Epävakaapersoonallisuushäiriö
Onko luulosairaus tai väärät diagnoosit tyypillisempiä epävakaasta persoonallisuudesta kärsiville, kuin muille? Halutaan joko peittää tai karttaa sitä oikeaa diagnoosia, etenkin jos on narsistisia piirteitä? Pyöritetään kauheeta hovia, kun ollaan niin "ahdistuneita" ja "masentuneita". Ravataan vuosikausia terapioissa, vaikka ne ei edes auta epävakaaseen...
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:44"]Minulle auttoin psykoterapia. Sain epävakaan diagnoosin ja olinkin elänyt tosi epävakaata elämää. Mieli oli vuoristoradassa, samoin elämä: asuinpaikat, ihmissuhteet, työpaikat vaihtuivat tiuhaan. Ymmärsin tarvivani apua ja psykoterapia auttoi, 3 vuotta sitä kesti. Nyt minulla on ollut oma perhe, työ ja osoite viimeiset 10 vuotta samat ja olen onnellinen, enkä kuormita ympäristöäni sairaudellani.
Ei siis pidä paikkaansa ettei terapia auttaisi epävakaaseen p.häiriöön.
[/quote]
PSYKOterapiaa ei suositella ja EDELLEEN kukaan ei ole väittänyt, etteikö terapioita käytettäisi HOITOVASTE vain on huono terapiossa ja epävakaassa. Ihme, ettei diagnoosin omaavat tiedä edes perusjuttuja sairaudestaan, mutta syy varmaan enemmän on tuo kieltäminen, kuin tietämättömyys?
[/quote]
Mikä ihme sinua vaivaa? Miten se sinulta on pois jos minun elämäni on helpottunut, voisin jopa sanoa että olen pelastunut psykoterapian ansiosta? Myös ympäristöni on kiittänyt kovasti. En osaa sanoa suositellaanko psykoterapiaa epävakaaseen häiriöön vai ei, mutta minulle sitä YTHS:ltä suositeltiin, ja ihan oikeassa olivat sen vaikuttavuudesta kohdallani. Toki halusin uskoa siihen itsekin, eikä odotukset olleet turhia.
Mikä sinun diagnoosisi on, kun pitää viattomille kokemuksensa kertojille tulla HUUTAMAAN tänne? Lääkäri tuskin olet kielenkäytösäsi päätellen. Minun ei tarvitse tietää yleisesti epävakauden hoidolinjoista, en ole lääkäri vaan (entinen) potilas, joka luotti lääkäriinsä ja siinä tein ihan oikein.
[/quote]
No mahdoitko käydä edes psykoterapiassa, kun et näytä näitä perusteita tosiaan tietävän. Jospa ottaisit ensin selvää ja vasta sitten tulisit tänne riehumaan. Tämä ketju oli tarkoitettu ihmisille, joilla on kokemusta kyseistä häiriötä sairastavan läheltä. Kyllä meillä on ihan oikeus keskustella aiheesta ja jakaa kokemuksia. Vai mitä? Sinun terapia kokemuksesi tuskin on koko totuus...?
[/quote]
Riehumaan? Luepa omaa ja minun tekstiä, ja mieti kuka täällä riehuu ja haastaa riitaa. Tämä on avoin keskustelupalsta, jossa aiheeseen liittyen kerroin omakohtaisen kokemukseni otsikossa mainitusta aiheesta, sekä sen hoidosta, joka omalla kohdallani toimi. Muuta en ole väittänytkään. Omalla kokemuksellani halusin korjata ketjussa esiintyneen käsityksen, ettei psykoterapia auttaisi ko. häiriöön, olenhan itse elävä esimerkki siitä että se on auttanut.
Onneksi sinulla näyttää meedion kykyjä kuitenkin arvioimaan omaa tilannettani paremmin kuin minä itse. Sillä onhan selvää, että jos en sovi kaavaasi, minun täytyy valehdella?
[/quote]
Taidat olla aika sekaisin vieläkin... :-/ onko niin, että terapia ei ehkä olisikaan auttanut... Vitsi, vitsi :-D
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:56"]
Taidat olla aika sekaisin vieläkin... :-/ onko niin, että terapia ei ehkä olisikaan auttanut... Vitsi, vitsi :-D
[/quote]
Ehhehe ehhehe. Olipa hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:56"]
[/quote]
Ehhehe ehhehe. Olipa hauskaa.
[/quote]
:-D:-D:-D:-D
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:44"]Minulle auttoin psykoterapia. Sain epävakaan diagnoosin ja olinkin elänyt tosi epävakaata elämää. Mieli oli vuoristoradassa, samoin elämä: asuinpaikat, ihmissuhteet, työpaikat vaihtuivat tiuhaan. Ymmärsin tarvivani apua ja psykoterapia auttoi, 3 vuotta sitä kesti. Nyt minulla on ollut oma perhe, työ ja osoite viimeiset 10 vuotta samat ja olen onnellinen, enkä kuormita ympäristöäni sairaudellani.
