sinä ja miehesi ette ole päässeet itse menemään paikalle, miten te olette heitä siis muistaneet? Vai äitikö hoitaa nämä vielä?
[/quote]
Miten ap aiot jatkossa hoitaa sellaiset häät, joihin et pääse menemään?
Ei nykyisin ole tapana muistaa. Ajasta tuo kertoo enemmän kuin käytöstavoista. Toki esim kortti olisi tosi kiva ja kohtelias ele, mutta muuta et voi odottaa keltään, korkeintaan ihan lähisuvulta.