Mikä muu nostaa maksa-arvoja kuin alkoholi?
Kommentit (33)
Lääkkeet, sokeri etenkin fruktoosi
Ylipaino, liika sokeri, etenkin fruktoosi eli hedelmäsokeri.
Maksatulehdus.
Rasvamaksa, C-hepatiitti ja muut maksatulehdukset, jotkut lääkkeet ja luontaistuotteet
Labroissa yläraja olisi ollut 60 mutta arvo oli 104. Onko paljon koholla?
Mulla nosti purkkivitamiinien syönti. Ne, missä on vahvemmat pitoisuudet. Kun lopetin, maksa-arvot palautui normaalilukemiin.
Ei alkoholi maksaan vaikuta.
Lihavuus rasvoittaa maksaa ja arvoja.
Paratabs ja alkoholi yhtäaikaa käytettynä voi ja on tuhonnut kerrasta tuhota maksan.
Olen hoikka mies ja olutta juon kohtuudella. Pullaa ja kaupan muita leivonnaisia syön useasti. Myös juustoa ja punaista lihaa päivittäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka mies ja olutta juon kohtuudella. Pullaa ja kaupan muita leivonnaisia syön useasti. Myös juustoa ja punaista lihaa päivittäin. Ap
Jätäpä ne oluet ja pullat kokeeksi pois ja käy parin kk päästä mittauttamassa arvosi uudelleen. Älä syö myöskään paljon hedelmiä. Syö kasviksia, lihaa, kalaa, munia. Juustokin käy kohtuudella nautittuna.
Tuttavani maksa arvot nousi hurjasti , kun söi Priorin kapseleita. Ei juo koskaan alkoholia. Arvot normalisoituivat kun lopetti PRIORIN.
Luontaistuotteet, parasetamoli, homemyrkyt (syötynä), myrkkysienet
Mun kaveri söi jossain vaiheessa liki päivittäin Hese-/mäkkiruokaa. Maksa-arvot nousivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholi maksaan vaikuta.
Lihavuus rasvoittaa maksaa ja arvoja.
Paratabs ja alkoholi yhtäaikaa käytettynä voi ja on tuhonnut kerrasta tuhota maksan.
Totta
https://www.terve.fi/artikkelit/laake-ja-alkoholi
Esim. parasetamolin (esim. Panadol, Para-tabs) ja alkoholin yhteiskäyttö aiheuttaa huomattavan maksavaurioiden riskin.
Yleisin syy on nykyäänn ylipaino. Varsinkin jos on keskivartalolla se ylipaino, aika pienikin määrä voi jo aiheuttaa maksan rasvoittumista ja nostaa maksa-arvoja.
Nopein keino pilata maksa on käyttää luontaistuotteita ja ravintolisiä.
Vierailija kirjoitti:
Juusto ja punainen liha ei ole maksalle haitallista. Sokeri ja alkoholi sen sijaan on. Paino ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri söi jossain vaiheessa liki päivittäin Hese-/mäkkiruokaa. Maksa-arvot nousivat.
Niinpä, nehän on pääosin sokeria ja se rasvakin niissä on kelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin syy on nykyäänn ylipaino. Varsinkin jos on keskivartalolla se ylipaino, aika pienikin määrä voi jo aiheuttaa maksan rasvoittumista ja nostaa maksa-arvoja.
Eikä ole. Syy on se, mitä suuhun laittaa. Ylipainokin johtuu syödystä ruuasta.
Jotkut lääkkeet.