[/quote]
PSYKOterapiaa ei suositella ja EDELLEEN kukaan ei ole väittänyt, etteikö terapioita käytettäisi HOITOVASTE vain on huono terapiossa ja epävakaassa. Ihme, ettei diagnoosin omaavat tiedä edes perusjuttuja sairaudestaan, mutta syy varmaan enemmän on tuo kieltäminen, kuin tietämättömyys?
[/quote]
Mikä ihme sinua vaivaa? Miten se sinulta on pois jos minun elämäni on helpottunut, voisin jopa sanoa että olen pelastunut psykoterapian ansiosta? Myös ympäristöni on kiittänyt kovasti. En osaa sanoa suositellaanko psykoterapiaa epävakaaseen häiriöön vai ei, mutta minulle sitä YTHS:ltä suositeltiin, ja ihan oikeassa olivat sen vaikuttavuudesta kohdallani. Toki halusin uskoa siihen itsekin, eikä odotukset olleet turhia.
Mikä sinun diagnoosisi on, kun pitää viattomille kokemuksensa kertojille tulla HUUTAMAAN tänne? Lääkäri tuskin olet kielenkäytösäsi päätellen. Minun ei tarvitse tietää yleisesti epävakauden hoidolinjoista, en ole lääkäri vaan (entinen) potilas, joka luotti lääkäriinsä ja siinä tein ihan oikein.
[/quote]
No mahdoitko käydä edes psykoterapiassa, kun et näytä näitä perusteita tosiaan tietävän. Jospa ottaisit ensin selvää ja vasta sitten tulisit tänne riehumaan. Tämä ketju oli tarkoitettu ihmisille, joilla on kokemusta kyseistä häiriötä sairastavan läheltä. Kyllä meillä on ihan oikeus keskustella aiheesta ja jakaa kokemuksia. Vai mitä? Sinun terapia kokemuksesi tuskin on koko totuus...?
[/quote]
Riehumaan? Luepa omaa ja minun tekstiä, ja mieti kuka täällä riehuu ja haastaa riitaa. Tämä on avoin keskustelupalsta, jossa aiheeseen liittyen kerroin omakohtaisen kokemukseni otsikossa mainitusta aiheesta, sekä sen hoidosta, joka omalla kohdallani toimi. Muuta en ole väittänytkään. Omalla kokemuksellani halusin korjata ketjussa esiintyneen käsityksen, ettei psykoterapia auttaisi ko. häiriöön, olenhan itse elävä esimerkki siitä että se on auttanut.
Onneksi sinulla näyttää meedion kykyjä kuitenkin arvioimaan omaa tilannettani paremmin kuin minä itse. Sillä onhan selvää, että jos en sovi kaavaasi, minun täytyy valehdella?
[/quote]
[/quote]
Vittu kun oot tyhmä. Vitsi vitsi! :D :D :D :D
Aika epävakaata menoa. Tarttisko teidän kokeilla terapiaa?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:36"]Aika epävakaata menoa. Tarttisko teidän kokeilla terapiaa?
[/quote]
Komps. Heti tullaan riehumaan, kun jotkut ei epävakaat haluaa keskustella lähipiirin/omaisten näkökulmaa. Aloitus ja aihe on hyvä, mutta tällaiset ketjut sitten menee helposti tähän. Tajuan miksi ap avasi ketjun. :-)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 07:32"]Onpa lohdullista lukea näitä toivoa antavia kokemuksia! Virallista diagnoosia minulla ei ole, mutta niin monta oivallusta ja selitystä oudolle sielunelämälleni tästä häiriöstä sain. Tärkeintä epävakaan lähesille on ymmärtää, että häiriintynyt ei käyttäydy epävakaasti pahuuttaan ja aiheuttaakseen harmia toisille, vaan siksi ettei kykene muuhun. Kokeeko kukaan epävakaahäiriöinen yhtäläisyyttä erityisherkkyyden kanssa? Olisko nämä pohjimmiltaan samaa asiaa eri näkökulmasta katsottuna?
[/quote]. Ihana olet <3 Olen myös erityisherkkä. Lohduttava tieto löytää selitys kun perhe pitänyt hankalana tarkoituksellaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 04:36"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:24"]17, tiedän ettei kyse ole henkilökohtaisuuksista. Usein vaan tuntuu että av:lla maireasti höpötellään kuin tiedettäisiin vaikkapa esim. epävakaiden ajatukset, ja sitten tämän häiriön "maine" vaan kasvaa..!
En muuten aina ole ollut näin sekaisin. Tilani pahenee vuosi vuodelta, koska en saa kunnollista hoitoa. Olen hakenut terapiaa, mutta koska en opiskele tai ole töissä, en saa siihen Kela-korvausta. Ja koska en käy töissä...minulla ei ole varaa maksaa sitä yksin.
