Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkainen psykoterapeutti ei ole paras kaikille

Vierailija
26.10.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11598658?utm_source=social-media-share&utm_med…

”Keskiluokkaisuutensa sokeuttama terapeutti voi ohittaa asiakkaansa kokemuksen monella tavalla. Asiakkaan päätös dyykata ruokansa roskiksesta saattaa näyttäytyä terapeutille psykologisena oireiluna sen sijaan että nähtäisiin sen olevan vaikkapa ekologisesti mielekäs ja voimaannuttava teko, tai taloudellisesti välttämätöntä. ”

Mainio kirjoitus! Tämän lisäksi hyvin moni terapeutti on lässytyksineen täysin pihalla asiakkaansa realiteeteista, ja -vaikka tätä ei myönnetä - jopa halveksii heitä.

Kokemuksia?

Kommentit (293)

Vierailija
1/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Näennäinen hyväksyntä ei ole parantavaa. Jopa alitajuisen epäaitouden aistii.

Vierailija
2/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan ne omassa kuplassaan mätäneviä tyhjäpäitä usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilannehan tuo on tietysti asioidessasi lääkärin, psykiatrin, sosiaalityöntekijäm tai vaikka papin kanssa. Kouluttautumalla ollaan ylempää keskiluokkaa. Terapeutti vielä erityisellä tavalla, koska koulutus maksaa n. 30 000 opiskelijan omaa rahaa.

Vierailija
4/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne omassa kuplassaan mätäneviä tyhjäpäitä usein.

Eivät ne mitään ”mätäneviä tyhjäpäitä” ole, mutta oman kuplansa sokeuttamia. Minun olisi esimerkiksi aivan turha käydä kokoomusta kannattavalla terapeutilla, koska se nyt vaan koskee koko ihmisyyttä.

Vierailija
5/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilannehan tuo on tietysti asioidessasi lääkärin, psykiatrin, sosiaalityöntekijäm tai vaikka papin kanssa. Kouluttautumalla ollaan ylempää keskiluokkaa. Terapeutti vielä erityisellä tavalla, koska koulutus maksaa n. 30 000 opiskelijan omaa rahaa.

No eikä ole! Psykoterapiassa on aivan toisenlainen konteksti, vastavuoroisuuden ja ymmärryksen vaatimus kuin lekurissa tai sossussa!

Vierailija
6/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaako tämä siihen että eri yhteiskuntaryhmistä tuleville pitäisi olla eri auttajat?

Vierailija
7/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No o onhan ne omassa kuplassaan mätäneviä tyhjäpäitä usein.

Eivät ne mitään ”mätäneviä tyhjäpäitä” ole, mutta oman kuplansa sokeuttamia. Minun olisi esimerkiksi aivan turha käydä kokoomusta kannattavalla terapeutilla, koska se nyt vaan koskee koko ihmisyyttä.

Kokoomusta kannattava terapeutti esim. on mätäneviä tyhjäpää. Miksi kimmastut näistä sanoista? Terapian tarvetta?

Vierailija
8/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te voimaantua psykoterapiaan, lahjoitatte vaan haluamanne osan tuloista pois.

Vierailija
9/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko köyhien sitten vaan miettiä, että puhuisko kaverille, jos se koulutettu terapeutti on liian keskiluokkainen? Kun ei se terapeutiksi opiskelu kuitenkaan maksullisuutensa vuoksi ole köyhien juttu.

Vierailija
10/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ammattitaitoinen terapeutti ymmärrä miten asiakas itse kokee dyykkauksen?

Ei kai niitä ongelmia pureta terapeutin näkökulmasta vaan asiakkaan?

Vierailija
11/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiille ei saa mainita tästä mitään koska niiden ego ei kestä sitä. Elävät jossain koulusharhassa, että yliopistolla oppii ymmärtämään oikeaa elämää kun lukee siitä kirjasta jonkun toisen tyypin tutkimana joka myöskään ei ole ikinä elänyt sitä elämää mitä tutkii ja mistä kirjoittaa.

Vierailija
12/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytynyttä kokemusasiantuntijaako te kaipaatte terapeutiksi?

Vierailija
13/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Sykerö. kirjoitti:

Oon köyhä, ahistaa. Niin minäkin, ahistaa hirveesti. Yhyy yhyy. Siitä se kuntoutuminen sitten lähtee.

Vierailija
14/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasian suorittamiseen ei varmaan tarvita korkeaa koulutusta? Pitäisi olla joku ratkaisu meille luovuttaneille, kun ei tuo terapiapölhöily auta muuta kuin kasvattamaan joidenkin tilipussia.

Vierailija
15/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian suorittamiseen ei varmaan tarvita korkeaa koulutusta? Pitäisi olla joku ratkaisu meille luovuttaneille, kun ei tuo terapiapölhöily auta muuta kuin kasvattamaan joidenkin tilipussia.

K Raudasta varmaan saa köyttä, ei muuta kuin ostoksille.

Vierailija
16/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tekstistä näet; ei ymmärrä. Ja on vielä eti asia näennäisesti ”ymmärtää”, kuin tajuta todella. Luokkaerot rehottaa, ja samoin asenteet. Kuinka minä, heikko-osainen ja sairas - voisin tulla ymmärretyksi kokoomuslaisen terapeutin taholta, joka poliittisen kantansa kautta _hyväksyy_ kohteluni ja alaspainamiseni, jollakin osin jopa haluaa sen heikkenevän? Aivan, en mitenkään.

Vierailija
17/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi purkaa terapeutin näkökulmasta mutta käytännössä usein näin tapahtuu. Projisointi on yleistä niin psykoterapeuteilla kuin muilla ammattiauttajilla. Samoin normaaliuden käsite on monilla huomattavan kapea. Ei tarvitse olla polysuhteessa elävä dyykkaaja vaan ihan esim. sinkku ja lapseton nelikymppinen tai 21-vuotias yksinhuoltaja. Terapeutti on heti päällepäsmäröimässä ja voivottelemassa, että mikä sinussa nyt on vikana, kun tuon ikäisenä elät tuollaista elämää. Eivät he sitä näin suoraan sano mutta asenne huutaa kyllä rivien välistä.

Vierailija
18/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista psykoterapeuttien lyttäämistä tuo kolumni. Noh, kirjoittaja onkin "helsinkiläinen teatterintekijä" kuten itse itsensä esittelee, antanee pätevyyden joka alan asiantuntijaksi.

Vierailija
19/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista psykoterapeuttien lyttäämistä tuo kolumni. Noh, kirjoittaja onkin "helsinkiläinen teatterintekijä" kuten itse itsensä esittelee, antanee pätevyyden joka alan asiantuntijaksi.

Minä en kokenut millään tasolla kirjoitusta lyttääväksi. Juuri tällaista _ymmärryksen_ tasoa tarvitaan kehitettäessä toimivaa ja vaikuttavaa hoitoa.

Vierailija
20/293 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tekstistä näet; ei ymmärrä. Ja on vielä eti asia näennäisesti ”ymmärtää”, kuin tajuta todella. Luokkaerot rehottaa, ja samoin asenteet. Kuinka minä, heikko-osainen ja sairas - voisin tulla ymmärretyksi kokoomuslaisen terapeutin taholta, joka poliittisen kantansa kautta _hyväksyy_ kohteluni ja alaspainamiseni, jollakin osin jopa haluaa sen heikkenevän? Aivan, en mitenkään.

Eiköhän se avain ole, että sinä hyväksyt oman tilanteesi ja alat aktiivisesti toimia oman elämäsi eteen etkä syyttele tilanteestasi muita.