Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin sähköauton

Vierailija
25.10.2020 |

Ostin sähköauton - en Teslaa. Se oli kallis ja hyvin varusteltu. Silti tein mielestäni hyvät kaupat ja pääsen ajamaan mukavalla sekä suorituskykyisellä autolla.

Harmi, että auto on jotenkin punainen vaate suomalaisille. Ihan kaikkeen muuhun saa rahoja laittaa, mutta ei autoon. Auton pitää olla reilusti käytetty, karvalakkivarusteltu Corolla tai Skoda. Jos yhtään haluaa parempaa, niin siitä se vasta syyllistely ja arvostelu repeää.

Eipähän tarvitse enää tankkaamassa käydä. Tiedä miten paljon nuo meinaa vielä polttoaineen hintojakin nostaa...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, ok

Vierailija
2/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mukaa, kun polttomoottorikäyttöiset autot vähenee ja sähköautot runsastuu, voit olla varma, että sähköautoiluun tulee lisää fiskaalisia kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Korona vaikuttanut hintoihin? I3 kinostelisi.

Vierailija
4/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyl siinä aika kauan saa sähköllä ajella, että saa preemion (sähköauton vastaavaa polttomoottoriauto kalliimpi hinta) kuoletettua. 

Lisäksi ennakoin, että näiden jälleenmyyntiarvo tulee olemaan olematon. Johtuen akuston uusimisen massiivisista kustannuksista. Eli todennäköisesti ympäristökuormakin tulee olemaan suurempi kuin polttomoottoriautoilla, joilla voi halutessaan perushuollot tekemällä ajaa vähintään 500 000 kilometriä. Ja vaikka polttomoottori hajoaisikin, uuden saa 1000 - 5000 eurolla. Sähköauton akuston uusimisen kustannuksia en uskalla edes arvailla, mutta 10 000 - 25 000 euroa lienee realismia? 

Vierailija
5/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita täyssähköisiä on toistaiseksi tarjolla kalliimmissa kuin Tesla?

Jaguar I-Pace ja Porsche Taycan?

Ladattavissa hybrideissä toki on paljon enemmän valinnanvaraa.

Itse odottelen edelleen sähköistä versiota Rolls-Royce Phantomista tai sitten siitä "karvalakkimalli" Ghostista.

Vierailija
6/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita täyssähköisiä on toistaiseksi tarjolla kalliimmissa kuin Tesla?

Jaguar I-Pace ja Porsche Taycan?

Ladattavissa hybrideissä toki on paljon enemmän valinnanvaraa.

Itse odottelen edelleen sähköistä versiota Rolls-Royce Phantomista tai sitten siitä "karvalakkimalli" Ghostista.

Niin no joo, onhan Mersu EQC ja Audi E-tron eli Ap varmaa osti tuon Audin? Audihan laski hintojakin aika paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mukaa, kun polttomoottorikäyttöiset autot vähenee ja sähköautot runsastuu, voit olla varma, että sähköautoiluun tulee lisää fiskaalisia kustannuksia.

sekä sinun sähkövispiläsi on arvoton neljän vuoden kuluttua ja maksat osamaksuja vielä muutaman vuoden tyhjästä, onnea valitsemallesi tielle pelastat suomen lähettämällä velkarahasi kiinaan.

Vierailija
8/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeita ajettavia tällaiselle automiehelle. Kun ei ole mitään tuntumaa tehoihin.

Perus ajeluun varmasti mukavia; hiljainen ja tasainen "käynti". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva sulle. Itse haluan että autollani pääsee ajamaan milloin haluaa, minne haluaa ja miten kauas haluaa. Siksi ajan polttomoottorilla. 1-24h lataukset (riippuen saatavilla olevasta lataustehosta), latausasemien etsiminen/puute ja heikko toimintamatka erityisesti talvella ei saa estää ajamista autolla josta maksan paljon. Voisin ostaa sähköauton jos se maksaisi kolmasosan polttomoottorin hinnassa, niin paljon heikompi sähköauto on käytettävyydeltään kun huomioi nuo mainitsemani rajoitukset.