10
[/quote] Onko tilanteesi muuttunut,saitko terapiaa ja jos sait,mitä kautta? Asutko Vantaa-Espoo-Helsini alueella? Samassa pisteessä,töihin kova hinku,alan vaihto takana. Nyt ahdistus ja pelot estää ihmiskontaktit. Yritän miettiä jos maksan itse ja käyn harvemmin. Jotain pakko keksiä.
[/quote] ylös
Kävin keväällä Taitovalmennus (vai mikä oli tarkka nimi...?) ryhmän, a i v a n k e r t a k a i k k i s e n hyvä!!! Kannattaa ottaa selvää omalta psyk-polulta. Tapaamiset kerran viikossa ryhmämuotoisena,kesti pari tuntia kerrallaan,10/11 kertaa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 05:04"]Asiahan on nimenomaan niin, että epävakaata persoonallisuushäiriötä voidaan hoitaa terapialla! Toisin kuin esim. bipolaarista, joka on elinikäinen aina. Monesti näitä kahta on jopa ammattilaistenkin vaikea erottaa toisistaan kun potilasta yritetään diagnosoida. Toivoisin ap:n tutustuvan aiheeseen esim. Käypä hoito -suositusten kautta. Ja sinä ketjun trollipeikko: Elämä opettaa vielä sinutkin tavoille.
[/quote]. 2-suuntaiseen auttaa terapia,ei paranna mutta opettaa hallitsemaan oireita. Sain terapian 2-suuntaisuus diagnoosilla. Tosin sittemmin selvisi oikea diagnoosi epävakaus ja terapian olisi tarvinnut olla vähän erilainen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 04:36"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:24"]17, tiedän ettei kyse ole henkilökohtaisuuksista. Usein vaan tuntuu että av:lla maireasti höpötellään kuin tiedettäisiin vaikkapa esim. epävakaiden ajatukset, ja sitten tämän häiriön "maine" vaan kasvaa..!
En muuten aina ole ollut näin sekaisin. Tilani pahenee vuosi vuodelta, koska en saa kunnollista hoitoa. Olen hakenut terapiaa, mutta koska en opiskele tai ole töissä, en saa siihen Kela-korvausta. Ja koska en käy töissä...minulla ei ole varaa maksaa sitä yksin.
10
[/quote] Onko tilanteesi muuttunut,saitko terapiaa ja jos sait,mitä kautta? Asutko Vantaa-Espoo-Helsini alueella? Samassa pisteessä,töihin kova hinku,alan vaihto takana. Nyt ahdistus ja pelot estää ihmiskontaktit. Yritän miettiä jos maksan itse ja käyn harvemmin. Jotain pakko keksiä.
[/quote] ylös
[/quote] ylös
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:25"]Onko täällä ketään jonka äiti on diagnosoitu?
[/quote] On.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:36"]Aika epävakaata menoa. Tarttisko teidän kokeilla terapiaa?
[/quote]
Komps. Heti tullaan riehumaan, kun jotkut ei epävakaat haluaa keskustella lähipiirin/omaisten näkökulmaa. Aloitus ja aihe on hyvä, mutta tällaiset ketjut sitten menee helposti tähän. Tajuan miksi ap avasi ketjun. :-)
[/quote]
Tää oli mauton. Tiedän. Sori. Maltti kuitenkin on valttia eli asioista (vaikeistakin) voi puhua ihan rauhallisesti. Ei tässä ketjussa ole ollut tarkoitus oikeasti dissata ketään.
Olen se joka aloitti koko ketjun. Anteeksi.
Tämä on varsin outo keskustelu, enkä oikein ymmärrä, mihin tällä pyritään.
Mistäköhän mahtaa tulla käsitys ettei psykoterapia auttaisi rajatilaan? Itselleni sitä suositeltiin monta vuotta mutten ollut valmis ottamaan heti apua vastaan. Nyt mulla on kuitenkin 2v kelan tukemaa kognitiivista terapiaa takana ja jätin kolmannen vuoden hakematta koska molemmat minä ja terapeuttini koimme "kuntoutusjaksoni" päättyneeksi. Ei se terapia epävakautta poista mutta on opettanu mut hallitsemaan tunteitani. Ennen lietsoin omaa huonoa oloa ja ajoin ihmisiä pois luotani kun taas nyt olen onnellisesti tasapainoisessa parisuhteessa. Läheiseni ihmettelivät suresti terapian tuomaa rauhallisuutta. Kyllä siitä psykoterapiasta on apua epävakaallekin tunteiden hallintaan. :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:24"]17, tiedän ettei kyse ole henkilökohtaisuuksista. Usein vaan tuntuu että av:lla maireasti höpötellään kuin tiedettäisiin vaikkapa esim. epävakaiden ajatukset, ja sitten tämän häiriön "maine" vaan kasvaa..!
10
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]