Katolinen ja anglikaaninen kirkko Suomessa
Olisi kiva saada tietoa noista uskonnonsuuntauksista joltakulta ko.kirkkoon kuuluvalta. Entä miten noihin kirkkoihin voisi tutustua? Suositelkaa elokuvia/kirjoja yms jotka kertovat ko.kirkoista.
Kommentit (12)
Tutustu vaikka Anglican church of Finlandin sivuille, sieltä löydät yhteystiedot ja tietoa tapahtumista. Katolisella kirkolla on useita seurakuntia, löydät lähimmän varmaa googlettamalla. Anglikaaninen kirkko on opeiltaan aika liki evankelista luterilaisuutta. Katoliseen kirkkoon taas voi liittyä, jos ensin papin kanssa opiskelee katolista uskoa, ja kun papin mielestä olet kypsä siihen.
Anglikaanikirkolla on ehtoollissopimus luterilaisen kirkon kanssa, eli samaa sakkia ollaan. Anglikaanipappi saa siis esim. työskennellä luterilaisessa kirkossa ja päinvastoin. Kummankin kirkkokunnan jäsenet saa myös liittyä ehtoolliselle kummassa vaan.
Anglikaanisuus on monessa maassa luterilaisuutta yleisempää, joten ulkomailla asuvat suomalaiset käy esim. Briteissä, Australiassa tai Pohjois-Amerikassa yleensä anglikaanimessussa. Myös Espanjan suomalaispapit on yleensä paikallisen (britti-) anglikaanikirkon palkkalistoilla. Ei siis tarvitse liittyä yhtään mihinkään, jos olet luterilainen, koska olet tavallaan jo "jäsen". Tuomikirkossakin on anglikaanimessu muistaakseni kerran kuussa.
Katolisella kirkolla on myös tutustumiskurssi, jonka aikana voit tutustua kirkon oppiin ja seurakunnan toimintaan. Tosin en tiedä, järjestetäänkö sellaista nyt koronan aikana. Seurakunnista ja netistä saa lisätietoa.
Nykyään katolinen kirkko hyväksyy homoavioliitot
Homoseksuaalisuus on luonnollinen ja hyvä avioliiton muoto
Nro 6, ei hyväksy. Älä spämmää. Nykyinen oaavi hyväksyy siviililiiton eli ei hänkään hyväksy katoliseksi avioliitoksi eli sakramentiksi.
Näinpä sitä viisastuu, minä olin kuvitellut että anglikaanit ovat niinkuin sama kuin katolilaiset, mutta hyväksyivät Henrik VIII:n avioeron. 😆
Vierailija kirjoitti:
Nro 6, ei hyväksy. Älä spämmää. Nykyinen oaavi hyväksyy siviililiiton eli ei hänkään hyväksy katoliseksi avioliitoksi eli sakramentiksi.
Sopii mulle hyvin. T homppe
Ainakin katoliseen kirkkoon on helppo mennä tutustumaan ihan vaan menemällä messuun. Katolisessa messussa on paljon yhteistä luterilaisten messujen kanssa. Halutessasi voit osallistua kaikkeen muuhun paitsi ehtoolliseen - jos tahdot mennä ehtoollisen aikana papin siunattavaksi, se onnistuu kyllä kun laitat oikean käden vasemmalle olkapäälle. Voit myös olla hiljaa paikallasi koko messun ajan ja katsoa ja kuunnella vaan, jos niin tuntuu paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle hyvin. T homppe
Mene sinäkin homppe Jeesuksen luo; Hän pelastaa KAIKKI jotka sitä pyytävät. Jumala sitoi itsensä Jeesuksen lupaukseen ”sitä joka minun luokseni tulee, minä en heitä ulos.”
Nyt kaikki syntiset (osoittelematta erityisesti mitään synnin lajia) saavat ilman omia ponnisteluja ja elämänsä parantelemisia suoraan ottaa vastaan Jumalan lapsen aseman ja lähteä vaeltamaan Pyhän Hengen voimassa.
Siinä matkalla asiat kyllä selviävät, vaikka rapatessa roiskuukin. Älä missään tapauksessa ohita Jeesusta, Jeesus on paras.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään katolinen kirkko hyväksyy homoavioliitot
Homoseksuaalisuus on luonnollinen ja hyvä avioliiton muoto
Homous on iljettävä ja luonnoton sairaus.
Liity anglikaanikirkkoon...