Sähkömoottori on ylivertainen polttomoottoriin verrattuna, toki tiedän sen. Mutta ongelma on akut ja erityisesti niiden lataus. Eivät mitenkään pärjää nestemäiselle polttoaineelle.

t. diplomi-insiniööri, sähkötekniikka (ihan oikeasti, älkää uskoko ellette halua)

Vierailija
10/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihtyykö hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle. Itse haluan että autollani pääsee ajamaan milloin haluaa, minne haluaa ja miten kauas haluaa. Siksi ajan polttomoottorilla. 1-24h lataukset (riippuen saatavilla olevasta lataustehosta), latausasemien etsiminen/puute ja heikko toimintamatka erityisesti talvella ei saa estää ajamista autolla josta maksan paljon. Voisin ostaa sähköauton jos se maksaisi kolmasosan polttomoottorin hinnassa, niin paljon heikompi sähköauto on käytettävyydeltään kun huomioi nuo mainitsemani rajoitukset.

Sähkömoottori on ylivertainen polttomoottoriin verrattuna, toki tiedän sen. Mutta ongelma on akut ja erityisesti niiden lataus. Eivät mitenkään pärjää nestemäiselle polttoaineelle.

t. diplomi-insiniööri, sähkötekniikka (ihan oikeasti, älkää uskoko ellette halua)

2025 on kuluttajamarkkinoilla kiinteän väliaineen akut ja silloin ei ole enää ongelma. Yhdellä latauksella ajaa silloin 800-1000km ja latautuu nopeasti.

Varmaan vetytalouteen kuitenkin mennään ennen pitkää. Ainakin raskaammassa liikenteessä mennään vetytalouteen.

Vierailija
12/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle. Itse haluan että autollani pääsee ajamaan milloin haluaa, minne haluaa ja miten kauas haluaa. Siksi ajan polttomoottorilla. 1-24h lataukset (riippuen saatavilla olevasta lataustehosta), latausasemien etsiminen/puute ja heikko toimintamatka erityisesti talvella ei saa estää ajamista autolla josta maksan paljon. Voisin ostaa sähköauton jos se maksaisi kolmasosan polttomoottorin hinnassa, niin paljon heikompi sähköauto on käytettävyydeltään kun huomioi nuo mainitsemani rajoitukset.

Sähkömoottori on ylivertainen polttomoottoriin verrattuna, toki tiedän sen. Mutta ongelma on akut ja erityisesti niiden lataus. Eivät mitenkään pärjää nestemäiselle polttoaineelle.

t. diplomi-insiniööri, sähkötekniikka (ihan oikeasti, älkää uskoko ellette halua)

2025 on kuluttajamarkkinoilla kiinteän väliaineen akut ja silloin ei ole enää ongelma. Yhdellä latauksella ajaa silloin 800-1000km ja latautuu nopeasti.

Varmaan vetytalouteen kuitenkin mennään ennen pitkää. Ainakin raskaammassa liikenteessä mennään vetytalouteen.

2025 on markkinoilla vetyautot ja silloin kukaan ei enää huoli akkuautoa. Vetyautossa sähkömoottorin ja nestemäisen polttoaineen edut yhdistettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa Nio-sähköautoon voi käydä vaihtamassa koko akuston uuteen moottoriteiden varrella sijaitsevilla vaihtoasemilla. Vaihto kestää muutaman minuutin. Noita vaihtoasemia on tähän mennessä jotain 150kpl. Järjestelmä on ollut käytössä pari vuotta ja akustojen vaihtokertoja tähän mennessä noin puoli miljoonaa. Järjestelmää kai laajennetaan kovalla vauhdilla siellä.  Nio-sähköauto on kai tulossa myös Eurooppaan... Ihan laadukas auto käsittääkseni. Voi sitä lisäksi kotonakin ladata.

https://tekniikanmaailma.fi/kun-kiinalaisen-nion-sahkoautosta-loppuu-ak…

Vierailija
14/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nio käyttää myös EyeQ4-tekoälyä (israelilaisen Mobileye:n tekniikka) eli erittäin kehittynyt autonomisen ajamisen järjestelmä.

Mielenkiintoista nähdä mikä on Nion hinta Euroopassa? Eri asia tuleeko tänne sitten niitä vaihtoasemia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten kaiken huipuksi tuo kiinalainen Nio on suunniteltu SAKSASSA!

Kummallinen tämä autoteollisuus tänä päivänä.

Vierailija
16/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nio tulee myyntiin Euroopassa ehkä ensi vuonna:

https://www.autotalli.com/artikkeli/ostaisitko-kiinalaisen-sahkoauton--…

Hinta vaihtelee 50000-60000e:n välillä riiippuen varustelusta, mutta tuo on ihan premium-luokan auto kyllä. Nelivetoinen täyssähkömaasturi.

Vierailija
17/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi jos olisi ollut Tesla, muut sähköautot ovat jäljessä Teslaa aivan kaikessa.

Ei Teslaa? No eipä kiinnosta enää.

Jos sähköauton ostaa niin kyllä se pitää olla Tesla, Tesla on pysäyttämätön yhtiönä.

Vierailija
18/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi jos olisi ollut Tesla, muut sähköautot ovat jäljessä Teslaa aivan kaikessa.

Ei Teslaa? No eipä kiinnosta enää.

Jos sähköauton ostaa niin kyllä se pitää olla Tesla, Tesla on pysäyttämätön yhtiönä.

Kohtahan se uusi jenkkiyhtiön auto Lucid Air meinaa jyrätä Teslan täysin. Eikös niillä ollut heti perusversiossa joku 800km range?

Vierailija
19/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi jos olisi ollut Tesla, muut sähköautot ovat jäljessä Teslaa aivan kaikessa.

Ei Teslaa? No eipä kiinnosta enää.

Jos sähköauton ostaa niin kyllä se pitää olla Tesla, Tesla on pysäyttämätön yhtiönä.

Kohtahan se uusi jenkkiyhtiön auto Lucid Air meinaa jyrätä Teslan täysin. Eikös niillä ollut heti perusversiossa joku 800km range?

Onhan niitä yrittäjiä tullut jatkuvasti, ja saa tullakin, hyvä vain jos asiaan tulee kilpailua.

Eri asia saako yksikään niistä Teslan ensiliikkujan etua koskaan kiinni, tuskin saa. Uusimmat kansainväliset tehtaat ovat nousseet niin kovalla vauhdilla, esim. Gigafactory Berlin on kuvien mukaan noussut pystyyn jo uskomattomalla vauhdilla vaikka olisi luullut että siinä pohjatyössä olisi kestänyt pidempäänkin.

Vierailija
20/21 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi jos olisi ollut Tesla, muut sähköautot ovat jäljessä Teslaa aivan kaikessa.

Ei Teslaa? No eipä kiinnosta enää.

Jos sähköauton ostaa niin kyllä se pitää olla Tesla, Tesla on pysäyttämätön yhtiönä.

Kohtahan se uusi jenkkiyhtiön auto Lucid Air meinaa jyrätä Teslan täysin. Eikös niillä ollut heti perusversiossa joku 800km range?

Onhan niitä yrittäjiä tullut jatkuvasti, ja saa tullakin, hyvä vain jos asiaan tulee kilpailua.

Eri asia saako yksikään niistä Teslan ensiliikkujan etua koskaan kiinni, tuskin saa. Uusimmat kansainväliset tehtaat ovat nousseet niin kovalla vauhdilla, esim. Gigafactory Berlin on kuvien mukaan noussut pystyyn jo uskomattomalla vauhdilla vaikka olisi luullut että siinä pohjatyössä olisi kestänyt pidempäänkin.

Lähinnä jännä nähdä riittääkö teslalla rahat, oli jo aika tiukalla 3 kanssa kassa. Ja laadun ja hinnan suhde, pari ekaa laadukkaita mutta kalliita. 3 laadun kanssa ongelmia mutta hinta kilpailukykyinen. Kilpailu kiristyy koko ajan. Uutisointi teslan kaipaamista korjauksista ollut tosi vähäistä, kyllä niin painavasta autosta menee perinteis iskareita neveliä ym. mutta ei ole uutisoitu kuinka paljon.